apua soseiden aloitamiseen?poika 3.5kk.
annatteko maistiaisia vauvalle miten pitkään(vrk) ennen kuin syötätte enemmän esim.puoli purkkia sosetta?ensikertalainen olen en oikein tiedä.annanko perunasosetta teelusikallisen monta päivää vai miten tää homma lähtee etenemään?
Kommentit (26)
on huimia eroja. Jotkut vauvat tosiaan kasvaa niillä 10 kiloisiksi puolessa vuodessa, omamme ei ehtinyt kuin reiluun 7kg (syntymäpaino normaali 3,4 kg) eikä tule vielä vuoden ikäisenäkään painamaan kuin 9 kg. Pääasia ei ole käyrät vaan tasainen painon ja pituuden lisääntyminen.
Korvikkeen määrillä on ylärajansa ja jos ne määrät eivät lapselle riitä, ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin lisätä energiansaantia kiinteästä ruuasta. Täysimetyksellä ylärajoja ei ole, mutta äidin jaksaminenhan on ratkaiseva tekijä. JOku jaksaa imettää vaikka tunnin välein puoli vuotta, toiselle se ei ole monestakin syystä mitenkään mahdollista. Jokainen varmaan kuitenkin pyrkii toimimaan lapsensa parhaaksi, mitä äidin jaksamisesta ja hyvinvoinnista huolehtiminenkin on.
Ilmeisesti et haluakaan ymmärtää kirjoittamaani tai tekstin ymmärtämisessä sinulla on ongelmia. ;-) Palatakseni aiempiin, en ole väittänyt, että lääkärit olisivat väärässä. Enkä ole myöskään viitannut mihinkään tiettyihin tutkimuksiin. Olen pysytellyt yleisellä tasolla, kun kirjoitin, että uusin tieto on aina tuoreempaa. Näinhän se on, kuten itsekin annat ymmärtää. Kaikkea kirjoitettu ei tarvitse uskoa. ;-)
Kaikkea hyvää Sinulle!
Lupasin, etten enää puutu keskusteluun joka on jo täysin karannut pois aloittajan aiheesta, mutta Nuuvi esitti niin loukkaavia ja ilkeitä sanoja käsityskyvystäni, etten voi olla lyhyesti puolustautumatta. Nuuvi hyvä, kysymys ei ole siitä, etten ymmärtäisi tai " haluaisi ymmärtää" . Olet itse toistuvasti esittänyt, että Suomen lastenlääkäriyhdistys pohjaa suosituksensa paikkansapitämättömään tietoon, ja siksi kysyin, mitä on tämä uudempi tieto, joka kumoaa lastenlääkäriyhdistyksen sanat. Jos sellaista ei ole, minä ainakin edelleen uskon lastenlääkärien tietävän, mistä puhuvat ja miksi.
Parhain terveisin
kodinonni06
Tarkoituksenani ei ollut loukata Sinua. Olen pahoillani. Huomasit varmaan hymiön lauseen takana. Tarkoituksenani oli leikkisästi ilmaista asiani. Luulin, että käsittäisit mitä tarkoitin. Ilmeisesti kirjoitustapani on huono. Sovitaan niin. Tämä kirjoitus päättäköön osaltani tämän aiheen.
Edelleen kaikkea hyvää Sinulle!
minäkin :)
" YrjöLunni - 15.01. 22:09
Minäkin aloitin jo viikko sitten pojallani kiinteiden maistelun bataatilla, neuvolassa kehotettiin vielä odottelemaan kuitenkin ja minähän tietysti uskoin, " lupaa" ei siis heltynyt. Velliä olen kyllä pojalle antanut 1,5 desiä päivässä maidolla lantrattuna. Poika on siis 3,5 kk ja painoi 3 kk neuvolassa 7275 g ja pituutta oli 64,5 cm. Ja korvikkeella on menty n. kuukauden ikäisestä. Aloin epäillä ettei maito enää riitä ravinnoksi kun yhtäkkiä alettiin syödä päivällä 2 tunnin välein ja öisinkin pari kertaa aiemman yhden kerran sijaan. Vellin antaminen ja maidon lisääminen on auttaneet syöttövälien pidentymiseen mutta minäkin pelkään tuota liiallista korvikkeen syöttöä että se kuormittaa maksaa ja munuaisia vauvalla. Viikon päästä ajattelin ruveta kiinteisiin siirtymään hiljalleen, sanokoot neuvolatädit mitä hyvänsä. Luulempa että omaakin järkeä saapi käyttää :-)"
Tähän on ihan pakko sanoa vain, että tuo on aivan normaalia. Pienet vauvat syövät usein. Äidinmaito on helposti sulavaa tavaraa vauvan masussa, joten sitä pitää tankata useammin kuin korviketta. Lyhyet syöttövälit eivät kerro mitään maidon riittävyydestä!
Minä olen syöttänyt poikaani täysimetyksellä himpun vajaa 6 kk, ja poika on aina hereillä ollessaan syönyt 1/2-2 tunnin välein n. 7-8 kk ikäiseksi ja edelleenkin 1,5-3 tunnin välein maitoa (päivisin, ja 0-2 kertaa yöllä) vaikka soseet kuvioissa. Mutta tosiaan, silloin maito ei riitä, jos ei imetä lapsentahtisesti! Kelloon ei pidä imettäessä paljon tuijotella :) Siis JOS haluaa imeyksen onnistuvan. Mitä useammin imettää, sitä enemmän tulee maitoa.
Halusin vain (taas kerran) kertoa tämän, kun tuntuu että tällä palstalla on monia jotka eivät ole saaneet riittävästi neuvoja/tukea imetykseen, ja (ehkä siksi) ovat hieman nihkeästi suhtautuvia tähän asiaan?
olisiko niin, että eri äideillä on eri kaloripitoisuudet rintamaidossaan... minulle on ainakin neuvolassa sanottu, ettei vauvojen käyriä ylipäätäänkään niin tuijotella kunhan kasvavat. yli 20 vuotta alalla toiminut kätilö/neuvolaterkkari totesi meidän jössikän nähdessään, että kyllä se kasvu tasoittuu kunhan alkaa syömään kiinteää, nyt vauva vain saa niin ravitsevaa äidinmaitoa, että kasvaa vauhdilla. toiset siis kasvavat maidolla, toiset soseella. varmasti jokaisella äidillä on hyvä syy valitsemaansa lapsensa ravintoon. kaikkihan me halutaan vauvojemme voivan hyvin =)