Mitä tarkoittaa kovetettu kasvirasva?
Kommentit (4)
Kannattaa tehdä ruoat itse alusta asti, niin välttyy niiltä.
Vanhalla hydrausmenetelmällä prosessissa syntyy aina transrasvoja, erityisen paljon, jos kasviölju kovetetaan osittain. Tällä tavalla valmistetaan kaikki teollisuusmargariinit ja uppopaistorasvat, joita on eineksissä, leipomotuotteissa ja friteetatuissa tuotteissa.
Leipälevitteet tehdään nykyään vaihtoesteröinnillä, juuri transrasvaongelman vuoksi. Tällöin niitä syntyy häviävän vähän. Terveellisiä nämäkään eivät ole, sillä:
öljymäinen rasvahappo on pitkäketjuinen, ja tyydyttymättömiä sidoksia sisältävänä molekyylirakenteelstaan taipuisa. Luonnon tyydyttyneet rasvat ovat jäykkiä, mutta lyhyitä. Kun nyt kovetetaan pitkiä rasvahappoja, niistä saadaan pitkiä ja jäykkiä.
Elimistömme ei tunnista niitä, vaan käyttää niitä paikoissa, joihin on evoluution aikana opittu käyttämään lyhyitä jäykkiä. Koko solukalvostomme rakentuu tyydyttyneestä rasvasa, ja jos osakin saati kaikki tyydyttynyt rasva ruoassamme on tätä ihmisen kovettamaa kasvirasvaa, voi solukalvostojen (ja muidenkin niitä sisältävien paikkojen kuten aivojen) toiminta häiriytyä vakavasti.
Itse vältän näitä kaikkia kuin ruttoa.
kaksois- ja kolmoissidokset pilkotaan yksisidoksiksi (hitto kun en muista sen oikeaa nimeä, kemiankirja on jossain kaapinpohjalla), jolloin rasva muuttuu kovaksi. Kaksois- ja kolmoissidoksia sisältävät rasvat ovat juuri näitä terveellisiä rasvoja (oliiviöljy esim.)
jota kartan kuin ruttoa. On vaan vaikeaa, kun sitä on tungettu mitä ihmeellisimpiin ruokiin.