Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oomilla sähkön hinta 38,9 senttiä/kwh - kannattaako vaihtaa pörssisähköön?

Vierailija
11.11.2022 |

Tänäänhän pörssisähkö on ollut melkein ilmaista ja kuukauden keskiarvo jotain 17 senttiä/kwh ellen nyt väärin muista. Asun kerrostalossa ja lämmitys kuuluu vuokraan, joten siinä mielessä olen hyvässä asemassa.

Mitä huonoja puolia pörssisähköön vaihtamisessa on? Ihan hullun kallis tämä nykyinen soppari, mutta kiinteähintaiset eivät tämän halvempia ole ellei ota jotain 2v määräaikaista.

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihtaisin pörssisähköön.

Tosin ei sillä kerrostalossa asuvalle ihan hirveästi ole merkitystä. Sähkölaskut ei ole mitään järisyttävän suuria edes tuolla 38,9 sentin hinnalla. Ellei sitten josain eritysestä syystä kuluta sähköä todella paljon.

Vierailija
2/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kannata kerrostalossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sähkölämmitys, enkä vaihda. Sama Oomin sopimus.

Vierailija
4/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä, kenties kannattaakin. Taitaa kuivausrumpu olla suurin syöppö kerrostalossa ja kohta täällä itketään että ei saa yöllä pyykätä, mutta kun ei ole kiellettykään.

Vierailija
5/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt sokaistuko ennen pakkasia! Talveksi ennustettu voinalaongelmia ja energiapulaa. Ja kuvittelette sähkön olevan edullista pörssissä vielä talvella?

Vierailija
6/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein Oomin hinta vaihtuu? 3 kk?

Ainakin tämän vuoden osalta hintaennusteet olivat yläkanttiin. Pahimmat skenaariot eivät näytä toteutuvan. Mutta sähkön hinnan ennustaminen on tällä hetkellä kuin pokeripeliä. Ruotsissa joku ydinvoimala piiputti äsken ja OL3:sta ei mitään varmuutta.

Vierailija
7/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se toki ole kerrostalossa järisyttävän suuri, kun ei tarvitse maksaa lämmityksestä. Mutta kaikki hinnat nousee ja tulot ei, niin pitää olla tarkka mitä mistäkin maksaa.

Luin IL ettei talveksi ennusteta yli 20snt/kWh keskihintaa pörssisähköön, niin vähän ihmettelen tätä Oomin hintaa. Siis pörssisähköön verrattuna on tosi korkea, tuplahinta. Mutta moni ei halua vaihtaa, mikä on se syy? Oletus, että pörssisähkö ampaisee vielä tätä 38,9 snt kalliimmaksi vielä?

Vierailija
8/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt sokaistuko ennen pakkasia! Talveksi ennustettu voinalaongelmia ja energiapulaa. Ja kuvittelette sähkön olevan edullista pörssissä vielä talvella?

Joko, tai, vai, ehkä, kenties ennustetaan vaikka mitä. Nyt on ennusteiden mukaan tulossa kova pakkastalvi. No toinen ennuste onkin lauha talvi.

Vierailija
9/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei lämmitys ole sähköllä, niin vaihtaisin pörssisähköön.

Vierailija
10/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutkin hinnat nousevat talvella. Vain määräaikaiset pysyvät.

Vierailija
11/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se toki ole kerrostalossa järisyttävän suuri, kun ei tarvitse maksaa lämmityksestä. Mutta kaikki hinnat nousee ja tulot ei, niin pitää olla tarkka mitä mistäkin maksaa.

Luin IL ettei talveksi ennusteta yli 20snt/kWh keskihintaa pörssisähköön, niin vähän ihmettelen tätä Oomin hintaa. Siis pörssisähköön verrattuna on tosi korkea, tuplahinta. Mutta moni ei halua vaihtaa, mikä on se syy? Oletus, että pörssisähkö ampaisee vielä tätä 38,9 snt kalliimmaksi vielä?

Tämä siis ap ja korjaan. Nuo oli siis futuurihintoja mistä luin tietenkin ja ok, ei voida tietää mitä talvella maksaa. Voi olla paljon enemmänkin. Minulla nyt toistaiseksi voimassaoleva soppari. En tiedä kuinka usein hinta päivittyy.

Vierailija
12/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdoimme heleniltä, vaikka asumme myös kerrostalossa. Perustelumme oli,

- sähköyhtiön on pakko laittaa kiinteään hintaan oma riskikerroin. Siksi se on niin korkea. Eli riski ei voi olla suurempi pörssisähköllä.

- olen paljon kotona etänä ja voin hyvin tehdä ruoan ja pestä pyykit halpaan aikaan.

kaikki sähköyhtiöiden tyypit käyttää itse pörssisähköä.

Vierailija
13/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä, kenties kannattaakin. Taitaa kuivausrumpu olla suurin syöppö kerrostalossa ja kohta täällä itketään että ei saa yöllä pyykätä, mutta kun ei ole kiellettykään.

Ei kuivausrumpu vie paljon mitään verrattuna siihen, mitä pesukone vie.

Tai ei ainakaan meillä, koska rumpu on uusi ja on ilmalämpöpumppu.

Vierailija
14/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli Vattenfallilta ilmoitus, että nostavat sähkön hintaa 0,55snt/kWh (nyt 0,36kWh) 1.12 alkaen, koska hallituksen toimesta arvonlisävero tippuu 24%:sta 10%:iin. Eli se hyöty siitä sitten....

Vierailija
15/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt kanssa vaihtamista, mutta kun Olkiluodon tilanne on nyt täysi mysteeri, en vielä uskalla. Rupeeko sieltä tulemaan sähköä koko talven aikana ja mikä tulee olemaan pörssisähkön hinta.

Vierailija
16/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse miettinyt kanssa vaihtamista, mutta kun Olkiluodon tilanne on nyt täysi mysteeri, en vielä uskalla. Rupeeko sieltä tulemaan sähköä koko talven aikana ja mikä tulee olemaan pörssisähkön hinta.

Lisäksi Ruotsin reaktorit takkuilee ja rikki. Siellä muistaakseni vain kolmasosa on kunnossa.

Vierailija
17/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on Oomi. 4,59 snt/kWh

Vierailija
18/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olkiluoto ei toimi, niin kaikki sähkön hinnat nousee, ei vain pörssisähkö.

Vierailija
19/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne toistaiseksi voimassa olevat myös kallistuvat.

Vierailija
20/123 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vsihdoin rivarissa pörssisähköön, vaikka Väreen tarjous oli 29 senttiä. Sd on kuitenkin kuusinkertainen nykyiseen soppariin verrattuna niin pörssi mieluummin.