Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä IT-tradenomeja?

Vierailija
10.02.2014 |

Mielenkiinnosta kysyn, oletteko työllistyneet hyvin, oliko linjalle vaikea päästä?

IT-puoli taitaa olla vähän vaikeampi kuin tuo liiketalouden tai markkinointiviestinnän (PR) puoli? Onko sen arvoista?

Onko IT-tradeilla paljonkin suurempi palkka kuin liiketalouden tradeilla?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan IT-tradenomeja ja täytyy sanoa, että opiskelijat ovat, jos yleistys sallitaan, usein vielä omaa alaansa etsiviä laskureita. Todella alhainen motivaatioa ja huonot opiskelutaidot.

Varsinaiset IT-opiskelijat, joita myös opetan, ovat ihan eri tavalla motivoituneita.

Vierailija
22/77 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 15:18"]

Minusta ei kyllä kannata ko. tutkintoa hankkia vaan pyrkiä hankkimaan joko alan DI-tutkinto tai tietojenkäsittelytieteen FM-tutkinto. Valitettavasti tässä tilanteessa, kun IT-ihmisistä on muutenkin ylitarjontaa, aika huonosti pääsee duuniin tradenominpapereilla, ilman aiempaa työkokemusta vastavalmlistuneena (ne jotka ovat jo ehtineet hankkia vankkaa kokemusta toki pääsevät kokemuksellaan töihin).

[/quote]

Tämä. Olen itsekin alan projektipäällikkö ja en kyllä palkkaisi tradenomia, ellei ole todellakin vankkaa kokemusta tai erikoisosaamista taustalla. Vastavalmistuneista ottaisin korkeakoulutetun ehdottomasti. Kokemus on vaan osoittanut, että he ovat usein itsenäisempiä hankkimaan itse asiantuntemusta ja oppimaan uutta, ja usein älykkäämmän oloisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 15:44"]

Minusta ei kyllä kannata ko. tutkintoa hankkia vaan pyrkiä hankkimaan joko alan DI-tutkinto tai tietojenkäsittelytieteen FM-tutkinto. Valitettavasti tässä tilanteessa, kun IT-ihmisistä on muutenkin ylitarjontaa, aika huonosti pääsee duuniin tradenominpapereilla, ilman aiempaa työkokemusta vastavalmlistuneena (ne jotka ovat jo ehtineet hankkia vankkaa kokemusta toki pääsevät kokemuksellaan töihin).

[/quote]

Tämä. Olen itsekin alan projektipäällikkö ja en kyllä palkkaisi tradenomia, ellei ole todellakin vankkaa kokemusta tai erikoisosaamista taustalla. Vastavalmistuneista ottaisin korkeakoulutetun ehdottomasti. Kokemus on vaan osoittanut, että he ovat usein itsenäisempiä hankkimaan itse asiantuntemusta ja oppimaan uutta, ja usein älykkäämmän oloisia.

[/quote]

Minkähänlainen otanta sinulla on kun noin räikeitä yleistyksiä teet jopa älykkyyden osalta? 

Vierailija
24/77 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:02"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 15:44"]

[/quote]

[/quote]

Minkähänlainen otanta sinulla on kun noin räikeitä yleistyksiä teet jopa älykkyyden osalta? 

[/quote]

12 vuotta projektipäällikön tehtävissä suuressa IT-yrityksessä, osallistumassa rekrytointiin. Kyllä, tradenomeissakin on helmiä, mutta valitettavan usein sieltä tulee niitä tyyppejä, joilla nousee kädet pystyyn kun tulee jokin uusi tekniikka tai valmisohjelmisto tai metodologia, ja ollaan avuttomana vinkumassa kursseja (mihin ei usein ole mahdollisuuksia siinä vaiheessa jos kilpaillaan äkkiä alkavasta projektista kilpailijoiden kanssa), siinä missä akateemiset opettelevat jutut itse siinä työn ohessa ja hoitavat hommat uusilla tekniikoillakin kuin vanhat ammattilaiset. Kärjistäen asenne on "Iik, tätä ei opetettu koulussa, pitää päästä kursseille oppimaan" vs. "No niin, tätähän tämä tällä alalla on että koko ajan pitää opiskella itse uutta, hoidetaan homma alta pois". 

Paljon on myös ollut näitä jotka ei ole erityisesti koodaushommissa pärjänneet ja on tarvinnut yrittää löytää heille muita tehtäviä esim. testausta. Siksi nyt tässä tilanteessa, kun akateemisiakin on runsaasti tarjolla eivätkä pyydä kohtuutonta palkkaa, kyllä suosin heitä, ja luulen että tämä on aika yleinen näkemys. 

