Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksi autoa taloudessa

Vierailija
14.01.2008 |

Voisitteko luopua toisesta autosta antaaksenne osan ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi, tai mitä sen eteen nyt on vielä tehtävissä? Kyllähän se tietenkin vaikeuttaa ja hankaloittaa arkea, mutta mikä on tärkeämpää. Luopuisitko autosta, jotta lapsesi voi hiihtää, luistella ja laskea pulkkamäkeä talvisin?

Juu, juu lapsia täytyy kuskata harrastuksiin jne., mutta luinpahan erään lehden lapsille tehdystä haastattelusta, että kaikille oli tärkeintä yli muiden ihan niin yksinkertainen asia kuin viettää aikaa äidin, isän ja sisarusten kanssa.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tässä just näkyy tuo keskustalainen asuntopolitiikka (vanhanenhan kannattaa just tätä). Kaikki asuvat pitkieni välimatkojen päässä pitkin nurmijärviä. Julkinen liikenne ei kannata, koska ei ole riittävästi taajamia. Palvelut ovat ostoskeskuksissa kehäteillä, jonne ei pääse ilman autoa.

Mun mielestä kannattaisi rakentaa hiukan tiiviimpiä yhdyskuntia, joissa olisi toimivat palvelut, työpaikat lähellä ja toimiva julkinen liikenne. Tällöin olisi edellytyksiä elää ilman kahta autoa.

Tapiolahan on esimerkiksi ollut aikanaan esimerkki todella edistyksellisestä rakentamisesta ja se on edelleenkin hyvin viihtyisä ja toimiva asuinpaikka. Olisipa vielä hintataso toinen.

Turha yksittäistä ihmistä on syyllistää, mutta politiikkaa mun mielestä pitäisi muuttaa.

Vierailija
22/75 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten minulla menisi työ- ja lastenhakumatkoihin huomattavasti enemmän aikaa. Ostosreissut sun muut pitäisi organisoida eri tavalla. Jos asuisimme lähempänä julkisia liikenneyhteyksiä ja työpaikka olis lähempänä kotia, ei ongelmia juuri olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että se elämä kun ei vaan yksinkertaisesti ole niin helppoa että kävellään ja bussilla mennään.... ah miten ihana naivi ap on.

Vierailija
24/75 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla heppa on, käyttäkää niitä ihmeessä!

Vierailija
25/75 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijaa.

Vierailija
26/75 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omaksi iloksi ja naapureiden kiusaksi.. Enää vaan mietin et harmaan 2eri sävyä, punanen, vai sinisen 3 eri sävyä..

Vierailija
27/75 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin ei pelkästään ilmastosyistä vaan ensisijalla säästösyistä. Toisen auton pitäminen kaiken kaikkiaan tuntui tuhlaukselta monessakin mielessä. Yhteensovittamalla selvitään. Mun työmatkani yhteen suuntaan 100 km (!), kuljen alkumatkan autolla ja pääosan junalla. Lasten päivähoito 4 km päässä kotoa.

Vierailija
28/75 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kymmenen autoa

Vierailija
29/75 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tällä hetkellä ei onnistu.

Vierailija
30/75 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme 15km keskustasta. Mulla on kolmivuorotyö, miehellä päivätyö. Julkista liikennettä ei ole muuten kuin koulubussit. Aika taulut ei passaa työn kanssa.

Vierailija
31/75 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pakko olla kaksi autoa, jotta pääsemme kulkemaan töihin. Täällä " maalla" ei ole julkisia käytettävissä, ja molemmilla vuorotyöt (työmatkaa miehellä n. 20 km ja mulla n. 30km, vielä eri suuntiin!).

Vierailija
32/75 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vie, toinen hakee. Saamme sillälailla juuri tunnit täyteen.

Vierailija
33/75 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kerrat kun autoa tarvitaan ajellaan taksilla, vuokrataan tai lainataan. Säästyy vuodessa todella paljon rahaa, jonka suuntaamme (tilanteen pakosta) hieman kalliimpaan asumiseen (johtuen PK-seudun hinnoista.)

Vierailija
34/75 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen autosta ehkä voisi luopua, mutta hän ei usko ilmastonlämpenemiseen.

Vierailija
35/75 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloimme just laskea, että tarvitsemme toisen auton kun palaan takaisin töihin hoitorumban vuoksi. Todettiin kuitenkin, että itse asiassa on todennäköisesti kannattavampaa muuttaa lähemmäksi keskustaa =työpaikkoja, koska toisen auton ylläpitäminen on kuitenkin melko kallista.

Vierailija
36/75 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi autoa, mutta molemmilla ajetaan vain pakollinen (yhteensä alle 25000km vuodessa).

Vierailija
37/75 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asuu julkisten kulkuyhteyksien tavoittamattomissa. Mutta kakkoselle kysyisin, miksi lapset täytyy kuskata kouluun, tai miksi siihen tarvitaan kaksi autoa? Jos rehellisiä ollaan, kyllähän yksi perhe pystyy samalla autolla järjestämään kuljetukset jos samalla paikkakunnalla on kaikkien päiväohjelma. Kyse on vain halusta tai halusta olla tinkimättä mukavuudesta johon on totuttu.

Vierailija
38/75 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Luopuisitko autosta, jotta lapsesi voi hiihtää, luistella ja laskea pulkkamäkeä talvisin?

V*****aa koko lumi. Voisin ajaa entistä enemmän, jos sillä päästäisiin lumesta!

Vierailija
39/75 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työskennellään eri vuoroissa miehen kanssa. Eli täällä on pakko olla auto myös sillä, joka on kotona, että pääsee neuvoloihin, lääkäriin, kauppaan jne. jne...

Vierailija
40/75 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyse on vain halusta tai halusta olla tinkimättä mukavuudesta johon on totuttu.

Meillä on kaksi autoa siksi, että minä menen töihin kahdeksaksi. Mies yhdeksäksi, ja vie samalla parivuotiaan lapsemme hoitoon.

Minä lähden töistä neljältä, mies viideltä. Näin lapsen ei tarvitse olla hoidossa 7.45-16.15, eikä 8.45-17.15, vaan lapsi saa tunnin lyhemmän hoitopäivän, eli 8.45-16.15. Tuon yhden tunnin takia meillä on se toinen auto. Yksi vie, toinen hakee.

Minusta tunti on niin iso aika työssäkäyvälle pienen lapsen kanssa vietetäväksi, että kyllä, olen valmis vähän saastuttamaan ympäristöä sen takia.

Joten kyllä, minulle lapseni kanssa vietettävä ekstratunti on päästöasioita tärkeämpi. En kutsuisi sitä pelkäksi mukavuudeksi.