Onko täällä IT-tradenomeja?
Mielenkiinnosta kysyn, oletteko työllistyneet hyvin, oliko linjalle vaikea päästä?
IT-puoli taitaa olla vähän vaikeampi kuin tuo liiketalouden tai markkinointiviestinnän (PR) puoli? Onko sen arvoista?
Onko IT-tradeilla paljonkin suurempi palkka kuin liiketalouden tradeilla?
Kommentit (77)
Up
Mitä mieltä olette nyt IT-alalla työskentelevät tästä tutkinnosta v 2019? Hakisin vain pääkaupunkiseudun kouluihin. Valmistun ylioppilaksi tänä keväänä. Insinööriopinnot eivät käy, koska en ole lukenut lukiossa fysiikkaa tai kemiaa, pitkän matikan kirjoitan tänä keväänä.
Olen opintojen loppusuoralla Hamkin it-Tradenomin opinnoissa. Pari kommenttia opinnoista. Koulutus on tosiaan vain pintaraapaisu alaan ja aika köykänen sellainen. Mitään ei oikeastaan opeteta kunnolla ja opiskeli jää usein hämmennyksen tilaan kun kurssi päättyy. Jollain kursseilla pöyritellään jotain Exceleitä vaikka ei niitä taitoja työelämässä it-Tradenomi tarvitse. Miksi niitä opintopisteitä ei voisi käyttää koodaamiseen tai johonkin muuhun järkevään? Koodaamista toki opetellaan mutta ei siihen syvennytä kunnolla. Esim Javascriptiin käytettiin pari tuntia! (ei ollut vitsi). Olen todella pettynyt Hamkiin! Tutkinto voisi olla ihan ok, mutta HAMK on totaalisesti onnistunut sen pilaamaan. Mulla on hyvät arvosanat joten en voi syyttää itseäni laiskuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen opintojen loppusuoralla Hamkin it-Tradenomin opinnoissa. Pari kommenttia opinnoista. Koulutus on tosiaan vain pintaraapaisu alaan ja aika köykänen sellainen. Mitään ei oikeastaan opeteta kunnolla ja opiskeli jää usein hämmennyksen tilaan kun kurssi päättyy. Jollain kursseilla pöyritellään jotain Exceleitä vaikka ei niitä taitoja työelämässä it-Tradenomi tarvitse. Miksi niitä opintopisteitä ei voisi käyttää koodaamiseen tai johonkin muuhun järkevään? Koodaamista toki opetellaan mutta ei siihen syvennytä kunnolla. Esim Javascriptiin käytettiin pari tuntia! (ei ollut vitsi). Olen todella pettynyt Hamkiin! Tutkinto voisi olla ihan ok, mutta HAMK on totaalisesti onnistunut sen pilaamaan. Mulla on hyvät arvosanat joten en voi syyttää itseäni laiskuudesta.
Mitä kieliä it-Tradeille opetetaan, kuinka laajasti? Mietin että kun oon suorittanut yliopistolla tietojenkäsittelytieteessä 10 op Javaa, onko amkeilla tätä perusteellisempi taito tästä? Teettekö osana opintoja yliopiston Mooceja?
Tuolle kyselijälle suosittelisin tietojenkäsittelytieteitä Helsingin yliopistossa. Eiköhän sieltä saa vähän tukevamman osaamisen kuin AMK-opinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Tuolle kyselijälle suosittelisin tietojenkäsittelytieteitä Helsingin yliopistossa. Eiköhän sieltä saa vähän tukevamman osaamisen kuin AMK-opinnoista.
Kyselijä tässä, oon itsekin samaa mieltä kuin sinä, mutta alanvaihtajana yritän miettiä myös opintojen kestoa. Oon jo maisteri toiselta alalta, nyt riittäisi vähän nopeampi tapa saada pätevyys. Vai onko se edes oleellista, siis pätevyys? Riittääkö alalle töihin pääsyyn osaamisen esittely? Välillä törmää juttuihin, että riittää, toisinaan taas tuntuu ettei se alalle työllistyminen ole niin helppoa kuin voisi luulla, vaan tutkinto tarvitaan...
