** ELOKUISTEN vuodsi 2008, viikko 1 **
Linkki edelliseen pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12022752&p=1&mpage=2&tmod…
OIKEIN IHANAA JA ONNELLISTA VUOTTA 2008!!
Meillä pauke ei taaskaan häirinnyt lapsia, nukahtivat normaaliin aikaan. Meitä aikuisia pauke taas häiritsi, että nukahdimme vasta sen verran myöhään, että nyt nukuttaa. Mies saa nyt nukkua ja minä nukun sitten päikkärit. Uuden vuoden juhlinta sujuu meillä tosi rauhallista, kuten on sujunut jo vuosia jo ennen lapsia.
Vauvalla on yskää vielä flunssasta jäljellä, mutta muuten aletaan olla kohta ehkä jo terveinä. Vauva on kova poika tahtomaan. Kaikkea tavoittelee suu auki. Valmiina työntämään suuhun kaiken mitä kiinni saa. Hauskaa, vaikka alkaa olla vähän vaarallista. Poika saattaa tarrata kiinni mihin vaan, joten tavarat ovat vaarassa. Pari kertaa on nyrkki jo uinut rruokalautasessakin. Onneksi ei ollut kuumaa ruokaa. Päikkärirytmistä koetan saada taas kiinni, kun tuo flunssa selvästi sotki taas pakkaa..
Mukavaa päivän ja vuoden jatkoa!
Västis ja poika pian 5kk
Kommentit (27)
meillä menee maitoa varmaan just pakolliset,eikä kiinteät ole mitenkään vaikuttanut määrään,ihan vakio.
ennen ekoja päikkyjä n.klo12,saan menemään vain n.40ml tai ei mitään
ennen tokia päikkyjä n.klo15.30 unimaitoja n.140ml
kun herää oon heti maidon kanssa,koska jos virkistyy ei huoli taas mitään
n.klo 18.30/19 siis n.120ml
tässä välissä pieniä hörppyjä ennen yöunimaitoa ehkä yht.80ml
klo 22.30 se unimaito jota menee eniten n.160ml
yöllä syö pari krt yhteensä 200ml
eli yhteensä n.700ml per vrk,mikä on vissiin vähimmäissuositus
outoa tässä on se että n.klo 8 ja 15.30 välillä ei mene maitoa kun pikkuhörppy tuolloin 12 maissa.mutta kasvanut on ainakin mun silmissä,ja hyvin poika voi =)
meillä on just nyt tapahtunut rytmin muutos.koitan saada jeppeä aikaisemmin myös yöunille.ennen mennyt klo 23-23.30 vasta.nyt kun ottaa lyhyet päikyt+pitkät päikyt,eikä enää kolmansia,en enää viitti laittaa klo 21 maissa torkuille tietenkään.mut meni tää nyttenkin 22.45 et simahti.vähän aiemmin kuitenkin =) kivempi jos ois vähän lähempänä esikoisen rytmiä joka menee nukkuun 21.30 ja herää 9 maissa.
vauva nukkunut nyt klo ympäri 23-11 asti.
Pituutta oli 66.5 cm ja painoa 8320 g!
Varaa erityisen hyvin jaloille ja tukeva käsinojakin löytyy. Kädet laitettiin hienosti eteen suojaksi, kun keikautettiin molemmille sivuille ja eteen!
Kaikki siis ihan hyvin!
Kuukauden päästä seuraavan kerran ja silloin annetaan toinen rokotus, joka nyt siirtyi, kun se ekakin silloin siirtyi vesirokon takia.
Neuvolan täti kyseli ihan yllättäen, että kuinka ne kaikki vaikeudut silloin Saanan ekoina elin kuukausina on vaikuttaneet mun ja mieheni suhteeseen ja ilokseni huomasin, ettei oikein kuinkaan! Ehkä lujittaneet jos ei muuta! Siitä kun selvis niin selvii aika monesta muustakin jutusta!
Kiva, että huomas kysyä tuollaista, ei ole tullut vielä mieleenkään koko jutun ajattelu. Ehkä sitä parisuhdetta vois taas koittaa vähän miettiä. On vaan se suhde roikkunu tossa mukana.
Ei meilläkään vaunuissa heijaamatta 4-5 tuntia nukuta! Silloin tällöin saa käydä laittamassa tuttia tai muuten heiluttamassa.
Tosin se ei kyllä haittaa mua. Olen iki onnellinen tällasista päikkäreistä!!! Esikoinen nukkui samanlailla.
Saana on aloittanut melkoiset sänkyyn meno sessiot! Vauva joka ennen vaan tiputettiin sänkyyn ja nukahti sinne ei enää suostu makaamaan sängyssä HETKEÄKÄÄN UNTA ODOTTAMASSA!!! Jos uni ei ole silmässä sinne vietäessä, niin sinne on ihan turha jättää vaikka olis kuinka väsyny! Huutaa vaan TÄYSIÄ niin kauan kunnes taas nostetaan pois.
Täytyy siis toisin sanoen nukuttaa syliin! Inhaa! Saattaa meinaan olla aamullakin tunnin homma...
Kuinka muilla käydään esim yöunille?!
Vaunuihin meillä nukahdetaan hetkessä, mutten aamutorkuillekkaan viitsi viedä kun kestävät noin 30-45 min ja saattaa käydä niille klo 7.30 plus että pukeminen aiheuttaa Saanalle järkyttävän raivarin ja huutaa hurjana pukeutumisen ajan!
Antaako muut pukea ulkovaatteet suosiolla?
Meillä on ruvettu yöllä vinkumaan tuttia.
