Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka joutuu kuntouttavaan työtoimintaan?

Vierailija
03.02.2014 |

Yhdessä ketjussa sanottiin, että vain sossun asiakkaat joutuu mukaan kuntouttavaan työtoimintaan. Onko tämä totta?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs lukijani kertoi henkilökohtaisessa viestissään, että hänelle oli TE-toimistossa työnnetty allekirjoitettavaksi valmiiksi laadittu aktivointisuunnitelma. Suunnitelmaan sisältyi kuntouttava työtoiminta, jota hän ei hyväksynyt. Niinpä hän kieltäytyi allekirjoittamasta sitä ja seurauksena oli tietenkin karenssi. Hän halusi täsmennystä kirjoituksiini, joiden mukaan kuntouttavasta työtoiminnasta voi kieltäytyä.

Pitää huomata, että näitä suunnitelmia on kahta eri lajia. Työllistymissuunnitelma perustuu julkisesta työvoimapalvelusta annettuun lakiin. Se laaditaan yhteisesti sopien silloin, kun henkilö ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi. Suunnitelmaan kirjataan kaikki yhdessä sovitut toimenpiteet työllisyyden edistämiseksi ja suunnitelma päivitetään aina ilmoittautumisen yhteydessä. Juuri tässä vaiheessa on oltava tarkkana. Jos suunnitelmaan on merkitty yhtenä mahdollisuutena kuntouttava työtoiminta, niin siitä ei enää sen jälkeen voi kieltäytyä ilman seuraamuksia.

Lain nimenomaisen määräyksen mukaan työllistymissuunnitelma laaditaan yhdessä sopien, joten se ei koskaan voi olla yksipuolinen saneluratkaisu. Juuri tähän perustuu tulkintani kieltäytymismahdollisuudesta. Lainkohta on Laki julkisesta työvoimapalvelusta 5:4 §.

Aktivointisuunnitelma laaditaan siinä vaiheessa, kun työnhakijaan on päätetty ruveta soveltamaan kuntouttavasta työtoiminnasta annettua lakia. Kuten olen monesti ennenkin sanonut, on lain nimi täysin harhaanjohtava. Kuntouttavaan työtoimintaan määrättävän ei tarvitse olla kuntoutuksen tarpeessa, vaan siihen riittää pelkkä työttömyys. Jos henkilö on saanut työmarkkinatukea 500 päivän ajan, saanut työmarkkinatukea päivärahakauden jälkeen 180 päivän ajan tai pääasiallinen toimeentulo on muodostunut viimeisen 12 kuukauden ajan toimeentulotuesta, voidaan terve ja työkykyinen henkilö määrätä kuntouttavaan työtoimintaan.

Tästä olen kirjoittanut tarkemmin mm. jutussani Laki ilmaistyovelvollisuudesta.

Aktivointisuunnitelma laaditaan periaatteessa yhteistyössä työnhakijan, TE-toimiston ja kunnan kanssa. Laissa on kuitenkin ikävä 2 luvun 8 §:n 3 momentti: Jos työ- ja elinkeinotoimisto arvioi, ettei henkilölle voida viimeistään kolmen kuukauden kuluessa tarjota työtä tai työllistymistä edistäviä toimenpiteitä, aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä kuntouttava työtoiminta. Tässä vaiheessa ei siis enää voi kieltäytyä.

Tai voi tietenkin, mutta siitä seuraa rangaistus. Heinäkuun alussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen kieltäytymisestä seuraava työttömyysetuuden menetys kestää 60 päivää. Siltä ajalta voi saada kunnan toimeentulotukea, mutta sitä alennetaan 20 % kieltäytymisen johdosta. Lakimuutos on kuitenkin huomattava parannus verrattuna entiseen viiden kuukauden työvelvoitteeseen.

Tämä on melkoinen viidakko. Siksi onkin syytä varoittaa, että nämä lakia yleisellä tasolla selittävät juttuni eivät kelpaa kartaksi. Näitä pitää käyttää kompassina, joka ohjaa oikeaan suuntaan tässä ryteikössä.

http://sakutimonen.com/tag/tyollistymissuunnitelma

Vierailija
22/56 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sossun asiakas,en hae tt tukia. Silti kuntouttavassa,koska yli vuoden työttömyys takana. En oikein tiedä mitä tämä on . Menen kuitenkin kiltisti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sooouuu kirjoitti:

En ole sossun asiakas,en hae tt tukia. Silti kuntouttavassa,koska yli vuoden työttömyys takana. En oikein tiedä mitä tämä on . Menen kuitenkin kiltisti

Nostit sitten aika vanhan ketjun ylös.

Näin sanoo kela:

"Kuntouttava työtoiminta – kunta tukee työllistymistäsi

Kuntouttava työtoiminta parantaa elämänhallintaa ja lisää mahdollisuuksia työllistyä. Toiminta on tarkoitettu niille, jotka ovat olleet työttöminä pidempään.

Voit rakentaa polkua kohti avoimia työmarkkinoita, kun osallistut kuntouttavaan työtoimintaan. Kyseessä ei ole työsuhde, vaan tavoitteena on esimerkiksi totuttautua työelämän pelisääntöihin ja jämäköittää omaa elämänhallintaa.

Työtoimintaa kunnissa ja yhdistyksissä

Kuntouttavaa työtoimintaa järjestää kunta. Toiminta sijoittuu yleensä kunnan eri toimipisteisiin sekä eri yhdistyksiin avustaviin tehtäviin.

TE-toimiston ja kunnan virkailija laativat kanssasi aktivointisuunnitelman. Siinä sovitaan kuntouttavasta työtoiminnasta ja sen sisällöstä.

Varaa aika TE-toimistosta ja kysy aktivointisuunnitelmasta sekä kuntouttavasta työtoiminnasta."

Vierailija
24/56 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän maakunnassa toimii valmennussäätiö, siellä on valmentautujina terapiatyössä olevia, työkokeilijoita, työharjoittelijoita ja kuntouttavassa työtoiminnassa olevia. 

Säätiölle ei kukaan "joudu" pakotettuna, toki joillekin sitä vahvasti suositellaan. Ketään ei voi valmentaa väkisin, jos ensimmäisen kuukauden jälkeen sopimuksen jatko katsotaan yhdessä joko tehottomaksi tai turhaksi, ei sopimusta jatketa, palaverissa on paikalla työvalmentaja, yksilövalmentaja, valmentautuja ja maksavan tahon edustaja. Aina porukalla mietitään mikä on valmentautujalle paras ratkaisu päästä elmässä eteenpäin. Ei ole tarkoituksenmukaista jonkun tahon maksaa monta kymppiä päivässä + valtion maksamat rahat siitä että joku ei halua olla työpajalla.

Säätiöllä on n. 70% valmentautujista sellaisia jotka etenevät positiivisesti, töihin, työharjotteluun, kouluun, eläkkeelle jne. Vuoden aikana säätiöllä on eripituisilla ja erilaisilla sopimuksilla n. 1000 henkilöä, palkallisia henkilöitä on n. 100, työvalmentajia, yksilövalmentajia, tuotannon työntekijöitä, toimiston väki ja hallinto. Toimintaa on useilla eri paikkakunnilla ja suurimmassa kaupungissa viidessä eri rakennuksessa koska osastoja on 11 erilaista, joissa kaikissa on monia erilaisia töitä joita voi tehdä, jokaiselle jotakin. Jos yhdeen hommaan tai osastoon kyllästyy, voi vaihtaa toiseen paikkaan.

Maksava taho on yleensä aika tarkka siinä että jos kuntouttavassa työtoiminnassa on joku henkilö joka olisi oikeasti valmis palkkatöihin, hänelle ei makseta kuntouttavaa enää tai alunperinkään, vaikka henkilö sitä itse haluaisi. Kuntouttava työtoiminta ei ole sama asia kuin kuntoutus. Kuntouttava työtoiminta kyllä kuntouttaa ihmistä, mutta ihmistä ei varsinaisesti kuntouteta. Työvalmentajat pajoilla eivät ole sotepuolen kouluja käyneitä, vaan sen oman pajansa alan, esim. metalli- puu- autohuolto- ompelu, he opettavat valmentautujia tekemään työtä ja ohjaavat jonkin verran tarvittaessa elämänhallintaakin. Yksilövalmentajat taas auttavat esim. työpaikan tai koulutuspaikan etsimisessä, kelan tai muiden viranomaisten kanssa asioinnissa jne.

Vierailija
25/56 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sossun asiakas,en ole tt asiakas. Silti käsky kuntouttavaan tuli. Oltuani 2vuotta työtön. Että elkääpä sekoittaa asioita. Sossuun kuulema menee ilmoitus,että olen kuntouttavassa. En vaan tiedä miksi:D

Vierailija
26/56 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset aina kritisoi kuntouttavaa työtoimintaa, mutta itse olen onnellinen kun saan olla kuntouttavassa työtoiminnassa. 

Se tuo arkeen rutiinia ja näkee ihmisiä. 

Eikä tarvitse aina olla yksin. 

Vierailija
27/56 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kuka pääsee kuntouttavaan työtoimintaan. 

Itse olen päässyt kuntouttavaan työtoimintaan ja kun minulla kerran meinasi työt loppua. Ni itse pyysin, että saan jatkaa, kun se tuo arkeen sisältöä ja rutiinia.

Mieluummin olen kuntouttavassa työtoiminnassa, kun vain kotona.

Vierailija
28/56 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä korkeakoulututkinnot ole auttaneet kun "kutsu" kuntouttavaan työtoimintaan on käynyt. Aktivointisuunnitelman

tekijä on vaan "vaikeana" selittänyt, että ethän sä sinne oikeasti kuulu. Jos ei mene, niin työmarkkinatuesta leikataan.

Vierailija
29/56 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni otettiin huostaan, kesken oppituntien 4. luokalta. Sen jälkeen ei ole käynyt koulua, koska sossu ei valvo tai välitä huostaamistaan lapsista. Täysi-ikäisenä pääsi tukiasunnon kautta vuokra-asuntoon. Lapseni ohjattiin kuntouttavaan työtoimintaan, mutta keskeytti, kun huomasi siellä entisiä ohjaajiaan lastenkodeista. Sen jälkeen hän on ollut pajatoiminnassa, puutöitä ja kädentaitoja harjoittamassa. Kela tukee vain sossun asiakkaita kuntoutumaan rajattomasti. Kotona asunut nuori saa Kelan kuntoutus turpa opiskella korkeintaan vuoden. Siis on totta, että kuntouttava työtoiminta kohdistuu sossun asiakkaisiin. Kuntoutuvatko he? Ainakaan minun lapset eivät opiskele enää lastenkotitraumojen johdosta. 

Vierailija
30/56 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät pysty todistelemaan jatkuvasti sairauksiaan, jotkut eivät lainkaan. Ja ei ole silti pakko mennä siihen. Luultavasti sellainen pahentaisi joidenkin tilaa, joko psyykkistä tai fyysistä. Kuntouttava voi ollakin rampauttava.

Vierailija
31/56 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä pidä jotenkin perustella, miksi ihmistä "kuntoutetaan". Jos on perusterve ja täysin toimintakykyinen, eikä ole mitään ongelmia elämän. tai arjenhallinnassa, niin millä perusteella ihminen voidaan laittaa kuntoutukseen?

Tuollainen kuntouttavahan voi olla jopa haitallista monelle. Se, mitä olen niistä kuullut, kuulostaa kuin joltain henkiseltä kidutukselta, jolla yritetään murtaa ihmisen mielenterveys ja ihmisarvo.

Vierailija
32/56 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut määrättiin terveenä kuntouttavaan työtoimintaan. Nykyään se ei taida olla edes sallittua. Täysin terveitä ihmisiä ei voida määrätä kuntouttavaan työtoimintaan vain sillä perusteella että työttömyys on pitkittynyt. Onneksi työ oli edes tärkeää, sillä viihdytin vanhuksia. Keittelin kahvia ja juttelin. Työpaikka oli lähellä, joten ei mennyt rahaa kyyteihin. Evääksi tein leipää, koska olin vain neljä tuntia työpaikalla, vaikka koko ajan yritettiin saada tekemään pitempää työpäivää yhdeksän euron päiväpalkalla. Kovana sai olla siinä asiassa. Lisäksi oli kova työ päästä eroon kuntouttavasta. Käytännössä pääsin siitä vain menemällä palkkatuettuun työhön. Vasta sitten sain postitse paperit, joissa erosin kuntouttavasta. Kun tein palkkatukityöni loppuun niin pääsin ansiosidonnaiselle.

Vierailija
33/56 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 21:23"]Kuntouttavaa työtoimintaa tarjotaan myös pitkäaikaistyöttömille. Ne soittaa sossusta ja sanoo että kunta joutuu maksamaan puolet työttömyyspäivärahoista ja että ne tulee tarjoamaan joko työtoimintaa tai kurssitusta että työnhakijan status muuttuisi ja kaupunki ei enää joudu maksamaan. Sitten kun suhtautuu vähän nihkeästi niin tulee hirveä saarna siitä miten kunta on kriisissä ja joutuu säästämään.[/quote]

Mites on, jos on 2 korkeakoulututkintoa? Tarjotaanko kuntouttavaa?

[/quote]

No ei sinne tutkinnolla tai niiden puutteella haeta. Jos et ole pystynyt olemaan työelämässä, voit päästä kuntoutukseen.

Päästä? Eikö tuohon jouduta? Entä jos pystyy olemaan töissä muttei ole töitä.

Vierailija
34/56 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ellet MENE TÖIHIN.

Vierailija
35/56 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole soskun asiakas, mutta vajaa työkuntoinen ja kuntouttavaan

työtoiminta auttaa minua pysymään arjessa mukana, kun tuo muuta sisältöä kuin olla yksin kotona.

Ei kotona näe ihmisiä. 

Vajaa työkuntoinen ei muuten ole mitään mahdollisuutta päästä ikinä oikeisiin töihin, ku meissä on liian iso riski työantajille

Vierailija
36/56 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote: Luultavasti velvoitetaan. Paltamossahan se yksi insinööri oli puusorvin edessä.

Mitä pahaa siinä on, jos insinööri on sorvaajana? Kunhan siitä sorvaamisesta maksetaan sorvaajalle kuuluva palkka.

t. sorvaamista opiskeleva maisteri

Vierailija
37/56 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Periaatteessa siihen ovat velvoitettuja kaikki pitkäaikaistyöttömät. Tai oikeammin kunta on velvoitettu sitä tarjoamaan, ja ellei tarjoa, saa paljon toiminnan kuluja suuremmat sakot valtiolta. Työttömän ei tietysti ole pakko sitä ottaa vastaan, kieltäytymisestä laitetaan vaan naamasta riippuen joko 3 kuukaudeksi tai loppuelämäksi tuet poikki.

Tutkintoja tai työkokemusta ei enää pitkäaikaistyöttömän statuksessa katsota, kaikki sinne joutuvat. Ainoastaan jos sitä ennen pääset esim. kurssille, niin statuksesi muuttuu, etkä sinne joudu.

Kunnasta riippuu, että miten paljon toimintaa järjestetään ja miten paljon sinne on paikkoja. Joissakin kunnissa maksetaan mieluummin nuo sakot.

Samassa paikassa saattaa olla myös alkoholisteja tai muita mielenvikaisia, jotta kaikilla olisi varmasti turvallinen olo yhdessä.

Olet väärässä. Pitkäkään työttömyys ei automaattisesti tarkoita kuntoutuksen tai tässä oikeammin sanottuna "kuntoutuksen" tarvetta.

Kuntoutusta tarvitsee ihminen, joka ei ole työkykyinen. 

Vierailija
38/56 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ole soskun asiakas, mutta vajaa työkuntoinen ja kuntouttavaan

työtoiminta auttaa minua pysymään arjessa mukana, kun tuo muuta sisältöä kuin olla yksin kotona.

Ei kotona näe ihmisiä. 

Vajaa työkuntoinen ei muuten ole mitään mahdollisuutta päästä ikinä oikeisiin töihin, ku meissä on liian iso riski työantajille

Millainen toiminta on sopivaa tuossa tilanteessa?  Että saa siis oikeasti sisältöä elämään.

Vierailija
39/56 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei siinä korkeakoulututkinnot ole auttaneet kun "kutsu" kuntouttavaan työtoimintaan on käynyt. Aktivointisuunnitelman

tekijä on vaan "vaikeana" selittänyt, että ethän sä sinne oikeasti kuulu. Jos ei mene, niin työmarkkinatuesta leikataan.

Minä sanoin, että olen työkykyinen, joten en tarvitse kuntouttavaa. 

Ei tullut karenssia. 

Vierailija
40/56 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 21:23"]Kuntouttavaa työtoimintaa tarjotaan myös pitkäaikaistyöttömille. Ne soittaa sossusta ja sanoo että kunta joutuu maksamaan puolet työttömyyspäivärahoista ja että ne tulee tarjoamaan joko työtoimintaa tai kurssitusta että työnhakijan status muuttuisi ja kaupunki ei enää joudu maksamaan. Sitten kun suhtautuu vähän nihkeästi niin tulee hirveä saarna siitä miten kunta on kriisissä ja joutuu säästämään.[/quote]

Mites on, jos on 2 korkeakoulututkintoa? Tarjotaanko kuntouttavaa?

Miksei tarjottaisi, jos ei työllisty? Mulla on tosin vain 1 tutkinto, mutta lähettivät kutsun kuntouttavaan. Oudointa oli, että kutsun tullessa olin jo tavallisessa työkokeilussa. Otin yhteyttä sinne kontouttavaa järjestävään tahoon. Ihmettelivät kovin miksi sellainen kutsu oli lähetetty. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan