~~Heinähelistimien Tammikuu 2008~~
Mistä ihmeestä te löydätte noi kuviot otsikkoon?? En mää vaan!
Meillä vuosi vaihtui muiden nukkuessa, mun valvoessa, menin jo nukkumaan 10 pintaan, mutta heräsin johonkin 11 ja valvoinkin sitten yli 12. R söi puol12, 2, ja6ylös. Valvoi taas vaihteeksi 2-2.45 :/ eli tää mamma oli tosi väsy aamulla! Päivällä nukuinkin 4h päikkärit!! =)
Tänään testasin velliä(pottuporkkana) aamusta, annoin nyt illalla 120ml kun ei näyttänyt ainaskaan vielä tulevan onneksi minkäänmoisia oireita! Kokeilen tota noihin öihin, ei jaksais heräillä 2,5välein ja valvoo aina väliin tuntia kahta..
voihan tuo tietysti uusi taitokin valvotella, mutta ei rauhotu tuttiin niin olen epäillyt nälkää! Päivälläkin kun syö isoja annoksia..?
Mutta OIKEIN IHANAA UUTTA VUOTTA KAIKILLE!!!!!!!!!!!
t&R
Kommentit (82)
Miska tuolla kiukuttelee väsyneenä kun pitäs käydä unille. Ne normaalit 5min. itkut ennen kun nukahtaa. Isänsä on taas nukuttamassa, joten miula omaa aikaa vaikka tänne kirjotella.
Kiitos kannustuksesta " pikku kakkosen" suhteen.
Meillä on tässä viikonloppuna maisteltu parsakaalia. Ne nuput on kivan käteen sopivia. Miskaa alkuun vähän ilmeisesti epäilytti se ulkomuoto ei niinkään maku. Sit itellemme tehtiin lohi/seikuutioista keittoo ja annoin Miskallekin maistaa lohikuutioita. Sehän tykkäs ja ne oli kans aika kivoja käteensopivia ja aika hyvin kuiteskin pysy koossa. Ihan taas kannustuksena, jos joku haluu sormiruokaa kokeilla.
Miska istuu jo tosi hyvin, vaikka ei vielä uskalla itekseen jättää istumaan. Lattialla leikitään istualtaan ja ei enää niin hyvin viihy selällään tai makuullaan. Alkaa tuntuu, et meillä jää nuo ryömimiset väliin kun jätkä on kovaa vauhtia ylemmäs nousemassa. Tuettunahan se jo pitkään on varannu tosi hyvin jaloillensa. No nähtäväks jää....
Nyt vähän jänskättää kun miun äitä soitteli ja olivat siellä meijjän rakennuksella. Kirvesmiehet on ollu tosi ahkeria ja siellä saattaa jo viikon päästä kun mennään olla sisäpinnat aikaslailla valmiit. IIK!!!
Semmosta meille!!!
Sonteri ja Miska kohta 6,5kk
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Ristiäiset käytiin lauantaina, ja hyvin Janna jaksoi kastetilaisuuden, vaikka oli jo nälkä pienellä, kun kerettiin lähteen niin viimetipassa, ettei keretty Jannaa syöttää perillä ennen ku vasta tilaisuuden jälkeen. Ristiäiset oli tosiaan Jannan päiväunien aikaan, niin alkoi sitten neitiä kovasti väsyttää ja tais ihmispaljouskin vähä hermostuttaa. Pientä kitinää oli loppuvaiheessa. Tulomatkan (n. 1,5 tuntia) nukkukin melkeen kokonaan, ja illalla vielä kotona saman verran, ja hyvin nukuttu yö päälle.
Janna ei pysy ilman tukea istullaan ollenkaan, mutta melkeen koko ajan haluaa istuma-asennossa olla. Enempi on viime aikoina oppinu uusia ääniä ja käsien tarkempaa käyttöä. Leluja heiluttaa nykyään melkeen aina vaan ranneliikkeellä. Ja sitte meillä on yks vanha helistin, jossa on semmosen kehikon keskellä pupu, joka pyörii. Janna pitää kehikosta kiinni ja pyörittää pupua peukalollaan. En kyllä tienny aiemmin, että näin pieni osaa jo nuinkin tehä.
Eipä tässä muuta.
Rousku ja Janna
Muutaman rivin taas raapasen kun pojat koisaa. Meillä tasaista mukavaa arkea mitä nyt viime viikolla vatsataudissa olivat kaikki pojat meikää lukuunottamatta. Alkavat olla kunnossa taasen.
