Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa hoidettujen lasten vaategallup

Vierailija
11.01.2008 |

Siis tuossa toisessa ketjussa joku sanoi että päiväkodista siirryttyään kotihoitoon 3-vuotiaalla jäi hirveästi vaatteita käyttämättömänä kaappiin.

Mulla tilanne, että lapset menevät luultavasti ensi vuonna päiväkotiin, mutta siis kummastuin tuota vaatemäärää! Tarvitaanko siellä hoidossa tosiaankin esim. sisähousuja 10-15kpl?! Joka päivälle uudet vaatteet, onko tämä siksi että menevät oikeasti likaiseksi vai ylireagoiko toisen ketjun ap?

Tässähän pitää alkaa ostamaan jo varastoon jos tuo on tilanne. Vielä kun mulla kaksoset niin vaatteita oliskin sit huikeat määrät ostettavana...

Sanokaa äidit jotain!!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niissä vaatteissa lähes joka päivä on jotain likaa, joten pyykkikoriin menee vaatekerta illalla. Alusvaateet ja sukat nyt muutenkin vaihdetaan päivittäin.

Mutta ei mulla ole noin paljoa vaatteita lapsilla! Ehkä 7 sisähousut, siis sellaiset joita kehtaa kodin ulkopuolella käyttää ;) Mä pesen pyykkiä koneellisen joka ilta töitten jälkeen, joten ei niitä vaatteita _niin_ paljoa tarvita kumminkaan. Ei niitä siis koko viikon varalle tarvi olla kaapissa, puhdasta saa kun pesee. Meillä on yleensä 1 vaatekerta repussa vaihtovaatteina päiväkodissa, mutta harvoin siellä vaihtavat päivän aikana. Paitsi kuivaksiopetteluvaiheessa saattaa pikkareita mennä useammatkin päivässä.

Lapset 2v. ja 4v.

Vierailija
2/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ tietysti päiväkodissa on oltava varavaatteet. Kuivaksi opettelevalle enemmän kuin jo sen taidon hallitsevalle. Meillä on kolme vuotiaalle kahdet varavaatteet pk:ssa kokoajan (2 x pitkähihainen, 2x pikkarit, 2x sukkahousut, 2x t-paita ja 2 x hame. Tämän lisäksi sisäkengät ja jumppavaatteet.

Lapset syövät pk:ssä itse ja useammankin kuin kerran meidän lapsella on vaatteet menneet likaiseksi.

Se kuinka paljon vaatteita tarvitaan riippuu siitä, että miten usein peset pyykkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v:lla menee yleensä kaikki vaatteet vaihtoon ja varavaatteilla on myös käyttöä ainakin kerran viikossa. Jos ei itse kippaa maitoa päällensä tms. niin sitten sen tekee joku hoitokaveri ;)

4v:lla seuraavana päivänä mahdollisesti sama pitkähihainen tai housut, jos ei likaisia. Yleensä samat housut pari päivää. Mutta riippuu mitä tekevät jne.

Ihan samaan tahtiin menee kotonakin likaiseksi, lapsilla vain 3 hoitopäivää/vko. Ja pesuun pistetään, jos tahroja (tai tiedän että kaatunut jotain, vaikkei näkyisikään). Samoin sukat, alushousut, alin paita vaihdetaan tietysti päivittäin.

Hoidossa varavaatteina molemmilla yksi sisävaatekerta (sukat, housut, t-paita, pitkähihainen), kuopuksella myös fleecepaita + villasukat kun on palelevaa sorttia. Ja nyt taitaa olla molemmilla myös rukkaset sekä esikoisella lämminvuorikumpparit.

Vierailija
4/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa syödä siististi jne. ei kyllä sotkeudu tuota vauhtia. Meidän 5-vuotias on eskarissa ja päällyspusero menee ainakin kaksi päivää. Kotiin on kotivaatteet erikseen, ja ne vaihdetaan heti päälle.

Vierailija
5/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis, tietysti ymmärrän että likaisissa vaatteissa ei laiteta lasta päiväkotiin vaan aina puhtaissa, tietenkin. Mutta ei meillä ainakaan sisähousut likaannu päivittäin näin kotihoidossa! No.. aika näyttää sitten mitenkä päiväkodissa. Voihan se olla että sielä likaantuukin.

Vierailija
6/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman ruokalappua joten joka päivä todellakin piti vaihtaa sisävaatteet! ehkä hieman olen vaatefriikki ja saatoin aavistuksen liioitellakin, mutta kyllä meidän tytöllä ne reilut 10kpl esim sisähousuja on ja kaikkia tuli kyllä käytettyä hoidossa ollessa... ohuita trikoopaitoja ja t-paitoja on varmaan sama mokoma ja siihen vielä paksummat hupparit ja colleget päälle! ja kaikkia todellakin tuli hoidossa pidettyä! =)

ehkei tarvitse alkaa hamstraamaan, näkeehän sen sitten miten vaatetta kuluu ajan kanssa...

meillä en töissä ollessa ihan joka ilta jaksanut pyykkiä pestä, joten ehkä siinäkin syy suureen vaatemäärään.

terv. sen toisen ketjun ap =)

Vierailija
7/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin 15 paria on ihan ylimitoitettu, meillä aina riittänyt noin 5-7 sisähousuvaatetta (opäiväkodissa pitää olla yhdet myös varalla odottamassa, ne siis seisoo siellä usein kiinni jos käyttötarvetta siis ei tule, ollaan käytetty jotain vanhoja tai kirppisvaatteita).

Joka ilta vaan ei ehdi pyykätä joten useampi pari on hyvä olla.

Vierailija
8/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaihtovaatteina tarvitsee lähinnä olla sukkia -voivat kastua yllättäin. Sekä tavallisia että villasukkia löytyy mun lapsilta parut ylimääräiset. Pidän kaapeissa myös yhdet alushousut, pitkätkalsarit (poikia), pitkähihaisen t-paidan ja lämpimän esim fleece- tai villapuseron - mutta olen huomannut että nämä ovat yleensä aina vain hätätapauksen varalta eikä niitä lähes koskaan käytetä. Ja päiväkodilla kannatta olla vara-kumpparit sekä sadevaatekerta.

Mun lapset vaihtaa alusvaatteet päivittäin, mutta menevät kyllä helposti 2-3 päivää samoilla sisähousuilla ja pitkähihaisella paidalla. Ruokasotkuja ei tule, isoin sotku taitaa tulla jos on ollut maalausta tai savitöitä eikä se essu suojaa hihoja.

Että en kyllä ymmärrä tuota 10-15 housut -juttua yhtään... ja meillä pestään pyykkiä n. 3 koneellista viikossa, vaikka ihan puhtaissa vaatteissa ollaan kaikki.

Vierailija
9/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksella on kahdet varavaatteet päiväkodissa, keskimmäisellä yhdet (nuo keskarin varavaatteet on olleet siellä jo kuukausia, eli ovat todellakin ihan varalla).

Kuopukselle laitan joka päivä kaikki uudet vaatteet housuja lukuunottamatta. Syö itse asiassa ihan siisisti, mutta aina siinä jotain pintä on paidassa. Housut pysyy siisteinä parin päivän ajan. Keskarilla on sama päällyspaita ja housut muutaman päivän, saatan kyllä laittaa eri housut, mutten laita vanhoja vielä pesuun. Alusvaatteet vaihtaa tietty joka päivä.

On meillä kuitenkin kaapissa molemmilla varmaan 10 housut ja paidat, alusvaatteita enemmän.

Vierailija
10/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä selviävät 2-3 päivää samalla puserolla, housut eivät likaannu niinkään usein.

Vierailija
11/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä laitan itse uudet vaatteet aina aamulla, koska aina käy niin, että itse katsoo että vaate muka puhdas, mutta sitten jostain hihansuusta löytyy joku pieni jugurtti ym tahra, joka paljastaa että paita ei ole ollutkaan puhdas. Mua nolottaa jos päiväkotiin menee sellasessa paidassa, ja hoitajat huomaa sen.

Mun lapsi on vuoropäiväkodissa, jossa on tapana laittaa aina puhtaat vaatteet kans päälle aamulla, edellisen päivän vaatteet automaattisesti pyykkipussiin. Ei hoitajat ala siellä katseleen, onko paita puhdas vai ei, vaan pidetty laitetaan aina illalla pyykkipussiin. Joskus saa olla 3 vaatteet repussa mukana, jos on siellä esim mun iltavuoron ja aamuvuoron peräkkäin, eli nukkuu yönkin siinä välillä, niin pitää olla puhtaat vaatteet aamuks ja vaihtovaatteet molemmiks päiviks.

Vierailija
12/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin pyöriii kone melkein joka ilta. Ei tarvitse niin kamalaa vaatevarastoa.

Vierailija
13/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin tarhaa varten 3 college-pukua ja farkut ja puseron. Lisäksi sisätossut.

Hänellä on ennestään kahdet kumisaappaat, kaksi talvihaalaria ja kahdet talvikengät. Tässä minun tarhavalmistautumiseni. Jaa niin, lisäksi ostin lisää villasukkia ja villapohjasukkia.

Vierailija
14/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä todellakin joka päivä laitetaan puhtaat vaatteet, usein monetkin!

Vuosikas sotkee syödessään niin, että puseroita menee helposti 3-4/pvä ja 3-v tulee vielä pissavahinkoja viikottain.

Meillä on käytössä lapsilla n. 15 puseroa ja housua/lapsi ja riittävät sopivasti. Ei oo liikaa eikä liian vähän.

Vierailija
15/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla käy aina pyykkikone.

5 paitaa ja housua, housuja enemmän jos sattuu pissavahinkoja, voi mennä kahdet päivässä.

Collegeja, kovassa kulutuksessa on kun tiuhaan pestään.

Vierailija
16/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti miten usein teillä pestään pyykkiä, tuo tarvittava vaatemäärä.

Vierailija
17/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojat phoidossa ja en pese viikolla pyykkiä, eli jokapäivälle vaatekerta (=x5) ja pkotiin yhdet varavaatteet. En vaihda päällimmäisiä, jos ei ole tahroja, alusvaatteet tietty vaihtoon joka päivä, eli t-paitoja, kalsareita ja sukkia on vähän ekstraa. Hyvin on pkodille tämä järjestely kelvannut, kerran jopa kysyin, että pitääkö olla joka päivä uudet vaatteet, niin totesivat hölmistyneenä, että miksi ne pitäisi vaihtaa jos ovat tahrattomat? Yrittävät kuulemma opettaa lapsille luonnonsuojelua ja puhtaiden vaatteiden pyykkääminen on kuulemma yksi mistä on ollut puhetta energiankulutuksesta puhuttaessa.

Ja jos peset pyykkiä viikolla, tarviit vielä vähemmän kamaa. Jäävät kuitenkin talven aikana pieniksi, joten mielummin käytän loppuun ne vaatteet mitä ostan, kuin laitan pois vaatteita, jotka on ihan kuin uusia mutta liian pieniä. Se se vasta tuhlausta (rahan ja kaiken muunkin) on...

Vierailija
18/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni pitää yleensä collegehousuja ja ne vaihdan ehkä noin joka toinen päivä. varavaatteet on repussa ja niitä so harvoin tarvii vaihtaa. Ne vain on sielä varalta.

Vierailija
19/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaankaan aio ruveta pesemään vajaita koneellisia joka päivä.

Vierailija
20/36 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asten päälle, en kouluun, en hoitoon, hyvä jos kotiin! Muita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan