Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pestäänkö teillä kaikki 40 asteessa?

Vierailija
13.11.2008 |

Tuossa toisessa ketjussa joku kertoi, että pesee kaiken pyykin 40 asteessa. Tuleeko teillä kaikki pyykki todellakin puhtaaksi 40 asteessa?

Ainakin lasten vaatteissa olevia ruokatahroja on vaikea saada puhtaaksi ilman 60 asteen pesua. Eikö teitä haittaa ne vai onko 40-pesijöillä tiedossa jotkut salatemput, joilla saa ruokatahrat puhtaaksi alhaisiksi lämpötiloissa.

Monista kirjavista vaatteista värit sekoittuvat jos ne pesee 40 asteessa.

Ja mun mielestä lakanat, pyyhkeet ja kaikki aluvaatteet olisi syytä pestä 60 asteessa. En tiedä ollaanko me erityisen likaisia, mutta mun mielestä pyyhkeet alkavat haista jos niitä ei pese 60 asteessa. Saatiin nimittäin aikanaan häälahjaksi yhdet 40 asteen pyyhkeet, mutta ne tosiaan alkoivat haista ummehtuneelta heti kun kastuivat. Siitä lähtien olen pessyt 60 asteessa eikä tuota ongelmaa ole ollut.

Meillä ei tosin käytetä mitään hajusteita. Joillain varmaan joku huuhteluaine peittää tuota ummehtunutta hajua.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumempi lämpötila nimenomaan pitää värin vaatteessa. Lastenvaatteet mitä meillä käytetään ( H&M,lindex yms..) suositellaan pestävän 60 asteessa. Ja värit kyllä pysyy.

Vierailija
42/44 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan puhdasta tulee. Voi laittaa sekaisemminkin pyykkejä, kun värjäytymisriski on pienempi. Lisäksi säästää energiaa ja pesukin on nopeampi. Lakanat pesen yleensä 60-asteessa. Joskus olen pessyt 90-asteessa kasan aluslakanoita, pyyhkeitä yms. ja mukana valkaisupatruuna. Siinä vaiheessa siis, kun alkaa "piintyä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä mukaa koneeseen kun likaantuu, eikä värillisiä erotella. sinne kaikki mustat, valkoiset ja kirjavat sekaisin, ehkä vain ihan 1-2 krt/v jotain värjääntyy, mutta pienempi vaiva kuin eri asteiset pesut ja valkopyykit erikseen tms.

Vierailija
44/44 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 asteen pesua jos pesuohjeessa niin lukee. Tällä varmistetaan mm. värinkesto. On ihan tosi juttu, hyvä ystäväni on tekstiilisuunnittelija.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä