Miksi suomalaiset kiittävät pysähtyvää autoilijaa suojatietä ylittäessä?
Typerä tapa, esimerkiksi Saksassa on oletus että KAIKKI autoilijat pysähtyvät jalankulkijan odottaessa suojatien edessä. Miksi tämä ei toimi Suomessa?
Kommentit (68)
ajattelen, että siitä tulisi hyvä mieli sille autoilijalle, kuten minulle tulee, jos joku kiittää. Vaikka on velvollisuus antaa tietä, niin aina tuntuu hyvältä kun joku huomaa ja hymyilee, nyökkää tai ehkä heiluttaa kättään. Eikä siitä ainakaan haittaakaan ole.
En ole vuosiin nähnyt kenenkään kiittävät. Jalankulkijat kun astuvat kännykkäänsä tuijottaen sivuilleen katsomatta suojatielle. Ihme, ettei niitä kuole enempää.
Minä ainakin vinkkaan kiitokseksi takiani suojatien eteen pysähtyvälle autoilijalle. Ei maksa mitään ja saattaa jopa tuoda tuolle autoilijalle hyvää mieltä.
Minä olen vuoronperään sekä kävelijä, että autoilija. Heilautan kättä, kun autoilija pysähtyy suojatien eteen. Itselleni tulee hyvä mieli, kun minulle autoilijana heilautetaan kättä. Pieni vaiva ja hyvä mieli.
Se on aina se "kyllä mää tästä vielä kerkiän äkkiä mennä".
Riippuu autosta. Jos on mersu, pemari tai audi, en kiitä, vaan menen hyvin pieneenkin väliin sen eteen.
En minä ole koskaan kiittänyt, eikö se ole aika epäkäytännöllistä kävellä sinne auton luo, viittoa avaamaan ikkuna ja sanoa kiitos?
Ei pelkät suomalaiset. Asun keski-Euroopassa, ja täällä on aina tapana nyökätä tai heilauttaa kättä pysähtyvälle autolle. Suurin osa autoista pysähtyy kyllä aina suojatien eteen. Suomessa olen usein meinannut jäädä auton alle kun siellä ei pysähdytä.
Hyvin harvoin autoilija tai pyöräilijä päästää kävelijan suojatietä yli. Siksi on hyvä kiittää niitä jotka toimivat oikein.
Niin harvoin joku pysähtyy, että pitää ihan kiittää.
Kiitän siksi, ettei moni autoilija pysähdy. Se ei siis ole itsestäänselvyys. Kivointa on, kun kuski heilauttaa kättä takaisin. Eihän se kiittäminen maksa minulle mitään.
Mitä mieltä autoilijat olette kiittämisestä?
Olen asunut Lontoossa vuosia ja siellä kyllä pysähdytään helposti ja usein myös vinkataan pysähtyjälle kiitokseksi.
Yleinen tapa on vinkata ajovaloja, joita siis siellä ei normaalisti ole päällä, jo ajoissa pysähtymisen merkiksi sujuvuuden takia.
Sekavaa. Liikennesääntöjen noudattamisesta ei tulisi kiittää.
Heilutan välillä nyrkkiä, kun joku autoilija väistää ihan minua. Ihan läpällä vaan, on hauska nähdä kuljettajan ilme.
No ei se ole mikään palvelus autoilijalta, joten en kiitä. Vain, jos se ei olisi liikennesäännöissä, esim. jos kävelijä menee yli jostain muusta kohdasta kuin suojatieltä (mitä ei toki pidä tehdä), kiittäisin, jos auto tulisi ja antaisi tietä.
Kyllä minua autoilijana ilahduttaa kiittäminen, heilautan myös takaisin ja hymyilen. Ihanaa, kun on vanhempia jotka tekevät tätä lastensa kanssa kulkiessaan, niin suloista kun pieni taapero heilauttaa kättään ja hymyilee🥰
Nainen 67v.
Tässä maassa vain Turussa ja sitä isommissa kaupungeissa päästetään suojatielle tuleva menemään. Kaikkialla muualla jalankulkija joutuu odottamaan, että auto(letka) menee ensin, jos ei halua heittää henkeään tai saada raivoa niskaansa. Poikkeuksiakin on, mutta yleisesti ottaen tämä tuntuu olevan maan tapa. Käden heilautus kiitokseksi on mielestä kiva tapa.
Kiittäminen on kohteliaisuutta, tilanteessa kuin tilanteessa. Tämäkin keskustelu todistaa sen, miten harvalle kohteliaisuuden käsite on tuttu.
japanissa ne osaa tämänkin paremmin
Koska monesti suomalainen ajaa päälle suojatiellä, kun on niin kauhea kiire. Monesti näkee juuri punaiseksi vaihtuneiden liikennevalojen jälkeen jonkun kiihdyttävän suojatien yli.