Olen vähän hämilläni näistä kommenteista.. Opiskelen itse HH:ssa IT-tradenomiksi.
"Rekrytoijien kommenttit" tavallaan ymmärrän, amk:hon on helpompi päästä sisään ja kursseista on helpompi päästä läpi. Täytyy myöntää, että kursseilla on tullut törmättyä kaikenlaisiin uunoihin.. itselle on jotenkin vaikea käsittää, miksi edes vaivautua kouluun ja kursseille, jos tavoitteena ei ole oppia mitään.. ja sitten nämä urpot valmistuvat ja pilaavat kaikkien maineen. Mielestäni kurssien läpäisyvaatimuksia tulisi kiristää. Heidän lisäkseen meitä "helmiä", jotka ovat erittäin motivoituneita, fiksuja ja oma-aloitteisia, löytyy myöskin yllättävän paljon kursseilta. Rekrytoijana ottaisin kyllä amk:laisia haastatteluihin, mutta tarkistaisin arvosanat enkä todellakaan ottaisi mitään kakkosen, enkä kolmosenkaan kaveria töihin.
Aika monessa kommentissa mainittiin, ettei koulutuksessa saa kuin pinta-raapaisun ohjelmointiin. Meillä on mahdollista erikoistua ohjelmistotuotantoon, digitaalisiin palveluihin, infraan tai ns. myyntipuoleen. Infra ja myyntipuoli eivät tietenkään sisällä juurikaan koodaamista, mutta kyllä ohjelmistotuotannon opinnoissa pääsee koodaamaan. Kurssit ovat aikalailla Javaan ja Reactiin painottuvia. Lisää kieliä voi opiskella avoimen amk:n puolelta sekä Helsingin Yliopiston kursseista. Mielestäni on hyvä, että koulussa keskitytään nimenomaan vain muutamiin teknologioihin, jolloin saadaan edes hieman syvempää osaamista. Lisäksi lähes joka kurssilla on lopputyönä koodausprojekti, jossa pääsee soveltamaan opittua. Paljon on siis itsestä kiinni. Koulupaikkaa harkitessa kannattaa tutustua koulutusohjelman kurssitarjontaan ja miettiä vastaako se omia oppimistavoitteita.
Jos siis nimenomaan ohjelmointia haluaa työkseen tehdä, en pidä koulutuksella niin väliä. Niin paljon on itsestä kiinni! Toki DI tai FM koulutuksia arvostetaan enemmän ja kyllä itsekin olen suunnitellut maisteriopintojen tekemisestä. Valitettavasti en tässä elämäntilanteessa enää kuitenkaan kandia viitsinyt alkaa suorittamaan.
Vastaan mielelläni lisäkysymyksiin :)
Valmistuin aikanani (vuonna miekka ja kivi) Helian vastaavalta linjalta ja se oli tuolloin aika kovassa huudossa työnantajien keskuudessa, eräs sanoi että halusivat palkata Heliasta koska opetus oli käytännönläheisempää kuin yliopistolla. Meidän vuosikurssillamme on aika hyvin menestyneitä alan toimijoita, mutta en toki tiedä mitä tässä on sittemmin tapahtunut. Tuolloin meillä ei juurikaan ollut ns. läpihuutokursseja, muutama yleismaailmallinen juttu ehkä alussa. Muistan myös että valitimme opettajasta joka ei tehnyt hommaansa kyllin hyvin ja panostanut opetukseen riittävästi.
Työskentelen nykyisin Dev Leadina, mistä tykkään koska kosketus koodaukseen säilyy, mutta samalla pääsee ohjaamaan ja auttamaan junnu-koodareita. Olen huomannut että erityisesti nautin hankalien ongelmien ratkomisesta ja juuri tuosta coachaamisesta. Enkä ole huomannut että minua arvostettaisiin vähemmän koulutustaustani takia.