L kun on tuota pätkäunta harrastanu öisin kaikki nämä lähes 7 kk niin aloin olla niin puhki että alotettiin oikein unikoulu tai ei mitään huudatusta mutta L sänky ja varasänky alakertaan työhuoneeseen ja iskä on nyt ottanu tämän nukutustehtävän itelleen ja hyvin sujuu. Tassuttelua, jos itku äityy kovaksi niin syliin ja ´kun rauhottuu nii itekseen nukahtamaan. MLL sivuilla oli nämä ohjeet ja jos jollain sama ongelma eli vauva ei osaa nukahtaa yöllä heräätyään itekeseen vaan vaatii rauhoiyttelua tai tissiä jatkuvasti niin lukekaa ihmeessä. Viime yö oli kolmas yö ja kasilta kun L meni nukkumaan niin vasta 5.15 tarvittiin tisua... siis sain nukkua niin pitkän pätkän... ihanaa.
Sonterille piti sanomani että tosi kiva kun jakelet nuita sormiruokavinkkejä. Me annetaan pojalle kyllä soseitakin mutta lähes aina on mukana muun perheen kanssa ruokapöydässä ja silloin saa ite syödä itse leipää, banaania, maissinaksuja, porkkanaraastetta, säilykehedelmiä jne. Kokeilen seuraavaksi kanssa noita lohikuutioita, siis vinkistä kiitti.
Meilläkään L ei vielä itekseen pysy istumassa eikä niin aktiivisesti kyllä vielä ole istutettukaan. Ruokahetket istuu omassa syöttiksesään mutta esim lattialle en ole vielä edes kokeillut tukea istumaan.
Nyt kahvinkeitolle joten mukavaa alkanutta viikkoa.. ihanaa kun nämä päivät jo ovat pidenneet kummasti.. se on siis kevättä kohden taas:)
Persilja
isän muutaman ylimääräisen vapaa päivän kunniaksi meidän lapsille tuli oksennustauti kera kuumeen. Neljästä kolme on nyt sairastaneet, koululainen on pysynyt toistaiseksi terveenä. Itsekkin olemme onneksi säilyneet *koputtaa puuta*. Atte (6.5kk) on vaan jotenkin tosi hassu, yrittää viimeiseen asti niellä ne oksennukset... Ei ole ollut ikinä mikään pulauttelija, ei vissiin ymmärrä että ne voi päästää kunnolla tulemaan ulos, hassu poika. Säälittävää katsoa noita pienimpiä kun ovat niin kipeitä.
Eli tänne ei sen kummempia, sairastelua!
Mymmeli ja lapset
Jotakin kirjottelen, ennen ku pitää olla neitille ruokaa. Meillä näyttää nyt taas olevan jonkulaista rytmiä nuissa nukkumisissa, tässähän oli aika pitkä jakso, että joka yö alkoi ja loppui eri aikaan ja päiväunetki oli millon mitäki. Nyt Janna alkaa yöunille 22- 23 ja herää 7.30- 8.30. Ulkona on muutamana päivänä nukkunu vähä vähemmän ku ennen, kaks tuntia tai vähä yli. Sitte nukkuu myöhemmin iltapäivällä vielä puolisen tuntia. Tänään on kyllä nukkunu jo puoli tuntia sisällä. Heräs seittämän jälkeen ja oli niin pahalla päällä jo puoli yheksän jälkeen, että laitoin nukkumaan. Nyt tosi aurinkoisena papan kans leikkii.
Janna yrittää kovasti lähtä ryömimään, mutta ei vielä oo päässy liikkeelle. Sivusuunnassa kääntyy kyllä mahallaankin. Välillä neitiä tosissaan ärsyttää, kun ei liiku mihinkään, vaikka kuin yrittää.
Nyt pois.
Kangasrousku ja J
Kiirettä pitää tuon rakennusprojektin kanssa. On nää viimeset kiireiset ajat käsillä kun pitää niin paljon valintoja/päätöksiä tehhä. No nyt pikasesti kuulumisia kun pieni mies unilla partsilla.
Meilläkin on selkeesti sama rytmitys nyt joka päivä. 7:00-8:00 herätään. Sit touhutaan ja ollaan hereillä kolmisen tuntii. Sitten 10:30-11:00 ekat päiväunet yleensä noin tunnin verran. Sitten taas se kolmisen tuntii touhuamista ja sit toisille päikkäreille siinä 15:00. Niitä nukkuu ainakin 0,5h ja jos jaksaa vaunuja käydä heiluttelee niin kokonaisuudessaan ainakin tunnin. Sit valvotaankin yöunille. Niille käydään siinä 19:00 aikaan. Yleensä havahtuu 0,5h unien jälkeen joko tissille tai sit pitää tassutella uneen, jolloin kunnon uni vie voiton. Pientä variaatiota tietty on menojen mukaan ja miten on sattunut nukkumaan, mutta tuo on selkeesti meijjän päärytmitys päivissä.
Onneks nuo Miskan päiväunet viimein muuttu. Alko olla äippä aika väsy niihin 0,5h uniin, joita 3-4 päivässä. Tuskasta, mut nyt onneks saa paremmin aina välillä henkästä. Huomenna lähetään ajelee Itä-Suomeen mummolaan ja kattoo sitä meijjän taloa. Siellä onkii paljon tapahtunu sitten joulun jälkeen. Ihan jännittää ku sisuta alkaa jo hahmottuu ja valmistuu.
Mutta nyt pitää mennä heijjaa vaunuja, et nukkus vielä sen toisen 0,5h lissää.
Sonteri ja Miska 6,5kk
Kirjoitelkaapas nyt, ettei mene ihan yksinpuheluks :)
Kyllä oli taas urakkaa saada Venla nukkumaan. Ei mitään toivoa, että nukahtais omaan pinnasänkyynsä, vaan äidin tai isän (yleensä äidin) syliin. En tiedä mikä mättää. Ennen nukahti ihan hyvin. Pitäisiköhän ottaa tarkemmat ja säännöllisemmät rutiinit käytöön?? Kertokaapa muut iltapuuhistanne ja antakaa vinkkejä.
bb
Töihin paluu: Mä olen näillä näkymin palaamassa töihin jo 1.8.08 :( tuo mun miekkonen ei innostu ajatuksesta että oisin pidempään kotona, ihan vaan rahallisesti! Ja en minäkään niin paljoo hangoittelisi, mutta me molemmat ollaan epäsäännöllisessä 3-vuorotöissä, niin en haluais lapsia hoitoon laittaa yöksi!!! Täytyy hoidossa käydä vähän " uhkailemassa" ja kyselemässä että oisko mahollista saada vuorot ristiin/ei yövuoroja olleskaan..katselen kyllä koko ajan uutta työpaikkaa!
Iltarutiinit: Meillä iltarutiinit menee suurinpiirtein näin: illalla ottaa aika usein torkut 6 aikaan sisällä vaunuissa(30min), herättyä annan sosetta/sosetta ja puuroa, leikkiä, ilmakylpyä ja pyllynpesu, puhdas vaippa ja yökkäri päälle. yleensä jätkä on ihan kuitti jo 8lta viimestään jolloin mennään pinnikseen, laitetaan sukat käsiin ja otetaan iltavelli. Tutti suuhun vellin päätteeksi ja sinne nukahtaa, yleensä helposti, joskus kilkattelee höpistä omiaan kotvasen. Olen antanut ton pullon sänkyyn, huomasin edellisten aikaan et mukavampi noin, kuin joka ilta hytkytellä uneen sylissä! tyttö nukutettiin alkuun syliin.
Me siirrettiin Rasmus siskon kanssa samaan huoneeseen. päätin kokeilla kuinka näin nukkuu, toissa yö oli eka, ja nukahti ilalla 20.35 juotuaan pullollisen velliä, seuravan kerran heräs vasta!! 2.55 =) ja välissä vaan kerta tutin laittoa! aamulla noustiinkin ylös 6.05 eli yksi herääminen:) viime yönä nukahti pullon saatuaan 19.30-0.30-4.25 ja ylös 7.45. tuossa puoli 5 pullolla aatteli jätkä et on aamu ja hää herää, mutta en jättänyt valoa ja lykkäsin välillä tuttia suuhun, niin oli vielä nukahtanut sänkyynsä =) eli ihan hyvät yöt! viime yö kyllä oli aika levoton, huomasi jo illalla nukahdettua et tulossa levoton yö! Mutta ei onneks valvottanu taas tuntitolkulla! =) itse siis nukun lasten huoneen lattialla nää ekat yöt niin nähdään miten menee ja saa tuo miekkonen nukkua välillä myös! Mies saa nukkua yhden yön viikonloppuna tuolla niin mä saan ladata akut omassa sängyssä =)
Mä meen tänään kampaajalle =) värjään (ekaa kertaa kampaajalla) koko pään. vaalennutan, mulla tähän asti ollut tumma luumu värinä, nyt haluan takasin vaaleempaan sävyyn. Kallistahan se on mutta en uskalla ite kokeilla vaalennella, kunen tosiaankaan halua mikskään blondiksi enää:)
niin ja Puikui: kiva kun kirjoittelit! muistin nimimerkkisi minäkin! Ja kirjoittelehan useammin!
Jokos monella ryömitään/harjoitellaan konttausasentoa? Uskallatteko jo istuttaa syöttiksessä?
Meillä ei liikuta, halut on kovat, jalat ja kädet vispaa kovasti, mutta eivät vielä suostu yhteistyöhön loppu kropan kanssa ;)
Ja hetkiä olen pitänyt syöttärissä, vyöllä tuettuna, jos on kiukku päivä niin saan ruoat tehtyä, istuu niin nätisti ja kattelee mitä tapahtuu :)
autoon vaihetaan istuin varmaan tän kuun lopulla? jos pientä siihen raaskii laittaa..vaikka ei me ajella pitkiä matkoja, yleensä vaan kauppamatkat tai sukulaisille samaan kaupunkiin, korkeintaan 10min matka...saa nähä.
nyt meen viihdyttään tota pientä miestä lattialle =)
Mukavaa viikonloppua kaikille!!!
Alotetaanpa taas tällä samalla valituksella... ;) Jannan kaks viime yötä on ollu tosi lyhyitä... n. 6 tuntia, siinäki välissä yks syöttö, sitte vähän valvomista ja alle tunti unta ja sitte ylös. Tästä aamusta en oo kyllä ihan varma, että nukkuiko Janna enää sitte ku otin viereen puoli 7:ltä vai valvoko tyttö ja minä nukuin vieressä. Ilmeisesti nukku kuitenkin, kun on valveilla semmonen pyöriskelijä, että herkkäunisena oisin kyllä herännyt. Oli kyllä kääntyny jalat sängyn pääpuoleen päin, että oli varmaan vähän ennen mua herännyt. Kymmeneltä nukkui sitte vähä yli puoli tuntia ja kohta varmaan haluaa ruokaa. Katonpa sitte, että vienkö ollenkaan ulos nukkumaan, kun ainaki vähän aikaa sitte oli 13 pakkasta. Niin kylmä jos on vielä ku pitäs lähtä, niin en kyllä vie. Ei kai sitä yli kymmenen asteen pakkasella saa viiäkään näin pientä ulos.
Sen verran kyllä vie voimia nuo lyhyet yöt, että on tullu miehen kans mietittyä, että jaksetaanko enää toisen vauvan kans valvoa :(. Haluttais kyllä lisää lapsia, mutta tuo valvominen! Minä oon välillä niin ku p¤¤¤seelle ammuttu karhu, jos mies sattuu jonkun minun mielestä väärän sanan sanomaan. Tuntuu, että oon tosiaan muuttunu entistäkin lyhytpinnasemmaksi ja pääkin on ku sahanpurua täynnä, mitään ei muista eikä pysty keskittyyn. Taitaa olla tuttua muillekin? Oon kyllä aina ennen aatellu, että Janna ei jää ainoaksi lapseksi, jos meille vaan lisää pieniä suodaan (Jannaa yritettiin yli vuosi), mutta nyt kyllä tuntuu, että ei jaksa. Isompana menee kyllä useempikin, mutta eihän kukaan parivuotiaana synny :).
Itestä kyllä tuntuu, että tämä on turhaa valitusta. Kun ei Janna ees huuda, vaikka valvoo yömyöhään. Sänkyyn kun yrittää laittaa, niin kovasti on vauhti päällä ja leikkii vaan siellä yksinään. Siihen tulokseen on tultu, että ei neitiä vaan yksinkertasesti väsytä. Joten ei ees yritetä tuntikausia nukuttaa ja pitää sängyssä. Yleensä sitte lopulta tissille nukahtaa ja siirrän nukkuvana omaan sänkyyn. Tai on niin väsyny että kohta nukahtaa kun on sänkyyn laitettu.
Nyt pitää kyllä jotain muutaki pistää kun tätä ainaista valitusta. Janna on kyllä tosi ihana ja aurinkoinen lapsi, yleensä aina suu hymyssä, ja ääneen nauraa jo tosi paljon. Janna tykkää siitä, kun esim. isä tuo sylissä vaikka tähän huoneen ovelle ja seinän takaa kurkistavat minua. Kovasti tyttöä naurattaa ja nyt on oppinu itekin kurkottamaan päätään eikä vaan odota, että siirretään niin että näkee sen " piilossa" olevan.
Nyt pois.
Kangasrousku ja Janna
Pitkästä aikaa kirjoittelen.. olen niin saamaton etten ole kirjoitellu vaikkakin lueskellu kuulumisianne olen. Tämä mamma on ihan puhki noihin yöheräämisiin. L herää 1-2 tunnin välein läpi yön ja kun ei ota tuttia niin aina annan tissin suuhun ja vali vali vali... Olen nyt jättämässä noita ip:n viimeisiä 17-18 päikkäreitä pois ja ajattelin aikaistaa tuota nukkumaan laittoa tuonne kasin tienoille. Voisko se olla ratkasu tähän, saa nähä. Tuntuu et L on nii herkkäuninen että herää jo siihe ku ite hiippailen nukkuun j ataas syödään jne. Lohduttavaa et muillakin väsyttää kuten Kangasrouskua ainakin.
Juu L on kansa vihdoin oppinu kääntyyn ja nyt tapailee ryömimisasentoa muttei viä liiku ei. Kiinteitä syö aikasta hyvin ja viljat aloteltiin viikko sitte. Syöttiksenä on Trip Trap kuten isoveikallakin ja kyllä se on hyvä joten ostettiin toinen taloon kun menee vielä niin monta vuotta eteenkin päin. On se kyllä kallis mutta jälleenmyyntiarvokin tosi hyvä jos eroon haluaa päästä myöhemmin. Lyhyitä aikoja olen istuttanut syöttiksessä ja nyt parina päivänä rattaissakin istunu ja katellu isompien lasten tóuhuja. On se kyllä kiva ja helpottaa arkea kun L alkaa istua niin ei aina tarvi tuonne ulos rynnätä isomman kansa vain uniaikaan .. makuulla kun L ei siellä hereillä ymmärrettävästi viihdy.
Töihin paluusta. Itse olen muutamana sunnuntaina jo keikkaillu mutta ajattelin kyllä että hoitoon en L vie vielä joten haen hoitovapaata nyt kesään 09 ja teen keikkaa minkä viitin kotihoidontuen ja kuntalisän lisäksi. Kun ei taloudellisesti oo pakko mennä niin en kyllä lähde siihen hoitorumbaan vielä.
Tirppis oli tehny sen mitä mekin on ajateltu-- siirtää vauva ja 3 vee samaan huoneeseen. En ole kuitenkaa uskaltanu ku ajattelin et jos L herää ja ährää ja jos 3 vee herää ni ei tiedä mitä se keksii .. laittaa vaikka jotai suuhun tai naamalle peittoa tai mitä tahansa voi keksiä tuo meidän viikari. Täytyy vielä miettiä asiaa.
Vaunuissa heräillään joten moikkis ja viikonloppuja vaan teille.. 10 kg painonpudotuslupauksen lisäksi lupaan kirjotella tänne ahkerammin.. on se niin kiva lukea ihmisistä jotka on samassa veneessä ja lasten kehityksestä. Moikkis, persilja
Tuosta nukuttamisesta vielä niin L nukahti aina tissille mutta mies ärsyyntyi ku nukahtamistissitys vei tuntitolkulla ja sit ku olin pois niin ei ollukaa rutiineja miten isi selviää. Ollan nyt alettu tehä iltapesut ja puuro ja sit mennään yläkertaan makkariin L kaa ja annan tissin mutta ei nukahda siihen vaan jätän soittokellon soimaan ja nukahtamaan issekseen. Joskus onnistuu, joskus kiljuu ja leikkii tunninki muttei nukaha. Sit jos ei nukaha ollaan hierottu pyllyä, selkää ns. tassutusta jollon rauhottuu ja nukahtaa kyllä minuuteissa. Persilja taas...
vaan meiltäkin.
Oon ollu tässä mahataudissa näin vuoden aluks. Eilinen ilta ja viime yö meni vessassa ravatessa. Mies piti lievän ripulitaudin joulun aikaan, mut onneks Miskassa ei oo ollu mitään. Oon vaan aika poikki ite. Tällä viikolla ei oo oikein ruoka maistunu ja pakolla on pitäny syyvä ihan pikku jätkää ajatellen.
Iltarutiineista: Meillä just nukutus tuolla meneillään. Miska käy yleensä vielä yhillä 0,5h unilla siinä 17 maissa. Sit unien jälkeen ottaa tissiä. Sen jälkeen mahdollinen kylpy, yökkärin vaihdot ja rauhottuminen. Tissiä tarjotaan vielä tässä(n. klo 19) ennen pinnikseen laittoo, mut harvemmin ottaa. Herää sit tankkaamaan 0,5-1h päästä. Nyt on taas pientä kitinää ollu nukahtamisen yhteydessä, mut hyvin nopeesti illalla kyllä uni tulee jätkällä silmään. Eli helppo tapaus, isäänsä tullu. ,o) Hyvin on nukkunu yöt vaikka niitä hampaita on tehny pienelle. Reipas poika ja ei pienistä kitise.
Töihinmeno: Meillähän on tässä nyt eessä muutto ja paikkakunnan sekä työpaikan vaihto. Tai mie nyt en varmaan ihan vielä mihinkään töihin oo menossa. Laittelen sit omaa kotia kuntoon. Onhan meilläkin tuota asuntolainaa ja kun mieskin on hoitoalalla niin palkkatulot ei päätähuimaa. Eletään sit tarkemmin ja nipistetään sieltä missä voidaan. Toivosin tietty sitä " pikku kakkosta" tähän putkeen niin pääsis taas äitiys/vanhempainpäivärahoille. Mut se asia on herran haltuun. Miskaakin tehtiin 1,5 vuotta.
Ollaan lyhyitä aikoja Miskaa istutettu jo kuukauden päivät syöttötuolissa. Meijjän syödessä saa ite maistella sormin makupaloja. Huomaa sit aina kun alkaa väsyy eikä jaksa enää niin sit otetaan pois. Miska yrittää kovasti ryömimään ja työntää masulla ollessaan lelujansa kauemmas, et ois haastetta. Ja sit harmittaa kun ei vielä pääsekään niitten luo. Kovasti peppua kampee ylös ja jalat menee koukkuun mahan alle, mut etupää ei vielä oo mukana juonessa. Eiköhän se sitten jossain vaiheessa napsaha, et hei näin sitä mennään.
Semmosta meille tällä erää.
Sonteri ja Miska viikon päästä 6kk
Täällä yksi väsynyt äiti. Aurelia nukkunut viimeaikoina lyhyitä pätkiä öisin. Esim. viime yönä nukkumaan 23:10, eka ruokailu kolmen tunnin päästä, toka puoli kuuden tienoilla, jonka jälkeen jäi meidän väliin. Heräili siinä sitten itkien vähintään puolen tunnin välein. Rauhoittuu vasta kun saa tisun suuhunsa. Tiedä sitten mikä kehitysvaihe tämä, mutta vanhemmille aika uuvuttava, kun yöt katkonaisia. Taitaa hampaat ja päiväiset rehkimiset (kierii ympäri olohuonetta ja yrittää kontata) lisätä läheisyyden tarvetta. Tirppiksen Rasmuksella taisi ainakin olla jokseenkin samanmoista? Nälästä ei kyllä tytön tiheät heräämiset mielestäni johdu. Usein itkee ja saatuaan tissin suuhunsa saattaa nukahtaa jo muutaman imaisun perään, tai ei ole edes oikeastaan herännytkään.. hamuaa ensin unissaan, ja jos tissiä ei löydy alkaa itku. Pitäisiköhän kokeilla hoitaako tutti nännin viran... vai onko se mitä kaipaa äidin läheisyys.
Alahampit olleet esissä jo kuukauden. Muutamana päivänä lokaisut useamman kerran tissistä... ja AUTS! Kyllä sattuu! Siinä sitten arvon uskallanko missä vaiheessa antaa nännin taas suuhun, ja jos tyttö rauhaton parempi odotella tai hampaan jäljet tulee. Sonteri ei ole tainut saada vielä tuta hampaita? Söpöjä kyllä nuo pikkuiset valkoiset helmet suussa. <3
Kuinkas monta kertaa teillä kakitaan? Meillä mennään siis täysimetyksellä. Nykyisin kakkaa tulee noin joka toinen päivä (voi kyllä tulla useammassa erässä)... ja että sitä tuleekin. Tänään päivällä oli sinappivelliä varmaankin ainakin desi vaipassa, jos en olisi osannut sitä odottaa ja heti mennyt vaippaa vaihtamaan, olisimme uineet vetelässä maitokakassa. Edelliset kunnon kakat muistaakseni tiistai-iltana. Äsken tuli myös ihan mukava satsi, mutta paljon vähemmän kuin päiväsellä. Muilla jättikakkoja?
Kuten beebebeebe töihin olen palaamassa syyskuun alkupuolella. 2007 ja 2008 lomia pitelen vanhempainvapaan perään sekä hoitovapaata pari-kolme kk. Rahakysymys pitkälti, enkä säästävimmästä päästä kyllä ole. Asunnonvaihto isompaan todennäköisesti edessä. Ja pitänee tienata välillä, jos vaikka vähän myöhemmin toisen pikkuisen laittaisi tilaukseen.
Hankittiin joulukuun alussa Svan syöttötuoli, jossa neitiä ollaan silloin tällöin lyhyitä aikoja istutettu, vaikkei kiinteitä saa vielä. Tykkää muutenkin kammeta itseään istumisasentoon, jos vain mahdollista. Nököttää syöttiksessä niin polleana, että oksat pois! <3 Huomenna haetaan mummolaa varten Ikeasta toinen syöttötuoli.
beebebeebe: Oliko ne Lidlin vaipat Toujours merkkiä?
Eilen pistäydyin gynellä käynnin (kaikki ok) jälkeen Stockalla. Mukaan tarttui mm. useampi setti 2 kpl Benettonin yöasuja (meillä hyväksi havaittu muita en kelpuutakaan enää, ohutta puuvillaa, väljiä, nepparit haara-/lahjeosassa, ei sukkaosaa). Tällä hetkellä ostelen kokoja 74 ja 80... tosin vielä varastoon. Käytetään 68 ja muutamat 62 menevät vielä myös.
Tässäpä turinaa kerrakseen... mukavaa vkonloppua! :)
- Mirla (ex-newbie) ja Aurelia (viikon päästä jo 6 kk... mihin se aika on mennyt?)
Meillä vuosi vaihtui kuin sotatantereella, asutaan ylhäällä mäessä, joten tuntui että koko hyvinkään pauke kuului meille.
Poika on kasvanut ihan ok. Nyt 5kk paino 6,2kg ja pituus 62cm. Kiinteitä syödään 3krt päivässä, puuro aamulla ja illalla ja kasviksia päivällä. Tuo ryömiminen tekee sen että tuntuu ettei paino tartu oikein poikaan mutta ihan hyvä kasvu on kun menee omalla käyrällään.
Yöt menee ihmeen hyvin vaikka tänään todettiin eka korvatulehdus. On ollut sen verran kiukkunen päivällä jo viikon että oli pakko käydä tsekkauttamassa. Poika huusi kuin hyeena kun tutkittiin.
Ihan mielenkiinnosta galluppia: onko muilla ollut vielä korvatulehduksia? Meikäläistä vähän masensi kun nyt jo tähän korvarumbaan lähdettiin!
Sonteri: tosi aikaisin tuli Miskalle hampaat! Iso poika on jo:) kuinka kauan oirehti niitä?
Nyt täytyy mennä siivoamaan, pidän huomenna omat synttärit! Ekaa kertaa sitten lapsuuden... väännän pitsaa ja otetaan pari lasia viiniä kevereitten kanssa.
Hyvää Tammikuuta ja toivotaan lumia!
JEP+ Joel 5kk
Heippa jälleen!
Mirla: en kyllä yhtään muista niiden Lidl vaippojen merkkiä. Mutta vihertävässä paketissa olivat. Mulla on nimittäin se tyyli, että puran aina heti vaippapaketin hoitopöydän laatikkoon. Ettei jää paketti pyörimään ympäriinsä. Pitää katsoa merkki ens kerralla kun haetaan.
KakkaG: Melkeinpä joka päivä kakataan. Saattaa joskus olla, joka toinen päivä. Meillä syödään aika paljon luumusosetta, ja se tuntuu pitävän vatsan toiminnassa. Ja sitä tavaraa sitten tulee. Äskettäinkin oltiin kyläilemässä niin jouduttiin 3 kertaa vaihtamaan kakkavaippa ja siinä samassa bodyt ja potkarit, kun sitä p...aa on sitten puoliselkään asti :) Pidän aina huolen, että hoitolaukussa on puhtaita vaatteita ja vaippoja tarpeeksi, ettei tuu paniikkia. Muutenkin siellä on kaikki tarvittavat pyyheliina alustaksi, pieniä pusseja johon voi vaipan laittaa ja vaikka kuljettaa kotiin roskikseen. Inhottavaa olisi pyytää pyyhettä tai pussia vieraisilla ollessa.
Mun tekis vähän kanssa tota TrippTrappia mieli. JA olis kiva vaikka punainen. Sittenhän on paljon kaikkia jäljitelmiäkin, mutta pain pitäis hankkii, kun asia alkaa olla ajankohtainen. Mummuloihin ajattelin , että jos vaikka kirppiksiltä löytäis jotkut.
Eilinen nukuttaminenkin meni paremmin. klo 20 puuro ja sen jälkeen rauhoittavaa kirjan lukua. Viereen nukahti hyvin ja siitä sitten omaan sänkyyn. Mutta ei kuitenkaan suoraan saatu pinnasänkyyn nukkumaan. Me ollaan nyt ajateltu niin, että vuoropäivinä nukutetaan. Ja toinen sillä aikaa laittaa tiskit koneeseen ym. Katsotaan nyt vähän aikaa näin.
Mukavaa viikonloppua!
beebebeebe
Alkaa jo mahatauti helpottaa, mutta ruoka ei vieläkään oikein maistu. No ei pieni pakollinen dieetti oo pahasta. ;o)
J.E.P.: Yritin tässä miettii oireiliko Miska niitä hampaita jotenki. En ainaskaa oo hirveesti keksiny. Kovasti oli suussa kyllä joulun aikaan kaikki omista käsistä lähtien. Tissillä oli ruokailu vaihtelevaa ja vähän nihkeetä. Voi olla että johtu sit siitä hampaasta. Öissä ei mitään muutosta hampaan takia. Iltanukutuksessa ehkä pikkusen enemmän itkuja ja uni herkässä. En nyt keksi muuta.
KakkaG: Meillä nykyisin kakataan noin joka toinen päivä. Pierut aika hyvin enteilee mitä tuleman pitää. Kakkaa tulee kerralla reilummin tai sit parissa otteessa. Välistä on aina sellasia kiertopieruja, että tahtoo tulla joka välistä ulos. Lisäks toisinaan meillä on vaahtokakkaa eli ihan vaahtosen näköstä tavaraa. Mutta vatsaansa ei oo missään vaiheessa valitellu. Myöhän ollaan annettu niitä Rela-tippoja alusta asti joka päivä.
Miska on ruvennu kovasti huutelee ja kiljuu. Äänenkäyttöharjotuksia kovasti tehhään. Kommentoi kaikkee ja kovasti on mielipiteitä pienellä miehellä. Lisäks väsyneenä tulee vähän vierastusta. Tarkkailee kaikkee kovasti ja on niin isoo poikaa niin isoo poikaa jo. Meillä siis istuskellaan syöttiksessäkin jo. Äskenkin maisteli banaaninsiivuja siinä. Iso poika.
Nyt viikonlopun viettoon....
Sonteri ja Miska
J.E.P : minkäs kokoinen teidän pienokainen oli syntyessään? Kyselen vaan, kun meidän tyttö on suurinpiirtein saman kokoinen 5 kk 6,5 kg ja 62,2 cm. Tuntuu toisilla olevan paljon painavampia pienokaisia :) Meillä V oli syntyessään 2640g ja 48 cm rv 41+1.
