Musta on järjetöntä asua niin kaukana, että työmatkaan menee paljon yli puoli tuntia per suunta
Mitä iloa on perheestä, jos sen kanssa ei ehdi olla työmatkojen vuoksi. Eikä kodistakaan ehdi nauttia.
Kommentit (57)
Jos on varaa valita, niin ei kai kukaan halua pitkää työmatkaa. Me ollaan kummatkin IT-alalla ja asutaan PK-seudulla. Meidän ei kannata muuttaa keskustan itäpuolelle, koska se käytännössä tarkoittaa aina pitkiä työmatkoja. Useimmat IT-alan työpaikat ovat Länsi-Helsingissä tai Espoossa. Siksi asumme Espoossa, joten työmatkat pysyvät kummallakin kohtuullisina. Kyllähän porukka jaksaa silti kulkea, innokkaimmat tulevat vaikka Hämeenlinnasta ja sitä matkaa ei tee alle tunnin suuntaansa ellei ole helikopteria käytössä.
Onneksi en todellakaan asu pk-seudulla (kuten aika monet muutkin), vaan Pohjois-Suomessa, jossa työmatkani kestää autolla n. 6 minuuttia. Jes! Hyvä työpaikka ja uusi okt.
Nyt on tosi hyvä työpaikka (parempi kuin mihin tulin) ja reilun kilometrin työmatka. Lapsen koululle on töistä matkaa muutama sata metriä. Päiväkodissa oleva lapsi on erityisryhmässä, joten häntä täytyy kuskata muutama kilometri (autolla).
Helpottaa kyllä perheellisen elämää tällainen järjestely ihan älyttömästi. Ja vähentää työssäkäymisen tuskaa äidiltä, kun kerkiää olemaan perheen kanssa ihan oikeastikin.
vartti kaksi kertaa päivässä on jo puolituntia. Ja puolituntia kaksi kertaa päivässä on tunti. Se on paljon valveillaoloajasta.
Muutimme 2005 uuteen taloon lähelle työpaikkaani. Sit minulle tarjottiin syksyllä 2006 unelmapaikkaa 35-40 min ajomatkan päästä. Olisiko minun siis pitänyt repiä lapset taas eri tarhaan, kun olivat loistavasti kotiutuneet vain siksi ettei ÄIDIN tarvitse ajaa pitkää työmatkaa.
Ja edelliseen työpaikkaani en olisi voinut jäädä tai tuloksena olisi ollut burnout, nyt olen PALJON enemmän kotona kun nykyinen työpaikkani arvostaa perhearvoja.
Me mieheni kanssa valitsimme asuinpaikan niin, että kummallakin on max 20 minuuttia töihin kotiovelta. Lisäksi jos työpaikan vaihto olisi edessä niin potentiaalisiin paikkoihin on myös tuo sama matka.
En missään nimessä haluaisi matkustaa päivittäin pitkiä matkoja jo sen takia, että pienten päiväkodissaoloaika olisi mahdollisimman lyhyt.
Minun miehelläni on " pakko" vaihtaa työtehtäviä 2-3 vuoden välein, samassa firmassa tosin. Hän voi mennä töihin Espooseen, Helsingin Keskustaan, Lohjalle, Riihimäen suuntaan, Lahteen tai Hämeenlinnaan. Pitäisikö meidän muuttaa kahden vuoden välein, jotta YHDELLÄ henkilöllä olisi mukavaa tässä perheessä?
Eiköhän se ole se kokonaisuus, joka ratkaisee.
Itse asun 3 km:n päässä työpaikasta ja kesällä, keväällä & syksyllä pujotan töihin pyörällä noin 15 min. Talvella kun sipsuttaa työvaatteissa kävellä, menee noin puoli tuntia.
Aikuiselle se ylimääräinen puolituntia ei kyllä tunnu missään. Joskus joutuu käymään hammaslääkärissä, kampaajalla tai kauempaa kaupassa, kaikki tietysti pois yhteisestä ajasta.
Aikuisten harrastukset on kaikki karsittu, ettei yhteinen aika kärsi.
puolen tunnin matka ihan minne vaan on lyhyt matka.
Vaikka työpaikalleni ei ole kuin 15 kilometriä, kuluu matkaan noin 45-60 minuuttia ja se on ihan normaalia.
Ja työpaikkani vieressä ei ole asutusta (teollisuusalue), joten sinne tai yleensäkään sinne alueelle ei ole mitään järkeä muuttaa. Mutta kompromissinä taas muihin paikkoihin, kauppaan jne. ei ole pitkä matka.
Tämä toimii meillä tosi hyvin ja olemme tyytyväisiä valintaa.
työmatkalla ei ole niin väliä. Meillä lapset on 4 tunnin hoitopäiviä, vaikka miehen työmatka on 45 minuuttia ja minun 30 minuuttia.
Tällä hetkellä asutaan niin että sairaalaan jossa työskentelen on matkaa 2km ja kävelen/pyöräilen työmatkat. Aikaa säästyy muuhun ja iltavuoronkin jälkeen pääsee kotiin inhimilliseen aikaan.
Aiemmin asuttiin kauempana ja kuljin kahdella bussilla töihin. Aina joutui työvuoron jälkeen odottelemaan seuraavaa bussia jopa 20min. ja sitten taas bussia vaihtaessa odottelua ja äkkiä meni tunti ja ylikin matkoihin. En enää jaksaisi sitä systeemiä. Mieluusti maksan vähän enemmän asumisesta.
Olisi hirmu kiva jos työpaikka olisi tuossa naapurissa, mutta kun ei ole. Onneksi juna-asema on.
Lisäksi nykyään työpaikat vaihtuvat aika usein, olisi aivan hullua muuttaa koko perhe aina uudelle paikkakunnalle yhden perheenjäsenen työn vuoksi!
Asuessani Helsingissä mun matkoihin meni julkisilla (joita silloin käytin) 50 min. Nyt asun Tuusulassa, sama työpaikka, mutta matkoihin menee 35 min.
Jostain pitää aina tinkiä, nyt säästä vähän aikaa, mutta mulla on auto. Ei voi mitään!
Asumme siis keskustassa. Hyvää on se, että pääsee kävellen tai pyörälläkin 20 minuutissa työpaikoille. Saman verran menee ratikalla ja bussilla.
Olen etsinyt töitä 1 km sisällä kotoa (mikä sinänsä on helppoa kun asuuu Helsingin keskustassa).
ruuhkien ja asuntojen kalleuden takia. PK-seudulla tunti per suunta on ihan normaalia...