Päiväkodissa hoidettujen lasten vaategallup
Siis tuossa toisessa ketjussa joku sanoi että päiväkodista siirryttyään kotihoitoon 3-vuotiaalla jäi hirveästi vaatteita käyttämättömänä kaappiin.
Mulla tilanne, että lapset menevät luultavasti ensi vuonna päiväkotiin, mutta siis kummastuin tuota vaatemäärää! Tarvitaanko siellä hoidossa tosiaankin esim. sisähousuja 10-15kpl?! Joka päivälle uudet vaatteet, onko tämä siksi että menevät oikeasti likaiseksi vai ylireagoiko toisen ketjun ap?
Tässähän pitää alkaa ostamaan jo varastoon jos tuo on tilanne. Vielä kun mulla kaksoset niin vaatteita oliskin sit huikeat määrät ostettavana...
Sanokaa äidit jotain!!
Kommentit (36)
Mutta täytyy todeta, että ihan itse olet ongelmasi aiheuttanut. Silittää nyt kaikkia collegevaatteita ja farkkuja - gimme a break!! :-D
Vierailija:
Äkkiäkös kone vaatteet joka ilta pyykkää, mutta silitysintoiljana silityspinon selvittäminen jää yleensä viikonloppuun. En voi enää kuvitella laittavani silittämättömiä vaatteita lasten päälle, en kouluun, en hoitoon, hyvä jos kotiin! Muita?
Eniten vaatteet ovat sotkeentuneet ruokailusta, mutta myös askartelusta ja lattialla leikkimisestä. Kesäaikaan sisävaatteetkin olivat ihan uskomattoman hiekkaisia ja sukat menivät hiekasta jopa sellaisiksi, ettei pesussa puhdistuneet. Ja kesäaikaan oli siis eri vaatteet sisällä kuin ulkona, mutta silti sisävaatteetkin hiekassa.
Tunnustan olevani laiska äiti vaatteiden pesemisen suhteen, joten kyllä meidän lapsilta löytyy helpostikin 10-15 vaatekertaa. Siis ton verran perusvaatteita + tytölle lisäksi useita mekkoja, pojalle " siistimpiä" farkkuja jne.
Pesen yleensä pyykkiä vain viikonloppuisin.
lapsella on neljät sisähousut ja ehkä kahdeksan paitaa. Joka päivä laitan puhtaat vaatteet, mutta kyllä nyt viimeistään kolmen päivän jälkeen pesen pyykkiä, joka tapauksessa.
Omalla 1vuotiaallani on hirmuinen määrä vaatteita; ostan aina aleista valmiiksi seuraavaa kokoa + niitä vain ilmaantuu jostain...(ts. kavereiden lasten vanhoja ja lahjoja). Lapsella on varmaan 25 erilaista vaatekertaa eli useita collegehousuja, trikoopaitoja jne. Vaihdan joka päivä puhtaat vaatteet, johan ne haisevatkin ' pahalle' (päiväkodille ;-) (toki tuo ekologinen kommentti yllä on aivan totta!) Viikollakin pesen kyllä pyykkiä mutta meillä on iso kone joten vajaita en halua pyörittää. Silitän lisäksi vaattet ja kuten joku jo edellä totesi silityspinot jäävät usein viikonloppuun.. ;D
olleet lapset aloittavat tarhan ja eskarin...
Ihan kauhulla olen katsonut tuttavien tarhaan raahaaman vaatekassin kokoa ja niitä kaikkia lippusia ja lappusia ,joita sieltä kotiin tuodaan..
Miten mahdetaan pärjätä,meillä on ollut kaikki nämä vuodet aika" rento" täti,jämäkkä ja säännöt tietty...mutta ei mikään hiuksenhalkoja...hoitoonvienti ollut liukuvaa ja muutenkin hoitosuhde on ollut aika joustava.
nyt sitten tulevat kaikki nämä päiväkotisäännöt ja tavta,joista ei ole hajukaan...arvuuttelemme kumpi osapuoli saa ensimmäisenä noottia,me vai lapset...
Niih, ei kai siellä tarhassa vaihdeta vaatteita kesken päivän pelkän likaantumisen takia?
Kerrotaanko päiväohjelma etukäteen niin tarkkaan, että tietää jos vaikka on sormivärimaalausta tai jotain muuta ylen sotkuista tulossa??
Olisi kiva tietää jos kannattaa jättää ne herkimmät vaatteet laatikkoon siksi päivää ja pukea jotain tusinakamaa??
en minä siitä tarhaa vois syyttää..
sisävaatekertoja meillä tarvitaan noin 6-7. Kyllähän meillä viimeistään viikonloppuna pestään pyykkiä. Ja me muuten ostetaan ne sisävaatteet pääasiassa käytettyinä, second hand -kaupoista pari euroa kipale
Vierailija:
Miten mahdetaan pärjätä,meillä on ollut kaikki nämä vuodet aika" rento" täti,jämäkkä ja säännöt tietty...mutta ei mikään hiuksenhalkoja...hoitoonvienti ollut liukuvaa ja muutenkin hoitosuhde on ollut aika joustava.nyt sitten tulevat kaikki nämä päiväkotisäännöt ja tavta,joista ei ole hajukaan...arvuuttelemme kumpi osapuoli saa ensimmäisenä noottia,me vai lapset...
Noottia ei oo tullunna kertaakaan päiväkodilta.
PPH:lta aikoinaan tuli, että on liian vähän vaatetta lapsella. No, kai se lapsi paleli, ku PPH lykkäs sen rattaisiin istumaan, eikä antanu itekseen kävellä.
Me viedään päiväkotiin aika liukuvast, omien työaikojen mukaan. Joustavia ovat olleet. Jos olen kesken päivän soittanut, että menee tuntia pitemmäksi haku, sanovat vain, että sitä vartenhan me täällä ollaan. Tietenkin haen lapset ennen päiväkodin sulkemisaikaa. Sehän on selvä.
Ei mun mielestä ainakaan meidän päiväkoti ole kovin kauhean tiukka ja " sääntöinen" .
jotenkin vain tuntuu, että on työntämässä lapsia keskitysleirille...
Täytyykö tädeille osata etukäteen sanoa tarkka aika jolloin lapsia vie ja hakee,vai kuinka?Onko joku viimeistään aika,jotta ehtii hyvin aamupalalle?
t.hysteerikkö nro 30
5-vuotiaalla pojalla on 4 collegehousut, 1 sammarit ja 1 farkut joita hän käyttää pk:ssa. Hän on 4 päivänä hoidossa, joten monesti vaikka housut ei likaannu haluan laittaa hänelle puhtaat ja erilaiset housut jalkaan.
Paitoja (trikoo, College, Velour) on 10 mitä vaihdellaan sitten housujen mukaan. Paidat menevät melkein kertakäytön jälkeen pyykkikoriin. Aina joku pikkutipla vähintään on ruokaa hihansuussa.
3-vuotiaalla tytöllä on 3 veluurilegginsit, 1 farkut, 1 sammarit, 2 hametta ja 1 mekko päiväkotikäyttöä varten.
Paitoja on myös 10. Meillä on semmoisia settejä, esim. hame, paita ja sukkikset samaa sarjaa. Molemmilla on 1 vaihtovaatekerta pk:ssa ja repussa kulkee sitten vararukkaset, villasukat, pikkarit, sukkikset...
Lapsilla on 2 haalarit; eli viimetalviset, jotka mahtuu vielä ja uudet. Koskaan ei ole ollut varahaalaria pk:ssa mukana. Meillä lapset ulkoilevat vain kerran, koska heillä on 5 tunnin hoitopäivä.
Jos on vakio aika niin ei erikseen tartte kirjoittaa viikottain.
Hoitovuorolistassa näkyy: lapsen hoitoaika (hoitoontuloaika ja hakuaika)
Äidin työaika, isän työaika ja jos on vapaapäiviä hoitojakson aikana.
Tosi tarkkaa on nykyään ainakin meidän pk:ssa.
päivä meilläkin vaihtoon vaatteet, vähän vajaa 3-v ei enää " saa" käyttää ruokalappua...
Ilman muuta joka päivä puhtaat, aina on kuitenkin jossain niitä tahroja.
Kyllä muuten gollegevaatteissakin (joita meillä ei oikeastaan ole) ja erityisesti farkuissa on iso ero, ovatko silitettyjä vai eivät. Elleivät sitten ole ihan ohuiksi kulutettuja.
Minusta hyvä määrä vaatteita on niin, että viikonloppuna pestään ja silitetään, arkena jos ehditään. Ja enhän minä edes pese kaikkia vaatteita sekaisin, vaan valkoiset, punaiset ja sinisävyiset erikseen.
Vierailija:
Mutta täytyy todeta, että ihan itse olet ongelmasi aiheuttanut. Silittää nyt kaikkia collegevaatteita ja farkkuja - gimme a break!! :-DVierailija:
Äkkiäkös kone vaatteet joka ilta pyykkää, mutta silitysintoiljana silityspinon selvittäminen jää yleensä viikonloppuun. En voi enää kuvitella laittavani silittämättömiä vaatteita lasten päälle, en kouluun, en hoitoon, hyvä jos kotiin! Muita?
Meillä lapsilla on uutena ostettuja keskihantaista vaatteita (Alphabet, Mayoral, Girandola, Mcbaby...) ja lisäksi jotain parempiakin trikoopaitoja/housuja esim. Elle ja Claire...
Ja jotain vaaleita värejä en yhtään arastele laittaa. Esim. tytön lempipaita on Ellen luonnonvalkoinen poolopaita. Ihan vapaasti saa käyttää sliparin kanssa pk:ssa. Koskaan ei ole lapsilla ollu niin likaiset vaattee, etteikö olisi pesussa lähteny.
En yksinkertaisesti kehtaisi laittaa lapsia hoitoon rumissa ja kulahtaneissa vaatteissa. Sitä paitsi laatuvaatteiden kohdalla laatu korvaa määrän!
tarvita niin paljon vaatteita!! Ei meidän lapsi ainakaan sotannut päiväkodissa yhtään sen enempää kuin kotonaakaan ja samaa collegepuku käytetään tahrattomana 2-3 päivää.
Ei mun lapsi ainakaan unohtanut miten syödään siististi, kun se päiväkodin aloitti...