Ruoanlaitosta vieraille - tärkeää hygienia-asiaa!!
Minua kummastuttaa ja kauhistuttaa valtavasti mitä joissakin perheissä toimitaan heidän tehdessä tarjottavaa kylään kutsutuille vieraille.
Keitosta maistetaan esim. puukauhalla tai lusikalla ja sitten kyseinen puukauha tai lusikka laitetaan takaisin keitokseen ja sitten ruoka tarjolle ja syömään!!! Minua oksettaa alkaa syömään ruokaa, jota on näin valmistettu. Ties mitä muuta on tapahtunut ruoanvalmistuksen alkuvaiheessa, sellaista mitä en ole nähnyt... Ja ruokaa syö koko meidän perhe, lapset mukaan lukien!
Kuinka monet toimivat näin? En ymmärrä edes sitä, että äiti/isä syöttää omasta lusikasta ruokaa omalle lapselleen, saatikka sitä, että täten toimitaan myös vieraiden aikana....
Millaiset ihmiset toimivat näin tyhmästi??? Olen huomannut, että se ei ole esim. koulutuksesta kiinni... onko se lapsuudenkodin peruja vai mistä moinen käytös ja toiminta johtuu????
Hyvät ihmiset, jos olette ennen toimineet näin, lopetattehan sen heti? Kunnioitetaan yhdessä toisia ihmisiä ja heidän hyvinvointiaan ja huolehditaan hygieniasta. Kiitos!!!!
Kommentit (59)
Itse maistan ruokaa tekovaiheessa lusikalla. Saatan laittaa siis suussa käyneen lusikan kattilaan ja maistaa uudestaan. Mutta huom!!! Ruoka kiehtuu sen jälkeen vielä! Ja kyllä nää karies. yms. bakteerit kuolee kiehuvassa ruoassa! Valmista ruokaa en näin maistele. Silloin otan puhtaan lusikan. Tai sitten kauhalla pudotan pienen määrän lusikkaan, jolloin kattilan ruoka ei "saastu".
Leivonnaisten täytteitä tms. en maistele, koska ne ei mene enää uuniin/kattilaan. Mutta siis kaikkea mikä paistetaan, keitetään, haudutetaan tms. voin maistaa "likaisella" lusikalla.
En koskaan maistele ruokaa omalla lusikalla edes silloin kun ruoka tulee vain meidän perheelle.
itse en toimi kyseisellä tavalla mutta ärsyttää nämä jokaisesta asiasta valittajat.
tajuatteko että on olemassa ihan oikeitakin murheita?
lopeta ruikutus ja ala nauttia elämästä!jos ei muuta murhetta ole niin asiat on aika pirun hyvin!
kun ette näe mitä keittiössä tapahtuu..
tässä taas yksi tyhmimmistä aloituksista..
miksi et voisi laittaa aina käytetyn lusikan pesukoneeseen - silloin voisit olla aina varma ruoan hygienisuudesta. Ajatuksissaan voi tehdä mitä vaan, mutta jos on aina sama käytäntö, likainen lusikka pesuun, tietää, että ruoka on hygienistä. Myös lapsesi saattaa katsoa vieressä mitä teet eikä tiedä aina perustelujasi, pian hän tekee samalla lailla, ehkä joka kerta, riippumatta siitä kiehuuko ruoka vielä vai ei jne.
ap
Ei tajua bakteeri kammoisia.
Elämä on ja se siitä.
kokkiohjelmia sillä silmällä (lusikka soppaan ja suuhun)
Mä en ole ihan saletti mutta muutamankin kohdalla nuoltu lusikka siellä ui. Voihan kyse olla että ohjelmaa leikatessa on käynyt niin että vaikuttaa siltä, mutta jos vuosikausia seuraa ohjelmia niin musta kyllä saa ihan hyvän kuvan kokin tavoista.
Taitaa olla mielipiteitä jakava aihe kyllä.
(Keitettäessä kyllä joo karies ym pöpöt kuolee mutta räkä ei sillä häviä.)
Luulisi, että tämä olisi aivan ruuanlaiton perusasia, mutta ei näytä olevan. En koskaan maistele ruokaa omalla lusikalla edes silloin kun ruoka tulee vain meidän perheelle.
Mä en maistele edes omalle perheelle tarjottavaa ruokaa muuten kuin kahden lusikan systeemillä... eli puhtaalla otetaan keitoksesta ja tiputetaan toiseen joka tungetaan suuhun, tai niin ettäm heitän maistelulusikan suoraan pesuun... mä oon luullu että tää on ihan itsestäänselvyys?
Jos teen 2 ruokaa päivässä ja maistan kumpaakin 5-6 kertaa valmistumisen aikana, niin täytyisi hankkia melkoinen lusikkavarasto. Pesukone pyörii vain kerran päivässä.
Ja mitä lapsiini tulee, niin heillä on aivot, ihan sellaiset kätevät ikään ja kehitystasoon sopivat. Ikinä ei syödä samalla lusikalla, ei maisteta toisten jätskeistä, ei juoda samoista mukeista. Jos he ovat ruoanlaitossa mukana, niin tasan tarkaan tietävät, mitä milloinki tapahtuu. Me jutellaan siinä nimittäin koko ajan. Kerron koko ajan, mitä teen. Lapset ei ole jotain yleisöä, joka tarkkailee mun toimia ja mielessään ihmettelee, että miksiköhän äiti tekee noin. Lapset tietää, miten hammaspeikkobakteeri leviää ja että ne kuolee tarpeeksi kuumassa.
t- 5
ottakaa sillä kauhalla tai lastalla mllä kyseistä ruokaa valmistatte ja laittakaa siihen lusikkaan ilman että osuu siihen.. Ja miks sitä pitää maistaa kymmenen kertaa..?
Kyllä mua ennemmin ällöttää karvat ruoissa,tosi harva peittää päänsä ennenkun rupeaa kokkaamaan.. tai sitten käydään tupakilla ja unohdetaan pestä kädetja sitten vaan taikinoita vaivaamaan.. tai pitkät kynnet,arvaa paljonko siellä on pöpöjä,iiiik!
miksei voi antaa muka lapsen syödä samalla lusikalla,ettekö sitten suukottele ikinä?
suurinpiirtein tärkeintä oli, että on maistelulusikka kiinnitetty esiliinaan jotta se ei tipu välillä pois, sitä käytettiin kokopäivän, joillakin taisin olla joskus jopa kaksikin päivää sama lusikka. Kuinkahan moni jatkaa tätä samaa opetettua tietä :)
Ja pidettiin tarjoilu-ruokaravintolaa ulkopuolisille asiakkaille
Olette varmaan muissakin asioissa yhtä epähygieenisiä. Monesta tällaisesta pienestä asiasta tuleekin yhdessä aika iso määrä epähygieenisyyttä.
Kauhasta voi tosiaan tipauttaa sitä ruokaa maistamislusikkaan, jota käytetään sitten koko ruuanlaiton ajan. Tulee vain yksi ylimääräinen lusikka -> ei vaadi suuria lusikkavarastoja. Eikä monia ruokia edes ole tarvetta maistella niin usein, ettei normaalitaloudessa lusikat riittäisi.
itsellä on maistelulusikka lautasella odottamassa uutta maistelukertaa. Ja kauhasta tiputan ruuan maistelulusikalle.
eikös tämä opetettu jo ihan peruskoulun kotitaloudessa?
M
viereen seuraavaa maistamiskertaa.
ei ainakaan koulutuksesta voi olla kiinni kun 3 (?) käyttää sana "likastan" :D
miksi et voisi laittaa aina käytetyn lusikan pesukoneeseen -
on joilla ei ole astianpesukonetta.
VOI laittaa omassa suussa käynyttä lusikkaa enää ruokaan. Jotkut kiisselit jopa kärsivät pienestä määrästä sylkeä. En myöskään laita omaa lusikkaani lapseni suuhun yms. Mutta tiedän näitä tyyppejä, jotka eivät ymmärrä tätä. Ottavat jopa margariinia omalla lusikalla puuroon, ja lusikka on heidän suussaan käynyt ! Itse en enää koske tällaiseen margariinirasiaan, menee maku. Ei väkisin ole bakteerikammoa, vaan psykologisesti ällöttää niin paljon, ettei pysty syömään.