Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista elämää olisit elänyt 1907?

Vierailija
31.12.2007 |

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ollut piikana, josta joku torppari tai ehkä jopa talonpoika olisi ottanut emännäkseen. Meillä olisi paljon lapsia (olen hyvin sikiävästä suvusta, vaikka itselläni onkin vain yksi lapsi). Elukoita ja jonkun verran peltoa (omaa tai vuokrattua) olisi myös hoidettavana.

Tai eihän sitä tiedä vaikka olisin lähtenyt Joensuuhun tyttölyseoon ja sitä tietä vaikka minne.

Vierailija
22/38 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityisen köyhää muttei kovin rikastakaan elämää, lapsia kuitenkin useita...

Vierailija
24/38 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ensin talollisen tytär ja sitten isohkon talon emäntä. lapsia iso liuta ja todella syrjäseudulla asustelisin pohjanmaalla.

kaikki isoisoäitini kulkivat tätä rataa...

Vierailija
25/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on sellaisissa hommissa, joista olisi voinut napsahtaa vaikka aatelisarvo - olisihan se ollut hienoa!

Vierailija
26/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin lapsena astmaa ja nivustyrän, uskon että olisin kuollut jompaan kumpaan.

Vierailija
27/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olisi ollut lyhyt ja tuskallinen elämä :/

Vierailija
28/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin ison maatalon tytär (isän suku) tai tehdastyöläinen (äidin suku). Toisaalta, luultavasti en olisi selvinnyt hengissä ekan synnytykseni jälkeen tulleesta kohtutulehduksesta.

Vierailija
29/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska siihen ammattiin saattoi onnistua kipuamaan maaseudultakin jos oli kunnianhimoinen tyttö.

Ja luultavasti minulla olisi pitkäaikainen salasuhde toiseen saman kansakoulun opettajattareen tai kylän postineitiin - ne oli tavallisia ammateja naimattomilla naisilla ja siksi myös naisia rakastavien naisten keskuudessa tuohon aikaan.

Vierailija
30/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja vienyt äitinikin siinä samalla. (Alateitse synnyttäminen ei äidilleni ole mahdollista)

Vierailija
31/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti olisin kuollut kolmikymppisenä verenvuotoon ja kohdunulkoiseen raskauteen.

Vierailija
32/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä mistä suku on lähtöisin, olisin kaiketi lyhyen elämäni ollut myyjättärenä jossakin Helsingin kaupassa tai liikkeessä. Kuollut olisin 26-vuotiaana ensimmäisen lapsen syntymään, ja kuollut olisi kyllä lapsikin. Kaikki olisivat tosin olleet siihen ehkä vain tyytyväisiä, koska olen yh eikä siihen aikaan aviottomia lapsia äiteineen olisi hyvällä katsottu...

Vierailija
33/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kävisin uintireissuilla Monrepos' n puistossa ystävättärien kanssa. Naimisiin menisin (kapinoidakseni suvulleni) kauniin ja herkän työläisperheen pojan, joka ei tiedä mistä väreistä sekoittamalla saa vihreää, kanssa. Kuolisin jos en jo raskausaikana niin viimeistään synnytyksessä verenhukkaan.

Vierailija
34/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai talollisen tytär/vaimo Pohjanmaalla. Lapsia joka tapauksessa paljon ja tuskin olisin kuollut synnytykseenkään. Yhdellä isosisoäidillä 21 lasta ja toisella 10, muista ei tarkkaa tietoa, mutta yli 5 niilläkin. Terveitä on kaikki myös olleet ja itsekin olen, joten olisin saattanut elää vanhaksikin kuten naiset suvussa ovat tehneet, miehet ovat kuolleet yleensä n. 60 v sydän- ja verisuonitauteihin.

Vierailija
35/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jokaisen isoisovanhemmista löytyneen myös torpan emäntä, piika tms.

Mun isoisoäidit: 3 kaupunkilaista kotirouvaa ja yksi konditorialiikkeen omistaja.

Vierailija
36/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni kanssa ensimmäiseen synnytykseen 20-vuotiaana. Vanhemmat ois varmaan naittaneet jollekin köyhälle, mutta lahjakkaalle kulttuurialan ihmiselle kuten kirjailija. Onhan suvulla varaa!

Vierailija
37/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pikkukeskonen -70 luvun mittapuun mukaan (nykypäivänä suht helposti hoidettava) ja meinasin kuolla. Elämäni oli hiuskarvan varassa ja on lähinnä ihme että olen elossa.

1907 en olisi varmasti ensimmäistä henkoistakaan vetänyt.

Vierailija
38/38 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä taatusti olisi tavannyt nyk. miestäni koska ihan eri puolelta suomea, joten en ehkä olisikaan kuollut ekaan synnytykseeni.