Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jos lapsi loukkaantuu tarhassa toisen lapsen pahoinpitelystä---

Vierailija
11.01.2008 |

siis kyseessä tahallinen teko, esim. työntämällä rappuset alas, tms, niin--

ovatko ko. pahoinpitelijän vanhemmat korvausvelvollisia, maksamaan sairaalareissut, lääkärit, vai onko se vaan omasta pussista kärsittävä nekin, ja vaan silitettävä päähän sekä pahoinpitelijää että hänen vanhempiaan?

mikä mahtaa olla käytäntö/ laki sanoo asiasta?

nimim. lääkärireissua odotellessa.

ps. terveisiä vaan kaikkien " erityislasten" vanhemmille: kannattaa varautua, vielä se päivä koittaa, jolloin joku vaatii korvauksia siitä, että lapsenne pahoinpitelee toisia ihmisiä.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noin pienellä jo diagnoosi, ja mistä sinä olet sen saanut selville? Vai onko kyseessä vilkas ja ilkeä tavislapsi? Jos huonosti kasvatetut tavislapset hakkaa toisiaan, älä sotke asiaan erityislapsia.

Vierailija
42/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

lapseltanne ja pk pyytänyt anteeksi huonoa valvontaa. Mitä niiden vanhempien edes pitäis pyytää anteeksi?

Vierailija:

Mutta mua jotenkin harmitti se että, tämän pojan vanhemmat eivät missään vaiheessa ottaneet meihin yhteyttä. Itse olisin soittanut ja pahoitellut tapahtumaa. Jäi siltä saralta vähän paska fiilis.

No, meitä on moneen junaan. Jos oma lapseni olisi satuttanut jotain toista niin että, toinen joutuu sairaalahoitoon, olisin ilman muuta soittanut hänen vanhemmilleen ja kysynyt lapsen vointia. Ja varmasti siinä samassa pahoitellut tilannetta.

Ja minä sain tietää kuka oli lastani pahoinpidellyt. Ei sitä pystynyt kukaan kieltämään, koska lapseni kertoi kuka sen teki. Mä itse vaadin että poikaa puhutellaan kunnolla, ja näin kuulema tehtiin. Muita vaatimuksia ei ollut. Mutta silti odotin että lapsen vanhemmat olisi itse ottaneet yhteyttä, olisi antanut jotenkin paremman kuvan siitä että, oikeesti he myös välittävät omasta lapsestaan ja hänen touhuistaan. Mutta samapa tuo nyt enää. Lapseni on kunnossa ja en aio katkeroitua tapahtuman takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa kokemusta ja asioita myöhemmin purkaessa olen kuullut vastaavia juttuja monilta, monilta muiltakin kohtalotovereilta. Kuitenkaan yhtään kertousta ei tule mieleen jossa kiusaaja olisi ollut kehitysvammainen tai muuten erityislapsi. Kiusattuina heitä tiedän olleen useita.

Eli eiköhän oleellisempaa päiväkotirauhan kannalta ole se että laitetaan terveet lapset kuriin. Mitä noihin harvinaisempiin erityislapsetn aiheuttamiin ongelmiin tulee, niin eiköhän niistä selviä sillä että lisätään heille suunnattuja resursseja? Eli jokainen vaan tekemään töitä sen eteen että saataisiin lisää henkilökuntaa ja mahdollisimman monelle erityislapselle oma avustaja.

Vierailija
44/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

piste.

-ap

Vierailija
45/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin se kuulostaa naurettavalta. Mielestäni tuollaiset asiat pitäisi selvittää myös vanhempien kanssa, jotta molemmissa tapauksissa vanhemmat voisivat kotona puhua asiasta lastensa kanssa. Jos kyseessä on erityislapsi ja jokin asia laukaissut tilanteen olisi uhriksi joutuneen vanhempienkin hyvä tietää mistä kyse jotta voisivat kertoa lapselleen miksi näin tapahtui ja miten tuota voisi välttää jatkossa.

Vierailija
46/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis päiväkodin henkilökunta kertoo sinulle yhden lapsen olevan erityislapsi ja toisesta että tämä mukilloi hoitokavereita siksi että on katkera joutuessaan pikkusisaruksen myötä virikehoitoon?

Vierailija
47/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ymmärrän syyn sen yhden pojan muiden mätkimiseen, mutta en suinkaan hyväksy sitä.

minua ärsyttää siinä erityslapsessa/ sen vanhemmissa se, että verhoudutaan jonkun diagnoosin taakse, ja näin ollen ei muka tarvitse vastata lapsensa tekosista, eikä kunnioittaa muiden koskemattomuutta lainkaan.

piste ja aamen.

nyt poistun.

kiitos että sain purkautua. ja ANTEEKSI nyt vaan kaikkien erityislapsimussukoiden vanhemmille-->ette tosiaan ole voinut vaikuttaa siihen, millaisen lapsen synnytätte, mutta voisitte edes yrittää vaikuttaa lapsen kasvatukseen, eikö niin.

kiitos ja hei!

Vierailija
48/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidon henkilökunnan tulee selvitä se lapsiaineksen kanssa joka heillä on. Jos olet lapsesi hoitoon ja huolenpitoon tyytymätön ota yhteyttä esimiehiin!

Tosiaan mitä tämän vanhemmat voi tehdä? Soittaa ja juuri noin sanoa: " Anteeksi etten voinut estää lastani satuttamasta lastasi, koska olin töissä" .

Vierailija
49/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten kehtaa valittaa erityislapsesta. Eiköhän todellinen syy niiden lasten riehumiseen siellä ryhmässä ole se työntekijöiden huono henki, minkä takia valitetaan vaan, eikä oikeasti tehdä asioille mitään?

Vierailija
50/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

siis ymmärrän syyn sen yhden pojan muiden mätkimiseen, mutta en suinkaan hyväksy sitä.

minua ärsyttää siinä erityslapsessa/ sen vanhemmissa se, että verhoudutaan jonkun diagnoosin taakse, ja näin ollen ei muka tarvitse vastata lapsensa tekosista, eikä kunnioittaa muiden koskemattomuutta lainkaan.

piste ja aamen.

nyt poistun.

kiitos että sain purkautua. ja ANTEEKSI nyt vaan kaikkien erityislapsimussukoiden vanhemmille-->ette tosiaan ole voinut vaikuttaa siihen, millaisen lapsen synnytätte, mutta voisitte edes yrittää vaikuttaa lapsen kasvatukseen, eikö niin.

kiitos ja hei!

Eikö virikelapsikin olisi syytä laittaa mitä pikemmin kuriin? Varmasti hänen vanhemmilleen huomattavasti helpompi tehtävä kuin erityislapsen vanhemmille.

Vierailija
51/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Päivähoidon henkilökunnan tulee selvitä se lapsiaineksen kanssa joka heillä on. Jos olet lapsesi hoitoon ja huolenpitoon tyytymätön ota yhteyttä esimiehiin!

Tosiaan mitä tämän vanhemmat voi tehdä? Soittaa ja juuri noin sanoa: " Anteeksi etten voinut estää lastani satuttamasta lastasi, koska olin töissä" .

Mutta ihan pienipala sympatiaa myös sitä " uhria" ja hänen vanhempiaan kohtaa ei olis pahitteeksi. Henkilökohtainen yhteys antaa aina paremman kuvan tapahtuneesta ja tilanteesta.

Vierailija
52/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se silloin olis erityislapsi, vaan tavallinen huonosti kasvatettu lapsi.

Erityislapsen käyttäytymiseen yritetään vaikuttaa kasvatuksella, toimintaterapialla, perheneuvolassa ja kelton kanssa työskentelemällä...

Vierailija
53/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ollaan osoitettu pahoitteluja tuollaisissa tapauksissa uhrin vanhemmille. Itse olen ollut niin pahoittelijana kuin pahoitteluiden vastaanottajana. Tietenkään en ole voinut tehdä mitään kun olen ollut töissä, mutta noin ainakin saan kerrottua etten hyväksy lapseni väärää käytöstä ja olen pahoillani siitä. ja kyllä minulle tulee hyvä kuva vanhemmista jotka pahoittelevat lastani raapineen poikansa käytöstä.

Vierailija
54/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanahelinä? Minkälainen ihminen sä ole? ja miten kasvatat lapsiasi. Opetatko heille että anteeksipyyntö, on sanahelinää? Ja ylipäätänsä ihan sama koko anteeksipyyntö..

En yhtään ihmettele että lapset on nykyään mitä on, jos anteeksipyyntökin on vain sanahelinää?

Vierailija
55/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on käyttäydytty huonosti, siitä seuraa kotona rangaistus.

ei pk:ssa voi elää kuin pellossa.

päiväkotitätien rangaistus-jäähyt ym. ei ole verrattavissa siihen, että lapsi tietää, että MYÖS VANHEMMAT ovat tietoisia asiasta ja pettyneitä lapsen huonoon käytökseen.

Vierailija
56/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei henkilökunnan enää todellakaan tarvitse kertoa kuka on erityislapsi ja kuka ei..

Itselleni se selvisi ensimmäisen 30 min aikana. Ryhmän erityislapsi, eskarilainen poika ensin makasi ja kieri lattialla 15 min puhumatta kenellekään sanaakaan, sen jälkeen sai itkuraivarit jostain kotona tapahtuneesta ja sen jälkeen yritti kuristaa nelivuotiasta tyttöä...

Vierailija
57/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

TOTTAKAI!

sekä opetan ja VAADIN lapseltani sitä, että TOISILLA ON OIKEUS KOSKEMATTOMUUTEEN.

hänellä ei ole oikeutta käydä keneenkään käsiksi, eikä muilla häneen.

ei kenelläkään. ei missään tilanteessa.

lapsi on 2, 5v. ja hän kertoo tarhapäivien tapahtumista; " xxxxxxx otti kädestäni, töni ym.." --johon juttelemalla ja puhumalla opetan lastani, että niin ei saa tehdä: mm. odotetaan omaa vuoroa, kysytään lupa, saako lainata ym. ei lapset ole tyhmiä, niille pitää puhua ja opettaa perusasiat.

-ap

Mielenkiinnosta, mikä diagnoosi noin pienelle on saatu?

Vierailija
58/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytääkö äitisi vieläkin anteeksi puolestasi?

Vierailija
59/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pyytääkö äitisi vieläkin anteeksi puolestasi?

Aikuisena pystyn tietenkin itse pyytämään anteeksi tekojani. Lapseni ja koirani puolesta olen pyydellyt anteeksi, myös niissä tilanteissa kun ei itselläni ole ollut osaa eikä arpaa tapahtuneeseen. E tietenkään sillä saa tehtyä tekemättömäski, mutta ainakin kerrottua uhrille etten hyväksy lapseni/lemmikkini käytöstä ja olen pahoillani siitä mitä ovat hänelle aiheuttaneet.

Vierailija
60/88 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, että yksi lapsi voi vahingoittaa toisia ja hankaloittaa koko muun ryhmän toimintaa. Kyllä hävettäisi, jos oma lapseni olisi sellainen!