Oliko muilla ällöjä sukulaisukkoja?
Meidän suvussa miesten yhteinen "huvi" oli tarkkailla meitä teinityttöjä ja "kiusata" meitä Sillä nimikkeellä naisetkin puolustelivat heidän tekemisiään: "Pekka se vaan kiusaa sua, älä välitä". Näiden pervojen kiusaaminen oli sitä, että kun joutui kulkemaan esim. tilanahtauden takia läheltä näitä miehiä, tarrasi joku aina tissiin kiinni ja sanoi että "kappas vaan, sullahan on tissit kasvanu!" Tai sitten tarrattiin kiinni pakarasta. Saattoipa joku työntää pikaisesti käden haarojen väliln ja nauraa päälle, kun teini hämmentyi. Rintsikoiden väriä udeltiin vähän väliä ja sitä onko karvoja kasvanut. Aika nopeasti sitä oppi arvoimiaan, mistä kannatti liikkua ja mistä ei, ylsikö joko koskemaan. Jonkinlainen trauma siitä jäi, sillä yhä edelleenkin, yli nelikymppisenä, mä en voi puhua kenellekään noista miehistä ilman että ristin käteni rintojeni päälle.
Kaiken lisäksi kerran kun olin hoitamassa siskoni parivuotista lasta (olin silloin n. 17-vuotias) kun siskoni oli töissä ja siskon mies tuolloin 27 v. nukkui yövuoron jälkeen. Muistan, että kuullut kun siskoni mies heräsi ja yhtäkkiä hän tuli halaamaan minua takaapäin ja antoi pusun kaulallani. Panikoin, mutta en tiennyt mitä tehdä. Hän sanoi minua ihanaksi ja että on aina tykännyt katsella mua. Tuo kerta jäi onneksi ainoaksi, mutta meni monta, monta vuotta että en voinut jäädä hänen kanssa kahdestaan mihinkään. Ihan suoraan sanoen pelkäsin häntä. Nyt voin olla jo tekemisissä, mutta aina on se epämiellyttävä olo.
Meidän suvun miehet tais kaikki olla enemmän tai vähemmän sekaisin tai sitten joukossa tyhmyys tiivistyi. Jälkensä se on jättänyt muhun enkä ikinä sallisi samanlaista kohtelua tyttärelleni, kuin mitä itse sain tätien ja äidin katsellessa vierestä.
En tiedä, oliko vaikutusta sillä, että me asuttiin maalla ja kaikki nuo sukulaisukot oli kouluja käymättömiä tehdastyöläisiä.
Kommentit (182)
Onneksi olen lesbo. Miksi te naiset muuten haukutte toisten naisten seksuaalisuutta vaikka miehet kourivat, raiskaavat ja lähentelevät teitä eivätkä pidä teitä minkään arvoisina? En ikinä antaisi yhdenkään miehen koskea minuun.
Pakko kirjoittaa omiakin kokemuksia. Isäni on tuollainen kaksimielinen kähmijä. Kaikenlaista olen kuullut ja nähnyt pienestä pitäen. Rintojen, takapuolen koskettelua, läpsimistä ja arvostelua. Karvoituksesta kysymistä, seksiasioista tivaamista. Tunkenut suihkuun samaan aikaan. Kaikenlaista. Oon kuullut ja nähnyt seksiä pienestä pitäen. Vasta isompana tajunnut ettei ole ihan normaalia. Myöhemmin jouduin seksuaalirikoksen uhriksi (tekijä ei ollut sukulainen).
Edellinen kirjoitti että onneksi on lesbo. Itse olen ollut myös naisten kanssa yhdessä, ei paljoa kehumista. Yksi oli täysi nymfomaani ja tietämättäni kihloissa. Toinen alkoi erittäin väkivaltaiseksi, painosti seksiin ja esimerkiksi repi alapäästä, sormetti väkisin yms. Että löytyy näitä hulluja naisistakin.
Minulla oli semmoinen setä, joka oli aina kaikissa sukujuhlissa ensimmäisenä ihan rapakännissä. Juhannuksena kun muut grillasivat makkaraa yhdeksän aikaan illalla, setä nuokkui penkillä puolitäysi viinamuki naamansa edessä ja nenänpäästä tiputteli hitaasti räkää viinamukiin. Setä ei ollut muita kohtaan koskaan mitenkään perverssi, mutta ainakin minua hän kyllä ällötti. Ja oli tietty aina niin huonossa kunnossa illalla, ettei siitä kotiin lähdetty ajamaan, vaan jäi aina yöksi juhlapaikkaan ja aamuseitsemältä saatiin me lapset kuunnella mökin parvelta kuinka setä purjoaa lattiat täyteen alhaalla.
Jotenkin luulen että tuo pervosukupolvi/kulttuuri on kuollut ja kuolemassa pois, mutta heidän lapsensa, meidän vanhempamme ovat eläneet sitä aikakautta ja se elää perintönä meissä. Häpeää ja outoa suhtautumista seksuaalisuuteen, heikkoa itsetuntoa.
Itselle tulee mieleen että ukki oli pelottava ja jotenkin "vääränlainen" eikä kukaan halunnut mennä syliin tai kulkea läheltä ohi. Äitini on kärsinyt lapsuudestaan saakka mielenterveysongelmista ja vasta aikuisena sain tietää mistä äiti on kotoisin yms.
Tulee myös mieleen että äiti oli todella huono kasvattamaan kuukautisiin ja seksiin liittyvissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin tuollaista tapahtuu?
Luultavasti ihan joka puolella Suomea. Ei se valitettavasti ole mitenkään johonkin tiettyyn paikkaan/osaa Suomea lukeutuva ilmiö. Ja vielä sen verran aiheesta, että aina ei koko suku ole kamalaa, mutta joku sen jäsen saattaa olla. Oma isäni ei esim koskaan olisi käyttäytynyt mitenkään epäsopivasti. päinvastoin. Oli kultaisin ja ihanin ihminen mitä tiedän, mutta silti minua 10v vanhempi veli yritti käyttää meitä tyttöjä hyväkseen. Eikä varmasti saanut mitään mallia meiltä kotoa. Oli vaan juuri sen luontoinen, että voin kuvitella hänen olleen juuri tuollainen tissien puristelija ja limaisten puhuja naisille. Vaikka ihan vieraillekin. Mutta ei meillä muilla ollut tuon suuntaisia ongelmia. En tiedä, miksi veli oli tuollainen. Mutta me tytöt oltiin niin nuoria, ettei oikein edes ymmärretty, mitä se veli yritti, hävettiin vain, eikä hiiskuttu vanhemmille sanaakaan veljen sopimattomasta käytöksessä. Vanhemmat olisivat kyllä tehneet siitä lopun, siitä voin olla varma.
Joo, yks sukulaisukko kysyi aina kun nähtiin että "onko nakki tallella" ja heilutteli sormeaan. Jostain syystä en oikein tykännyt kun lähdettiin niille kylään.
M35
Vierailija kirjoitti:
Ollaan me kaikki fiksumpia, ja puututaan HETI jos nähdään jotain vastaavaa tapahtuvan. Jos jotain tuollaista hämärää tapahtuu, pyydetään lapsia menemään leikkimään toiseen huoneeseen ja sanotaan heti siinä ajassa ja paikassa suoraan, kaikkien läsnäolevien aikuisten kuullen, että jätäpä Aki se tyttö rauhaan, ei tuo ole hyvä juttu. Pieni julkinen nöyryytys on siinä kohdalla ihan paikallaan, ja saavatpahan muutkin aikuiset ottaa oppia miten lasta puolustetaan. Ja nimenomaan heti, ei myöhemmin, koska silloin tapaus on sellaisenaan vielä kaikilla tuoreessa muistissa eikä hyssyttelevät mielikuvat ole ehtinyt tarrautumaan niihin.
Juuri näin. Aikuisten on AINA puututtava HETI kun tällaista häiriköintiä tapahtuu. Lapsia ja nuoria on suojeltava kaikelta häiriköinniltä. Oli kyse kenestä tahansa ja oli kyse millaisesta höiriköinnistä tahansa, tyttö tai poika. Ulkonäköön ja ja henkimökohtaista reviiriä ei saa loukata, aikuisen täytyy ymmärtää puolustaa, koska lapsi tai nuori ei välttämättä uskalla tai osaa puolustautua!
