Onko lapseni oikeasti alikehittynyt, kun on vaipoissaan vielä 2 vuotta 3kk vanhana??
tai hänellä on univaipat?
Kommentit (43)
Meillä molemmat olleet yö ja päiväkuivia viimeistään kaksi vuotiaana.
Kokemusta on kolmesta pojasta ja ihan eri aikoihin on ollut valmis oikeasti päiväkuivaksi. Ihan niinkuin muutenkin lapset on erilaisia.
oppi kuivaksi ja kakkaan pottaan vasta tasan 3v.
nyt 5v ja osaa lukea ja kirjoittaa joten tuskin kovin alikehittynyt on.
Meillä tytöltä jäi päivävaippa pois 1v9kk iässä, kun vaan muistutettiin potalla käymisestä tarpeeksi usein.
te laiskuudesta kailottajat. Yökuivaksi oppiminen vaati hormonin (en muista minkä), ilman sitä ei yökuivia olla.
Päiväkuivaksi lapsen voi oikeasti opettaa, mutta nukkuva lapsi on ihan eri asia.
Ja päiväkuivuudessakin vanhemmat voivat tehdä vain oman osansa, loppu riippuu lapsesta ja hänen kehityksestään.
Ap, älä suotta stressaa vaan odota kuukausi, pari ja kokeile sitten uudelleen.
Oppi päiväkuivaksi aloittaessaan tarhan 2 v 9 kk ikäisenä. Pikkuveli sen sijaan käy reippaasti potalla eikä se ole hänelle ollut koskaan mikään juttu, tekee pissat ja kakat pottaan ja taputtaa itselleen. Lapset ovat erilaisia.
kun yhden lapsen kokemuksella " tietää" miten asiat on kaikilla lapsilla. Mitenköhän käy näille vanhemmille kun seuraava lapsi ei suostu menemään potan lähellekään ennen 2v? Hehän ovat silloin oman tuomionsa mukaisesti laiskoja. Huvittavaa!
Oikeasti jos et ole ammattikasvattaja niin ei kannata kovin jyrkkiä mielipiteitä esittää. Ei ole pohjaa moiselle. jos yli 3-v ei ole päiväkuiva kannattaa alkaa vähän skarpata. Tietenkin kotihoidossa olevan kanssa täytyy tehdä vähän enemmän töitä. Muistaa ruuan jälkeen aina käyttää potalla, mutta jos ei tule niin ei tule. Tai jos tulee ja silti tulee vaippaan niin voi voi. Minkäs teet. Stressata ei kannata.
Päiväkuivuuden kanssa on vähän toisin, toki hoitajalta vaaditaan aktiivisuutta, kovin moni 1v. tuskin pyytää itse saada kaupasta pottaa ;) Eli vanhemman pitää laittaa lasta potalle ja tarjota näin mahdollisuus hoitaa tarpeensa sinne. Se on sitten lapsesta kiinni, miten tuon mahdollisuuden hyödyntää...
Nimimerkillä esikoinen päiväkuiva 1v8kk iässä, kuopus paaaaljon myöhemmin, samoin potatettu molempia.
Ja todella olen yrittänyt saada pottailemaan. Olen kysynyt neuvoa kaikilta äitikavereilta ja neuvolasta. Mutta ei tule mitään. Kaikki ovat lopuksi sanoneet että ehkä kannattaisi antaa hetken vain olla. Oppii varmasti itsekseen kun jätetään rauhaan. Kammoaa pottaa ja pönttöä.
Ja ei ole ensimmäinen lapsi. Isoveli oli kuiva 2-vuotiaana tasan.
mä olin yökuiva vasta joskus ala-asteella. Varmaan ei kukaan ollu opettanu mua käymään pytyllä... :D
Pojalta otin vaipan pois 1v9kk kun en tajunnt aikaisemmin ottaa.
tytöltä otin päivävaipan pois 1v3kk ja nyt 1v5kk on päiväkuiva. Nyt sit kattelen tässä muutaman viikon, että pissaako yöllä vai aamull asiihen vaippaan.
Jos pissaa aamulla niin otan kohta yövaipan pois ja nostan sit vaan heti herättyä potalle.
As simple as that!
Mutta vaatii vanhemmilta paljon. Mutta kyllä ehdottomasti kannattaa satsata kuivaksi opetteluun. Kun sen aloittaa varhain, on se helpompaa sekä lapselle, että vanhemmille/hoitajalle. Viimeistään vuoden iässä potalle ehdottomasti! Jos jää odottamaan uhmisikää niin homma kyllä tyrii alkuunsa.
t. ihan oikeasti 3 lapsen äiti, lto (eli potatus jokapäivästä työtä..)
ja naurettavaa että täydelliset palstailijat osaavat syyllistää tässäkin asiassa. kaikki aikanaan - nautitaan elämästä vaipallisenkin lapsen kanssa!
Kaikki eivät ole tai ainakaan kaikissa perheissä lastenhoito ei ole vain äidin kontolla. Potalle voi opettaa tai olla opettamatta jopa isä, huih.
Yökuivuuteen ei todellakaan voi opettaa, se on täysin lapsen kehityksestä kiinni. Faktat vähän hukassa täällä.
Meillä on alettu potattamaan heti, kun istuu. Ja kaikki 3 ovat oppineet ennen 2 vuoden ikää kuiviksi. Ei muuta kuin kunnon pottatreenit käyntiin. uhmiksen kanssa potatus on vieläkin hankalampaa!