TYYLIKÄSTÄ tammikuuta!
Nyt on vallan pino hyytynyt!! LYYYYLIT, missä te oootte???
Meillä on nettiyhteys ollut poikki viikon verran ja täällä on niin hiljaista ollut että vasta neljänneltä sivulta löytyi Tyylikästä tekstiä!
No joo aloitin nyt uuden pinon ja tyylikkäästi vetäisin sen sitten koko tammikuulle kun taitaa olla yhdellä jos toisella parempaakin tekemistä kun roikkua täällä koneella. Pysyy näin paremmin perillä mitä kenellekkin kuuluu kun kaikki turinat on samassa pinossa?
Prisculla on kyllä ollut aika koettelemus tuo synnytysreissu! Onneksi kuitenkin kaikki päättyi hyvin! Kuinkas teillä on nyt vaavin kanssa lähtenyt yhteiselo sujumaan?
Sandella oli kovasti sairasta väkeä viimeksi, joko olette toipuneet?
Miltsulla on ristiäiset takana! Näin se aika vierahtää.. Kauniin nimen olitte typylle valinneet!
Tulkaahan kaikki pinossa pyörähtämään ja kuulumiset kertomaan!
(.) Olo rupeaa muistuttamaan enenevässä määrin valasta!! Liikun yhtä hyvin ko. elukka matalassa rantavedessä! Pinna on tiukalla ja sen kyllä kotijoukot on valitettavasti saaneet huomata, siis aivan käsittämättömistä asioista ihminen voikin räjähtää ilman ennakko varoitusta.... *nolona punastelee*
Rölden tavarat on edelleen ihan vaiheessa ja hankintojakin on tekemättä ihan kiitettävästi! Vaan onhan tässä vielä ruhtinaallisesti aikaa sinne 29. päivän polikäyntiin.... ;)
Fiilikset on aika sekavat kun fysiikan puolesta toivois jo synnytystä mut pää ei ole läheskään valmis vielä! Vastahan mä rv 25 paikkella uskalsin ruveta olemaan raskaana!!!
Mökkihöperöitönyt, nettivierotusoireista palautuva, ryhävalasta muistuttava Ja Tyylikästä keskustelua ikävöivä :
Rimpe + Rölde 34+2
Kommentit (44)
kiitos siskoseni tsempistä, kyllä se elämä viel voittaa täälläkin!
Lilli on ikävä kyllä myös nyt kipeä, tosi tukkoinen ja köhii hiukan. MUTTA, ehkä sitten siitä johtuen kun on kipeä oli nii väsynyt niin... nukkui koko viime yön! välillä heräs köhimään ja ähisemään mutta koska oli silmät kiinni, laitoin tuttia vaan suuhun ja neit jatkoi unia. söi illalla 00 aikaan viimeks ja sit herättiin 7.30 ku siskokin ja sit syötiin seuraavan kerran. olo on itsellä kuin uudesti syntynyt! vaikka pompin jassunkin luona yöllä, ei tunnu missään. väliajat olen sentään nukkunut.
Lillin sängyn siisrsin jo illalla omani viereen ja kohotin sen pääpuolta laittamalla tyynyn patjan alle jotta olis pienen helpompi olla. oon aiemminki jo miettiny et oisko lillillä pienimuotoista ruuan takaisinvirtausta kuten jassullakin, ja siksi heräilee. no tuo tyyny auttaa sit siihenki jos sellasta on. kovasti lilli ainaki aina nieleskelee kun heräilee vaikka röyhtäytänkin. jassun kohilla ei ikinä neuvolassa mua otettu todesta vaikka se pulautteli tosi paljon, mutta kun paino nousi niin ei ole mitään vikana. silti sillä autto nukkumiseen tuo tyynyllä kohottaminen kans. harmi ku en muistanu sitä lillin kans aiemmin.
no, ei sitä tiedä kuinka ens yö taas menee mutta ainaki sain yhen yön nukkua! toivottavasti lilli ei tuu tuon kipeemmäks, kurjaa kun noin pieni sairastaa.
nyt mentävä, moikka!
sande pirteempänä (ei enää kuumeessa mutta sama köhä edelleen...)
Terveeks vaan kaikille tasapuolisesti!
Mukava lukea tuota teidän vauva-arkea kaikkine iloineen ja murheineen. Pitkä tie on kuljettu yhdessä ja kaikenlaista on jaettu. Kiitos siitä teille!
oho meinaapas mennä syvälliseksi... ;-)
( . ) muhkea olo sen kun parenee... Taas on nesteitä kropassa kun en ole pariin päivään päässyt kunnolla lenkille tai siis lenkkeilyä tuo ei enää taida oikein olla mutta köpöttelyä kuitenkin. Turvotukset pysyy kurissa kunhan vaan muistaa juoda paljon (vettä) ja käy päivittäin sellaisen tunnin lenkin köpsimässä. Ulkoilu tekee kyllä tosi hyvää ja pysyy tuo korvien väli jonkinlaisessa järjestyksessä. Rupeaa tuo lähestyvä synnytys pyörimään mielessä enemmän ja enemmän, jännittää ja ehkä vähän pelottaakin kun tietää että korkeintaan 6viikkoa tässä enää saa mahaa kasvatella... Haikeus iskee myös ajoittain kun tod.näk tämä jää viimeiseksi vaaviksi ellei sitten tuo isäntä innostu vielä siihen viitoseen nopsasti tämän perään, nuo isommat kun rupeaa kohta olemaan teini-iässä niin siihen en halua enää samaan syssyyn vaavia... No joo, nyt karkaa ajatukset jo niin pitkälle eteenpäin että taidan lähteä kahvin keittoon!!
Rimpe & Rölde
Piti tulla ihan pikapikaa kertomaan, eilen sattui jotia tosi outoa! Aattelin, kun en ollut taas pitkiin aikoihin steppaillu, nii aloin steppailee janedellisen kerran poljin vaan 5min ja lopetin..no, tällä kertaa tein eka 10min, ekan 5min jälkeen tuntui ettei jaksa enää yhtään, mutta sitten kun jatkoi niin jaksoikin paremmin taas ja kaikkiaan taisin nyt vartin steputella:) Loppupäivän oli semmoinen energisempi olo muutenkin.
Tänään sit repäsin ja aloin siivoomaan vaatekaappiani..aiemmin ku miun vaatteet vei 1½ hyllyä, nyt ne mahtuu yhdelle hyllylle. Laitan sieltä " pieneksi" menneet, (joihin en usko ikinä enää mahtuvani) kokonaan pois, myyntiin ja osan jätin, siis joihin meinaan vielä mahtua, kaappiin.Nää kaikki, siis ne, jotka mahtuu ja jotka melkein mahtuu, vie sen yhden hyllyn.
Siitä saa sitten kattoa, et paljonko pitäis saada pois, et vaatteet mahtuu päälle. Vähän masentava ajatus, mut pakko yrittää..vaikka kokoajan tekeekin mieli jotain makeaa:(
Nonni, nyt pitää taas mennä..
yritän tässä vähän minäkin välillä pinoutua! yleensä käy niin, että kun tulen koneelle, niin joku alkaa vaatia jotakin :-) eli ei siinä kerkiä kun lukasta kirjotukset pikasesti, ja sit on jo mentävä!
sannuskan edesottamuksia olen tossa lueskellut, ja jos yhtään lohduttaa, niin MEILLÄ OLI VÄHÄN SAMANMOISTA!!
Eli tyttö ei osannut nukahtaa yösyötön jälkeen!! Välillä valvottiin klo 1.30-6.00 jne.. nyt on mennyt pari yötä oikein hyvin, eli on nukuttu neljän tunnin pätkissä ja nukahtaminen syötön jälkeen on tapahtunut suht nopeasti!! taputella saa kyllä vieläkin jonkin aikaa, mutta nyt ei tartte lähteä taplaamaan pitkin olohuoneen lattiaa, ja kiikkumaan keinuun!! tää on vaan tämmöstä pikkuvauvojen kanssa, kun ei niillä ole rytmiä, monellakaan! mutta kuten moni lohdutteli, vauva kyllä useimmiten löytää itse yö/päivärytmin, ainakin viimeistään puolen vuoden iässä, ja sen jälkeen voikin sitten aloittaa yökoulun(ja se on sit jo ihan toinen juttu)!! mut minä olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että ei vauvaa saa valvottaa!! siis, pikkuvauva nukkuu sillon kun sitä nukuttaa ja syö sillon kun nälättää!! karmee ajatus tuo päivällä valvottaminen... siinähän menee pikkuinen ihan sekaisin!! ja mulla on sellanen kokemus itsellä, et mitä paremmin vauva nukkuu päivällä, siis pitkän putken, niin se sama jatkuu myös yöllä!! jos vauva on levoton päivällä, ja vain torkkuilee, niin se jatkuu myös yöllä! saati jos menee väkisin valvottamaan, niin siinähän menee yli unien ja sit on karmeeta!! en ymmärrä suoraan sanoen, miksi jotkut laittoi sulle sellasia neuvoja!! kysehän on ihan pienestä vauvasta!! (toivottavasti tästä ei kukaan vedä hernettä kärsäänsä!!) noi iltarutiinit, ja päivän ja yön erottaminen on justi niitä asioita joilla vauvalle " kerrotaan" millon on päivä ja seurustellaan, ja milloin on yö, ja nukutaan!!
suoraan sanoen olen itekin ollut tosi puhki ja poikki, mut nyt kun on kaksi yötä mennyt hyvin, niin jaksaa taas!! muuten meillä ei justiinalla ole vaivoja, ja on suht helppo ja tyytyväinen vauva!! mitä nyt on meilläkin nuha ollut kaikilla ja justiinalla nenä välillä aivan tukossa, ja sit vielä kaupanpäällisenä silmätulehdus!! on siinä sit laitettu tippaa nenään ja silmään, ja siitä ei neiti oikeen ole tykännyt!!
on sulla kyllä prisku todella tyytyväisillä vauvoilla siunattu!! ihan käy, suoraan sanoen, kateeksi... ja miten on hienoa, että olet onnistunut tossa imettämisessä! jatka vaan samaan tahtiin, ja luota ja usko itseesi, ni yht´äkkiä huomaatkin, että ole imettänyt jo vuoden :-)
tosta en tiedä, et onko pullovauvat helpompia kun tissivauvat...hmm mä taas ajattelisin, et tissiä on helpompi antaa yöllä, ja koskaan ei tartte reissuun lähtiessä miettiä onko ruuat mukana :-) sitäkään en ole koskaan miettinyt, et nukkuuko pullovauva paremmin :-o ainakaan tissejä ei tartte lähteä lämmittämään keskellä yötä, vaan voi vaan tuikata nännin suuhun, kun vauva alkaa kähistä!! onhan näitä... jokainen tavallaan, ja kummistakin vauvoista kasvaa ihan yhtä hyviä, tuli se maito sitten pullosta tai tissistä!! en osaa tosta omaan huoneeseenkaan laittamisesta sanoa mitään.. ajattelin vaan, et käy varmaan äidille raskaaksi jos vauva herää yössä monesti syömään, ja siinä saa rampata edestakas...mut sullakin kun vauva taitaa nukkua jo yöt kokonaan, ni ei kai siinä mitään!! tääkin on niin henk.koht juttu! mulla lapset nukkuu samassa huoneessa mein kanssa, ja itseasiassa kaikki neljä ollaan samassa veneessä :-) tää sopii meille, ja toinen toiselle! pääasia, et kaikilla on hyvä olla!!
rimpe, sulla alkaa käydä totisesti aika vähiin! kohta saadaan kuulla sulta vauvauutisia!! ja sit vaan laitatte heti sen toisen vauvan perään
:-D
hmmm, en ole vielä tätä uutista monellekaan kertonut, mut meille ei kai sitten enää tulee lisää vauvoja! mulla oli kohtu ihan paperinohutta tuolta alhaalta :-X justiinan tukka näkyi läpi! ei siitä sen enenmpää! elämä on tämmöstä! mut voiko sitä enempää vaatia, kun on saanut kaksi tervettä, ihanaa ja kaunista tyttölasta!!
ja milenna, en minäkään kaikkia vauvan itkuja tunnista! ei kai kukaan?? kädetönhän siinä karjumisen keskellä tosiaan on, sen voin sanoa yhden koliikkivauvan äidin syvällä rintaäänellä!! mut pääasia, et vauva saa sillon itkunsa keskellä tuntea äidin/isän sylin ja läheisyyden, ja että on turvallista karjua!!
jaahas, nyt menen tästä löpisemästä!
nonuli ja justiina 5vko3pvä
Neitonen kävi koisimaan niin mulle tuli hetki tulla moikkaamaan:)
Nonuli, kiva kuulla susta taas:) Joo, mä tiedän... mua on todella siunattu helpoilla vauvoilla:)) ja olen siitä todella kiitollinen... me siirrettiin Peppi eilen omaan sänkyyn, omaan huoneeseen ja nukkui yhtä hyvin kun muulloinkin. Eli näin jatketaan! Mä olen ite kokenut niin että pullo ruokkiminen on mulle helpompaa kun tämä imetys, nostan oikein korkealle hattuani teille kaikille mutseille jotka tätä jaksatte. UPEATA!! Mun juttu tää ei ole, ja odotan aika paljonkin sitä hetkeä kun tämän lopetan. Jokainen tyylillään!
Meillä menee tosiaan hyvin, ei mitään valittamista. Kovasti odotan että pääsen salille, nyt teen piiiitkiä lenkkejä... spindeen tekee jo mieli!
Miten Sande, meneekö teillä yöt paremmin?
Nyt meen vähä siivoo!
Priscu ja vaavi, karvaa vaille 4vkoa!
Mies läks yövuoroon ja molemmat tytöt nukkuu..
Sannuska; Mintulla on kans unet menny vähän oudoks, nyt pari päivää nukkunu hetken ja sit, vaikka on selvästi väsynyt ollu, on vaan alkanu kitisemään ja tuttia saa nostaa monen monta kertaa..lopulta sitten saattaa nukahtaa. Yöt on meillä kylläkin menny ihan hyvin, voimia siulle, toivotaan että tein yöt korjaantuu pian.
Priscu; Tuosta pullottelusta/tissittelystä..
Miun mielestä tissiruokinnassa oleva vauva on helpompi, tosin vertailukohtaa ei oo, mut ajattelisin niin. Pulloja kun pitäis pestä ja lämmitellä se maito..Nonuli tais aika hyvin sanoa, ettei tarvii huolehtia onko maidot mukana ja on aina oikeen lämpöstä yms.
Mutta, nuo pullot varmaan antaa tietynlaisen vapauden sit äidille, kun syötön voi tehdä isäkin..No, pääasiahan on, että vauva on tyytyväinen ja kasvaa hyvin, söipä mistä tahansa.
Kiva oli kuulla Rimpestäkin..sullakin se laskettu aika vaan lähenee:)
Omaa napaa sen verran että oudot unet jatkuvat..
Viime yönä miun äiti oli luvannut antaa Mintun jollekin tuttavapariskunnalleen. Siitä sitten kiisteltiin pitkin yötä, ja heräsin kun aloin kysyä mieheltä, et voidaanko me yrittää saada sit vielä yks lapsi, jos Minttu pitää antaa pois, kun sittenhän meillä ei ois kahta lasta..Huoh, kaikkea sitä näkeekin..
Siis oikeesti meinasin kysyä mieheltä, onneks mies oli sen verran unessa itekin ettei kuullu mitä sille mumisin:) Ois varmaan kattonu minuu seonneeks tai jotain.
No, pitää koittaa pian unten maille taas..
Miltsu
Pinoudunpa nopeasti!
valvottu yö takana *huokaa syvään* justiina heräsi ekan yösyötön jälken klo 2.00 ja kukkuili aamu 6.00!! nyt on oikeen tuore olo!! tiedän kyllä syyn, söin kebabin ehtoolla!! hemmetti, tyhmästä päästä sain sitten kärsiä, ja valitettavasti vauvakin!!
miten sannuska, onko lillin rytmi kääntynyt, vai kukkuillaanko teillä vielä?? entä miten olette parantuneet? olen tässä miettinyt, kun olette kauheesti sairastaneet, että voisko teidän asunnossa olla hometta?? ihan vaan pohdittavaksi...
prisculla siellä vauva vetelee yöt komeesti *huokaus*!! luin ton sun pinon jossa kyselit noista pieruaineista, ja mulla on kokemusta esikoisen kanssa tosta cuplatonista, ja se oli ihan yhtä tyhjän kanssa(niin no, eihän koliikkiin mikään auta, kun aika), mut se sai meidän likan, joka ei normaalisti puklaillut, niin puklimaan aivan tolkuttomalla tahdilla!!
meilläkin tyttö pieruttelee tosi paljon, mut pääasia on, että tulee ulos, eikä jää sisään kiertelemään! meillä " ulostuloon" on " lääkkeenä" masullaan nukkuminen, niin päivin kuin öinkin :-D ja kyllä rytisee hyvin!!
milenna, näkee painajaisia! mä en näe unia lainkaan :-( en vissiin kerkee pääsemään niihin asti, kun likka valvottaa niin paljon :-O
mut nyt meen antamaan esikoiselle ruokaa!
nonuli
eli siis lilli on nyt pari yötä taas nukkunut ihan ok, tosin yöunille käyminen kuulostaa just tolta ku milennan mintulla. nukahtaa ekaks lähes aina kympin aikaan ja sit heräilee ja tuttia nostellaan ja joskus saattaa siihen nukahtaa, mut yleensä tavallaan eka yösyöttö on tunnin nukahtamisen jälkeen.
sitten on kahtena yönä nukuttu sen jälkeen 4 h ja vielä 4h. senkin jälkeen jatkais kai unia mutta mä olen päättäny että aamu alkaa täällä viimeistään klo 9! siinä eka askel rytmin kääntöön. no, sitten jaksaa ehkä just tunin valvoa ja joko ottaa sisällä sen jälkeen tunnin tirsat jos en jaksa laittaa parvekkeelle tai ei mennä ulos mutta jos mennään ulos tai parvekkeelle, nukkuu piiitkät unet. kauheen pitkään ei lilli jaksa vielä valvoskella, tunnin puoltoista maksimissaan. kun joku neuvoi siinä mun pinkassa mis kyselin noista vauvan nukkumisista että hän pitää vauvaa illalla 3 h hereillä, niin en mä kykene kyllä siihen. en siis edes halua väkisin valvottaa mutta vaikka haluisin ei lilli pysy mitenkään heriellä niin kauaa. silloin jos on vaivoja eli usein öisin niin jaksaa kyl valvoa.....
meillä nousi jassulle kans kuume taas pari päivää sitten. kävi aikas korkeella mutta nyt ainaki näyttäs siltä että ei kestäny kauaa. tänään ei oo olu kuumetta.
miehellä kans taas kurkku kipee ja ihan tukossa ja lilli kans edelleen räkäinen.
mä oon nonuli kyllä pohtinu tota homejuttua itekin. tää on -81 rakennettu elementtitalo joten paljon mahdollista että jossain tuolla rakosissa hometta on.
mähän sairastin viime vuonn vaikka kuinka monta kurkkutulehdusta ja miehellä on aina vaan pää kipeä, samoin mulla ääni käheä.
kertokaas joku mihin mun pitää ottaa yhteyttä kun haluan alkaa selvittää tällasta asiaa? isännöitsijä tuskin tekee mitään kun ollaan aiemmin pyydety jo sitä kattoo vessan seinässä olevia läiskiä ja asenne oli aikalailla se ettei ne mitään oo. tuleeko terveystarkastaja kattomaan ja tekemään mittauksia ihan meidän omasta aloitteesta vai vaaditaanko siihen joku isännöitsijän pyyntö?
asiasta toiseen, multa nappastii eilen hammaslääkäris viisuri pois. menin hammassäryn takia ja pahimmalta kuulemma näytti se viisuri niin otti sen pois. varmuutta ei viel ole johtuko mun säryt ja muut ongelmat siitä mutta oli se tarkotuskin poistaa niin hyvä näin. nyt on vaan suu ja toinen puoli naamaa aika hellänä...
voi nonuli, tuo valvominen keskellä yötä on kyllä oikeesti niin rankkaa. ja kurjaa tietty jos toisella vielä on vaivoja. mä oon vähä sellanen typerys että vaikka tiedän että ruisleipä saa lillin kiemurtelemaan, en voi siitä luopua... kalasta mä oon nyt luopunut kun mun mielestä se saa lillin tosi kipeeks. joka kerta kun se on valvonut yön kokonaan, mä oon syöny kalaa silloin päivällä. nyt on siis kala poistettu mun menuusta. samoin sipuli. mutta kun musta ainaki tuntuu etten vaan pysty jättää kaikkea pois mikä noita väänteitä tekee. tuntuu vähän pahalta olla näin itsekäs mutta minkäs teet...
nukkuuko justiina sitten silloin ihan hyvin jos sun syömiset on ok?
musta tuntuu etten aina tiedä miksi lilli valvoo, en ole varma onko vaivoja vai ei. kun tuo tyttö ei koskaan itke sillai kovaa että huutais niin vaikee sanoo. tosin kaippa se oikee hutais jos kovin kipee ois. syömäänki kun se herää yöllä, se vaan kähisee... ekaks koitan väsyneenä tainnuttaa tutilla mutta jos se ei auta vaan sylkee sitä pois vaan, sitten tissille. tällai jassuki aikanaan lopeti yösyömisen ku mä väsyneenä koitin ekaks aina tuttia ja vasta sit annoin tissiä jos ei auttanu.
nyt onkin pakko jättää kesken ja mennä tekee ruokaa. mutta kun saan jassun nukkumaan, tulen jatkamaan.
sande ja poppoo
mä luulen sannuska, et otat yhteyttä isännöitsijään ja kyselet, että onko homekartotusta tehty, ja koska? ja sit se varmaan kyl kertoo, et miten sen kanssa edetään! voi olla, et joudutte sen kyllä ite maksamaan!!! isännöitsijä tietää, tai sit googletat asiasta! suosittelen kyllä, kun just 80-luvulla rakennetut on tollasia homepesiä, kun rakentaminen sai olla sillon vähän sitä sun tätä!!
sit tohon valvottamiseen!! siis eihän pikkuvauvaa voi/saa valvottaa, mä en ymmärrä miten ihmiset antaa sellasia neuvoja!! jos mä yrittäisin justiinaa valvottaa ehtoolla kolme tuntia, ni se itkis puolen yötä yliväsymystä!! vauvathan menee ihan sekasin tollasista!! ei meidänkään tyttö jaksa valvoa pitkää pätkää kerrallaan, just ainoostaan sillon yöllä jos mahassa kiertää, ni valvoo!! pari yötä meilläkin meni taas kauheen hyvin, mut nyt menin vetäsemään ton kebabin!! tulinen sapuska saa justiinan kiemurtelemaan, muuten se nukkuu yöt suht hyvin! joskus vähän yrittää valvoa syötön jälkeen, mut kyl sit nukahtaa aika pian, kun huomaa, et kukaan ei tule juttelemaan!! meillä ei toi tutti kelpaa ollenkaa, ja meillä tyttö syö kyllä aika tarkkaan kolmen tunnin välein!! ja kähjäämällä meinkin ilmottaa nälästään, jos itkemispisteeseen päästää, ni ei ole hyvä!! eikä mulla olis sydäntäkään!!
hampaatkin voi kyllä muuten aiheuttaa sairastelua! mut ei sun hampaat kyllä saa teidän koko poppoota sairastumaan :-) toivottavasti joku apu löytyy pian tein sairasteluihin!!
meen taasen!!
nonuli
sekin nykyään niin vaikeeta saada tota tyttöö nukkumaan. pelleilyä on jos jonkinmoista. noh, ei mun siitä pitäny kirjottaa.
milenna, mä nään kans ihan sekja unia, tosin en mitään noin kamalaa oo nähnyt mutta aivan pimeitä. nyt en muista just mitään mutta välillä aamulla on aika hullu olo ku herää...
priscu, kiva kun " sanoit ääneen" sen mitä mäkin olen ajatellu... imetys ei kans oo mun juttu! mä odotan aikaa kun se on ohi! alussa se tuntui niin helpolta ja hyvältä mutta mitä enemmän aikaa menee, mua alkaa melkein ahdistaa koko touhu. sama mulla oli viimeks. imetin silti 4 kk. mutta korvike oli kyllä koko ajan jassun kohilla käytössä lisänä kun likka vaan huusi aina syötönkin jälkeen. mun mielestä maitoo tuli mutta ei sit kai tarpeeks?
nyt olen parina iltana antanu lillille nania viimisellä syötöllä ja kappas vaan onko sattumaa tai ei mutta tyttö on nukahtanut nätisti ja nukkunut yön hyvin. aiemmin tuntui että ainaki viikon ajan oli sellasta että lilli oli tissillä koko ajan illasta, mikä on siis ihan normaalia ja ok, mutta kun se riehui vaan siinä kun ei herunu tyhjistä pusseista mitään. siis aluks oli maitoo mutta kun toinen oli imeny monta tuntia kokoa ajan niin sit tuntu imevän tyhjää. ja ei alkanu tosissaan nukkumaankaan millään. vasta aamuyöllä oli sit maitoo taas lisää ja silloinhan se aina nukahtiki. nyt kun oon antanu illalla nania niin ekalla syötölä tulee taas hyvinmaitoo kun sitä kerkee kertyäki tisseihin taas. varmaan joku imetyksestä paljon tietävä nyt voivottelee kuinka tyhmä ajattelutapa tää on ja teen ihan väärin ku pitäs vaan imettää ja imettää mutta mun hermot ei jaksa montaa viikkoo valvoo ja kun musta vaan tuntu et se taktiikka ei ees auttanu.
ja odotan aikaa jolloin toi imetys ei esitä pääosaa jotta ei tarvii tuntea olevansa niin kiinni jossakin. viimeks aloin kyl tosi aikasin kokea sellasta tunnetta et pakko päästä pois vauvan luota hetkeks. ehkä johtu siitä kun jassu huusi ja oli tyytymätön koko ajan vauvana. ja koska olin masentunut. silloin jassu oli ekaa kertaa yöhoidossa mun mutsilla 6vko ikäsenä. nyt mulla ei oo tullu vielä sellasta oloa että pitäs päästä jonnekin just nyt enkä haaveile lillin yöhoidosta vaikka se valvottaakin. mutta kun aikaa kuluu niin tiedän että alan haaveilla saavani nukkua yhden yön ilman hyppäämistä jonnekin. mutta nyt siis jaksan vielä sen voimalla kun aina välillä saan nukkua pari pätkää kunnolla.
ei muuten auttanu viisurin poisto mun hammassärkyyn, arvasin kyl et se oli joku toinen hammas. pitää ens viikol taas soittaa aikaa... huoh...
ainiin, kiitos nonuli tosta neuvosta ton homeen suhteen. pitää alkaa tekee silleki asialle jotain.
nyt menen ottaa särkylääkettä, jotta olo helpottaa. moikka!
sande again
vuoropuhellaan me nyt sitten sannuska :-D
kuule, älä sinä mieti sitä mitä muut on mieltä ton imetyksen ja korvikkeen suhteen! jokanen tekee niinkun parhaaksi näkee, ja mihin voimavarat riittää! PÄÄASIA ON, ETTÄ ÄITI JAKSAA!!
mä taas voin sanoa, et imetys on mun juttu, ja mä olen sitämieltä, et jos maitoa vaan tulee, niin sit imetetään...ja mä itkin monta päivää, kun esikoinen puolivuotiaana päätti, ettei huoli enää tissiä :-E
pääasia on sannuska, et äidillä riittää voimaa hoitaa vauvaa, ja kuten on jo miljoonaan kertaan todettu, korvikkeella kasvaa varmasti yhtä hyviä vauvoja kuin tissimaidollakin!
moni varmasti alkaa oikeasti turhankin takia lotrata korvikkeen kanssa, kun on epävarma riittävyyden kanssa, mut vauvan tyytyväisyys, ja normaali painonnousu on ne parhaat mittarit!! kyllä sä lillin äitinä parhaiten tiedät, tarviiko hän lisäkis korviketta vai ei!!!
tossa mä olen samaa mieltä, et tissittely sitoo karmasevasti, mut loppujen lopuksi se on vaan pieni aika... vaikka nyt tuntuu taas, et siihen on ikuisuus, ja että kasvais nyt pian isoksi... :-D
meilläkin esikoinen oli koliikki tapaus, eli erittäin tyytymätön vauva ja parku tooooodella paljon! päivät kitisi, ja ehtoot karju tuntitolkulla!! ja masennuin minäkin, ja sillon päätin, et mulle riitti vauvat!! ja tässä mä taas olen... tällä hetkellä mua ei masenna, joskin toi fyysinen väsymys on helvetillinen!! onneks mulla on toi ihana ukko, joka hoitaa lapsia ainakin yhtä paljon kun minä, aina kun vaan kotona on!! ota sääkin vaan kaikki apua vastaan mitä vaan hiukankin saat!!
mä en antanu yökylään esikkoa ennenkun 2.5 vuotiaana(ollu yhden kerran), mä kun olen tällänen, -mää itten tapaus, -en tartte apua, ja se kai kanssa osaltaan edesautto tota masennuksen puhkeemista sillon!! nyt kyllä alan aikasemmin antaa näitä hoitoon, että päästään mekin ukon kanssa välillä tuulettumaan, ja mun pää pysyy paremmin kasassa!!
koita jaksaa sisko, aikalailla samassa venheessä ollaan!! *halaus*
nonuli ja likat
Pikaisesti ennen tytön kerhon alkua...
Sandella kuulostaa taas tilanne vähän rauhaisammalta! Hyvä niin! Viis veisaat jonkun imetysfanaatikon höpinöistä tai ajatuksista vaan toimit niin kuin TEIDÄN perheelle parhaiten sopii! Levänneenä voit paremmin ja maitokin piisaa paremmin kun et turhia murehdi.
Tuohon home juttuun kannattaa oikeasti puuttua ajoissa! Tai siis tutkituttaa se asunto. Meillä kävi muutama vuosi sitten terveystarkastaj heilumassa sellaisen pintakosteusmittarin kanssa kun hänellä soittelin. Kosteutta löytyikin ja vessa revittiin silloin auki ja kuivatettiin + rempattiin. Edelleen epäilen täällä hometta olevan mutta nyt kun ollaan uutta etsimässä niin en enää jaksa moisella päätäni vaivata...
(.) Huomenna pitäisi mennä polille arvuuttelemaan tuon Rölden kokoa ja kuulemaan jatkosuunnitelmia! Pelottaa että nyt ei käynnistelyistä puhuta enää mitään vaan tämän annetaan kasvaa ihan rauhassa viisi viikkoa ja sitten huomataankin että kaveri on jo viisi kiloinen ja puukko heiluu armotta!!! Miten niin pessimisti?!?! Olo ihan ok viikkoihin nähden ja siksi varmaan näitä ajatuksia päässä pyöriikin. Eilen tosin oli jo hetken sellainen fiilis että näinköhän tämä kuitenkin itsellään älyäisi tulla, kun alkuillasta suppaili aika napakasti ja oli huono olo. Vatsan heitti sekaisin ja saunaan kun vielä kömmin niin jo muistui mieleen kohta kuuden vuoden takainen.... ;)
nyt on pakko mennä mutta viimeistään huomenna palajan kera tohtorikuulumisten...
Rimpe + Rölde rv 37 tasan
Voi hitto, miten tää on mahdollista: Heti kun tän kirjoitusikkunan avaa, niin ihan taatusti unohtuu mitä olikaan sanomassa..
No, muistelen jotain..
Sannuskan talossa home-epäily? Jos näin on, niin toivottavasti saatte sen pian selville ja hoidettuu, ettei sen takia ainakaan tarviis sairastella.
Toivottavasti myös uniasiat on korjaantunu/korjaantuu pian..
Äläkä tosiaan mieti mitä muut on mieltä tuosta imetys-korvikejutusta..kunhan vauva vaan on tyytyväinen ja äiti voi hyvin!
Rimpellä vaan viikot vähenee..vitsi kun alkaa jo jännittää. Tuuhan sit kertomaan lääkärikuulumiset!
Nyt pitää mennä..Minttu söi viime yönä vaan kymmeneltä illalla ja viideltä aamuyöllä. Mulla räjähtää pian toinen tissi, se mistä se söi viimeks silloin kymmeneltä:/
En oo muuten onneks nähnyt niitä kauhu-unia Mintusta..yks yö Minttis osas jo kontata:) Viime yönä näin muuten vaan ihan sekoa unta; Olin lähdössä jonnekin matkalle linja-autolla, oli muutakin porukkaa perheenjäseniä ja tuttuja..oltiin hyppäämässä kyytiin meijän entisen vuokrakämpän pihalta(mikä oli vähän outoa, koska se kämppä oli semmoisen suht pitkän pihatien päässä..mikään linja-auto ei ois tullu sinne asti) No, sitten kun sen linja-auton ois just pitänyt tulla, huomasin että miulta puuttuu kamera ja mp3-soitin, liekkö vielä lompakkokin puuttunut. Lähdin niitä ettimään sieltä talosta, jossa olikin monen monta kerrosta(oikeesti se kämppä oli vaan yksiö) Kiipesin ja kiipesin ja jossain vaiheessa vastaan tuli pari epäilyttävää tyyppiä, jotka lähti seuraamaan. Yritin harhauttaa niitä, ettei ne löytäis miun ovea, kiipesin ihan ylös asti ja koska ne ei menneetkään minnekään huoneeseen siinä matkalla, piti kulkea niiden ohi takaspäinkin tullessa.
Sit huomasin että yksi niiden kavereista oli samaan aikaa murtautunut miun huoneeseen, sotkenut sen ihan mullin mallin. Sitten se yksi niistä lähestyi minuu linkkarin kans, kun olin siellä huoneessa..
Sitten esikko herätti miut.
