Kokopäiväiset työntekijät, miten pitkä työpäivä, kuuluuko ruokatauko siihen?
Itse teen 7.5h/pv ja syödään työn ohessa.
Kauhistuttaa kaveri, joka tekee 8h/pv ja vielä on 1h ruokatunti siihen päälle.
En tajua, miten itse saisin tuon tunnin kulutettua
Onkohan miten yleistä tuo, että ruokatauko ei sisälly työaikaan?
Kommentit (33)
Virallisesti 7,5h + 30min ruokatauko 7-17 välillä 8h pitäisi olla työpaikalla.
Kuitenkin mulla on joustavan työajan lisäksi sellainen työ, että työnantajaa kiinnostaa vain saanko työt hoidettua. Työpaikalla pidetään yleensä 2 20-30minuutin kahvitaukoa ja ruokailuun menee 30-60min. Toisinaan saattaa käydä niin että ei ehdi pitää kahvitaukoja ollenkaan ja ruokailuunkin aikaa ehkä vartti. Etätöitä tehdessä myöskin tulee usein unohdettua kahvitauot. Ruokakin tulee syötyä läppärin ääressä, mikä on äärimmäisen huono tapa.
Eikä niitä työtunteja seurata, mutta jos haluan pitää ylityöt vapaana, pitää olla osoittaa milloin ne on tehty sisään.
Meillä on 7,5 h työpäivät, ja ruokailu sisältyy siihen. oma ruokala talossa,tai siis fazerin. Ei ole muutenkaan kellokorttia.
Meillä työaika 7 t 15 min ja ruokatauko siihen päälle 30 min. Pidempäänkin saa olla jos menee sitten omasta ajasta
7h 15 min, johon sisältyy jo 25 min ruokatauko työnantajan ajalla eli työpaikalta ei saa poistua (mikä sopii mulle erittäin hyvin, syön joka tapauksessa aina omia eväitä). Ehkä kahdesti vuodessa oon joutunut kesken syömisen auttamaan jossain asiakastilanteessa, ja tätä tapahtui vähintään yhtä usein edellisessäkin työpaikassa, jossa ruokatunnin olisi pitänyt olla omaa aikaa (eli lisäsi 30 min päivän pituutta lisäämättä palkkaa).
Nykyiset työajat ovat ihan parhaat!
Työpäivä 7h 15min johon sisältyy 30min ruokatauko ja 10 min kahvitauko (iltapäivä). Työt 7.45-15.30 ja siitä porrastetusti 15 min välein, niin että viimeinen tulee klo 8.30. Ruokatauon ja kahvitauon ajankohta määrätty (joka päivä voi olla eri) eikä ajat saa ylittyä. Ei liukumia. Ei saldovapaita käytännössä. Kellokortti on. Muutenkin tarkkaillaan mitä teet. Ihan kauheeta kun 16 vuotta hoidettu ruokataukojen ja kahvitaukojen ajankohdat itse. Liukumaakin oli ja saldovapaita.
Useissa työehtosopimuksissa on pakollinen 30 min ruokatauko, eli vaikka työaika on 7.5h niin 8h täytyy olla paikalla, ei voi jättää päivän päätteeksi ruokataukoa.
8 tunnin työpäivä ja siihen päälle puolentunnin ruokkis. Ruokatauko ei ole työaikaa, mutta se on pidettävä.
Aikaisemmassa työpaikassa oli tunnin ruokatauko, eli vastaavasti 8h työpäivä ja päälle 1h ruokkis, eikä tuolta tunnilta maksettu palkkaa mutta pidettävä oli. Oli ihan kätevä ruumiillisessa työssä. Tykkäsin. Mutta tämä puolikin tuntia riittää ihan hyvin. :)
Missä ammateissa te olette kun työaika on vain tuon seitsemän tuntia?
Työaika päivässä 7h39min, viikossa 38h15min.
Ruokataukoa ei ole, syödään ns opetusruokailu alle 3v lasten kanssa.
Työaika 11 tuntia, klo 20.15 - 7.15. Tauot sisältyy työaikaan. Teen pelkkää yövuoroa.
Kannattaa tutustua työehtosopimuksiin, siellä kaikki on selitetty. Esim. rakennusalalla työt alkavat klo. 7.00, välissä 2 kahvitaukoa/12 min (palkallinen) sekä 1h palkaton ruokatauko. Paikallisesti on yleensä sovittu, että ruokatauko kestää vain 30 min. Joten työt lopetetaan 15.30. Nämä tauottavat työtä järkevästi ja työntekijän hyvinvointia ajatellen. Näiden etujen eteen on tehty paljon työtä sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Käytännössä rakennusalalla ollaan päivittäin paikalla n. 9h, koska työpisteessä on oltava tasan seitsemältä vaateet vaihdettuina. Tosin päivittäinen, laskennallinen 8h työpäivä, takaa yhden ns. Pekkas-päivän kuussa (palkallinen vapaapäivä, lomien lisäksi). Siksi monilla aloilla ollaan siirrytty hieman lyhyempiin työpäiviin, jottei tätä Pekkas-päivää tarvitsisi antaa. Se siis koskee vain 8h päivässä tekeviä. Usein se maksetaan ulos joka kuukausi ylimääraisenä päivänpalkkana ja työnantajan luvalla saat pitää kertyneet päivät tarvittaessa. Lukekaa oikeasti oman alanne asioista, säästyy monelta turhalta huolelta!
Pekkasten kiertämistä, ovelana pakotetaan pitämään puolen tunnin palkaton ruokatauko keskellä päivää.
Meillä tuo pekkanen on vaihdettu joka perjantaiseksi työajanlyhennykseksi ja minusta se on paljon fiksumpi vaihtoehto!
7,40h työaika jonka aikana syödään ruoka ja pidetään 10min kahvipaussi. Olen päiväkodissa töissä joten ei ole ruokkista varsinaisesti.
7.5h töitä ja siihen päälle 30min ruokkis eli 8h pitää olla paikalla yhteensä vaikka ruokkiksen saa pitää missä ja miten haluaa. Lisäksi päivään kuuluu kaksi 15min kahvitaukoa, jotka kuuluvat taas työaikaan ja pidetään kun ehditään.
mulla itselläni ei ole päivittäistä työaikaa, on vain viikottainen. se on 37h15min
Työpäivän aikana pidetään 30min ruokatauko eli käytännössä töissä 9-17 ja syömässä 12-12.30.
Miehellä taas 7h15min plus päälle 30min ruokatauko eli vain 7h45min.
Toki kaikissa ammateissa ei voi syödä työn ohessa (tyyliin kirurgi ei voi mässyttää samalla sämpylää kun tekee sydänleikkausta jne.)
Mutta joissain paikoissa ei tuota ruokatuntia voi pitää aamun 1. tai päivän viimeisenä tuntina ---> tulisi tuntia aiemmin/lähtisi tuntia myöhemmin töistä...
Tunti sinänsä kuluu helposti jos menee muualle syömään (=ei ole eväitä työpaikalla, eikä mitään kuppilaa ole työpaikan vieressä vaan esim. 5-10 minuutin matkan päässä, tai käy kotonaan syömässä) mutta normaalisti sen voileivät, päivän Ilttiksen ja kupin kahvia nautiskelee vartissa.
120-160 tuntia kolmessa viikossa.
Yleensä pitkiä päiviä.. 10-12 tuntisia, ruokailu työn ohessa (jos kerkeää) mitään varsinaisia taukoja ei ole, ja lappuakaan ei voi luukulle laittaa.. t