Kuka joutuu kuntouttavaan työtoimintaan?
Yhdessä ketjussa sanottiin, että vain sossun asiakkaat joutuu mukaan kuntouttavaan työtoimintaan. Onko tämä totta?
Kommentit (56)
Minulle, teini- ja alakouluikäisten ja alle kouluikäisten lasten äidille, suositeltiin kuntouttavaa työtoimintaa sillä perusteella, että saisin normaalin päivärytmin, ja jotain aktiviteettia päivääni.
Viimeisin paikka, jota tarjottiin, oli sellainen, jossa olisin voinut tehdä omia projektejani. Kysyin sitten muutamasta hommasta, jotka osaisin kyllä tehdä, mutta niitä ei voi kerrostaloasunnossa tehdä. Ei onnistunut. Vaikutti siltä, että ne olisivat olleet ohjaajille liian vaativia projekteja. En sitten siihen paikkaan "päässyt".
Seuraava paikka olikin sitten peruskoulun matematiikan opettajan sijaisuus. Ihan itse siihen hakeuduin. Ja ihan oikeaa palkkaa sain siitä.
Vierailija wrote:
Eikö sitä pidä jotenkin perustella, miksi ihmistä "kuntoutetaan". Jos on perusterve ja täysin toimintakykyinen, eikä ole mitään ongelmia elämän. tai arjenhallinnassa, niin millä perusteella ihminen voidaan laittaa kuntoutukseen?
Tuollainen kuntouttavahan voi olla jopa haitallista monelle. Se, mitä olen niistä kuullut, kuulostaa kuin joltain henkiseltä kidutukselta, jolla yritetään murtaa ihmisen mielenterveys ja ihmisarvo.
Kuntouttava työtoiminta on todella hyvä niille jotka siitä hyötyy ja sitä tarvitsee. Sinne ei lain mukaan saa laittaa niitä jotka voivat koska tahansa mennä palkkatöihin tai opiskelemaan. Jos joku kunta tekee niin, rikkoo lakia. Kuntouttava työtoiminta kuuluu aikuissosiaalityöhön, ja siksi sinne ohjataan typin asiakkaita. Työkkäri tai kuntakokeilu ei ohjaa ketään kutyyn ilman että asiakas ohjataan ensin typin asiakkaaksi, ja siellä tehdään kartoitukset ja suunnitelmat.
Ei kukaan sinne joudu. Sinne pitää pyytää ja ei pääse tuosta vaan tosiaankaan. Sen voi myös lopettaa koska vaan.
Vierailija wrote:
Minulle, teini- ja alakouluikäisten ja alle kouluikäisten lasten äidille, suositeltiin kuntouttavaa työtoimintaa sillä perusteella, että saisin normaalin päivärytmin, ja jotain aktiviteettia päivääni.
Viimeisin paikka, jota tarjottiin, oli sellainen, jossa olisin voinut tehdä omia projektejani. Kysyin sitten muutamasta hommasta, jotka osaisin kyllä tehdä, mutta niitä ei voi kerrostaloasunnossa tehdä. Ei onnistunut. Vaikutti siltä, että ne olisivat olleet ohjaajille liian vaativia projekteja. En sitten siihen paikkaan "päässyt".
Seuraava paikka olikin sitten peruskoulun matematiikan opettajan sijaisuus. Ihan itse siihen hakeuduin. Ja ihan oikeaa palkkaa sain siitä.
Tuohan on ollut lain vastaista. Mikä kunta? Mikä hyvinvointialue? Valitusta vaan menemään.
Ei sellaiselle saa mitään kutyä ehdottaa joka ei selkeästi sitä tarvitse, eikä ole aikuissosiaalityön asiakas.
Vierailija wrote:
Mä olen ollut töissä 16v lähtien 49v asti. Eli 33 vuotta ja opiskellut 3 tutkintoa siinä työn ohessa.
Osaan kyllä käydä töissä ja päivärutiinit on kunnossa. Multa puuttuu vain se työpaikka. Nykyään 55v, turha toivo enää saada työtä. Hakemuksiin ei edes vastata.
Kuntoutusta en tarvitse mihinkään. Onneksi sellaista ei ole edes tyrkytetty.
Kuntoutus ja kuntouttava työtoiminta on kaksi ei asiaa. Kuntoutuksessa keskitytään johonkin sairauteen ja fyssarin, lääkärin jne. kanssa käydään asioita läpi ja tehdään jotain harjoituksia, jumppaa jne. Kuntouttava työtoiminta taas on nimensä mukaisesti työtoimintaa, eli tehdään jotain työtä, jotta se kuntouttaisi pikkuhiljaa henkilön siihen pisteeseen että voisi hakea töitä tai koulutusta, oppisi työelämän sääntöjä, saisi elämänhallintaa kuntoon jne. Kuty on aikuissosiaalityöhön kuuluvaa, vaikka se samalla vielä nykyään lasketaan työllistämistoimeksi.
Vierailija wrote:
Lapseni otettiin huostaan, kesken oppituntien 4. luokalta. Sen jälkeen ei ole käynyt koulua, koska sossu ei valvo tai välitä huostaamistaan lapsista. Täysi-ikäisenä pääsi tukiasunnon kautta vuokra-asuntoon. Lapseni ohjattiin kuntouttavaan työtoimintaan, mutta keskeytti, kun huomasi siellä entisiä ohjaajiaan lastenkodeista. Sen jälkeen hän on ollut pajatoiminnassa, puutöitä ja kädentaitoja harjoittamassa. Kela tukee vain sossun asiakkaita kuntoutumaan rajattomasti. Kotona asunut nuori saa Kelan kuntoutus turpa opiskella korkeintaan vuoden. Siis on totta, että kuntouttava työtoiminta kohdistuu sossun asiakkaisiin. Kuntoutuvatko he? Ainakaan minun lapset eivät opiskele enää lastenkotitraumojen johdosta.
Kuntouttava työtoiminta tapahtuu nimenomaan työpajalla. Juuri tuollaista kun kuvailit. Kyllä kuntouttava työtoiminta kuuluu aikuissosiaalityöhön. Sillä ei ole sinänsä mitään tekemistä minkään lastenkodin kanssa, ne on eri yksiköitä. Kyllä monet nuoret aikuiset jotka eivät ole kyenneet hankkimaan itselleen ammatillista koulutusta, eivätkä ole päässeet tai kyenneet töihinkään menemään, hyötyvät todella paljon kuntouttavasta työtoiminnasta. Oppivat että aamulla tullaan tiettyyn aikaan, ja iltapäivällä lähdetään tiettyyn aikaan, ei tulla myöhässä, eikä lähdetä aikaisin. Ja sillä välillä tehdään töitä kuten työvalmentaja tai työohjaaja sanoo.
Vierailija wrote:
Tästähän olen kirjoittanut monta kertaa ennenkin. Kerran aiemmin olen antanut ohjeen siitä, miten työtön voi välttyä kuntouttavalta työtoiminnalta. Lienee aika kertoa se uudelleen.
TE-toimistossa tehdään työttömälle kahdenlaisia suunnitelmia.Työllistymissuunnitelma tehdään yhteistyössä silloin, kun työtön ensimmäisen kerran ilmoittautuu työnhakijaksi. Tämä suunnitelma päivitetään ja allekirjoitetaan aina ilmoittautumisen yhteydessä.
Jos työnhakija ei tässä vaiheessa pidä varaansa, niin työllistymissuunnitelmaan kirjataan automaattisesti myös kuntouttavan työtoiminnan mahdollisuus. Tietyn ajan kuluttua laaditaan aktivointisuunnitelma, joka konkretisoi työllistymissuunnitelmaaan kirjatut toimet. Jos työllistymissuunnitelmaan sisältyy kuntouttava työtoiminta, niin kieltäytyminen akti
Itsekin pyrin tästä aina mainitsemaan. Jos on ns normaali työtön, eikä esim mt-ongelmia, eikä koe tarvitsevansa kuntouttavaa, niin sitä ei kannata missään nimessä kirjata ylös työllistymissuunnitelmaan.
Kyllä se vaan niin on, että jotkut pääsevät kuntouttavaan työtoimintaan, toiset joutuvat.
Joillekin siitä on hyöty, toisille ei, ja kolmansille siitä on jopa haittaa.
Ystäväni pääsi kuntouttavaan työtoimintaan. Oli siellä vuoden. Hänelle kuntouttavasta työtoiminnasta oli todella hyötyä. Hän kuntoutui siellä niin, että pystyi aloittamaan opiskelut. On nyt oikeissa palkkatöissä.
Ystäväni kokemuksesta rohkaistuneena lähdin ilomielin kuntouttavaan työtoimintaan, kun sitä minulle tarjottiin. Ahdistuin siellä 2 kk aikana niin, että vuosi meni toipuessa edes jonkinlaiseen työkuntoon.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuohan on ollut lain vastaista. Mikä kunta? Mikä hyvinvointialue? Valitusta vaan menemään.
Ei sellaiselle saa mitään kutyä ehdottaa joka ei selkeästi sitä tarvitse, eik
Mielenterveysdiagnoosin varjolla minulle sitä tarjottiin. Olin TYP:n asiakkaana. Tosin se diagnoosi oli silloin jo todettu vääräksi, kun tuota viimeistä paikkaa tarjottiin, mutta sillähän ei ollut asiassa mitään merkitystä. Opettajan sijaisuuden jälkeen pääsin pois TYP:n listoilta.
Tuosta on nyt jo useita vuosia aikaa. Rikos on luultavasti jo vanhentunut, mikäli sellainen tapahtui.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 21:23"]Kuntouttavaa työtoimintaa tarjotaan myös pitkäaikaistyöttömille. Ne soittaa sossusta ja sanoo että kunta joutuu maksamaan puolet työttömyyspäivärahoista ja että ne tulee tarjoamaan joko työtoimintaa tai kurssitusta että työnhakijan status muuttuisi ja kaupunki ei enää joudu maksamaan. Sitten kun suhtautuu vähän nihkeästi niin tulee hirveä saarna siitä miten kunta on kriisissä ja joutuu säästämään.[/quote]
Mites on, jos on 2 korkeakoulututkintoa? Tarjotaanko kuntouttavaa?
Miksei tarjottaisi, jos ei työllisty? Mulla on tosin vain 1 tutkinto, mutta lähettivät kutsun kuntouttavaan. Oudointa oli, että kutsun tullessa olin jo tavallisessa työkokeilussa. Otin yhteyttä sinne kontouttavaa järjestävään tahoon. Ihmettelivät kovin miksi sellainen kutsu oli lähetetty.
Kuntouttava on nimensä mukaisesti tarkoitettu niille, jotka eivät ole täysin tai suomeksi sanottuna lähellekään työkykyisiä. Pelkkä työttömyys ei tarkoita, ettei kykenisi töihin.
Eikö ole mielenkiintoista, että tavallinen kansalainen taantuu vuoden työpaikattomuuden jälkeen "kuntouttavaa työtoimintaan tarvitsevan" tasolle, mutta sopeuttamiseläkettä nostavat sen kun porskuttavat - eikä heitä rankaista työllistämispalveluiden kaltaisella "avulla"?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eikö sitä pidä jotenkin perustella, miksi ihmistä "kuntoutetaan". Jos on perusterve ja täysin toimintakykyinen, eikä ole mitään ongelmia elämän. tai arjenhallinnassa, niin millä perusteella ihminen voidaan laittaa kuntoutukseen?
Tuollainen kuntouttavahan voi olla jopa haitallista monelle. Se, mitä olen niistä kuullut, kuulostaa kuin joltain henkiseltä kidutukselta, jolla yritetään murtaa ihmisen mielenterveys ja ihmisarvo.
Kuntouttava työtoiminta on todella hyvä niille jotka siitä hyötyy ja sitä tarvitsee. Sinne ei lain mukaan saa laittaa niitä jotka voivat koska tahansa mennä palkkatöihin tai opiskelemaan. Jos joku kunta tekee niin, rikkoo lakia. Kuntouttava työtoiminta kuuluu aikuissosiaalityöhön, ja siksi sinne ohjataan typin asiakkaita. Työkkäri tai kuntakokeilu ei ohjaa ketään kutyyn ilman että asiakas ohjataan ensin typin asiakkaaksi, ja siel
Tuo ei ole totta, kyllä työkkäri ja kuntakokeilu pakottaa asiakkaita kuntouttavaan työtoimintaan. Ei siellä lakipykälistä
välitetä, kunhan asiakas saadaan jonnekin tyrkättyä.
Vierailija wrote:
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 22:46"]
Mikäli on pätevä syy esim. pitkäaikainen sairaus, todistetusti, ei leikata mitään.
[/quote]
Näin se varmaan pitäisi olla, mutta esim minun kohdallani napsahtit toissavuonna "ikuisuuskarenssi", kun kieltäydyin "kuntouttavasta" työstä, joka oli keskiraskasta teollisuustyötä, vanhojen helvetin isojen tietokonenäyttöjen purkamista alkeellisissa olosuhteissa. Pienintäkään toivoa minulla ei ollut tällä selkäydinahtaumalla, ja monella välilevyn pullistumalla suoriutua siitä, hyvänä päivänä olisin kyennyt sinne paikalle sentään menemään, huonona en sitäkään, hauskaksi asian tekee, että alunperin olen fyysisesti keveämmästä duunista, joka on jo ajat sitten siirretty kaukoitään, jäänyt sairauslomalle tuon selän ylirasituksen vuoksi,, sain tapella vuoden verran työvoimatoimiston, ja kelan kanssa, ennenkuin oikaisu tapahtui.
Mitään hauskaa en löytänyt.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mä olen ollut töissä 16v lähtien 49v asti. Eli 33 vuotta ja opiskellut 3 tutkintoa siinä työn ohessa.
Osaan kyllä käydä töissä ja päivärutiinit on kunnossa. Multa puuttuu vain se työpaikka. Nykyään 55v, turha toivo enää saada työtä. Hakemuksiin ei edes vastata.
Kuntoutus ja kuntouttava työtoiminta on kaksi ei asiaa. Kuntoutuksessa keskitytään johonkin sairauteen ja fyssarin, lääkärin jne. kanssa käydään asioita läpi ja tehdään jotain harjoituksia, jumppaa jne. Kuntouttava työtoiminta taas on nimensä mukaisesti työtoimintaa, eli tehdään jotain työtä, jotta se kuntouttaisi pikkuhiljaa henkilön siihen pisteeseen että voisi hakea töitä tai koulutusta, oppisi työelämän sääntöjä, sai
Olen kuntouttavassa työtoiminnassa jotta saisin kävelykykyni takaisin. Kuljen kyynärsauvalla. Eli pelkkää fyysistä kuntoutusta, kaikki muu kunnossa.
Ei kuntouttavaan tyltoimintaan välttämättä aina jouduta! Joku työhaluinen voi ihan itsekin haluta kuntouttavaan työtoimintaan kokeillakseen kykeneekö vielä työntekoon esim. oltuaan pitkän aikaa pois työmarkkinoilta jonkun sairauden tai vamman takia.