Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoisen hoito pikkusisaren synnyttyä

Vierailija
12.01.2008 |

Miten olette ratkaisseet esikoisen hoidon pikkusisaren synnyttyä?

Meillä 1v 10kk vanha erittäin sosiaalinen tyttö. Ajattelin ensin, että pidän tytön hoitopaikan (8pv/kk) pikkusisaren synnyttyä, mutta asiaa tarkemmin pohdittuani en millään malta lähettää häntä hoitoon itse jäädessäni kotiin. Olen ollut tosi tyytyväinen päiväkodin toimintaan, joten paikan menettäminen kyseisestä ryhmästä harmittaa... Miten te muut olette ratkaisseet asian?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi hoidossa 6-7h niinä päivinä kun hoitoon viedään. Varmaan on päivän pari viikossa myös kotona (viikonlopun lisäksi).

Vierailija
2/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaa sitten syksyllä seurakunnan päiväkerhossa 2 x viikko. Samalla tavalla toimittiin myös hänen isoveljensä kanssa, joka nyt 1. luokalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se lapsi onnellisempi äidin kanssa kuitekin vaikka kuinka tuntuisi viihtyvän hoidossa.

Ja eipähän ole ikinä kiire mihinkään:)

Minulla jäin 3 v ja 1v9kk vanhat lapset kotiin kun jäin äitiyslomalle, ja en ole katunut. 3v käy 3 krt viikossa kerhossa joka kestää kerralla 2,5h. Muuten käydään perhekerhoissa ja -kahviloissa.

Vierailija
4/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen täytti 2 viisi päivää toisen lapsen syntymän jälkeen enkä edes miettinyt hoitoon viemistä. Oli siis hoidossa pph:lla vuoden äitiyslomani jälkeen ennen kuin kakkonen syntyi. Minusta nuo syyt on omituisia, että pidetään pientä lasta hoidossa sen takia, kun äiti tykkää varata lapsellaan jotain tiettyä hoitopaikkaa. ://

Itse olen ollut siitä asti kotona ja maalis-huhtikuussa syntyy kolmas lapsi kun edelliset on 4v8kk ja 2v8kk ikäisiä. Ja kaikki on ja pysyy kotihoidossa.

Vierailija
5/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarkoistus on että ei mene enää pph:lle. Pidän paikan kuitenkin koko kevään (la toukokuussa) ja jos vauvassa on jotain ongelmia, että tarvii esim. sairaalahoitoa paljon pideämme paikan. Näin olen ajatellut.

En jaksanut esikoisestakaan pysyä vauvan kanssa 4 seinän sisällä enkä näe syytä miksi nytkään. Eli kerhoissa tullaan käymään. Uskon myös että sisarusten suhde tulee paremmaksi, kun ovat koko ajan yhdessä. Ja mustasukkaisuuskin olisi isompaa, jos äiti jäisi vauvan kanssa kotiin, kun isompi passitetaan hoitoon. Sitä paitsi minusta se hoitoon vieminen ja hakeminen kuulostaa rankemmalta kuin se että ollaan kaikki vaan kotona. Meillä 1km hoitopaikkaan.

Monet ovat kyllä peloitelleet, että mitä jos tulee koliikkitapaus. Esikoinenkin oli vähän sellainen, huusi kamalasti ja piti koko ajan vaan kanniskella ekat 3kk. Nyt osaan liinailla paremmin, kun viimeksi se oli sitä harjoittelua. Päivisinkään en ollut erityisen väsynyt, vaikka esikoinen söi 1-2 h välein. Perhepedissä, kun ei kunnolla siihen imettämieen herää.

Mutta kukin tyylillään. Kyllä kaikki kaverini (n.5 kpl) joilla esikoinen jo hoidossa, jatkaa sen hoitoa 2-3 krt/vkossa. Yllättävän yleistä nykyään. Mutta en heitä tuomitse, kukaan ei voi tietää miten missäkin perheessä jaksetaan. Ja jollekin esim. siisteys on tärkeämpää kuin minulle. Minulle on tärkeämpää aika lapsen kanssa.

Vierailija
6/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoidin molemmat kotona. Olen ollut todella tyytyväinen ratkaisuun. Lapset ovat nyt 3v. ja 5v. ja samassa päiväkodissa, samassa ryhmässä. Heillä on todella läheinen ja lämmin suhde. He ovat olleet kuopuksen synnyttyä aina yhdessä.

Esikoinen kävi kaupungin kerhossa kolmena päivänä viikossa, kolme tuntia kerrallaan. Muuten oltiin yhdessä joka paikassa.

Mielestäni se, että kumpikin oli kotihoidossa on ollut nimenomaan lasten keskinäisen suhteen kannalta todella tärkeää. Ja muutenkin, alle kaksivuotiaan olo päiväkodissa ei ole mielestäni perusteltua millään muulla tavoin kuin, että vanhemmat eivät jostain syystä kykene hoitamaan lasta kotona.

Olen seurannut perheitä, joiden esikoinen on jatkanut hoidossa kuopuksen synnyttyä ja huomioni on kiiniittynyt huonoon sisarussuhteeseen. Esim. yhdessä perheessä esikoinen osoittaa puhdasta vihaa pikkusisarustaan kohtaan. Sellaista omilla lapsillani ei ole ikinä ilmennyt, vaikka he toki riitelevät keskenään silloin tällöin - riippuu päivästä kuinka paljon.

Kun kumpikin lapsi on kotihoidossa, voi lapsia hoitava aikuinen sumplia päivärytmin ihan omanlaisekseen. Voi käydä puistoissa ym. aktiviteeteissa omaan tahtiin ja tavata muita aikuisia ja lapsia. Jos hoitaa vain vauvaa kotona toisen lapsen ollessa päiväkodissa on olo varmaan aika yksinäinen. Olen seurannut näitä perheitä sivusta. He jäävät " kotiäitiverkoston" ulkopuolelle. Leikkipuistoissa ym. kokoontuvat monilapsikokoonpanot verkostuvat keskenään ja auttavat toisiaan arjessa.

Suosittelen AP:lle ehdottomasti esikoisen ottamista kotihoitoon!

Vierailija
7/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varman tajuaa tilanteen muutaman vuoden päästä kun katsoo aikaa taaksepäin, vajaa 2v on todella pieni, vaikka saattaa nyt vaikuttaa jo " isolta tytöltä" kun on tullut pikkusisarus.

Virikehoito päiväkodissa tai pph:lla isommalle sisarukselle on minusta paikallaan silloin, kun tämä isompi on 4v tai vanhempi. Silloinkin vain sillä edellytyksellä, ettei ole mahdollista laittaa lasta esim. seurakunnan kerhoon tai muuhun kerhoon.

(Kaikkialla ei ole näitä kerhoja yms. Tiedän sen. Mutta varsinkijn isommissa kaupungeissa on paljonkin. Itse asun Espoossa sellaisella alueella, ettei kenenkään olisi syytä pitää isompaa lasta päiväkodissa, jos on itse kotona. Meillä on srk:n kerho, yksityinen kerho, puistotäti (ottaa myös alle 3v), srk:n perhekerho, MML:n perhekahvila, avoin päiväkoti ja onpa melko lähellä myös yksi kaupungin isoista leikkipuistoista ohjaajineen ja sisätiloineenkin)

Vierailija
8/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-v esikoinen on 3 päivää viikossa perhepäivähoitajan hoidossa 7 tuntia päivässä. Pikkusisko on nyt 8 kk. Näin on toimittu koko siskon vauva-ajan, paitsi tietenkin kesä oltiin kaikki kotona.

Meidän perheelle tämä ratkaisu on ollut ihanteellinen. Isoveli viihtyy todella hyvin hoidossa ja hoitaja onkin aivan ihana, samoin toiset hoitolapset - he kaikki ovat suuri rikkaus meidän ja erityisesti esikoisen elämässä.

Mitään isompaa mustasukkaisuutta tai vihanpurkauksia ei ole ollut, vain ekoina viikkoina isoveli ehdotteli, että viedään vauva sairaalaan;) Nyt toki harmistuu jos vauva sotkee leikit, silloin kyseleekin että koska pääsee hoitoon rauhassa leikkimään:)

Minä olen nauttinut rauhallisista päivistä, jolloin ehdin antaa huomiota vauvalle ja itsekin levätä.

Hyvin ja oiken voi asiat järjestää monella tapaa.

Vierailija
9/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..siis esikoinen oli siellä kerhossa vasta kolmen vuoden tienoilla. Se eka vuosi oltiin ihan kotona ja leikkipuistoissa, avoimessa päiväkodissa käytiin vain harvoin. Läheisestä leikkipuistosta löytyi samanlaisia perheitä kuin me (siis vauva + hieman isompi pieni lapsi).

Vierailija
10/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin sitten annat sille 3 v aikaa??? Jos vauva sitä äidin aikaa niin tarvitsee niin miksi ei 3 vuotias???

Vierailija
11/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, jos esikoinen on alle kaksivuotias kuten meillä oli. Mielestäni on aivan eri asia, jos esikoinen on eaim. 3-vuotias ja vanhempi. Pyydän anteeksi huolimattomuutta itseilmaisussani. 3-vuotias tarvitsee jo kavereitakin. Silti, minun mielestäni muutamat kerhopäivät riittävät siihen kaverin tarpeeseen.

Toki jokainen tekee omalla tavallaan. Olen kuitenkin sitä mieltä, että nykyvanhemmat hoidattavat lapsensa turhan helposti muualla kuin kotona. Olen nykyään työelämässä, opettaja, ja peilaan sitäkin vasten tätä asiaa. Lapsista huomaa, että vanhemmilla on heille liian vähän aikaa. Ja siksi ajattelen, että sitä aikaa pitäisi antaa niin paljon kuin mahdollista jo pienenä. Vanhempien ja lasten yhteinen aika vain vähenee vuosi vuodelta. Me suomalaiset olemme aika yksinäistä kansaa noin muutenkin. Liian moni lapsi ja aikuinenkin joutuu pärjäämään liian yksin.

Vierailija:

Meillä 3-v esikoinen on 3 päivää viikossa perhepäivähoitajan hoidossa 7 tuntia päivässä. Pikkusisko on nyt 8 kk. Näin on toimittu koko siskon vauva-ajan, paitsi tietenkin kesä oltiin kaikki kotona.

Meidän perheelle tämä ratkaisu on ollut ihanteellinen. Isoveli viihtyy todella hyvin hoidossa ja hoitaja onkin aivan ihana, samoin toiset hoitolapset - he kaikki ovat suuri rikkaus meidän ja erityisesti esikoisen elämässä.

Mitään isompaa mustasukkaisuutta tai vihanpurkauksia ei ole ollut, vain ekoina viikkoina isoveli ehdotteli, että viedään vauva sairaalaan;) Nyt toki harmistuu jos vauva sotkee leikit, silloin kyseleekin että koska pääsee hoitoon rauhassa leikkimään:)

Minä olen nauttinut rauhallisista päivistä, jolloin ehdin antaa huomiota vauvalle ja itsekin levätä.

Hyvin ja oiken voi asiat järjestää monella tapaa.

Vierailija
12/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pian tajuttiin ettei se ollut oikea ratkaisu,kaksoset rupesivat oireilemaan eritavoin. Kotiin kun jäivät,asiat paranivat ja elämästä tuli kaikkineen paljon mukavamaa lapsille.

En sano etten olisi ajoittain väsynyt,mutta itseppä olen lapseni tehnyt ja kyllä lapseni tarvitsevat selvästi enemmän äitiä kuin virikkeitä. Kaksoset ovat nyt kohta 4 v ja vauva vuoden,neljäs syntyy loppukeväästä ja kyllä kaikki isommat ovat edelleen kotona,isommat kerhossa pari kertaa viikossa,muuten kotona.

Vierailija
13/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva jää silloin väkisinkin vähemmälle ja lisäksi vauvan nukkuessa päiväunia puuhaamme kahdestaan. Esikoinen nukkuu omansa eri aikaan.

Vierailija
14/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tulee rutiineja ja perheen arki alkaa rullata. Jos vauva onkin koliikkitapaus, voi yrittää etsiä apua siihen tilanteeseen. Se vaihe kuitenkin on vain kolmisen kuukautta.

Minäkään en ymmärrä sitä päivähoitopaikan varaamista, että siksi lasta ei oteta hoidosta pois. Päivähoitopaikkoja tulee ja menee. Perhe saattaa muuttaakin siinä välissä ja elämäntilanne muutenkin muuttua. Päivähoitopaikan koko henkilöstökin saattaa vaihtua siinä välissä. Lapsi tuskin jää kaipaamaan hoitopaikkaansa noin pienenä. Parin vuoden kotonaolon jälkeen hän sopeutuu toiseen hoitopaikkaan. Ja silloin voi ajatella kaikkien sisarusten päivähoitoa yhteismitallisesti, paremmin.

Vierailija
15/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi edes harkinnut, jos esikoinen olisi alle 3-vuotias, mutta tuollainen 4-vuotias alkaa oikeasti tarvita jo ohjattua toimintaa ja kavereita. Olen ajatellut, että kävisi puolipäiväisesti.

Vierailija
16/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mennään vajaa miehityksellä ja opiskelijoiden avulla. Opiskelijat ja harjoittelijat vetävät ammattilaisille tarkoitettuja juttuja ja saattavat joutua lasten kanssa yksin pihalle kunmuuten ei resurssit riitä. Joku on sairaslomalla jatkuvasti huono työtilanteen takia. Näin helsingissä,monees päiväkodissa

Monesti on tilanteita että huh,huh,niistä te vanhemmat ette ole mitenkään tietoisia.

Vierailija
17/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänne vastanneista lapsi on perhepäivähoidossa.

Vierailija
18/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa tekstiä lukiessani huomasin antaneeni väärän käsityksen: Tarkoitus oli pitää lapselle paikkaa parin kuukauden ajan 8pv/kk. Kakkonen syntyy sektiolla aivan kuin esikoinenkin, joten kokemuksesta tiedän, ettei sen jälkeen pahemmin esikoista nostella.

Ajatus hoitoon viemisestä tuntuu kuitenkin ylivoimaiselta. Mietin näkyä: Minä, vauva sylissä, ulko-ovella heiluttamassa omalle rakkaalle lapselleni!

Kiitos tarinoistanne! On hienoa huomata, miten monet kertovat omista kokemuksistaan ja vain muutamat syyllistävät ja pitävät omia ratkaisujaan parhaina valintoina ... Ja vielä lisäksi, olen itse lto, joten tiedän päiväkodin arjen!!! Kivoja kotihetkiä lasten kanssa!

Vierailija
19/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi oli huono heitto loppuun ;)

Vierailija
20/25 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et muuten edes harkitsi vieväsi hoitoon esikoista...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi