Kaksi autoa taloudessa
Voisitteko luopua toisesta autosta antaaksenne osan ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi, tai mitä sen eteen nyt on vielä tehtävissä? Kyllähän se tietenkin vaikeuttaa ja hankaloittaa arkea, mutta mikä on tärkeämpää. Luopuisitko autosta, jotta lapsesi voi hiihtää, luistella ja laskea pulkkamäkeä talvisin?
Juu, juu lapsia täytyy kuskata harrastuksiin jne., mutta luinpahan erään lehden lapsille tehdystä haastattelusta, että kaikille oli tärkeintä yli muiden ihan niin yksinkertainen asia kuin viettää aikaa äidin, isän ja sisarusten kanssa.
Kommentit (75)
Sitten minulla menisi työ- ja lastenhakumatkoihin huomattavasti enemmän aikaa. Ostosreissut sun muut pitäisi organisoida eri tavalla. Jos asuisimme lähempänä julkisia liikenneyhteyksiä ja työpaikka olis lähempänä kotia, ei ongelmia juuri olisi.
Että se elämä kun ei vaan yksinkertaisesti ole niin helppoa että kävellään ja bussilla mennään.... ah miten ihana naivi ap on.
Te joilla heppa on, käyttäkää niitä ihmeessä!
Ihan omaksi iloksi ja naapureiden kiusaksi.. Enää vaan mietin et harmaan 2eri sävyä, punanen, vai sinisen 3 eri sävyä..
tosin ei pelkästään ilmastosyistä vaan ensisijalla säästösyistä. Toisen auton pitäminen kaiken kaikkiaan tuntui tuhlaukselta monessakin mielessä. Yhteensovittamalla selvitään. Mun työmatkani yhteen suuntaan 100 km (!), kuljen alkumatkan autolla ja pääosan junalla. Lasten päivähoito 4 km päässä kotoa.
Asumme 15km keskustasta. Mulla on kolmivuorotyö, miehellä päivätyö. Julkista liikennettä ei ole muuten kuin koulubussit. Aika taulut ei passaa työn kanssa.
Meillä on pakko olla kaksi autoa, jotta pääsemme kulkemaan töihin. Täällä " maalla" ei ole julkisia käytettävissä, ja molemmilla vuorotyöt (työmatkaa miehellä n. 20 km ja mulla n. 30km, vielä eri suuntiin!).
Toinen vie, toinen hakee. Saamme sillälailla juuri tunnit täyteen.
Ne kerrat kun autoa tarvitaan ajellaan taksilla, vuokrataan tai lainataan. Säästyy vuodessa todella paljon rahaa, jonka suuntaamme (tilanteen pakosta) hieman kalliimpaan asumiseen (johtuen PK-seudun hinnoista.)
miehen autosta ehkä voisi luopua, mutta hän ei usko ilmastonlämpenemiseen.
Me aloimme just laskea, että tarvitsemme toisen auton kun palaan takaisin töihin hoitorumban vuoksi. Todettiin kuitenkin, että itse asiassa on todennäköisesti kannattavampaa muuttaa lähemmäksi keskustaa =työpaikkoja, koska toisen auton ylläpitäminen on kuitenkin melko kallista.
Meillä kaksi autoa, mutta molemmilla ajetaan vain pakollinen (yhteensä alle 25000km vuodessa).
jos asuu julkisten kulkuyhteyksien tavoittamattomissa. Mutta kakkoselle kysyisin, miksi lapset täytyy kuskata kouluun, tai miksi siihen tarvitaan kaksi autoa? Jos rehellisiä ollaan, kyllähän yksi perhe pystyy samalla autolla järjestämään kuljetukset jos samalla paikkakunnalla on kaikkien päiväohjelma. Kyse on vain halusta tai halusta olla tinkimättä mukavuudesta johon on totuttu.
Vierailija:
Luopuisitko autosta, jotta lapsesi voi hiihtää, luistella ja laskea pulkkamäkeä talvisin?
V*****aa koko lumi. Voisin ajaa entistä enemmän, jos sillä päästäisiin lumesta!
Ja työskennellään eri vuoroissa miehen kanssa. Eli täällä on pakko olla auto myös sillä, joka on kotona, että pääsee neuvoloihin, lääkäriin, kauppaan jne. jne...
Vierailija:
Kyse on vain halusta tai halusta olla tinkimättä mukavuudesta johon on totuttu.
Meillä on kaksi autoa siksi, että minä menen töihin kahdeksaksi. Mies yhdeksäksi, ja vie samalla parivuotiaan lapsemme hoitoon.
Minä lähden töistä neljältä, mies viideltä. Näin lapsen ei tarvitse olla hoidossa 7.45-16.15, eikä 8.45-17.15, vaan lapsi saa tunnin lyhemmän hoitopäivän, eli 8.45-16.15. Tuon yhden tunnin takia meillä on se toinen auto. Yksi vie, toinen hakee.
Minusta tunti on niin iso aika työssäkäyvälle pienen lapsen kanssa vietetäväksi, että kyllä, olen valmis vähän saastuttamaan ympäristöä sen takia.
Joten kyllä, minulle lapseni kanssa vietettävä ekstratunti on päästöasioita tärkeämpi. En kutsuisi sitä pelkäksi mukavuudeksi.
Vierailija: