SYKSYN SALAISUUDEN UUTEEN PINOON
aamu mennyt soitellessa ja vertaillessa np-ultrien hintoja :)
varasin itselle rv9 (tai 10) ensimmäisen jonka kaupunki tarjoaa ilmaiseksi. siinä saadaan määriteltyä sitten laskettuaika. toinen ultra onkin sitten rv12 np-uä ja 4D ehdottomasti rv20- :) ne kolme saa riittää. eikös se ollut v.2010 kun kuntien on tarjottava kaksi ultraa odottajalle ilmaiseksi, np ja rakenneultra? vai olenko nähnyt unta ja vain toivonut! :)
joku ihmetteli, kuinka moni käy jo varhaisilla viikoilla ultrassa. minä kävin eskoisesta rv6 ensimmäisen kerran. keskenmeno riski laskee 10%, kun sydämensyke on todettu ultrassa rv6 eteenpäin, että ei ihan haku ammuntaa ole.. :)
minusta syksyntoiveet tai unelmat on hyvä nimitys. kumpi vain :)
paljon on syksyisiä joilla ei vielä oireita. minua vain väsyttää. rinnatkaan ei ole kipeät (?) mutta onhan tässä vielä aikaa kaikenmaailman oireiden alkamiseen :)
eilen oikein jysähti tajuntaan, että syksyllä meitä on neljä.. ja joulu vietetään 3kk pienen tuhisian kera. ihanaa! hiukan tuleva arki jännittää, kun eskoinen on vaativaa sorttia ja äidin helmassa jatkuen, kuinka sitten saan vauvaa hoidettua. eiköhän kaikki suttaannu painollaan sitten..
aiotteko ottaa muuten sukupuolta selville?? me tiedettiin esikoisen olevan tyttö. tästä toisesta en tiedä haluanko tietää.. mies taas haluaisi. no sinnekin on aikaa joten saa ajatus muhia itsekseen kummin tehdään :)
cec rv5+ tahi 6+ :)
Kommentit (84)
Tervehdys tänne. Uusi syysvauva täällä luvassa 8.9.. soittelin tänään neuvolaan ja varasin aikaa. Täällä ei uskalleta elätellä vielä minkäänlaisia toiveita 1 v sitten kohdunulkoisen raskauden jälkeen.. Pikkusella on isoveli 8v ja isosisko 7v
Tervehdys tänne. Uusi syysvauva täällä luvassa 8.9.. soittelin tänään neuvolaan ja varasin aikaa. Täällä ei uskalleta elätellä vielä minkäänlaisia toiveita 1 v sitten kohdunulkoisen raskauden jälkeen.. Pikkusella on isoveli 8v ja isosisko 7v
Tervehdys tänne. Uusi syysvauva täällä luvassa 8.9.. soittelin tänään neuvolaan ja varasin aikaa. Täällä ei uskalleta elätellä vielä minkäänlaisia toiveita 1 v sitten kohdunulkoisen vauvan jälkeen.. Pikkusella on isoveli 8v ja isosisko 7v
Minulla ihan samat ajatukset tästä ultrasta! Kirjoitinkin tässä aiemmin siitä että en ole käynyt kuin siinä v17-19 ultrassa.(tämä on kolmas lapsi). Olen tässä miettinyt että pitäiskö nyt sittenkin harkita tuo alkuraskauden ultraa, mutta nyt tuntuu kuitenkin siltä että en varmaan mene.
Tässä on nyt vähän pahoinvointia näin iltaisin mutta ihan siedettävä kuitenkin. Eikä kellekään olla vielä kerrottu meidän salasuudesta.
No niin, nyt sohvalle miehen kainaloon :-)
/muminmamma-08 ehkä rv 6+0....about
Päivät menevät nopeasti tässä kotosalla esikoisen kanssa. Töihin paluu odottaa nyt maaliskuun alussa, ja mieli onkin vähän surullinen, mutta samalla salaisen onnekas " syksyn salaisuudesta" ... :) Emme ole kertoneet vielä kenellekkään, vasta tuon varhaisraskauden ultran jälkeen ajattelimme läheisille paljastaa oman onnemme. Toivottavasti kaikki vaan olisi hyvin!! Tässä toisessa raskaudessa mietin aina välillä aivan eritavalla mahdollisia riskejä ja sitä että jos kaikki ei olekkaan hyvin. Esikoisesta en osannut näin ajatella vaan tuudittauduin alusta asti onnelliseen odotukseen. Noh, olisi se ultra nyt ja sitten voisi vähän lakata miettimästä ja antaa asioiden edetä tavallaan, oli se sitten hyvin tai huonosti. Minulla ei ole pariin päivään ollut ällöttävää oloa, ihmettelen?!? Masussa kyllä nippailee ajoittain ja muistuu mieleen mitä siellä on tapahtuei kumassa. Joku arveli minun olevan myös Hyvinkäältä,mutta täytynee oikaista että olen lähi-kaupungista :) Huoletonta loppuviikkoa meille naiset!
Täällä mennään hyvin alkuvaiheessa!
skap1983: ollaan ilmeisesti samanikäisiä ja tasan samassa menee viikotkin, saadaan siis hyvin samanikäiset lapsetkin! Eli la 17.9....?
Mulla on ainakin todella epätodellinen olo tän raskauden suhteen. Kun ensin tein testin siksi että oli niin hemmetin paha olo, ja nyt ei tuntunut pariin päivään mitään...voisiko joku tulla ja antaa mulle mustaa valkoisella siitä että oikeesti on asukki tuolla masussa.
Mä haluisin kovasti kertoa läheisille, meillä ei onneksi lörppiä ole...eli vois huoletta kertoa mutta kun mies ei halua että vielä kerrotaan...ihan tylsä tyyppi ;-)
Äitiysloma alkais sit kakkosen 3 v synttäripäivänä. Sen lisäksi kotoa löytyy huhtikuussa 4 v täyttävä, poikia molemmat.
Jospa täältä saatais sit pikkuprinsessa, vaikka ei sillä mulle oikeesti ole väliä vaikka kliseeltä kuulostaakin mutta on totta, että tärkeintä kun olis terve!
Onko täällä ketään joka tupakoi/on tupakoinut ennen raskautta! Mä olen nyt ollut polttamatta siitä asti ku tein plussan...mies kun käy tupakalla niin on ihan orpo olo, kun en oikein tiedä mitä tehdä...mutta olen kyllä tyytyväinen itseeni.
Pitäkäähän kaikki jarrusukat matkassa!
Äiti1983 rv 4+1
täällä on kuvotusta ja satunnaista oksentelua..+kamala närästys iltasin=/!kahesta aikasemmasta on ollut kamalat pahoinvoinnit joten kauhulla odotan..viimisimmästä olin 7+2 tiputuksessa pahoivoinnin rajuuden vuoksi!mutta toisaalta..koska vielä ei tämän enempää okseta,niin vähän pelottaa...vaikka muistaakseni viimeksikin pahoivointi paheni viikolla 6+-->!juilimiset vähentyneet mutta edelleenkin tuntee että jotain ihanaa masussa tapahtuu=)pissillä saa ravata ja paineen tunnetta on alavatsalla!en millään jaksais odottaa sitä ultraa 21.1!!!!!
kohta pitäs tytön kanssa pihalle lähteä..lumilinnaa meinattiin rakentaa=)=)!!ja jospa pulkkailemaan lähtis...
jarrusukkia salaisuuksille ja onnea matkaan!!!
hjo ja masunasuttaja 5+2
On alkanut väsyttää aivan älyttömästi, illat menee sohvalla nuokkuessa ja töissä on suuria vaikeuksia, teen toimistotyötä ja taulukoiden kanssa tulee sekoiltua. Hyntty; olen utelias neuvolasi suhteen, olisi hauska tietää mihin piiriin kuulut? Minä Hakala-Hyv.kyl. En ole aikaa vielä itselleni soittanut, kaipa sen voisi jotta joskus pääsisi tästä epätietoisuuden olosta.
Viikotkin mene niin hitaasti.....
Ja ajatukset todella pyörii oman navan ympärillä!
Meiva 5+5
ajattelin tännekkin kirjotella...olin elokuinen, mutta kävin eilen alkuvaiheen ultrassa ja viikkoja olikin vasta 6+0, eli syyskuun puolelle mentiin sitten =). seuraava ultra on 4.2, selviää siellä sitten vielä tarkempi laskettu aika.
täällä on tuttujakin hjo85 oli viime olikin saman aikaan huhtikuisissa-06 =).
täällä satunnaista kuvostusta..väsymystä ja rinnan on tosi kipeet. pitäis poika vierottaa tutista viikonloppuna pois...saa nähä kuinka väsynyt sitä on sitten ensiviikolla...
peetu ja salamatkustaja 6+1
Karkasi pirulainen!
Minulla eka neuvola 28.1 jolloin rv9.Itsellä myös neuvola vaihtunut kun muutettiin vähän aikaa sitten.Tytölle varasin lääkärineuvolan samalla.Tylsää kun meillä on eri neuvola tädit tytön kanssa edellisessä oli sama ku noli raskaana ja sitten kun tyttö oli syntynyt.
Itsekkin haluisin niin tuohon alkuraskauden ultraan mutta en tiedä tehdäänkö täällä kaupungissa niitä missään ja en helsinkiin haluaisin mennä.Täytyy vaan odottaa sitä np ultraa tai että jos ne sydänäänet kuuluisi sitä ennen neuvolassa.Itsellä ei vieläkään sen kummempia oireita muuta kuin vessassa saa juosta ja mahassa tuntuu välillä oudolta sattuu vähän tai turvotaa ja nippailee....
Äiti1983 kyseli tupakoinnista:Itse poltin ennen esikoista vakituisesti mutta kun sain tietää olenvani raskaana lopetin heti ja mies jatkoi polttamista se oli kyllä todella ärsyttävää ja meillä siitä joskus riideltiinkin.Onneksi hänkin lopetti sitten vähän ennen kuin vauva syntyi.No minä aloittelin vuosi sitten uudestaan polttamaan sillon tällöin seuran vuoksi jos joku kaveri tarjosi tai jos tuli otettua siideriä.Ja lopulta meni siihen että poltettiin taas miehen kanssa joka viikonloppu ja välillä arkipäivisin muutamat.Mutta saatoin olla viikossa 4 päivää polttamatta.No nyt lopetin uudenvuoden aattona kun olin plussan tehnyt ja yhtään ei ole edes tehnyt mieli tupakkaa.Varmaan oli siksikin helppo lopettaa kun ei muutenkaan polttanut joka päivä.Esikoisen kanssa oli vaikeampaa.
Nyt kyll ätein sen päätöksen että en polta enä koskaan oli tyhmää edes alottaa silloin tytön syntymän ja imetyksen jälkeen.no toivotaan että päätös pitää tiedän miten vaikeaa se voi olla.
No täytyy tästä ruveta valmistautumaan ulos lähtöön mutta palailen taas myöhemmin!
Terv:Sweety rv 6+3
etkös ollut tuolla 3-kuumeilijoissa??? En paljoa perässäsi tänne tullut...
Jarrusukkia masuun mukaan!
Äiti1983 rv4+1
Mäkin laitan lusikkani tähän nimisoppaan. Syyssalaisuudet kuulostaa mun korvaan parhaalta. Syksy kuitenkin viittaa lokakuuhunkin ja vaikka lokakuulaiset alottaa oman pinon, niin Syys- kuvais mun mielestä paremmin meidän tilannetta...
Salaisuus toimii hyvin, koska onhan se kaikille meillekin salaisuus mitä sieltä mahasta loppujen lopuksi tulee :)
Voi kun mua rupes oikeen hirvittämään, kun luin kaikista oireista. Tuntuu, että omat oireet on kadonnut lähes kokonaan. Kahvin haju kuvottaa ja jotkut muutkin jutut ja pissalla pitää käydä tosi usein, mutta muuten menee mukavasti. Ai niin, kyllähän mua väsyttääkin, mutta... Pelottaa, että on sattunut jotain.
Ensimmäinen neuvola on varattu 4.2. ja siihen on kyllä niin kamalan pitkä aika, että tuntuu ihan toivottomalta. Voikos sillon siis jo kuulua sydänääniä? Oon sillon 9-10 viikolla. Ei pitäisi murehtia, koska jos ei oo mitään niin on murehtinut turhaan ja jos on, niin murehtii sitten kaksi kertaa. On vaan vaikea olla miettimättä näitä asioita.
Esitietolappuja ollaan miehen kanssa täytelty. Vaikea muistaa omassa suvussa olleita sairauksia. Ja kun miettii, niin tuntuu että kaikkea on ollut. Omalla isällä on verenpainetta ja sokeritauti, äidin ja isän puolella on ollut syöpää ja sydäntautia... Mitä mieltä ootte, laitetaanko esitietolappuihin miehellä syntyessä ollut kuopparinta ja myöhempi skolioosi? Miehen mielestä " ei ole varsinainen sairaus" eikä vaadi mitään hoitoa nykyään, mutta mä olen sitä mieltä, että hyvä neuvolan on tietää, että osaavat tarkkailla sitten synnytyksessä (vaikka se onkin niiiiiiiiiiiiin kaukana vielä)...
Sain myös töitä. Aloitan parin viikon päästä ja työt kestää kesään saakka, ehkä pidempään. Koskas raskaudesta kannattaa ruveta puhumaan töissä? Riippuu tietysti siitäkin, että koska maha alkaa kasvaa :)
Ja se olisikin jo ensi tiistaina! Odotin, että olisi vasta paljon myöhemmin. Terkkari kyseli kiinnostustani johonkin np-ultraa tarkempaan seulontaan osallistumisesta, joka on juuri käynnistymässä. Ilmoitin olevani kiinnostunut, joten siksi sain jo nyt ensimmäisen ajan. Tarkempaa tietoa tästä seulonnasta saan ilmeisesti sitten käynnin yhteydessä (joku seerumiseula tms.??) No joka tapauksessa kaikki lisätieto pienen voinnista on tervetullutta, jos se ei vaaranna raskautta mitenkään.
Edelleen etovaa oloa ja meinannut vähän jopa oksettaa. Väsymys on jotain järkyttävää ja mielialat heittelee laidasta laitaan. Kylläpä voi olla raskaudet erilaisia. Ensimmäisestä päällimmäiseksi on jäänyt mieleen vessassa ravaaminen, jota nyt ei taas ole lainkaan. Mielessä kävi jo, että olisiko tulossa tyttö, kun esikoinen on poika ja niin erilainen olo. Molempia sukupuolia toivon kylläkin yhtä paljon, puolensa molemmissa :)
niinpä taidettiin olla juu =)...tarrasukkia sinullekkin että pysyy pikkuinen mukana matkassa.
väsyttää siis ihan kauheesti. ja poika heräs jo päikkäreiltä..nukkui vajaan tunnin =/..ois niin maistunut unet minulle.
peetu ja 6+1
Maikkoo83: minulla kuului esikko rv9+ sydänäänet dopperilla :) ja minulla vielä kallistunut kohtu..
äsken huudatin tyttöä, kun oli pakko imuroida. hän ei tykkää yhtään ja pelkää koko kapistusta. pikkuvauvana aina nukkui rintarepussa, kun imuroin.. saa nähdä mitä sitten syksyllä meinaa, kun ikää on 1v.7kk ja isosiskon roolin saa :) kovasti on sellainen " hellijä" . äitiä ja isää halailee ja pehmolelujaan päivät pitkät ;)
on ihan olo kuin ei olisikaan raskaana.. miehelle eilen sitä purnasin. hän käski vaan nauttia, kun ei ole vielä mitään :/ ristiselkä oli eilen todella kipeä ja ajattelin sen johtuvan, kun kanniskelin tyttöä kaupoissa. niin ja istuin 2,5h kynsihuollossa.. voikos istuminen aiheuttaa ristiselän kipua??
joku kyseli millon kertoisi töissä odotuksesta. sehän ihan riippuu töistäkin. itse hoitoalalla olevana kerroin heti rv9+ odottavani toissa keväänä. :) olen nyt ollut n.1,5v. kotona ja palailen varmaan takaisin, kun tämä syyskuinen on 1,5vuotias :) saan siis lusmuilla kotona vielä pitkään!
laskinta nyt ne päivätkin, mutta muuttunee varmasti ultrassa myöhäisemmäksi eli la 2.9
cec rv6+2
Täälläkin toivottavasti kannellaan syyssalaisuutta...
Meillä laskettu aika 14.9, toivottavasti vaan kaikki menis hyvin!
Tarkoitus oli ottaa ihan rauhallisesti ja ruveta fiilisteleen vasta rv 12 jälkeen, mutta minkäs itselleen mahtaa... ajatukset ajautuvat niin usein masun seudulle.
Tupakoinut olen minäkin, kahdessa aiemmassa raskaudessa olen antanut itselleni viikon aikaa lopettaa. Tässä ei mennyt sitäkään, flunssa ja kurkkukipu teki varmaan lopettamisen helpommaksi. Nyt olis tarkotus lopettaa ihan lopullisesti:).
Ristiselän kivuistakin kirjoitettiin.. Mulla on alaselkää särkenyt ihan reilusti nyt muutaman päivän, huolestuttaa vähän kun en muista aiemmista raskauksista vastaavaa.
Asumme Tampereella, onko muita tältä suunnalta?
T: Viherpippuri + taimi
Tulin lueskeleen kaikkien kuulumisia,ei tule uni silmään:/ Mulla ilmeisesti on kaikki oireet päinvastoin kun muilla..uni karkaa koko ajan kauemmas ja kauemmas! Viime yönä heräsin 2.30 ja mietiskelin että mitäs sitä sitten tekis.Hohhoijaa... >:/ Ei siis väsytä. Ei kuvota. Ei pissata. Oonkohan raskaana lainkaan!? Maanantaina meen muissa asioissa lääkäriin ja todellakin(!!!!!) pyydän sen HCG-arvon määristyksen. Se kai kertoo edes pikkusen jotain....?
Meiva-73, luulin kuuluvani Hakalaan(ja toivoin kun siellä on kuulemma ultralaite:) ) mutta kuulunkin Urakankadun neuvolaan... Martti on kai jaettu jotenki hassusti puoliks!?
Mua jänskättää kauheesti kaikki neuvolat ja ultrat..kaikki kun on niin uutta! Kiva kun ei tiedä mitä kaikkea on edessä, vaikka toisaalta se rassaa kun on niin epätietonen..aika järkevää;)
Tupakoinnista kun oli puhetta.. Mäkin olen polttanu sillon tällön iltasin ja viihteellä ennen uudenvuodenaattoa,en sitte sen jälkeen enää. " Uudenvuoden lupauksesta" se meni ilman epäilyksiä läheisiltä läpi;)
Voi kun jo uskaltaisin iloita täysillä ja kertoa kaikille tästä salamatkustajasta! Mies päätti just munkin puolesta pienen nimen, jos meille tulee poika. Voikun mäkin voisin ottaa noin relasti ja luottaa vaan et elämä kantaa jos niin on tarkotettu...
Taidan mennä koiran kanssa ulos,ei tässä muutakaan hommaa ole..
-hyntty mietteliäänä rv.5+5 (vasta :( )
Mulla samaa tässä raskaudessa, että heräilen välillä yöllä ja aamulla herään miestäni aiemmin, vaikka yleensä hän aina herättää mut. Ekassa raskaudessa olin aina väsynyt alussa siis, lopussa en osannut nukkua taas ollenkaan ja jouduin ottamaan pahan hajuisia ja makuisia luontaistuoteunilääkkeitä ongelmaani.
Aika kuluu niiin hitaasti tässä alkuraskaudessa varsinkin, kun odottaa vaan riskiajan umpeutumista, sitä maagista rv12 =)
Rv5 oli tosi pitkä mulla, mikä viikko teillä muilla matelee?
Ultra-aika ma, sitä odotellaan...
6+3
No taidanpa itsekkin laitella taas vähän omaa napaan pinoon heh:)
Mäkin olen ihmetellyt tota väsymys juttua tai siis sen puutetta ei muakaan väsytä....outoako?No voi olla että alkaa sitte myöhemmin tosinolen kyllä päivisin ottanut torkut ihan omaksi iloksi kun tyttökin nukkuu yleensä sen pari tuntia.Eikä mulla myöskään ole pahaa oloa yksi ilta oli väähn semmonen outo olo mutta ei sitä voi ehkä pahaksi oloksi sanoa....no kaipa ne oireet tulee sieltä tais sitten ei.Kunpa kaikki olisi vain niin kuin pitää meillä kaikilla...
Lähdetään tänään miehen kanssa ikeaan ostoksille ja äitini tulee hoitamaan tyttöä siksi aikaa kun ei se viihtyis millään tunteja kestävällä shoppailu reissulla.Sekin on monta kertaa todettu....on aina vähän kärsimätön:)
No ei kai se auta kuin mennä vaipan vaihtoon ja laittamaan tyttö nukkumaan ja ehkäpä itsekkin ottaa pienet torkut!
Terv,Sweety rv6+4
Soitin eilen neuvolaan ja ensimmäinen aika on 4.2. Puhelimessa kuulusteltuaan arvioi alustavan lasketun aikani olevan 8.9., en ole nyt jaksanut laskea edes tarkkoja raskauspäiviä nyt, mutta kai se jotain rv5:ttä mennään nyt..
Jotenkin nyt kun on toinen raskaus menossa niin yritän vähän hillitä itseäni etten rupeaisi liiaksi hössöttämään kaikesta jne.. olen sellainen että kun rupean enemmän ajattelemaan niin meinaan pakahtua onnesta ja kaikki pitäisi mennä ja ostaa heti valmiiksi ja suunnilleen huone sisustaa valmiiksi :)
Sen verran pieniä " huolia" on että aina välillä supistelee.. viime viikolla enemmän, tällä viikolla ei enää ihan niin usein..Eilen kun soitin sinne neuvolaan niin se sanoi sitä että kun olen uudelleensynnyttäjä niin kohtu kasvaa nopeammin ja voi sen takia aiheuttaa niitä supistuksia, tai sitten saattaa olla oireetin virtsatietulehdus.. sanoi että jos pahenee tai on yhtään epävarma olo niin täytyy mennä päivystykseen. No toivottavasti ei tarvitse mihinkään lähteä :/ Tarttis vanha äitiyskorttikin jostain kaivaa ennen tuota neuvolakäyntiä, jaa-a mihinköhän sen olen piilottanut :) jos sen löytäis niin ei tarvitsisi neuvolatädin ruveta tilailemaan tietojani edellisestä neuvolasta, kun ollaan tässä muutettu välissä.
t.ainovaavi