laihtuuko varmasti kaikki jotka menevät painonvartijoihin?onko se vaikeaa laskea pisteitä?
onko hyviä kokemuksia?ne ainakin lupaa 4kg 4 viikossa..se olisi ihan hyvin.
Kommentit (7)
painonvartioissa eikä laihtunut grammaakaan, päinvastoin. Samoin yritti VLCD:iä, muttei onnistunut siinäkään. Syödä mussutti salassa pussillisen munkkeja, suklaalevyn jne. ja ihmetteli suureen ääneen miksi kummassa ei laihdu vaikka käy painonvartioissa. Nykyään ei omista kuin yhden peilin ja siitäkin näkee vain kasvot. On niin sairas ettei pysty kohtaamaan peilikuvasta itseään. Ylipainoa varmasti lähes 80-90 kiloa.
Minulla on laskenut, mutta en ole pitänyt painonvartijoiden systeemistä. Mielestäni olin nälkäinen, eikä siis ihme että paino putosi.
tai se että on jo pakko myöntää itselleen että on yli painoinen..koko ajan vaan lihoo..synnytyksen jälkeen on vuodessa tullut kiloja ihan liikaa.. onko se ryhmä kannustava?
Tuntui kyllä, että olin isoimpia ryhmässä kävijöitä silloin alkuun - kaikki muut tuntuivat olevan " ihan normaaleja" ja ylipainoisia vain omasta mielestään. Toisaalta - nyt joku aloittaja saattaisi ajatella minusta samoin, kun reilusti yli 30 kg on jo pudonnut!
Minulla on paljon kokemusta Painonvartijoista, sillä olen laihduttanut siellä muutamaankin otteeseen; 1990-luvun puolivälissä laihdutin 20 kg, mutta ne tulivat ajan ja korkojen kanssa takaisin. Nyt laihdutus on kestänyt jo kohta kaksi vuotta, joten hitaasti hyvä - ja toivottavasti pysyvä - tulee.
Omakohtaisia neuvoja Painonvartijoissa laihduttajalle + vastauksia kysymyksiinne:
- Ryhmään kehtaa mennä. Muut ryhmäläiset ovat kuitenkin periaatteessa samassa tilanteessa, mutta jokainen toteuttaa OMAA projektiaan. Ei tarvitse hävetä, jos ylipainoa on paljon - siksihän sinne mennään, että sille ollaan tekemässä jotain. Ei minusta sitäkään tarvitse arkailla, jos pudotettavaa on vain 5 kg - kannattaahan siitä hankkiutua eroon, ettei ensi vuonna ole kymmentä!
- Ohjaajia on TOSI eri tasoisia - ei kannata tuomita koko systeemiä, jos ensimmäinen kokemus on huono. Toisaalta pienemmillä paikoilla ei ole valinnanvaraa, mutta esim. Helsingissä kannattaa kokeilla vaihtoehtoja, erot saattavat olla totaali-ääliöstä erittäin pätevään ammattilaiseen!
- Ryhmässä on sääntöjen mukaan käytävä viikoittain, paitsi jos ilmoittaa esteestä. Käytännössä yhdestä poissaoloviikosta ei vielä tule mitään seuraamuksia, ja minä olen köyhänä hyödyntänyt sitä niin, että olen käynyt melko säännöllisesti joka toinen viikko. Pidemmästä poissaolosta kyllä helposti menettää jäsenyyden ja joutuu aloittamaan " alusta" , jollei ilmoittele itsestään!
- Aloittaessaan saa aloituspaketin, jossa on ihan perusinformaatio. Paketti täydentyy noin seuraavien neljän viikon ajan OLEELLISILLA osilla, jotka liittyvät liikuntaan (liikuntapisteisiin) ja elämäntapaan. Jos laskelmoida haluaa, kannattaa siis osallistua ryhmään ainakin reilun kuukauden ajan, jotta käsissä on kyllin kattava materiaali.
- HUOM! Aloitusmaksua ei yleensä tarvise maksaa, jos vähänkin seuraa nettisivuja, mainoksia tai lehtiä - yleensä aina saa jostain (esim. netistä tulostamalla) kupongin, jonka avulla välttyy avausmaksulta!
- Pelkät pisteet eivät laihduta: on tehtävä elämäntapamuutos, jossa pisteitä käyttää APUVÄLINEENÄ. Painonvartijat ei laihduta, sinä itse teet valintasi. Pisteiden lisäksi pidä mielessä RAVINTOSUOSITUKSET, LAUTASMALLI ja LIIKUNTA. Eli vaikka pisteet mahdollistavatkin periaatteessa sen, että syömällä niiden rajoissa voisit elää suklaalla ja jäätelöllä, se EI ole pitkällä tähtäimellä oikeasti laihduttava ja terveellinen tapa noudattaa ohjelmaa. Omaa järkeä on käytettävä. Ja tajuttava, että se on oma projekti, eikä ulkoa päin ohjattu. Ryhmästä haetaan TUKEA omalle tavoitteelle.
- Monet Painonvartijoiden ohjelmasta sanotut negatiiviset kommentit ovat myös paikkansapitäviä - ohjelma ei ole täydellinen, eikä ainoa tapa laihduttaa " oikein" . Edellisen kohdan asiat mielessä pitäen se kuitenkin on ihan terveellinen ja fiksu tapa. Esim. rasvojen saannista kannattaa huolehtia erityisen tarkasti, minä sain niitä aluksi aivan liian vähän! Uusinta ohjelmaahan onkin painotettu aiempaa enemmän proteiineihin ja hedelmiin; PV seuraa siis muuttuvia ravintosuosituksia.
- Painonvartijoihin liittyy väistämättä sellainen " jenkkimeininki" , jota toiset ryhmänohjaajat toisia enemmän korostavat... Se saattaa ärsyttää - kaupallisuus (se loppujen lopuksi on omia etujaankin ajava yritys), tuote-esittelyt ja onnistujien hehkuttaminen menevät välillä yli; mutta nekin voi suodattaa, sillä ryhmätapaamisissa käydään myös mielenkiintoisia keskusteluja ja ainakin perusasioiden tasolla siellä voi myös oppia uutta.
- Jos sinulla on nälkä, teet jotain väärin. Aina voi tehdä vaikka lämpimän kasvishöystön tai -keiton, jossa ei ole lainkaan pisteitä, tai syödä vapaasti niitä hedelmiä, joihin ohjelma antaa luvan.
- Olemalla rehellinen itselle, noudattamalla ohjelmaa ja pitämällä päässä terve järki, pitäisi kyllä laihtua. Tai ainakin minä laihduin, 36 kg.