Vierailija
25/77 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta ohjelmistosuunnittelijana tradenomin tutkinnolla. Valmistuin aikana, jolloin töitä riitti. Töitä on kyllä riittänyt sen jälkeenkin. Tutkinto oli mulle ihan riittävä, en haikaile esimiestehtäviin. Koodaus on lempiharrastukseni ja mukavaahan se on, kun harrastuksesta maksetaan. Työ tosin sisältää paljon muutakin kuin koodausta. 

Vierailija
26/77 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2007 tietojenkäsittelyn tradenomiksi, onko se sitten tämä it-tradenomi. Päivääkään en ole ollut työttömänä, töitä löytyi heti. En kaipaa 24/7 esimiestyötä, teen ihan koulutusta vastaavaa perusduunia ja olen tyytyväinen elämääni. Lisäksi teen alan hommia oman firman piikkiin. Hyvin pyyhkii. Kaikki koulukaverini ovat myös alan töissä.

Vierailija
27/77 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen IT-tradenomi ja pääsin oman alan töihin suoraan harjoittelun kautta. Sanoisin, että tämä tutkinto itsessään ei paljoa paina. Opiskelujen aikana kannattaa opiskella itsenäisesti teknisempiä asioita kuten ohjelmointia jollain itseä kiinnostavalla ja työmarkkinoilla kysytyllä kielellä. Näin työllistyy hyvin kun osaa jo jotain ja työnantajalla ei ole suurta riskiä koska harjoittelija. Harjoittelu on kaikki kaikessa tässä koulutusohjelma.

Vierailija
28/77 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:07"]IT-tradenomi on liian "välimallinen" koulutus sisältöineen, ainakin töitä hakiessa. Datanomin papereilla työllistyy varmemmin koska koulutus itsessäänkin syventävämpi ammattiin esim. IT Managerina, Service Managerina jne.

terv: IT-alan rekrytoija
[/quote]
*reps*

Vierailija
29/77 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:14"]

Näin minulle kerrottu suoraan:

Jos tuollaiset vastaavat tradenomipaperit sai aikoinaan ATK-instituutista niin sillä oppilaitoksen nimellä oli enemmän painoarvoa, kuin nykyisessä haagaheliamikälievastaavissa-IT-tradenomitutkinnossa jossa kuulemma enemmän teoriaa eikä käytännön oppia (koodauksia, tietoliikennettä). Jos olet seurannut kotimaan uutisia niin IT-alalta pistetään muutenkin nyt paljon porukkaa pihalle joten työllistyminen vaikeaa koska töitä siirretään Suomesta halpaan Intiaan jne. (mikä ei taas takaa laatua!)

Jos on IT-tutkinto niin pitäisi olla joku rinnakkaistutkinto jota voi hyödyntää työnhaussa (tekniikka, kauppa, markkinointi, myynti) tai vähintään pitkä työkokemus jostain muusta alasta, jolloin työllistyminen muualle it-hommiin kuin varsinaiseen it-yritykseen on huomattavasti todennäköisempää.

[/quote]

ATK-Insituutista sai aikoinaan datanomin paperit, jotka olivat arvostettuja. Siis ajalta ennen AMK:ta. Nykyisin valmistuvat datanomit eivät ole yhtä arvostettuja. Itsellä datanomintutkinto täydennetty tradenomin tutkinnoksi ja edellen YAMK tradeksi.

Vierailija
30/77 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tradenomi, tietojenkäsittely. Opintoihini sisältyi n. 30 ov yleisopintoja, 100 ov it-alan kursseja ja 10 ov opinnäytetyö. Opiskelin Heliassa siis siinä paikassa joka tunnettiin ennen atk-instituuttina. Olen aina päässyt hakemaan työhön ja meillä datanomit täydentävät nimenomaan opiskelujaan tradenomiksi. Palkkani on 4700 e kuukaudessa ja toimin asiantuntijana.

Vierailija
31/77 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen it-tradenomi, sain alan töitä jo opiskellessa ja palkka on mielestäni ollut ihan hyvä ja työtehtävät mielenkiintoisia. Voi olla että jatkan opintoja vielä yliopistossa. Mun mielestä toi tradenomi nimike pitäisi vaihtaa, koska onhan ammattikoulussakin eritelty merkonomi ja datanomi. En liiketaloudesta tiedä paljo mitään.

Vierailija
32/77 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea en jaksanut lukea, mutta mieheni on it-tradenomi. Työskentelee ohjelmistoyrityksessä myyjänä. Palkka on kovempi kuin minulla. Olen itsekin it-alalla, työskentelen projektipäällikkönä ja olen koulutukseltani DI.

Vierailija
33/77 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 15:01"]

Eli mahdollisuudet tulevaisuudessa työllistyä tältä alalta on ihan hyvät?

[/quote]

Mä uskon vahvasti, että itsestä se on pitkälti kiinni. Jos menee opinnot rimaa hipoen läpi, niin uskallan epäillä työllistymistä..

Vierailija
34/77 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:56"]

Työllistyin jo opiskeluaikana koulutusta vastaaviin tehtäviin. Myös opiskelukavereista suurin osa työllistynyt ohjelmoijiksi, ERP-asiantuntijoiksi, konsulteiksi jne. Ja just sieltä haaga-mikälie-heliasta ;)

[/quote]

Vuosi olisi kiva tietää.

Vierailija
35/77 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edelleen töissä samassa paikassa missä aloitin työharjoittelussa. Ilman 

harjoittelua en todennäköisesti olisi koskaan päätynyt tänne. 

Mielestäni kouluun ei ollut vaikea päästä ja pääsykokeisiin ei tainnut ollut mitään valmistautumismateriaalia. Mentiin vaan paikan päälle ja otettiin kynä käteen.

Suurin osa koulukavereista on tätä nykyä alan hommissa ja useat ovat jatkaneet työharjoittelun jälkeen samassa paikassa. Tunnen yhden noin kymmenen vuotta sitten valmistuneen tradenomikoodarin, joka kävi lukemassa itsensä  maisteriksi työn ohella yliopistolla. Toinen tradenomituttu pääsi juuri suorittamaan YAMK-koulutusta tavoitteenaan päätyä esimiestehtäviin. (On muuten töissä samassa paikassa missä aloitti työharjoittelussa.)

Koulutus on aika lailla vain pintaraapaisu ja on ehkä luonnollista, että opiskelijat erikoistuvat myöhemmin jonkin jatkokoulutuksen kautta esim. työn ohella tai työn kautta jne. tutkinnon suoritettuaan. Tärkein osuus opinnoista oli työharjoittelu, koska sitä kauttahan pääsin alan töihin oppimaan!

Vierailija
36/77 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä suosiolla IT-opinnot väliin. Työt vähenee koko ajan ja palkkaakaan ei haluta maksaa. Näin ainakin Oulussa. Ja suurin osa paikoista menee näiden hiton rekryfirmojen kautta. Itse olin pitkään IT-alan asiantuntijatehtävissä kunnes eräs nimeltä mainitsematon firma laittoi lapun luukulle. Alan vaihto edessä koska ei jaksa tätä yt-alaa enää.

Vierailija
37/77 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä ketjua nyt pääsykokeiden lähestyessä. Itse valitsin tuon hakukohteen koska perus tradenomitutkinto on liian kaupallinen ja epäkiinnostava, mutta pelkästään it-puoleen keskittyvät koulutuksetkaan eivät tunnu ihan siltä omalta jutulta. Tuossa vaikuttaisi olevan loistava ja hirveästi mahdollisuuksia avaava combo kumpaakin, kaikenlainen informaation käsittely, hallitseminen ja sen ominaisuudet kiinnostavat hirveästi, informaatiotutkimus yliopistossa olikin yksi vaihtoehto jota harkitsin, mutta käytännön toteutus ja ohjelmointi kuitenkin taitaa olla oma juttu enemmän kuin tiedonhankintateoriat ja informaation tutkiminen, vaikka se hyvin kiinnostavaa onkin. Ehkä avoimessa tuon koulun lisäksi sitten....

Vierailija
38/77 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummityttöni valmistui puolitoista vuotta sitten ja sai vakipaikan harjoittelupaikastaan. Alkupalkka hänellä oli 2900€, mikä tuntui minusta isolta. Olen niin onnellinen tytön puolesta. Ja hän on kyllä mahdottoman reipas ja tunnollinen. Minusta tuo ainakin vaikuttaa hyvältä koulutukselta.

Vierailija
39/77 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja opiskelleilta olisi kiva kuulla lisää koulutuksen sisällöstä ja muita kokemuksa.

-38

Vierailija
40/77 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattavaa, jos osaat jo koodata ja tiedät että se sujuu jatkossakin. Jos tiedät että koodaus ei ole sun juttu, niin työllistymismahdollisuudet ovat paljon suppeammat. Ikä auttaa myös, eli mitä nuorempi sen parempi. Sukupuoli ei haittaa jos olet alle 30v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi