Aloitan opettajan hommat 1-2 -luokalla loppiaisen jälkeen.
Suunnitelmissa:
- joka aamu eka tunti istutaan lattialla ringissä oppimassa asioita leikinomaisesti (matikkaleikkejä, näyttelemistä, tarinankerrontaa, laulua, tanssia...)
- Seuraavat pari tuntia ovat kirjoitus- tai laskuharjoitustunteja jossa on yhteinen osuus ja työosuus. Edistyneemmille on omia tehtäviä luokan takaosassa, joita täydennetään ja neuvotaan tarpeen mukaan. Saavat halutessaan opetella vaikka koko ala-asteen perusoppimäärän saman tien ;)
- Loppupäivä omistetaan luovalle toiminnalle ja kädentaidoille. Myös sellaiset aineet kuin uskonto ja ympäristötieto opitaan tekemällä, ei istumalla pulpetissa.
- En halua antaa arvosteluja, vaan opetan kunnes kaikki ovat oppineet vähintään sen " mitä kuuluu" , pidän vanhempainvartit keväällä " arvosteluksi" .
Kommentteja, toiveita, mitä lisää?
Kommentit (43)
Et voi antaa oppilaiden edetä omaan tahtiinsa vaikka koko ala-asteen oppimäärää, koska he voivat tehdä asiat vääri, jos heitä ei olla ohjaamassa. Lapset saattavat myös alkaa hätäilemään ja perusasiatkin oppimatta.
Miksi siellä koulussa ei voida opettaa ihan kunnolla? ei tässä maailmassa pärjää luovalla ja luovimalla... juuri tuolla tavalla on yhtä lapsistamme opetettu ja nyt kun vaihtoi koulua, on auttamatta jäljessä uudessa luokassa... älkää luoviko, vaan opettakaa kunnolla!! Päiväkodit ovat ihan erikseen.
Määrättyjen " lukujärjestystuntien" aikana opettaja on tietenkin täydellisesti vaatuussa toiminnastaan ja lasten tuevallisuudesta.
Vierailija:
Ja olen jo päättänyt että jokaisesta on vain positiivista sanottavaa (vaikken ole vielä edes nähnyt lapsia).
Tämä on ensimmäinen työpaikkani ;)ap
Asiantuntija-mammat ovat hyökänneet paikalle----
onhan se hyvä että on suunnitelma, niin on sitten jotain mitä tarpeen tullen voi muuttaa. Parempi ainakin kuin että lähtisi ihan tyhjältä pöydältä maanantaina liikkeelle.
YLt ja uskonto onkin aika helppo opettaa toiminnallisesti, varsinkin vielä 1-2-luokilla. Muista nyt kuitenkin se, että kaikki ei opi samoilla tavoilla (edes toiminnallisesti) ja että useimmat oppivat parhaiten kun eri tapoja yhdistellään.
ap:lle :-) Muistathan, että ekat kaksi vuotta ovat tosi rankkoja, sitten helpottaa. Älä huutele suunnitelmistasi kovin suureen ääneen IRL. Saattavat ruusuiset unelmat karista matkan varrella :-/ Yhdysluokka on kuitenkin vielä oma alansa...
T. Ope itsekin, joka kuvitteli opettavansa " kaiken" yhteistoiminnallisesti
koulu alkaa ja loppuu lukkarin mukaan. Arvioinnista sanotaan Opsissa, että sen tulee olla monipuolista. Ja ihan opettajan oikeusturvan kannalta on hyvä pitää kirjaa oppilaiden kehittymisestä. Opettajanhan on kyettävä perustelemaan (kirjallisesti) oppilaan oppimista, jos vanhemmat sitä pyytävät.
Muuten kuulostaa tosi mukavalta.
t. aineenopettaja.
Alkuopetuksessa täytyy oppia " kunnolla" vain peruslaskutoimitukset ja äidinkielen perustaidot (lukeminen, kirjoittaminen). Ne opimme kunnolla. Opimme istumalla pulpetissa ja opimme samaa piirtämällä, askartelemalla leikkimällä ja liikkumalla. En usko että kukaan voi olla oppimatta niin että minun tarvitsisi arvostella häntä jollain muulla kuin parhaalla arvosanalla. Joku voi olla hitaampi, mutta hän saa tukiopetusta kunnes on saavuttanut halutun tason. En halua myöskään että edistyneemmät turhautuvat odotellessaan hitaampia. He saavat jatkaa siitä mitä osaavat, mutta VASTA kun ovat näyttäneet osaaavansa ja VASTA kun olen neuvonut heille miten jatkaa. Minulla on erinomaisia työkaluja tähän saatavana.
ap
(ja siksi kaikki opettajat ei kehtaa jättää luokalleen niitäkään lapsia ,jotka pitäisi) Ekaluokkalaisten opettamisessa on paljon kiinni vielä ihan henkilökemioistakin.
Mutta kuten yltä luimme, ap on valmis käyttämään tukiopetukseen myös omaa aikaansa palkallisen ajan ohella, niin että kaikki lapset saavat sitä " tarpeeksi" . Olisiva varmaan hyvin tyytyväinen jos lapseni saisi hänet opettajakseen.
Vierailija:
ap:lle :-) Muistathan, että ekat kaksi vuotta ovat tosi rankkoja, sitten helpottaa. Älä huutele suunnitelmistasi kovin suureen ääneen IRL. Saattavat ruusuiset unelmat karista matkan varrella :-/ Yhdysluokka on kuitenkin vielä oma alansa...T. Ope itsekin, joka kuvitteli opettavansa " kaiken" yhteistoiminnallisesti
Juu en kyllä ihan tähän tapaan puhu IRL, mutta ymmärtänette että täytyy tsempata itseään hyvään fiilikseen kun nyt pääsee töihin käsiksi ;)
Toivottavasti osaan olla oikealla tavalla joustava tilanteen mukaan :)
ap
Voi olla melkoisen haastavaa, jos oppilaasi joutuvat kesken lukuvuoden kovin radikaalisti muuttamaan juuri opittuja koululaisen perustaitojaan. Mieti myös ketä palvelee se, että olet jo nyt päättänyt arvioida kaikki lapset kiitettävällä arvosanalla, vaikka et tiedä luokan tasoa omien sanojesi mukaan. Arvioinnin tehtävänä on kertoa niin lapsille kuin vanhemmille, missä kohdin oppimisen tietä nyt ollaan menossa. Ja tukiopetusresursseja ei ikävä kyllä ole kaikkialla saatavilla niin paljon kuin tarvetta olisi.
Suunnitelmasi kuullostaa mukavalta, mutta mieti ap näitä muutamia kriittisiä kohtia ja toimi niinkuin sisäinen ammattilaisesi ja opetussuunnitelma sinua ohjaa ( lienet kuitenkin pätevä opettaja? ). Älä muuta kaikkea kerralla, vaan pikkuhiljaa hyvä tulee.
Pelkästään kirjallisen palautteen. Muistaakseni.
tukiopetusrahoja ei juuri ole! Älä ala tekemään palkatonta työtä. Arvosteluasteikon koko skaala on tarkoitettu käytettäväksi. Mutta säilytä positiivinen asenne kaikkien oppimiseen ;-)
T. Se maanläheinen YTO-ope :-)
sitä osaa erinomaisesti, hyvin, tyydyttävästi tai " tarvitsee harjoitusta"
eli olemme taivaan kiitos päässeet eroot keskiarvokäyristä, joiden mukaan joka luokalla oli pakko olla kaksi hyvää ja kaksi huonoa ja iso kasa keskitasoisia. Nyt voimme arvostella kaikki hyviksi, jos kaikki ovat hyviä. Tai huonoiksi, jos kaikki ovat huonoja (ja oma kantti kestää myöntää, että oppimistulosket omalla opetuksella ovat surkeita).
Jos olet mun lapseni ope, mä teilaan sut ennenkuin ehdit sanoa kissa. Eka työpaikka, ei pätevyyttä, laulua-leikkiä-laskentoa?
Huomaa, että olet idealisti et realisti. Idealisti ei ikinä saa arkea toimimaan jos et edes tiedä mihin olet ryhtymässä.
Olen itse myös ala-asteen opettaja, ja voin kertoa, että opettajan huoneessa tuskin katsotaan kovin hyvällä.
Mitä jos pojat lyö toisiaan? Mitä sitten? Aiot sanoa vain hyviä kannustavia asioita. Kun tytöt tappelee kavereista? Miten sen ratkaiset?
Juuei mun lapsille eikä mun kouluun.
Ajattelin käyttää ensisijaisina metodeina keskustelua, sovittelua, sopimuksia, Ben Fuhrmanin metodeja (muksuoppi, vastuunotto). Miten itse ratkaiset kun tytöt tappelevat kavereista, arvon 30? Jälki-istunnolla?
ap
Ja olen jo päättänyt että jokaisesta on vain positiivista sanottavaa (vaikken ole vielä edes nähnyt lapsia).
Tämä on ensimmäinen työpaikkani ;)
ap