Onko lapseni oikeasti alikehittynyt, kun on vaipoissaan vielä 2 vuotta 3kk vanhana??
Kommentit (43)
Vierailija:
Yökuivuuteen ei todellakaan voi opettaa, se on täysin lapsen kehityksestä kiinni. Faktat vähän hukassa täällä.
meillä poika oppi kertalaakista (ei sattunut yhtään pissävahinkoa) päiväkuivaksi viime kesänä, tosin oli silloin jo 2v6kk.
nyt 3-vuotiaana on vielä yövaippa käytössä. joskus on kuiva aamulla, useimmiten ei. sitten kun on pitkään kuiva, jätetään vaippa pois - ei mitään kiirettä.
vielä yöllä vaipan. Ollaan yritetty yövaippaa pois muutamaankin otteeseen huonolla menestyksellä. Jos herättää yöllä pissalle, alkaa vaan itkemään eikä suostu pissaamaan. Aivan tuskaa. Ei osoita mitään heräämisen merkkejä pissatessaan sänkyyn. Olen ollut vieressä katsomassa. Ei mitään havaintoa pojalla... Ja näinä viikkoina kun vaippaa yritettiin jättää pois, niin lakanat ja vaatteet oli herättävä vaihtamaan kahdesti yössä. Joten päätin luovuttaa muutamaksi kuukaudeksi ja yrittää sitten uudestaan...
JA KOSKA MINUN PONNISTUSVAIHE KESTI VAIN MINUUTIN TE OOTTE SURKEITA JOS PONNISTITTE ENEMPI
KYLLÄ SE ÄIDIN LIIKKUMINEN RASKAUSAIKANA VAIKUTTAA PONNISTAMISEEN, LAPSI TULEE ULOS VAIKKA POIKITTAIN PERÄTILASSA LANTIOSTA KUIN LANTIOSTA OLISI KUN ON LANTIONPOHJAA JUMPATTU TARPEEKSI
JA VAUVANNEKIN ON VÄHÄ-ÄLYINEN KUN ETTE SYÖNEET RASKAUSAIKANA LISÄFOOLIHAPPOA JA VEDITTE VAAN SITÄ MAJONEESIA JA KALAA JA LISÄAINEITA, ETTE LEIPONEET ITSE LEIPÄÄ JA ANNOITTE ALLE 8kk IKÄISELLE MUUTAKIN KUIN ÄIDINMAITOA, JA HERRAS JESTA SENTÄÄN KUINKA TYPERÄÄ ONKIN IMETTÄÄ YLI 12 KK IkÄISTÄ, SEHÄN ON IHAN JÄRKYTTÄVÄÄ
Vierailija:
Mutta vaatii vanhemmilta paljon. Mutta kyllä ehdottomasti kannattaa satsata kuivaksi opetteluun. Kun sen aloittaa varhain, on se helpompaa sekä lapselle, että vanhemmille/hoitajalle. Viimeistään vuoden iässä potalle ehdottomasti! Jos jää odottamaan uhmisikää niin homma kyllä tyrii alkuunsa.t. ihan oikeasti 3 lapsen äiti, lto (eli potatus jokapäivästä työtä..)
yksivuotiaasta alkaen kun ne kumminkin on kuivia vasta siinä kahden vuoden paikkeilla. Ei sillä kersalla voi oikeasti kestää YHTÄ VUOTTA siihen, että hoksaa pottaan pissaamisen. Mielummin vaippa pois, tuntuu sen verran ikävältä olla kuset housuissa, että pottaan pissaaminenkin rupeaa olemaan kiva vaihtoehto.
että liian varhain harjoitetut pottailut tuottaa myöhempää yökastelua (tutkittua).
Minusta 2v on ihan ok-ikä aloittaa ja tavoite 3vuotiaana kuivaksi.
Näin meillä 2 poikaa hoidettu ja yhtäkään pisuvahinkoa ei ole tullut.
Nyt molemmat koulussa.
t. varhaiskasvattaja
Ja meillä on alettu potattamaan lapsia 6-7 kk:n iässä, eli myöhäisestä aloitusajankohdasta ei ainakaan pitäisi olla kyse. Itseasiassa tyttöä pissatettiin jo parin kuukauden iästä asti ensin lavuaariin, istumaan opittua pottaan.
Yökuivaksi poika oppi kuukautta ennen kuin päiväkuivaksi, tyttö taas toisinpäin, ensin päivä- ja sitten yökuivaksi niinikään n. kuukauden sisällä toisistaan.
1. Tyttö, päiväkodissa hoidossa, päiväkuiva 2v 6kk (paitsi kakkas housuihinsa melk 3 v asti) yökuiva 3v 7kk
2. Tyttö, kotihoidossa, päiväkuiva 1v 2kk ja yökuiva 1v 3kk (riisu itte vaippansa ja meni potalle tai pöntölle, pissas muutamana yönä siskonsa, omansa ja meidän sängyn ennen kuin alkas käymään itse yöllä potalla) Hyvin omatoiminen ja itsepäinen teini nykyään=)
3. Poika, kotihoidossa yökuiva 1v 9kk, mutta päiväkuiva vasta 2v 2kk (liian kiiruunen mies, ei ehtinyt niin ei ehtinyt potalle asti)
4. Tyttö, kotihoidossa, päiväkuiva 2v, yökuiva 2v 5kk
Potta ollu ja siellä on halutessaan saanut käydä. Liikaa ei ole tuputettu.
Kyllä lapset jossain vaiheessa vaipoista luopuu. Miksi kiillottaa omaa kruunuaan ja stressata itteään ja lasta ihan turhaan.
Niin itse olen terkkari koulutukseltani
jokainen oppii ajallaan. Meilläkin istuskelivat potalla ja silloin tällöin saivat sinne jotakin aikaiseksi. Läpimurto viime kesällä, vaipat pois 2v5kk ja viikossa LÄHES kuivaksi ja kuukauden jälkeen uskallettiin jättää yövaippakin pois, kun oli aina kuiva.
on tyhmää opetta alastaan paskomaan alleen kun voi opettaa , että asiansa voi tehdämysö pottaan.
38 ei vissiin tiedä, että tutkimukset pohjautuvat vaippafirmakytköksiin :DDD
T: 1v9kk asti kuiva poika ja 1v5kk päiväkuiva tyttö jolla yövaippa enää äidin laiskuutta ;)
Meidän poika 2v2kk käyttää edelleen vaippaa. Osaa pissata pottaan, mutta pissavahinkoja tulee edelleen niin reilusti, että vaippa päivälläkin käytössä. Muuten poika on oppinut kaiken aina todella nopeasti. Ryömi 4kk iässä, konttasi 5kk iässä, nousi seisomaan ja istumaan 6kk iässä ja käveli tukia pitkin 7kk iässä. Ilman tukea käveli jo 9kk iässä ja puhumaankin oppi todella varhain ja laajalla sanavarastolla. Poika on ns. luonnonlahjakkuus kaikessa, mutta pottailu tökkii. Veljensä toista maata, oppi kuivaksi jo ennen 2v.
jos perheeseen syntyy toinen(tai kolmas, neljäs...) lapsi, kun edellinen on parin vuoden paikkeilla, niin on ihan turha yrittää opettaa parivuotiasta kuivaksi. Siitä syystä, että vauvan hoito ja imetys vie niin paljon aikaa, että ei voi olla laittamassa parivuotiasta potalle aina silloin kuin lapsen pitäisi päästä, eli koko homma on ihan turhaa. Kokemusta on....
Vierailija:
1v5kk päiväkuiva tyttö jolla yövaippa enää äidin laiskuutta ;)
käyttää vaippaa.
ollut aikoinaankin ja PALJON!
En nyt tarkoita niitä jotka ei pakota lapsiaan 3kk potalle ettei vaan opi myöhemmin kuiviksi kuin naapurin jaska...
Vaan TEIDÄN äitejänne jotka tätä riemujulistusta kailotatte!
Oliskohan heidän pitänyt opettaa teille muutakin tärkeää elämästä kuin sisäsiisteys?
Käyttää vielä vaippaa muualla kuin kotonaan mutta osaa lukea.
Ihme juttu että on oppinut itsekseen lukemaan, mutta ei käymään potalla riittävän nopeasti ulkona . . .
Ikää 3,5 v.
lastasi naapurin mukuloihin.
Kerron sulle paljastuksen:
Ei ne naapurin jannepetterit ole yhtään sen fiksumpia kuin teidänkään pienokaisenne. Itsetunnottomat av-mammat vaan yrittää saada elämänsä näyttämään kirkkaammalta kuin itse asiassa onkaan.
Sitten kun näyttää että kiinnostuvat itse asiasta niin opastan oikeaan suuntaan, ihan itse ovat tajunneet asian eikä se ole koskaan meillä ollut ongelma. Ihanaa olla näin stressitön, eikä mua yhtään haittaa jos se naapurin Jaska oppii aikaisemmin :)
Vierailija:
ei siis välttämättä ole kiinni varhaisesta aloituksesta vaan siitäkin että toiset lapset kypsyy aiemmin.
AP:lle... ei mun mielestä ole yhtään liian myöhäinen vaipoissa kulkija, varsinkaan yökuivuus kun ei ole kiinni vanhemman aktiivisuudesta tms.