Mitä ja miten tähän kysymykseen vastataan? Työnhakutilanne...
Juokset kymmenissä työhaastatteluissa jotka tuntuvat sujuvan hyvin. Olet ottanut selvää kaikin tavoin juuri sen ja sen yrityksen toiminnasta ja lähes kaikesta muusta mahdollisesta ennen haastattelua, tehnyt ehkä tuntejakin töitä sen kymmenen minuutin haastattelun takia.
Haastattelun lopuksi haastattelija kysyy odottavan näköisenä: -Onko jotain mitä haluaisit tietää yrityksestämme, nyt tässä olisi ihan kivasti aikaa vastata kysymyksiin' . Tai: -Herättikö tämä jotain kysymyksiä?
Jos vastaat rehellisesti että ei mitään uutta, että olen ottanut ihan vilpittömällä kiinostuksella selvää yrityksenne toiminnasta ja periaatteista ja ollut ehkä jopa asiakkaanne, olet haastattelijan silmissä joko ylimielinen tai moukka joka ei tajunnut pointtia. Ja toisaalta... No, en tosiaan TIEDÄ mitä ja miten pitäisi kysyä, mitä siinä tilanteessa odotetaan?
Kertokaapa, viisaammat! Osaan toki perustella sen miksi minut tulisi valita johonkin hommaan jne jne, mutta tuo ' herättikö tämä kysymyksiä' -kohta on se joka yleensä pistää osakkeeni hurjaan alamäkeen.
Kaipaan siis käytännön kommentteja, lauseita, niitä mahdollisia kysymyksiä ;) En aihepiirejä että kysele yrityksestä koska en tosiaankaan tiedä mitä kysyisin...
Kommentit (3)
Ei hyvä hakija jää valitsematta jos kysymystä ei ole, mutta ylensä hakijat ovat oikeasti kiinnostuneita yksityiskohdista. Ei sen mitään maailmaa syleilevää tarvitse olla, mietit vain mikä sinua kiinnostaa.
Tämä asia on tosiaan ollut se kompastuskivi, sillä olen jotenkin kai itse ajatellut että on liian tunkeilevaa kysellä liikaa kun ei ole tullut vielä valituksikaan. Tai siis tulee höntti olo, ikäänkuin aina se haastattelija muka olisi jo varma ettei me tuota oteta mutta annetaan sen nyt vähän kysellä ja olla äänessä ja esitetään hetki kiinnostunutta niin sille jää parempi mieli ;)
Okei, eläköön suomalainen itsetunto...
-ap
No kyllä mulla on yleensä aika paljon kysymyksiä vaikka miten olisi miten tehnyt kotiläksyt.
Mä kysyisin vaikka koulutusmahdollisuuksista, etenemismahdollisuuksista, asiakkaista, tuotteiden/palvelujen kehittämisestä, tulevasta työyksiköstä, päätössuhteista jne.
Yleensä myös kannattaa siinä lopussa varmistaa, että mikä on seuraava steppi.