Ite oon Laurean IT linjalta valmistunut tradenomi vuonna miekka ja kypärä 2008-2012. Oli kyllä aika läppä tuo koulutus joskus. Ei kovinkaan tekninen, mutta se antoi apua ymmärtämään miten työskennellään, erilaisten prosessien mallintamisesta, tiimien vetämisestä, projektien vetämisestä... pintaraapaisu tekniikkaan. Työharjoittelujakso opetti about yhtä paljon kuin pari vuotta sitä koulua. Ilmaseksi tein ja elin ruuantähteillä ja leipä oli ohutta, eikä sen päällä ollut maggaraa. Pääsin kuitenkin vakituiseksi siihen firmaan ja tein vikan vuoden oman alan töitä ja koulua yhtäaikaa jo.
Eli mitä tässä nyt summaisi... koulu aika helppo ja lepposa, mutta ei kannata sen antaa hämätä. Monet putosi löysän opiskelijaelämän takia. Käytännössä sitä oppii enemmän tottakai, mutta on ne paperit hyvä olla. Nyt noin kymmenen vuoden työkokemuksella on tullut jannuja vastaan jotka eivät ole rekryissä menestyneet koska AMK papereita ei ole, vaikka lahjoja olisikin... mun mielestä toi AMK antaa ihan hyvät valmiudet miten tehdään hommia, konsultointia ja projektien vetämistä etenkin. Jos jotain teknistä haluat ja viettää aikaa hupparissa koneen kanssa niin sitten menisin insinöörilinjalle jonnekkin.
Liksoista kun se kaikkia kiinnostaa... IT alalla ei tod rikastu, tai en mä ainakaan ole. Alkuun olin tosi alipalkattu (ehkä oon vieläkin :D ) mut pakko oli jostain startata. Ekat vuodet kituutin jollain 2200e kk, sitten se siitä nousi hissukseen 2900e kk, siitä sitten päälle 3k + bonukset ja nyt 4k +bonukset ja edut. Jos on esimiesasemassa, senioristatus tai osaa hoitaa konsultoinnin (Lue: Osaat tuoda firmalle rahaa) hyvin niin ihan salettiin pääsee paremmille palkoille. Aina kun palkka on pompannut ylöspäin niin oon vaihtanut firmaa, tollaset perus "No oon oppinut vaikka mitä blaablaa ja näen itseni seuraavaksi tässä ja tässä asemassa" lässytykset kehityskeskusteluissa on tuonnu yleensä vaan 0e-400e lisää liksaan. Uuteen firmaan uuteen positioon reippaasti 3v välein niin hyvä tulee.
Tälläistä lässytystä Laurean kasvatilta, testataan tuotannossa ja ei sörkitä jos se toimii. Toivottavasti tästä oli jollekkin apua.
Onko kukaan suorittanut IT-tradenomin tutkintoa esim. juuri Haaga-Heliassa monimuotona? Pyöritän omaa osakeyhtiötä ja päivät ovat jo sellaisia 16-tuntisia, mutta kiinnostaisi aivan perkeleesti juuri tämä nimenomainen tutkinto, vaikkei tämä ketju sitä kovasti hehkutakaan. Olen vauvankin saamassa pian, mutta jos vaikka vuoden päästä voisin hakea kouluun niin mitäs veikkaatte, onko monimuoto-opiskelu tarpeeksi joustava?
Hieman vaikea kysymys. Olen töissä 11 hengen it-alan yrityksessä ja myös yksi osakkaista. Yrityksen henkilökunnan keski-ikä on jo noin 50 vuotta. Kun olemme viime vuosina rekrytoineet, ei ole ollut niinkään merkitystä koulutuksella. Merkitystä on ollut osaamisella ja ennenkaikkea innostuksella kehittyä uusissa teknologioissa. Joten olemme palkanneet nuoria. Meitä MUMPS:ia osaavia muumioita kun on firmassa jo ihan riittävästi ja osa meistä osakkaistakin haluaisi päästä joskus vanhuuseläkkeelle. Itse olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja valmistuin it-tradenomiksi 2003.
Opiskelen it-tradenomiksi, mutta alkaa tuntua, että tämä on väärä koulu. Sanoivat heti alkuun, että tästä koulusta ei valmistu koodareita, mutta aika paljon täällä on koodaamista kuitenkin. Olen surkea koodaamaan, jotain osaan kyllä, mutta helposti menee sormi suuhun. Minkäänlaista uravalmennusta ei ole tarjolla, eikä apua ammatinvalintaan. Eli, mitä ne IT-tardenomit sitten oikeasti tekee? Mitä ammattinimikkeitä siis? Ja etenkin, jos ei halua (=osaa) ohjelmoida.
Kun googlaan mielenkiintoisia uratarinoita, niin kaikilla on yliopistotausta tms. Kuitenkin IT-tradenomit työllistvät kuulemma todella hyvin, mutta minne? Kohta pitäisi alkaa miettiä harjoitteluita, mutta edelleen, minne menisin, kun en tiedä mitä tehdä. Mihinkään helppariin en halua.
Odotan kuitenkin tienaavani sitten, kun työkokemusta joskus vielä on väh. 5 v, vähintään 3000e, mielellään 3500e. Vanhaa ammattia paremman palkan perässä tähän kouluun siis lähdin.
huooh monilla IT-firmoilla on hyviä graduate ohjelmia. Itse työskentelen TietoEVRY:llä ja siellä on aktiivinen graduate ohjelma, jonka kautta työllistyy satoja opiskelijoita joka vuosi. Itse olen IT-tradenomi, mutta en juurikaan kovin teknillinen vaan enemmän business taustainen. En siis osaa koodata, mutta IT-alalla tarvitaan paljon muitakin kuin koodareita! Itse työskentelen projektipäällikön hommissa, mutta tosiaan graduate ohjelman kautta voit erikoistua moniin eri rooleihin. Kannattaa tutustua :)!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mahdollisuudet tulevaisuudessa työllistyä tältä alalta on ihan hyvät?
Mahdollisuudet työllistyä joksikin aikaa ovat kohtalaiset. Mahdollisuudet päätyä pitkäaikaistyöttömäksi viimeistään 40-vuotiaana ovat sen sijaan erinomaiset.
Onko tosiaan näin? Nyt vähän huolestuttaa, kun alaa olen lähdössä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mahdollisuudet tulevaisuudessa työllistyä tältä alalta on ihan hyvät?
Mahdollisuudet työllistyä joksikin aikaa ovat kohtalaiset. Mahdollisuudet päätyä pitkäaikaistyöttömäksi viimeistään 40-vuotiaana ovat sen sijaan erinomaiset.
Mahdollisuudet työllistyä it-tradenomina kaupan alalle ( =kaupan kassa, hyllyttäjä) on hyvät, it-alan töihin ilman aiempaa työkokemusta 0%.
Työkkärikin patistaa it-tradenomit kouluttautumaan insinööreiksi.
Valmistuin tradenomiksi (tietojenkäsittely) viime vuonna. Olen ohjelmistohommissa ja pääsin töihin kesken opintojen. Meillä oli kohtalaisesti tuota ohjelmointiakin mutta kyllä se yksinään olisi vähän ohkainen ollut. Tein ennen tuota kaikenmaailman irtokursseja jotka kyllä jeesasi todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin tradenomiksi (tietojenkäsittely) viime vuonna. Olen ohjelmistohommissa ja pääsin töihin kesken opintojen. Meillä oli kohtalaisesti tuota ohjelmointiakin mutta kyllä se yksinään olisi vähän ohkainen ollut. Tein ennen tuota kaikenmaailman irtokursseja jotka kyllä jeesasi todella paljon.
Minkälainen tuo rekrytointiprosessi oli?
Ekonomina IT-alalla sanoisin, että tuo tradenomin tutkinto riittää hyvin pitkälle alan hommiin. Palkkaa maksetaan kokemuksen mukaan 3-7t