Miten ihmiset pystyy elämään ok-talossa tai rivarissa niin että pihassa ei ole mitään näkösuojaa?
Olen ostamassa omakotitaloa, ja tämä todella ihmetyttää. Välillä tätä näkee vanhojenkin talojen kohdalla, eli ei ole kyse siitä että piha olisi vielä kesken. Siellä saa olla kuin näyttämöllä, ei mitään pensasaitaa, ei puskia, ehkä säkällä yksi puu.
Kommentit (25)
He haluavat esitellä keskiluokkaista statussymboliaan: polttomoottoreilla päristelty trimmattu nurmikko.
Vierailija kirjoitti:
Koska kotiaskareissa ja puuhissa ei ole mitään erityisen salaista ja hävettävää. - Jos halutaa olla katseilyta suojassa säädetään säleverhoa tai laitetaan verhot kokonaan ikkunan eteen.
Olette koko ajan sisätiloissa?
Asun rivarissa eikä pihalla tarvi olla näkösuojaa koska en aikaani vietä etu enkä takapihalla. Sisällä olen aina kun kotona olen ja pimennysverhot on ikkunoissa kiinni 24/7 niin on täydellinen näkösuoja.
Vierailija kirjoitti:
He haluavat esitellä keskiluokkaista statussymboliaan: polttomoottoreilla päristelty trimmattu nurmikko.
Ja sitä mielettömän esteettistä tramppaa, joka kerää vaan lehtiä pihan perällä ja jossa lapset hyppivät viikon verran kun se hankittiin.
No meillä on piha kesken ja ei ole aitaa, aita tulossa lähinnä maantiepölyn esteeksi ja myös koristeeksi, ei niinkään näkösuojaksi.
Jos joku haluaa kytätä kun kuokin kasvimaalla tai vien roskia niin siinähän kyttää.
Meillä on kyllä matala pensas-aita mutta ei mua häiritse ohikulkijat.
Usein naapurit pysähtyvät juttelemaan ja ihalemaan pihamme jossa on vain 50m2 nurmea, muuten kukkaistutuksia, hedelmäpuita, kasvihuone ja -lavoja.
Ja meillä eletään pihalla aina kun sää sallii
Mulla on tollanen avoin piha. Ei mulla ainakaan haittaa katsella pihalta ohiajavia autoja,ihan kotikatu ei yleinen tie. Ja katselen ohikulkijoita siinä samalla kun he katsoo mua. Tässä ei juurikaan ole edes läpikulku kävelijöitäkään,muutamat harvat lenkkeilijät menee ohi.
Täähän on nyt tosiaan aika leimallisesti suomalainen erikoisuus että halutaan olla ikään kuin jollain estradilla. Aika monessa muussa maassa puutarha on ympäröity parimetrisillä aidoilla. Jossain se on tietysti ihan turvallisuuskysymyskin, mutta ennen kaikkea yksityisyysasia. Meillä näkyy jonkin verran naapurin pihalle kun edellinen asukas ei ollut istuttanut paljon mitään, ja kieltämättä välillä nyppii kun yrittää rentoutua omalla pihalla ja naapuri pyörii siinä näköetäisyydellä.
Rakenna kämppäsi ympärille 3 metrinen muuri jos haluat kykkiä itseksesi.
Usein jämähdän koko seinän mittaisien ikkunoideni eteen alasti onanoimaan kun katselen kadulla kulkevia naisia tuulipuvuissaan.
Katsokoot jos haluavat, ei mua haittaa.
Jarmo 58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kotiaskareissa ja puuhissa ei ole mitään erityisen salaista ja hävettävää. - Jos halutaa olla katseilyta suojassa säädetään säleverhoa tai laitetaan verhot kokonaan ikkunan eteen.
Olette koko ajan sisätiloissa?
Ei tietenkään olla - Mutta ei elossamme ole erityistä hävettävää tai salattavaa silloinkaan kun ollaan kodin ulkopuolella. - No on talomme ymprillä kuitenkin piaa, joten ei kukaan kulje ikkunamme edessä tulematta varta avsten tontillemme.
Suomalainen on vielä niin utelias, että aina on ikkunan takana joku koiranulkoiluttaja kyttäämässä ikkunasta sisään.
Se koira nyt jostain syystä haluaa aina kakata sen ikkunan kohdalla.
pystyyhän jotkut elämää neukkukuutiossakin.
Vierailija kirjoitti:
Täähän on nyt tosiaan aika leimallisesti suomalainen erikoisuus että halutaan olla ikään kuin jollain estradilla. Aika monessa muussa maassa puutarha on ympäröity parimetrisillä aidoilla. Jossain se on tietysti ihan turvallisuuskysymyskin, mutta ennen kaikkea yksityisyysasia. Meillä näkyy jonkin verran naapurin pihalle kun edellinen asukas ei ollut istuttanut paljon mitään, ja kieltämättä välillä nyppii kun yrittää rentoutua omalla pihalla ja naapuri pyörii siinä näköetäisyydellä.
Lisää turvattomuutta ja aitoja Suomeenkin! Mikähän puolue (vai kaikki?) ajaisi tällaista politiikkaa?
Onko tuo nyt kuitenkaan kovin tavallista? Asun itse rivarissa, ja monet ystäväni asuvat myös. Kenenkään pihalta ei näy naapuriin, eikä mihinkään muuallekaan, pihat ovat aivan yksityisiä ja suojaisia. Esim. omassa pihassa toisella puolella on korkea aita, toisella puolella meidän varasto ja korkea aita. Yhteen suuntaan on matala aita, mutta portista pääsee metsäpolulle, eikä siellä ketään kulje.
Joitakin se ei ilmeisesti haittaa tai häiritse. Itse ainakin haluaisin jotakin näkösuojaa. Se tuo turvallisuuden tunnetta, yksityisyyttä ja rauhaa. Toisaalta jos pihalta avautuisi rauhallinen metsä-järvi-tai peltomaisema niin ei silloin tarvitsisi samalla tavalla. Kunhan ei polku tai purtsi mene ihan edestä.
Meillä on omakotitalossa parveke. Tykkään sieltä katsella elämänmenoa. Mitä se minua haittaa jos joku näkee, että siellä se mamma kaffittelee. Katson mieluummin jotain muuta kuin pensaita.
Ymmärrän hyvin mielipiteesi ap ja ihmettelin samoja asioita taloa etsiessämme.
Ostimme hieman alle 20 vuotta vanhan talon. Ainoa asia mikä harmitti talon hankinnassa oli juurikin se, kun suurella pihalla ei ole kunnollista näkösuojaa kuistille tai muuallekaan. Sellainen olisi ehtinyt jo hyvin kasvaa kuluneina vuosina, jos puita ja muuta kasvillisuutta olisi istutettu talon rakentamisen jälkeen. En kaipaa mitään barrikadia tai kaksimetristä aitaa, vaan että emme ei olisi koko ajan kuin näyteikkunassa. Muutaman viime vuoden aikana olemme puita ym. näkösuojaksi istuttaneet, mutta menee useita vuosia ennenkuin saamme kunnollista näkösuojaa niistä.
Samaa täälläkin ihmetellään, että niin vähän löytyy pihoja missä olisi näkösuojaa ja omaa rauhaa. Harmittaa että emme saa itselle sellaista kun naapurit haluavat että raja aita on esteetön ja kaikkialle näkee.