Vaikuttaakohan liikkeet uniin tällä neidolla siinä muodossa, että herää tuttia pyytämään?!
No ennemmin tämä kuin esikoisen aikainen väkkäröinti ja huuto pinniksessä!
Soittelin eilen töihin ja syyskuuun alusta tarvis mennä takaisin.
Kuinkas muilla on työkuviot suunniteltu?
Välillä taas nostaa hillitön vauvakuume päätään!! Olis ihana olla näiden pallukoiden kanssa kotona pidempään ja vauva mahdollistaisi sen! Ja vauva olis siis muutenkin kiva ja teemme sen kolmannen mitä toden näköisemmin joka tapauksessa, ajan kohta on vaan vielä hiukan epäselvä! Minulla ei ole varaa olla kotihoidon tuella tuon pidempään.
Aivan JÄRKKY tuuli ulkona!! Sielukin jäätyy. Toivottavasti ei mee sähköt! Mieskin on iltavuorossa...
No eiköhän tämä taas riitä..
T:Mona ja muksut
päiväunet:siis ei meilläkään nukuta pitkiä päikkyjä ilman vaunuilla käymistä. ennenhän nukkui 40min pätkiä,mutta oli ehkä omaa saamattomuuttani olla vaunukahvassa kiinni.
nyt kun itse yllättänyt että tehnytkin tokista päikyistä pidemmät,olen ollut kahvassa kiinni pariin otteeseen tuon kolmetuntisen aikana.
ja kolmansia päikkyjä meillä ei ole.
on tää vaan aina jotenkin taiteilua rytmin kanssa...nytkun näistä toisista päikyistä on tullut pitkät,yritän venyttää niitä mahdollisimman pitkään,eli on hereillä n.13-16 asti,sitten jaksaa valvoa n.19-22 asti,ja iltanukuttamisessa menee se 45min kun juo maitonsa ja nukahtaa.
joudutteko te muut taiteilemaan? meillä kovin kanniskeltava tuo jeppe.ennen saattoi 15min tuijottaa jotain lelua tai katsella paikkoja sitteristä,nyt tarvii olla äksöniä.ja joka leluun saa itsenä solmuun joten menee hermo,ja vatsamakuultaan yrittää tavoitella tavaroita raapimalla mattoa,ja menee hermo.eli hermo menee monta krt päivässä,ja sitten tarvii viihdytystä kokoajan. pitäisi varmaan ottaa kantoliina uudelleen käyttöön.en vaan oo jaksanut...
meillä on taas neuvola hassusti,eli 4kk neuvola on lähempänä 5kk,ja sit on varmaan noilla neuvoloilla joku viikon ero,koska 5kk neuvolassa on rokotus.eli 4kk neuvola 17.1 ja 5kk täyttää 29.1.
mä veikkaan että meillä mennään kohta takaperin kuin rapu.keikuttaa peppua kuin mikäkin ja heiluttelee puolelta toiselle,ja työntää itseään taaksepäin.kääntymään ei ole kiire,eikä ole kovin monta krt niin tehnytkään.
vauvakuume:ei tuu toivottavasti ikinä enää!mä en kertakaikkiaan jaksa.jos sais valmiita n.6kk paketteja niin lapsia olis kolme,mutta nää ekat kuukaudet on ihan törkeen kamalia ollut molempien kohdalla,ettei enää IKINÄ IKINÄ IKINÄ!
mä en jaksa sitä väsymystä,ja ihme viuhtomista ja rytmittömyyttä,kamalia vatsavaivoja ja valvomista.huuuuh.
edelleen oon sikaväsynyt päivästä toiseen,mutta arki on jo ihan mukavaa kun tietää mitä koskakin halutaan,tai tehdään.
meillä on alkanut yöhihhuloinnit,eli herätään muutakin kuin vain syömään.sama oli esikoisen kanssa.kun äiti sai järjen päähän ja unta kaaliin,alkaa vauva elämöidä.NO AIKANSA KUTAKIN!jos oisin heikkoluonteinen ja eka vauva ei olisi ollut vaativa,oisin varmaan jossain lataamossa,tai masentuneiden äitien listalla.
Mä sanoin tänään just miehelle,et me ei SAADA ehkä luultavasti KOSKAAN herätä yhdenkään vauvan takia enää,että koitanpa nauttia nyt tästä =) se auttaa kummasti jaksamaan.vaikka taas viime yönä,juuri kun olin nukahtanut,vauva heräsi ja tiuskin itsekseni kamalia sanoja.
tarjootteko te muut aina vauvan herätessä maitoa/tissiä?
mä luovutin esikon kohdalla ja tarjosin sitä tissiä väsymyspäiteni aina,hän oli kova tissitakiainen joten se kelpasikin aina,se meni sitten siihen että yöt läpeenä syötiin tissiä kokoajan,ja unikoulua pidin joskus 7kk ikäisenä,ja jätin aamuyöhön yhden syötön.muuten silittelin pepulle,aika pian oppi tähän.
nyt tuntuu vaan tuo kaivelevan mieltä,en jaksais lähteä samaan rumbaan...joten koittaako silitellä,vai antaako maitoa suosiolla...ääh..