Mutta hyvinhän nuo kasvavat :)
bb
Täällä ollu eilisestä lähtien niin kylmä, ettten oo uskaltanu viiä Jannaa ulos nukkuun, eikä sisällä nuku läheskään niin hyvin ku ulkona. Jos huomenna on vähänkään lämpimämpi, sitte jo kyllä mennään. Tähän asti kylmin ilma, jolla Janna on nukkunu ulkona, on n. -8. Muuten on kyllä lämmin herätessään, mutta posket ja nenä kylmät ja punaset. Siks en oo nyt yli kymmenen asteen pakkasella vieny, ettei pian palellu posket, kun kuitenki useamman tunnin aina nukkuu.
Meillä on käytettynä saatu syöttötuoli. Ei oo vielä kokeiltu sitä, kun ei taitas Janna vielä pysyä siinä lysähtämättä kasaan. Sylissä tuettuna istuu selkä suorana, mutta jos laittaa vaikka sohvalle selkänojaa vasten nojaamaan, niin valuu kohta alaspäin.
Korvatulehduksia ei oo Jannalla ollu, eipä oo kyl ollu flunssaakaan. Iteki on oltu miehen kans terveenä, eikä Janna oo mistään muualtakaan tartuntaa onneksi saanu.
Janna kakkaa nykyään joka päivä ainakin vähän, välillä voi jäädä yks päivä välistä ja muutaman päivän välein vähintään on kunnon läjät. Ennen kiinteiden alotusta ja vielä sillonkin kun maisteltiin perunaa ja luumua kakka tuli kerran viikossa.
Nyt meen kahtoon, vieläkö Janna nukkuu vai onko jo heränny. Toisilla päiväunilla on tälle päivälle. Ekat kesti tunnin eikä nukkunu enempää vaikka yritin nukuttaa.
Kangasrousku ja Janna
Sonteri: Onko Miskalla jo kummatkin alaetuhampaat puhjenneet? Meillä ensimmäinen puhkesi itsenäisyyspäivänä ja toinen heti neljän päivän päästä. Odottelen kauhulla milloin ylähampaat puhkeavat... voi tulla syöttämisestä nykyistä tuskaisempaa. Btw kuulostaa tuo kiljuminen/huutelu ja väsyneenä/nälkäisenä vierastus jne. aikas tutulta. Eikös Miska ollut melkein täsmälleen Aurelian ikäinen (joka syntyi 11.7.)?
Aurelia on tänään kierinyt oikein urakalla kun päästiin yhdistetyltä Ikea ja vierailureissulta kotiin. Nauttii selvästi kun pääsee vaihtamaan " miljöötä" .
Haettiin tänään Ikeasta se kakkossyöttötuoli. Hintaa ei paljoa ollut tuoli 13,95 ja tarjotin 5,95. Voi ottaa myös tarvittaessa mukaan reissuun, kun jalat voi irrottaa. Saatiin meidän Svan lisävarusteineen yli 30 % alennuksella, joten hinta ei paljoa Tripp trappista poikennut. Ollaan kyllä tykätty, varsinkin Aurelia (joka pöytää hakkaa innoissaan käsillään), vaikka ei vielä tosi toimissa ole käytettykään.
Kuten beebebeebe mainitsi pikkuisten mittojen vaihteluväli on melkoinen. Aureliakin tuntuu melkoisen pieneltä numeroilla, vaikka keskikäyrän kastia onkin ja sopusuhtainen kaikinpuolin. 5kk mitat olivat 6900g ja 65cm. Syntymämitat 3500g ja 48cm (pituus oli kyllä vähän alakanttiin mitattu). Hyvin on Venla kuronut painoa kiinni. :)
Kiitos Sonteri kun vastasit:)
Meillä oppi Joel kääntymään sekä selältä masulle että masulta selälle!! Vihdoin ja viimein. Poika lähti kyllä ryömimään tasan 4kk ja näin ollen ei ilmeisesti ole kokenut tarvetta yrittääkkään kääntyä kun ollaan laitettu aina automaattisesti masulleen lattialle:) Tuo kääntymisen harjoittelu tapahtui yöllä, se kun on ainoa aika milloin joel suostuu olemaan selällään. Päivisin täytyy ryömiä koko ajan äitin ja siskon perässä.
arvatkaa vaan mikä ähniminen ja puhniminen on ollut öisin. Mun täytyy mennä ensi yöksi nukkumaan muualle kun valvon koko ajan muuten. Mies ei kovaansa lotkauta kui itkulle.
Tuntuu myös että hampaat vaivaa. Raivokasta jäytämistä kaiken kanssa mitä saa käteen. Lämmin ruoka ja maito ei tipu alas ja ähnii ja puhnii päikkäreilläkin. Mutta ehkä tämä taas kohta alkaa helpottamaan.
Leppoisaa sunnuntaita! Täytyy mennä ottamaan ruoka pois uunista ja pukemaan päälle. Jostain kumman syystä sitä on vielä yövaatteissa kun mihkään ei ole ollut kiire;)
J.E.P ja Joel melkein 6kk