Mitä lie tuo sitten tarkottaa..No, eipä ollut eka kerta kun outoja unia nään..
Sen lisäks eilen oli esikolla niin kiukkupäivä ettei usko kukaan. Koko ajan kuului vaan ininää ja joka asiasta alkoi itkemään. Sit kun yritti lohduttaa yms. niin alkoi lätkimään tai nipistelemään. Ei ollu mitenkään päin hyvä..Ja jos tuossa ei ollut tarpeeks, niin ilmeisesti kaverini on miulle suuttunut jostain, ei hajuakaan mistä. Mesessä eilen juteltiin ja vastaili vaan jaa tai nii ja sen verta outoja juttuja muutenkin, että tipuin kyl kärryiltä..
Huoh, jospa tänään ois parempi päivä. Pienet ne on murheet ja silti pitää valittaa..anteeks siitä.
Ihan ekaksi, mä oon pudonnu ihan totaalisesti teidän jutuista... olen pahoillani etten varmasti vaikka luen kyllä lähes päivittäin tule kommentoineeksi kaikkea... en muista enää tässä vaiheessa mitä piti sanoa!!!
Meillä menee loistavasti. Peppi on alkanu nukkumaan yönsä läpi... menee 21 reikäleipä koisimaan, ja herää aamulla 7-8 välillä. Täysimetyksellä mennään, maito riittää ja vatsavaivat lähti kun nannin annon lopetin... se pisti kakan jumiin ja siitä tuli surku:( nyt sitten ilman mitään korvikkeita ja seuraava yritys on semper. Peppi kasvaa kovaa vauhtia, hymyilee ja nauraa hirveesti:D aivan ihana vauva:))) Rytmi meillä on jo hyvinkin selkeä, aamulla ylös samoihin aikoihin, syödään ja seurustellaan ja aamupesut, ja tunnin puolentoista kun tulee eka väsy, lähen vaunulenkille tunniks, sitten sisään ja syömään taas ja seurustelua, vaipat jne... sitten menee molemmat koisimaan, mie ja vauva, ja illalla pipsu ottaa vielä nokkaunet ennen iltajumppaa, kylvetystä ja iltamaratonia tissillä... sitten nukkumaan!
Sande, joo, mä oon tällänen radikaali. Sanon suoraan ja ääneen asiat. Imetys ei ed. tod. ole mun laji, ja mä odotan sitä kun se loppuu!!!!!!!! Pesen pulloja mielummin vaikka monta tuntia, en koe sitä raskaana... jokainen tavallaan... tulipahan tämäkin koettua.
Valvottamisesta... pikkasen joudun olemaan samaa mieltä sen " jonkun" kanssa joka kehotti valvottamaan. Pipsun en myöskään anna enää puol 7 jälkeen nukahtaa ennen kun yöunille, nukahtaa sitten kivuttomasti unilleen ja unta piisaa... ei itke eikä räyhää tästä tyylistä!! tämäkin jokaisen oma asia...
Töitä vähän teen jo, muutaman vakiasiakkaan tavannu ja saliohjelmia duunannu, muutaman ajan päästä alan vetämään jo jumppiakin;)) kivaa!!
Mieliala mulla on loistava, en ole masentunut enkä väsynyt... nautin!!!!!
Voikaapas hyvin:))
priscilla ja pipsu 1kk
On tää perkele kummaa touhua tämä nyky lääketiede kaikkine hienouksineen!!!
Tohtorin tyly kommentti oli että tenava on samaa kokoluokkaa kuin nuo aiemmatkin joten mitään syytä käynnistykselle ei ole! Siis oikeesti eihän tämäkään täältä tule omia aikojaan vaan puukolle me sitten aikanaan maaliskuun alussa joudutaan kun 42 viikkoa tulee täyteen!! Oikeesti miten tää voi olla näin vaikeeta saada synnyttää alakautta ilman että täytyy pelätä mukulan tai oman perseen puolesta?!?!
Tänään siis arvio oli jo 3,5kg ja näillä jos mennään niin la:n kohdilla oli jonkin käyrän mukaan " vain" 3,9kg mut eikös nää kasva tässä lopussa sen 200g viikko? Ja sitten kun otetaan vielä lääkärinkin mainitsema puolen kilon marginaali mukaan arvioon niin johan tää on 4,6kg kolmen viikon kuluttua.
Lääkärin kommentti lopuksi oli vain aktiivinen komen ässän käyttö ja tiukka ruokavalio loppu raskauden ajaksi! Ei siis enää arvioida kokoa kuin aikaisintaan yliaikaiskontrolllissa 41+5.
Pelottaa, suututtaa ja masentaa...
Nyt ei kykene muuhun.
Rimpe & Rölde rv 37+1
Rimpe, ymmärrän että ottaa päähän, mutta ihmeitä voi tapahtua!! peppikin oli rv 37 tasan 3,6 ja La olisi sitten ollut tasan 4 arvio. peppi painoi sen 3800g syntyessään, ja oli siis mun pienin tyttö:)) ei ne välttämättä kasva sitä 200g lopussa, se on vaan yleinen arvio... eli älä vielä heitä pyyhettä kehiin!! tsemppiä:DD
Ihme, kerkeen jo toista päivää putkeen koneelle:o!!!!!!!
Peppi nukkuu, isot tytöt tulee taas tänään meille:D eilen oli neuvola, kaikki loistavasti, seuraava onkin sitten 2kk lääkärineuvola. Peppi painaa 4790g, eli tosi hyvin tulee painoa!!!!
Miten nonulin ja Sanden plikat, nukkuuko jo öisin vai kukutaanko vielä?
Eilen mä taas kyrsiinnyin tähän imetykseen... peppi on iltasin tissillä 19-21, eli 2 h putkeen imee, välillä vaan röyhtäilee... ei hitto, en mä jaksa olla paikoillaan niin kauaa!!!!!!! Onneksi se nukkuu sitten yönsä. Kyllä pulloruokinta on helppoa, sanon minä;)
priscu
No niin josko tänään tulis vähän ystävällisempää tekstiä kuin eilen... ;)
Prisculle suuri kiitos tuosta muistutuksesta että kaikki tenavat ei tosiaan kasva sitä 200g/ vko tahtia! Aina ei vaan kykene järkevään ajatteluun. Ja jotenkin tämä avuttomuuden tunne on kaikista pahin mä en saa itse päättää mun kroppaa ja lasta koskevia asioita!! Vaan sitä saa mitä tilaa... ;)
Priscun typy kuulostaa " tutulta" . Ilta tankkailu tehdään oikein hartaudella ja sitten koisataan kunnon yö päällä! Mä kyllä nostan sulle hattua että jaksat imettää vaikka se on aiemmilla kerroilla ollut hankalaa ja nytkään se ei selvästi tunnetasolla ole sun juttu.
Töiden pariin paluun olit myös aloitellut? Taitaa olla sulle tuo liikunta se koossa pitävä voima mistä ammennat kaiken energiasi ja varmaan on turha muistuttaa että ei sitten rehkitä liikaa? :) :)
Kysymystä pukkaan kun en enää muista onko asiasta ollut puhetta aiemmin. Tuliko teillä muilla, jo synnyttäneillä, " maitoa" ennen synnytystä? Tämä Lyyli heräsi tänään paita märkänä ja aiemmilla kerroilla ei kyllä ole mitään tihkunut ennen synnytystä. Nytkin sellaista tykyttelyä ajoittain ollut kuin maidon noustessa...
Kovasti tämä taas kaipailee Nipparaa ja Kitiä? Mitenkäs on teillä vuosi lähtenyt käyntiin? Varmasti on vaikea kirjoitella tänne keskelle synnytyksiä ja maidon tuoksua mutta ajatuksissa olette molemmat!!
Jaahas jos lähtisi raivaamaan torpaa että mahtuu liikkumaan!!
Rimpe & Rölde
Voi Rimpe, millanen lääkäri! No, minä lohduttelen kans sillä, että meilläkin Mintusta povattiin samankokoista kuin esikosta, eli n.4,2 kiloista, vähintään 4kg, mutt tyttö syntyi 2 päivää yli la:n ja painoi " vaivaset" 3,6kiloa!
Kaikki tosin sanoikin että maha näyttää pienemmältä.
Tsemppiä täältäkin!
Priscu, varmaan tuossa tilanteessa se pulloruokinta on helpompaa, siis kun oot niin liikkuvaista sorttia:) Minä oon enemmän semmoinen sohvaperuna niin se on sama möllötänkö siellä sohvan nurkassa yksin vai vauvan kans. No ei, miusta tuntuu helpommalle tää tisuttelu, vaikka se menoja rajottaakin. Ja kaikilla on oma näkökulma asiaan kuin asiaan, kaikki kun ollaan erilaisia..onneks ollaankin, eihän kukaan jaksais montaa samanlaista ihmist' katella:)
Joo, mitähän mie oikeen höpöttelen..Mies on taas iltavuorossa..kattoo miten selvitään tänä iltana nukkumaan. Pari kertaa vaava on nukkunu kun oon esikkoo nukuttanu, mut muutaman kerran on pitänyt kumpikin ottaa makkariin köllimään.
Onneks esikko heräs tänä aamuna jo seiskan maissa, saattaa illalla tulla uni helpommin.
Hitsi kun tekis mieli paistella jotain, mut kuitenkin kehtuuttaa..ei jaksais tehdä mittään:/
Olipa muuten hyvä, että ostin kaupasta Dingon levyt, sen missä on ne kaikki 3 ja dvd:kin vielä..nyt oli lehdessä, että loppuunmyyty. Ite vähän emmin sen ostoa, mut mies sai suostuteltuu.
Juu, pitää alkaa jotain tekemään, etten juutu taas tähän.
Miltsu
mä tulin pikapikaa käymään vaan.. käytiin tänään lillin sydämestä lääkärillä. se kontrolli siis mikä piti ollakin n. kk iässä.
ongelma joka siellä sillon vastasyntyneenä näkyi, ei ikävä kyllä ollu poistunut. mitään vakavaa se ei ainakaan tällä hetkellä ole, ja saadaan elää ihan normaalia elämää. 6kk iässä taas kontrolli. mutta huoli on kova.
se mitä ymmärsin oli että jos tuo ongelma jatkuu pidempään eikä iän myötä poistu, saatetaan joutua tekemään pallolaajennus... en tiedä koska ja muutenkin olen ihan sekasin.
tulen illemmalla jos vaan pääsen juttelee lisää.
sande
Voi sandea... olitkin jo alottanu oman aiheen tosta teidän nukkumisesta/- mattomuudesta...
Hyviä ohjeita olit jo saanutkin, ja kun teillä on selkeä ero yöllä ja päivällä, on rutiinit illassa ja kaikki, en mäkään tiedä mitä vielä voisit tehdä... on todella rankkaa sulla nyt, valvominen ja lasten hoito päivisin ei ole paras mahdollinen yhdistelmä:( toivon todella että teillä pikkuhiljaa alkaa yöt kääntyä kohdilleen ja saatte nukkua, Lillillä ei kuitenkaan vaivoja ole? Voimia sulle, siskopieni... mutta kuten sulle AJL tossa omassa ketjussasi vastasi, viimistään 4 vkon sisään kääntää aivan varmasti itse rytminsä... koita jaksaa. ISO HALI.
Meille kuuluu hyvää vaan:)) Tulin vaan tota sandea sparraamaan, nyt ei muuta!
Priscu ja tehotytöt:)