suhdeasiaa:me on lähennytty miehen kanssa.mutta tuntuu että kun arki alkaa tuntumaan helpommalta,ehkä taas vähän etäännytään...en tiedä.mutta niin helposti käy.kun on vaikeaa,niin silloinhan luonnollisesti tulee jaettua niitä murheita.ei niitä iloja niin jakele,vaikka pitäisi muistaa joka päivä kertoa kuinka onnellinen olen,ja kuinka ihana perhe meillä on.vällyjä ollaan hetkutettu ihan ok.mutta nyt taas tuntuu nukkuminen paremmalta.mä kun tahdon virkistyä kun jotain puuhastellaan,ja loppuyö menee mönkään.aamulla ei oo mahkuja,ja sen takia en tod.herää =) eikä kyllä mieskään.ollaan illanvirkkuja ja aamun torkkuja.
omassa pinniksessä nukkuminen:meillä alkaa yö sieltä,mutta aamuyöstä TAHTOO viereen.näin olen tulkinnut,koska ei oo tarvinnut maitoa antaa,vaan on silittelyllä rauhoittunut,ainakin muutamia kertoja.
tuttia meillä ei oo kumpainenkaan huolinu,vaikka on tarjottu joka sorttia,ja enää tuskin tarjoonkaan.
töihin meno: mulla on vakipaikka.mutta työilmapiiri on huono,ja tein kaksivuorotyötä,pääasiassa iltavuoroja,joka oli jo yhden lapsen kanssa tarpeeksi kökköä.ja työni saneli koko muun perheen kuviot.joten irtisanoudun tuolta,kun tulee aika.
mietin mennäkö opiskelemaan,vai etsiäkö muita töitä? en vielä tiedä.
aikeissa,tai pakko varmaan vuoden kuluttua mennä,mihin sitten menenkin.nautin tästä kotonaolosta,mutta varmaan sitten on PAKKO tehdä liike johonkin suuntaan....esikon kanssa olinkin 2,5v kotona,mutta rahanmenot olivat varmaan puolta,mitä nyt.
mä käyn jumpassa n.4krt viikossa,se on mun henkireikä,missä tuulettaa koko kroppa.nautin oikein itseni kidutuksesta! =)
laitoin tänään taas vauvavaatetta pois =) ihana tunne luopua noista rääpälevaatteista.joku 62 menee vielä makkarankuoreksi päälle,mutta 68 on sopivat ja kohta tarvii lähteä 74 ostoksille.ei tee yhtään haikeeta kyllä pistää noita pois,tai ei pois vaan laatikkoon säilöön kuitenkin.
älkää saako musta kamalan kylmää kuvaa =) mä en vaan tykkää pikkupikkuvauvoista,mieskin sanoo että sähän oot ihan kamala =) mutta niin se vaan on.nyt kun tuntuu helpottavan,tuntuu paljon järkevämmältä koko elämä =) (enkä tietty tuota sano ihmisten ilmoilla,tai esikoisen kuullen)
MOni elokuinen on alkanut hihhuloida oikein kunnolla, ja sama täällä. Iltapuuro (+) on rauhoittanut hieman öitä, mutta kaikkihan on suhteellista: suurimmalle osalle ihmiskuntaa nyky-yömme olisivat varmasti painajaismaisia. Vaan niin menee jopa kahta tuntia syömättä välissä, huikeaa! Toinen juttu on sitten se, että jäppinen alkaa tempoilla x-asennossa innosta hihkuen ja lopulta karjuen siinä viiden pintaan aamuyöstä, jee! Ja herättää usein koko köörimme. Päivien unet ovat entisestään lyhentyneet, ja koko pikku miekko on niin virkeää, että. NAuraa rätköttää ja pomppii kuin mikäkin vieteriukko (ja millä voimalla, sitä on oikeasti kamalan vaikea pidellä mitenkään!!!), kun näkee näitä isosisaruksiaan, ja poru ja kiukku ja pettymys ovat kaameita, kun he katoavat näköpiiristä. Sen sijaan, kun heidän menonsa muuttuu liian hurjaksi, maidän oma maitopoju raapii ja räplää äidin naamaa ja hiuksia alahuuli pitkällä väpättäen.
JOulunaika meni oikein mukavasti, kun oli kaksi hommia hoitamassa. Tosin ei mies yhtään ylimääräistä lomapäivää pitänyt, kun säästelee vapaitaan ja plussiaan opintojensa tehoviikkoihin, huoh. yksi- ja kolmevuotiaamme leikkivät jo tosi pitkäkestoisesti yhdessä yläkerrassa - vaan tänään tämäkin muuttui taas siksi helvetiksi, joka muistutti mua taas syksystä: Isompi teki koko ajan kiusaa ja pipejä pienemmälle ja valehteli sitten aivan pokkana eri juttuja, miten Alma-parka oli itsensä satuttanut. Ja ikinä näissä jutuissa se raapijarepijälyöjäpelottelijatönijä ei ollut tietenkään itse todellinen tekijä! Ekat kerrat jaksoin aj kestin jopa kaamean hysteriaulinan (johon ryhtymistä poika tuntuu rakastavan), kun pukkasin hänet jäähylle yläkertaan - vaan iltapäivästä satojen keskustelujen, uudelleenlankeemusten ja muun jälkeen repesin totaalisesti, kun tismalleen sama kaava toistui taas. Tytöllä on verinaarmuja taas kasvoissa, kiitos isoveljen, joka sitten esittää aivan kaameeaa uhrilammasraukkamieltä, kun kimpaannun hänelle. Vauvakin säikähtää ulinaa ja meikän karjahtamista - ja soppa on valmis. Lopulta vain itkin ja sain siten pelästymään tuon yksivuotiaankin, joka kipitti hänekin itkien syliini. Esikoinen jatkoi sinnikkäästi tekojaan iltanukahdushetkeen asti, jota ennen iltapesujen jälkeen jopa lempeä isukkikin raijasi häent kahdesti rauhoittumaan jäähylle aivan karmean rääynnän saattelemana. Onkohan meidän pojalla jokin vialla vai voivatko ne olla noin hemmetin vaikeita??!!? Välissä jutteli ihanasti, keskusteli oikein söpönä ja kilttinä ja satamiljoonaa kertaa totesi olevansa nyt kiltti - vaan taas se jatkui. Eilen, kun olin pari tuntia ekaa kertaa ihan yksin kotoa poissa, olivat isukin aikana leikkineet aivan säyseinä. Miksi se siis kaivaa mustakin esiin sen kaameimman ja negatiivisimman ja itseänikin pelottavan saadakseen extrahuomiota? Positiivisesti huomioin häntä alati, kun oikeasti on usein kehuttavaakin. Vaan sitten on näitä päiviä... Sylissäni totesi äsken makuuhuoneen pimennossa, että hän vain pitää siitä huutamisesta, ja mä oikein näen sen, miten se jotenkin hakee uhrimieliotetta elämäänsä - ja sekös mua vasta ärsyttääkin, kun omasta mielestäni eis illä voisi asiat paljon paremmin olla! NO joo, päätän raporttini täältä tähän sanoen vain huumorinkukka hatussa neitiniiskuselle, että kyllä ne voivatkin olla ihania pikkuvauvoina! Enpä olisi muutama vuosi sitten uskonut, minkälaisia tunteita uhmaikäinen kiusanhenki voi mussa äitinä herättää. GRRRRRR...
Ü Vitanova kera uudenvuodentoivotusten
Meillä on tapahtunut paljon kaikenlaista joten en ole juuri ehtinyt irjoittelemaan. Lukemassa olen kyllä käynyt. Ensin meillä oli kk ajan netti poikki a sitten muutettiin. Ostettiin omakotitalo kun mies kyllästyi ahtauteen. Muuton merkeissä hurahti kuukausi ja kun oli ielä ristiäiset ja esikoisen synttäritkin ennen jouöua ja uutta vuotta niin kiirettä on pitänyt. Joulu oltiin uudessa kodissa a minun sisko perheineen ja vanhempani olivat joulun meillä ja myös vauvan kummi oli aattoiltana meillä. Sama porukka oli täällä myös uuden vuoden ja mukavaa oli.
Vauvan vaatteita juuri viikkailin pois kun tuntuu niin vauhdilla pika kasvavan. 3kk neuvola meillä jäi väliin ja 4kk neuvola oli tossa välipäivinä. Mitat 6580g ja 64cm. Paino oli tippunut nolla käyrälle mutta uusi terkkari ei ollut huolissaan vaan totesi että hakee varmaan vain omaa käyräänsä. Ei siis aloiteta kiinteitä vielä vaan jatketaan edelleen täysimetyksellä.
Pojan rytmit on heittäneet härän pyllyä useampan otteeseen. Periaatteessa mennään kaksilla kolmen tunnin päikkäreillä. Vaan aina ei onnistu van pitää otaa useammat pikku tirsta. Joonas nukkuu vin ulkona joten rajoittaa jonkin verran tekemiiä mutta toisaalta helpottaa kun ei olla paikkaan sidottuja. Yöt oikkuu tississä ja odoankin jo kovasti 6kk ikää ja kiinteiden syömistä,jolloin aion pitää unikoulun ja pästä eroon yö tissittelyistä. Joonas nukkuu perhepedissä joka tavallaan hlpottaa mutta on myös aiheuttanut ngelmi kun alkuun oli pakko nukuttaa poika laidan puolella että ei ioveli levottomana nukkujan murjo vauvaa. Nyt on sitten pää vino ja lihakset muokkautunut niin että poika pitää päätään mieluiten vain oiseen suuntaan joten nukutan nyt keskelle josta pikkuinen ei tykkää yhtään.
Kovasti jo Joonas kääntyy ja tarttuu esineisiin mutta yksin ei viihdy yhtään eikä myöskään vaakatasossa. Sitteri on puoli istuvassa asennossa mutta siinäkin poitsu punnertaa itsensä jo istumaan joten olen istuttanut myös sylissä ihan huoletta. Toka vanhin lapsemme oli ian samanlainen ja ihan on selkä kunnossa.
Vatsavaivoja on aika paljon ole ilma ei tahdo tulla ulos ja jää kiertämään ja kakkaaminen on työlästä. Lisäksi poika pulauttelee paljon. Saattaa olla allergiaa kun siihen on tapumusta mutta alan sitä seurata tarkemmin vasta kiinteiden myötä. Maito ei ainakaan ole syypää kun itse olin maidottomalla dietillä eikä vaivat hellittänet.
Siinäpä meidän kuulumisia nyt pitemmän kaavan mukaan.
Mukavaa alkanutta vuotta kaikille!
meillä myös tuo 4,5v on ollut todellinen raivopää välillä.kun oikein koettelee eikä mikään auta.on musta tullut sellainen puoli esiin,että rääyn kuin hullu,ja kun voimat loppuu alan itkeä...siis alan itkeä 4,5v,kun en tiedä mitä tehdä??? no näin käy onneksi harvoin.
silti (vitanova) ennemmin tuo 4,5v uhmakas kamala esikoinen (onneksi jo on sitä ihanaa enimmäkseen) kuin noita pikkuvauvarääpäleitä =)
meillä kyllä esikoinen on kokoajan ollut vauvalle TOSI IHANA oikein maailman paras isoveli,minulle vaan on ollut se " Paha poika" .mutta aika tasaista siis nytten jo.
Tuntuu, että koneelle ei muka meinaa ehtiä mitään kirjoittamaan, vaikka eihän tässä taas pitkä tauko ollutkaan. Olen kyllä mielestäni päässyt aika helpolla näiden vauvojeni/lapsieni kanssa, vaikka eivät unelmanukkujia olekaan (siis esikko ei ole vieläkään, juuri toissayönä valvoskeli taas yöllä). Juuri tänään en edes ole ollut väsynyt, joten ihan hienostihan meillä menee. Kaverini vauva-parka huutaa ja valvottaa joka yö koliikkivaivojaan..
Huomenna poika on 5kk ja aloittaa kiinteät. Tuskin vielä osaa kovin hyvin niellä, kun näyttää siltä, että nieleminen ei ole meidän pojan vahvin laji. Poika nukkuu välillä kolmet päiväunet ja silloin nukahtaa yöunille myöhemmin ja joskus jopa vain kahdet päikkärit ja sitten käykin aikaisin nukkumaan, vaikka unissaan sitten tankkaakin useampaan otteeseen ennen kuin ottaa pidemmän unipätkän.
Miehen loma on kohta myös ohi ja esikko alkaa näyttää nyt vasta niitä temppujaan, joita vähän enemmän on näyttänyt vain minulle. Nyt kummi vein tytön elokuviin. Saa vähän ekstrahuomiota.
Meilläkin mies opiskelee, kuten vitanovallakin, mutta piti silti vähän enemmän isyysloman muodossa joulun aikaa lomaa. Kivaa oli, vaikka osa ajasta menikin flunssassa. Oli oikeastaan hyvä, että mieskin oli vähän puolikuntoinen, niin ei keksinyt niin paljon kaikkea rästihommaa hoidettavaksi. Nyt sitten vietti enemmän aikaa lasten kanssa, mitä uskoinkaan. Voisi tottua, että mieskin olisi enemmän kotona, vaikka kohta kyllä meidän naamataulut varmasti alkavat tympiä.
Poika tykkää kovasti olla istuma-asennossa ja kova on haluamaan ihan kaiken. Suu auki tavoittelee kaikkea käsiinsä/suuhunsa. Käänny ei vielä, joten on vähän siskoaan jäljessä. Toisaalta sairastetun flunssan aikana vähän tuo mahallaan jaksaminen otti takapakkia, kun tykkäsi olla vain sylissä. Nyt sitten jaksaa taas (varsinkin ilman vaippaa) ähistä lattiallakin.
Työasiat alkavat jo mietityttää. Talouden vuoksi töitä olisi jossain vaiheessa tehtävä. Mutta milloin ja mitä. Ihan kysymysmerkkinä olen.
Siskoa pitääkin mennä hakemaan leffasta. Mukavaa viikonloppua.
Västis ja poika 1pv vajaa 5kk
Saana oppi eilen ryömimään :)))!!!
Pitkällisen väännön ja ähinän ja tuhinan jälkeen huomas pienillä hikisillä varpailla oikein kovaa työntäessään etenevänsä!!!!
Voi sitä iloa ja riemua!!! Nyt se sitten pikkuhiljaa potkuttaa itseään milloin minnekkin!
Paljaat varpaat pitää olla niin liike sujuu!
Varpaat löysi tiensä suuhunkin sitten saman illan aikana ekan kerran! Ihanan näkönen, kun niitä imeskelee ja nauraa välillä!
Eipä tähän väliin muuta....
Viikonloppuja!!
T:Mona ja muu poppoo
meillä on mennyt nyt muutama yö ihan päin persettä suomeksi sanottuna.ja tulee tuo alkuaikojen pirttihirmu taas minusta esiin.aamulla oikein itkua väänsin,niin ketuilleen yö meni,varmaan yht.kolme tuntia itsellä unta ja nekin pätkissä.
en nyt olettanutkaan että meillä olisi kellon ympäri nukkuva vauva.olen kokoajan täälläkin palstalla muistuttanut itseäni esikoisen yöhulinoista.
muttei tälläkään hulinoitsijalla tunnu olevan järkeä päässä.enkä tiedä miten saisin rauhoittumaan.tuli jo mieleen onko hän kipeä,muttei oikein siltäkään tunnu.
tähän asti meillä nukuttu kellonympäri 23-n.10.30/11 asti. syönyt n.(2) 4/5 7/8 ja sitten nukkunut heräämiseen asti.eli n.3krt yössä on syönyt ja nukahtanut kuin tukkituo klo 2 syöttö on tullut viimeisen parin vkn aikana.
jo vastasyntyneestä asti ollut tuo yörytmi sama 23-11.
kiinteitä on nyt saanut pari vkoa,muttei mitään vatsaoireita kyllä ole ilmaantunut.
viime yönä heräsi 1,2,3,5,7...9 asti oltiin väkisin sängyssä ja sitten oma olo oli niin kurja kun en saanut vauvaa millään nukkumaan 7 jälkeen,tai en jaksanut edes yrittää että noustiin klo9 itkun kanssa ylös.mikä ihme se tällainen on?
koko päivä on ollut ihan perseestä,vauvakin tietty välillä kitinävitinää kun kokoyön melskannut.viuhtonut veuhtonut ja räpiköinyt.
ennen on taintunut yöllä maidolla,nyt ei kun nuo pari ekaa syöttöä,ja yleensä kun alkaa räpiköinti,on auttanut ihan pieni taputtelu,nyt vaan innostu lisää kun vähän silittelin.
ruokkiako nyt tunnin välein vai mitä tehdä.kai tuon maitopullosuussa saisi jotenkin nukkumaan,mutta kun nälkäänsä ei viuhdo,sen tiedän.
oikeastaan nuo ruoka-ajat ovat nuo 2,5,8 ja herääminen 10 jälkeen.
huhhuh sanon minä.taas toiveikkaampana seuraavaan yöhön.tuli oikein inho vauvaa kohtaan.ihan kun hän minua nyt kiusaisi raukka parka.
esikoinen viuhto sen sata kertaa myös vauvana...unikoulu viimein tepsi.että tästäkö se taas pari kk valvomista,ja kertalaakista maitokielto öisin puolivuotispäivän tienoilla,sitten kun kiinteitä uppoaa iltapuuronkin verran.
megaväsynyt neitiniiskunen ja superyöräpiköivä vauva 4kk1vk
onnea @mona@n vauvalle ryömimisurakasta =) minä odotan kun kuuta nousevaa tuota liikkeelle lähtöä...esikoinen sitä teki jo 4kk ikäisenä.
Ihana hiljaisuus meillä, ehtii äitikin koneelle!! Meidän isot pojat lähtivät mummolaan yökylään ja isi lähti vuokraamaan meille illaksi leffaa. Olemme siis ihan kahden meidän pienen-miehen kanssa.
Päiväunista: Meillä nukutaan kolmet. Ensin aamulla ulkona, kun käymme isompien kanssa leikkikentällä, kävelemme kerhoon tai tms. Sitten iltapäivällä sisällä tai ulkona vähän riippuen päivän ohjelmasta, keleistä yms. ja vielä iltasella ihan pienet unet. Meillä ei nukuta mitään neljän tunnin unia vaan maksimissaan jotain 2h kerta. Se tosin sopii oikein hyvin meidän rytmeihin!!!
Töihin menosta & vauvakuumeesta yms.: Minua vaivaa kyllä aina krooninen vauvakuume. Järki tosin sanoo, että eivätköhän nämä ole nyt tässä. Silti mielessä kaihertaa pieni ajatus, että jos vielä yksi.. vaikka sitten joskus.. Valtavan haikeaa pakata ihan pieniä vaatteita jo pois. Kokonaan en niistä kuitenkaan aio vielä luopua.. jos niitä vaikka vielä joskus saisi ihan pienelle pukea..
Niin ja siitä töihin menosta. Minulla ei ole työpaikkaa odottamassa vasta keväällä kun sain opintonikin päätökseen. Kotona aion olla nyt ainakin siihen asti että tämä nuorimmainenkin täyttää sen kolme vuotta. Sittenhän nuo isommat ovatkin jo koulussa. Isompien kotihoito onkin onnistunut hyvin minun ollessani kotona ja opiskeltuani iltaisin, mutta tämän nuorimmaisen varmasti joutuu vielä tarhaan laittamaan. Vähän nurinkuriselta vaan tuntuu lähteä itse töihin hoitoalalle ja laittaa oma lapsi sitten vastaavasti muiden hoidettavaksi. Mutta jollainhan se on tietysti elettäväkin. Vaikka onhan tässä jo kuusi vuotta pelkillä miehen tuloilla kitkuteltu (ja minun opintotuella) ja kolme olisi vielä jäljellä.
Nyt en enää yhtään muista mitä piti vielä kirjoitella, palailen jos kohta sen muistan..
pönttö-örvelö
Niin tuosta isompien hillumisesta ja muusta: Minä(kin) ole ollut aina sitä mieltä että nämä ihanan pienet ovat niin ihana helppoja (ainakin meillä olleet). Ei tarvi muuta kuin kuiva vaippa ja tissi suuhun niin elämä taas hymyilee!! Nuo isommat sitten taas.. joskus raastavat hermoja niin että!!! Meillä ainakin osaavat tapella keskenään jo melkein verissäpäin, osaavat tehdä tahallaan jekkuja, kiusaa yms.. esim. piilottaa äidin pipon ja hanskat juuri ennen ulos lähtöä tai puhelimen (se on oikein suosikki juttu!!) Viime viikolla toinen viskasi naapurin autoa kivellä.. ja kaikkea sellaista pientä meillä. Osaavat ne tosin olla aivan syötävän suloisiakin, leikkiä nätisti yhdessä (joskus monta tuntia), tehdä ihan mukavia juttuja!!!!! Kun vaan aina etukäteen tietäisi mitä niiden päässä kulloinkin liikkuu (ollaanko sitä pahan tekoon menossa.. vai tulossa..) niin monelta harmilta säästyttäisiin.
Kauhun sekaisin tuntein odotan sitä tulevaa uhmaikää!! Esikoinen raivosi ainakin joskus pari vuotiaana välillä ihan kunnolla, kun en esim. avannut maitopurkkia pohjasta jne. huuto saattoi kestää lähes tunnin yhteen menoon.. Tosin hän on se verran fiksu poika (ja oli siis jo silloin) että ei koskaan raivonnut kahta kertaa samasta asiasta, kun periksi vaan ei annettu. Mutta ainahan maailmassa kiukun aiheita riittää..!!!!
pönttö-örvelö
meillä meni yö paremmin.laitoin vauvan unipussiin ja unipussin vielä pussilakanan sisään " Pakkopaita" ei päässy kädetkään niin hyvin veuhtomaan =) yö oli rauhaisampi.ja heräsi kolme kertaa syömään.kellon ajoista en tiedä.ihanaaa!
nyt kun pirteämpi päivä,olokin muuttui pirttihirmusta ihan tavalliseksi äidiksi =)
mies ja esikko lähtivät luistelemaan- siitä stigamäkeen (luistelussa nääs saattaa mennä aikapian hermo =) ) esikoinen 4,5v on aina ollut tyyppiä että kaikki pitäis onnistua heti,tai tulee maailmanloppu =) ja luovutetaan.
lunta ei ole täällä etelässä,mutta tykillä ovat tehneet tuohon lähelle lyhyen hiihtoladun ja pulkkamäen.asutaan kyllä niin kivalla alueella kun on ulkoilumaastoa ja metsää vaikka kuinka,silti palvelut tosi lähellä,ja ison kaupungin keskustaan ei ole montaa kilometriä.
kyssärigalluppi,jatketaan tätä myös ensi viikon pinossa jotta tulee vastauksia:
G: mitä kiinteitä ootte antaneet,missä järjestyksessä,minkä ikäisenä (tänne kun mahtuu 4-5kk jo) jne mitä sitten tuleekin mieleen?
meillä poika vähän yli 4kk,saanut pari vkoa kiinteitä.
ensin maissi,bataatti,päärynä, päärynä-vadelma (tuli iho-oireita) että varmaan tuo vadelma,mustikka (oli pikkuisen pahaa).
päärynää saa joka päivä,siihen höystän kolmen-neljän päivän välein uuden maun.
meillä menee lounaaksi tuo purkillinen,eli ekojen päikkyjen jälkeen. tykkää kovin siis.
ja illalla olen nyt antanut purkin maissia,ja tunnin kuluttua siitä yömaito ja unille.
eli ne kiinteät maistuu,mutteivat ole vaikuttaneet milläänlailla maidon määrään.
otan kyllä likellä 5kk viljoja pikkuhiljaa,ja puuron merkeissä.
ootteko muut tietoisia yosa valmisteesta? sitä annoin esikoiselle. jogurttinen kauravalmiste mutta ilman maitoa.ja riisijauhopuuroa annoin myös,ja siihen sotkin uusia makuja.
Minäkin olen aktivoitunut ja alkanut taas löytää aikaa pinoon kirjoittamiseen. Henkireikä olette olleet plussaamisesta saakka, mutta enemmänkin on kallistunut lukemiseen ja hiljaiseen myötäilemiseen täällä ruudun äärellä.
Vitanovan tavoin minä myös sanon, että vauvan kanssa pääse ns. helpolla. Meillä tuo poika on reilu kolme vuotta ja välillä on tarkastettava kasvaako hänen päässään sarvet. Sanoinpas rumasti, mutta välillä vaan tuo hellyyttävän ärsyttävä ja rakastettu poika osaa olla tapaus, joka saa äidin sekaisin. Kuuluu ilmeisesti ikään...
Töihin paluu...huoh, en tiedä. Tykkään tosi paljon työstäni ja työkavereistani, mutta tuo työmatkani on jostakin...suuntaan 70km. Hyviä puolia on, että olen saanut työaikani sömplittyä niin, että pääsääntöisesti olen 3 päivää viikossa töissä, kiireaikana teen pidempää päivää tai työskentelen etänä. Ensimmäinen lapsi lyhensi tuon työviikkoni 3 päivään, sillä miehen työn, oma työ+työmatka on lapselle mielestämme epäotollinen yhdistelmä. En ole halunnut lasta päiväkotia tai hoitoon varten. Katsotaan, katsotaan, mitä tulee tapahtumaan työrintamalla tulevaisuudessa. Miehelle olen koitttanut ehdottaa, että kolmas lapsi voisi olla hyvä. Toiveammattinihan on kotiäiti...
Nyt o pakko mennä. Isompi ei millään meinaa rauhoittua...palataan
Joulu sitten loppui ja kuusi meni pihalle. Ja äidin hermot kiristyivät taas siivousyrityksissä. Onneksi nyt on siivottu ja voi keskittyä päivän kohokohtaan. Ollaan miehen kanssa koukussa Serranon perheeseen ja nyt kun lapset nukkuvat, niin katsotaan se pian dvd:ltä.. :) Viikonlopun harrastus. ;)
Meillä poika aloitti eilen kiinteät bataatilla 5kk:n synttärin kunniaksi. Eilen vähän melkein yökötytti koko touhu, tänään jo meni ihan kivasta ruokaa mahaankin asti. Huomenna sitten jo vähän isompi annos. Tarkoitus on ottaa rauhallisesti kiinteiden aloitus. Katsoo miten vatsa reagoi, mikä on sitten seuraava laji. Teen ruoat itse, paitsi niitä eksoottisempia hedelmiä. Nyt on varmaan yli viikon annos bataattia jo pakastimessa.
Nyt alkaa olla tosi lähellä, että poika oikeasti pyörähtää ympräri siis selältä mahalleen. On sitä odotettukin.
Västis ja poika 5kk1pv
Velivauva nukkui yöllä 10 tuntia ekan kerran! Nukahti samantien takaisin jopa toisen yösyötön jälkeen, jolloin yleensä aloittaa pitkän jutustelusession. Sain itsekin unta kahdeksan tuntia! Tätä kelpaa nyt hehkuttaa samalla, kun teillä muilla on yöhihhuloinnit alkaneet liikkumisen innon myötä. Katsotaan, jääkö tämä yö harvinaiseksi? Esikoinen (täytti lauantaina 3 v.!) ei aikoinaan valvottanut ollenkaan liikkeelle lähdettyään. Eipä näitä kannata verrata, mutta väkisinkin tulee vertailtua.
Kiinteät on meillä menossa, mutta ei kovin menestyksekkäästi. Siinäkin suhteessa esikoinen oli aivan erilainen. Kaikki kelpasi alusta asti. Nyt aloitimme persikalla, joka kelpaa aika hyvin yleensä (tosin Pirkka-persikka ei!), sitten kokeiltiin luumua (ei kelvannut) ja jatkoimme bataatilla. Koska bataatti ei uponnut ollenkaan, olemme nyt kokeilleet perunamössöä. Eipä oikein uppoa sekään. Viimeisin lisuke on banaani. Persikka on siis suosikkiruoka tällä hetkellä. Monasti herra kyllä saa raivarit, varsinkin, jos isi yrittää syöttää. Ajateltiin seuraavaksi ottaa maissivelliä ruokalistalle.
Viikonloppuna aloitimme vauvauinnin (ts. sisarusuinnin). Kivaa oli, varsinkin esikoisella, joka on odottanut kuin kuuta nousevaa tutun uimaopettajan tapaamista vuoden tauon jälkeen. Pikkuherra oli vähän ihmeissään ja alahuuli meni rullalle, mutta sitten alkoi jutella altaassa, mikä oli rentoutumisen merkki.
Meidän herra on muuten tosi kova höpöttämään ja kovalla äänellä!
Olemme tosi onnellisia mieheni kanssa tästä nukkumisen edistymisestä. Aamut eivät enää (kop kop) ala klo 3 tai 4 tai jos meinaavat alkaa, niin emme ala leikkiä, vaan sitkeästi tungemme tuttia suuhun ja jossain vaiheessa herra sitten nukahtaa sänkyynsä. Ja kaameat alun itkut (siis kun itki koko hereillä olonsa ajan) ovat historiaa. Näin ne vauvat kasvaa! Ja onneksi huono alku ei ollut merkki mistään vakavammasta, kun sitäkin ehdin jo pelätä.
Meille ehdottomasti ei tule lisää vauvoja. Kaksi lasta oli toiveissa ja nyt on perhe koossa. Emme jaksaisi, jos tätä " kakkosversiota" tulisi lisää... Haikeata kyllä on pakata pieneksi jääneitä vaatteita pois! Vauvat ovat ihania ja liikutun aina nähdessäni pienen vastasyntyneen, mutta kiitos ei enää meille.
Nyt pitää jatkaa vauvan viihdytystä, kun mies kerkesi lähteä töihin.
Levännyt Hannele9 ja vauva 4,5 kk
Meidän pikkumies sai jouluna 4,5kk:n ikäisenä 2 hammasta alas! Eipä ole vanhemmille sisaruksille tullut näin aikaisin. No nyt on hyvä alkaa maistelemaan lusikkaruokaa. Pikkumies on saanut nyt 4 päivää perunaa ja koska se ei tunnu oikein mieliruoalta, sekoitan perunan sekaan hieman banaania, ja johan maistuu. Suosittelen siis muillekin. Niin hampaita siis tullut ja lattialla käännytään hyvin vikkelästi selältä mahalle. Ihanaa kun vauva kasvaa ja kehittyy.
Vauveli03 ja pikkumies tämän viikon perjantaina 5kk
TOIVOTTAMASSA TEILLE KAIKILLE IHANILLE ELOISILLE OIKEIN HYVÄÄ JA ONNELISTA UUTTA VUOTTA!!!!!
Kiitos edellisestä vuodesta!!!
Mies meni aamuvuoroon töihin, joten eilen mentiin yhdeksältä maate! Esikoisen kanssa ammuttiin illalla parit raketit, mutta taisivat vielä enemmän pelottaa kun aiheuttaa ihastusta. Ehkä ensi vuonna kivempia?!
No nyt täytyy mennä ruokaa lämmittämään Saanalle!
Palaillaan!
T:Mona ja muksut
näin se vuosi taas vaihtu! eilen käytiin esikoiselle parit raketit ampumassa ja poika nukku vaunuissa ja ei raketit haitannu.
meillä on menny oikeen mukavasti vauva arki. ja 11pv tulee 5kk täyteen. meidän poika oli jo 4kk neuvolas 71cm ja painoa on 10.8kg et iso poika on. kyllä on hartiat kovilla. ostin kantoliinan ja kyllä ollu loistava hankinta ;) meillä mennään vielä pelkällä rintamaidolla ei ole korvikettakaan päässyt maistamaan. jos tossa tasan 5kk antasi vähän pottua.. ;)
päivä unia nukkuu pieniä pätkiä vaunuissa,pitää käydä aina heijaa vaunuja. yöllä sit nukkuu hyvin ;)
eilisestä vähän väsyttää ku ite ei saanut unta ku paukku niin kovasti ja lapset tietty aikasin heräsivät.
viimeks kun kirjoittelin oli vähän allapäin,mutta se on mennyt ohi kaikki hyvin ja elämä hymyilee ;)
oikeen hyvää tulevaa tätä vuotta eloisat!!
ankka ja esikoinen 3v ja poika reilun viikon päästä 5kk
Meidän Luukas oli siis 4kk 68,5 cm ja 8kg. Oli lipsahtanut 7...
Miten muilla muuten tuo iltatankkaus, musta tuntuu, että meidän heppu vetää nykyään jo lähemmäs puoli litraa tuota maitoa (osa velliä) ennen nukkumaan menoa parin tunnin aikana. Ja tänäänkin olen antanut soseita kahteen otteeseen, veti sellaiset vajaat kaksi pikkupurkkia. Lisää soseita kait, vai puuron keittoonko tässä on ruvettava? Nyt öitä, meillä lapset onneksi nukkuu! Jospa se rytmi asettuis näin kerralla (haaveilee....)
emma ja Luukas 5kk