Pitäisikö pyytää pensarahaa?
Ystäväni tulee joka aamu minun kyydilläni töihin, noin 30 km.
Minua kieltämättä sapettaa, kun ystävä ei koskaan tarjoudu antamaan pensarahaa. Pitäisikö vaan härskisti pyytää? Tietysti samassa työpaikassa ollaan, ja ajaisin sen joka tapauksessa yksin, mutta.....
Kommentit (26)
Jos kaveri asuu matkasi varrella, niin mitä sitä turhia pyytämään..
Tuntuu vaan, että kolleega olisi ollut tosi pettynyt viime viikolla, kun en voinut häntä sairaustapauksen vuoksi kyyditä. On sen jälkeen ollut aika kireä ja jotenkin kiittämätön noista aiemmista reissuista.
Mä en ikinä kehtais päivästä toiseen kulkea toisen kyydissä, maksamatta siitä mitään.
Ja aivan uskomatonta, että tämä työkaverisi on laittanut sinut tuollaiseen tilanteeseen, että joudut pyytämään. Kyllä kuka tahansa aikuinen ja tervejärkinen ihminen tarjoutuisi maksamaan osan bensasta, heittäisi 20 euroa silloin tällöin tai joku aamu sanoisi matkalla, että " poikkeappas tuohon tankille, niin minä laitan vuorostani vähän bensaa autoon" . Jos ei aivan 50%-50%, niin edes niin että toiselle tulee hyvä mieli, eikä tunnu sitä, että käytetään hyväksi.
Mieheni harrastaa näitä kimppakyytejä, mutta sopimus on se, että kyydissäolija joko heittää kympin viikossa tai ajetaan vuoroviikoin molempien autoilla...ja hyvin toimii ja molemmilla on hyvä mieli.
Mua on aina ärsyttänyt tollaset ihmiset jotka käyttää toisia hyväkseen. Ja jos se ei ole suostuvainen antamaan sitä bensarahaa, niin älä ota sitä enää kyytiin. Etsiköön toisen hölmön, joka sitä kuskaa ilmaiseksi, tai menköön bussilla.
Menishän sillä rahaa matkaan muutenkin, niin miksei maksais sulle jotain... Siinä molemmat säästäis, eikä vaan sun työkamu. Aika törkeää...
Eli se tienaa aika kivasti noilla ilmaiskyydeillään.
Oo tyytyväinen että uhri on nyt joku muu kuin sinä.
Tyypillinen hyväksikäyttäjä, jolla on aina joku toinen hyväksikäytettävä kiikarissa..
Pyydä vaikka 3/4 kuukausilipun hinnasta mitä kaverisi maksaisi busssiin. Kaverihan vedättää sua!!
Ja sinä olet aina ajoissa, bussit voi myöhästellä tai jättää joskkus vuoroja ajamatta.
Ilman muuta pyydät rahaa tai rupeat keksimään tekosyitä että pitää lähteä aiemmin tai mies pitää viedä lentokentälle tms että kaveri tajuaa että joka-aamuinen armopala tuo ´tarjoamasi kyyti ei ole.
työkaveri sulla. Miten hänelle ei ole tullut mieleen pyytämättä maksaa tai tarjota jotakin vastapalvelusta. No, voi. Onhan se kuitenkin vaiva sinulle joka aamu, hakea, olla ajoissa hänenkin takiaan jo, mennä yhdessä entä jos haluaisit olla hetken rauhassa ihan yksinäsi vaan työmatkalla, aina pitää ottaa toinen huomioon lähtiessä ja tullessa ja matkalla....
Pulma tuossa on vaan se, että kuinka nyt yks kaks sitten pyytäisi bensarahaa tsm noloa hänellekin kun ei ole tajunnut tarjota mitään.
ja siltikin pääsee halvemmalla sun kyydissä kun vaikka julkisilla. Ei se sun auto pyhällä hengellä kulje. Tosi pihi kamu sulla kun ei edes kysy. Ilman muuta sanot
huonoa omaatuntoa jos pyytää maksun, rohkeesti vaan. Se työkaveri nuija kun ei edes kysy
työkaverillesi? Siis olisinpa minäkin niin rohkea, että osaisin vastaavassa tilanteessa avata suuni vaikka välit väliaikaisesti menisivätkin.
Kimppakyyti on kyllä ihan käsite ja tarkoita, että yksi maksaa ja muut tulevat ilmaiseksi. Oikeastaan kyytiläiset voisivat maksaa enemmän kuin sinä. Sinähän maksat auton käyttökuluineen ja vielä ajat ja huolehdit auton ajokuntoon lumet pois jne. Autonkuljettajat eivät ole ilmaisia.
En paljoa haikailisi tuollaista. Ei se toinen työkaverikaan kauaa tuota jaksa katsella ja ilmaiseksi ajeluttaa.
Itse kuljen työkaverini kyydissä myös (n.15 km), maksan seutulipun hinnan, 50e/kk, hänelle kuukausittain. Mulle kuitenkin huomattava etu, kun hän hakee pihasta asti ja pääsen työpaikalle suoraan, ilman bussin vaihtoa. Työkaverini ei millään meinannut ottaa niin paljoa rahaa, mutta itse en ilkeäisi puoli-ilmaiseksi kulkemaan.
Meillä on sen kailtaisia kokemuksia, että autottomat ihmiset eivät käsitä, että se autolla ajaminen maksaa ja auton ylläpito maksaa. Ja kaikki eivät ajele sillä autollaan ihan ilokseen. Monesti tähän auttamiseen menee myös omaa aikaa. Mutta sen autolla ajavan aika on halvempaa kuin autottoman ja muitakaan kuluja siis ei tunnu olevan.
Muutaman kerran on eräs tuttu loukkaantunut, kun ei olla kuljeteltu ympäriinsä, haettu ja viety, oltu apuna autoinemme jne. Usein kyllä ollaan, mutta kiitoksena on ollut joku ulkoilmaan ovea avatessa heitetty hajamielinen kiitti moi.
kovin järjenjättiläinen se työkaverisi. Että et paljon menettänyt matkaseurassa. Kuuntelisin mieluumin radiota.
naurattaa vaan niin kamalasti tuo PENSA
Tottakai pyydät! Miksi sen pitäis päästä joka aamu lämpimässä auton kyydissä mukavasti ja vielä ilmaiseksi perille.
Ei se bensa ilmaista ole sinullekaan.