Oksettavaa, että edes omat vanhemmat eivät tajua puuttua häiriköintiin. En annna kenenkään olla epäasiallinen ketään sukulaisnuorta tai lasta kohtaan! Onneksi meillä on fiksu suku, koskaan ei ole tarvinnut pelätä epäasiallista kohtelua tai käytöstä, ei läträtä viinan kanssa, ei puhuta asiattomuuksia, eikä pervoilla toisten kustannuksella. Lapsia ja vanhuksia kunnioitetaan.
Hienoa AP että sait katkaistua suvussa olevan kierteen. Sivistyneet ihmiset eivät käyttäydy epäasiattomasti.
Minä kerran tulin kymmenvuotiaana tallilta ja olin leikannut hoitohevoseltani parin sentin pituisen pätkän jouhia (omistajan luvan kanssa tietysti). Meillä oli joku vanha sukulaismies kylässä. Esittelin jouhia siinä eteisessä sitten ja sukulaismies kysyi, että onko mulla varmasti liimaa, että saan karvat pysymään kun ei omia varmaan vielä ole vai onko.
(Ja teille, jotka eivät hevosia harrasteneet: tuolloin oli ihan yleisesti pikkutyttöjen tapana liimailla hevosen jouhia tallivihkoon, johon kirjoiteltiin hepparunoja ja päivän tallin tapahtumia yms.)
Mua lähenteli autokoulunopettaja, laittoi käden reidelleni ajotunnin lopuksi. JA piti sitä siinä. Jäädyin, enkä osannut sanoa enkä tehdä mitään silloin.
Ei sukulaismies vaan isä. Pahoittelen jos liian rankkaa tekstiä. Oli lapsena muutenkin pahoinpitelyä yms. mutta pahin oli se, kun nukuin vanhempien kanssa samassa sängyssä painajaisten takia, ja tämä kamala mies päätti harrastaa seksiä äitini kanssa VAIKKA tiesi minun olevan siinä. Traumatisoiduin pahasti.
Lisäksi puhui vihjailevasti lasten läsnäollessa.
Oltiin viidennellä luokalla. Kaverin kanssa käytiin lähikaupassa (Helsingissä). Siellä n.45-50 vuotias ällöttävä virne naamallaan kysyi meiltä että joko karvat kasvaa, tissit ei ainakaan. Okikohan tää joku teidän sukulainen. No ei mutta tää tilanne oli jotenkin ihan tosi suuri järkysys mulle kun aikuinen mies tollaista sanoi. Sen jälkeen en enää luottanut siihen että aikuinen olisi aina turvallinen kun meistä ihan selkeästi näkyi että olimme lapsia.
Tää tilanne käy mun päässä useinkin,edelleen nyt 34 vuotiaana ja järkytys että tää onkin ihan yleistä joissain suvuissa. Hyi hitto! Pahoittelut kaikille jotka tällaista joutuneet kokemaan.
Toivon että vastaisuudessa me kaikki aikuiset tällaiseen puutumme jos sellaista näemme.
Vanhat äijät aina ovat olleet törkeitä puheissaan tai ihan käyneet käsiksi, mutta olen aina, ihan silloin nuorenakin ajatellut, että ovat jotenkin säälittäviä ja että kopeloikoon, eihän ihoni siitä kulu. Kerran olen tirpaissut yhtä kuonoon, joka ylitti pikkuhousuin päästä, siihen vedin rajan, mutta en kyllä osannut siitä mitenkään traumatisoitua. Autokoulunopettajan käsi reidellä, opettajan käsi vyötäröllä, papat vetäneet kokouksessa väkisin syliinsä... en ole ikinä tajunnut, että siitä pitäisi järkyttyä ja pöyristyä. Aina olen vain nauranut niille. Apua... olenkohan jotenkin vajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vanhat äijät aina ovat olleet törkeitä puheissaan tai ihan käyneet käsiksi, mutta olen aina, ihan silloin nuorenakin ajatellut, että ovat jotenkin säälittäviä ja että kopeloikoon, eihän ihoni siitä kulu. Kerran olen tirpaissut yhtä kuonoon, joka ylitti pikkuhousuin päästä, siihen vedin rajan, mutta en kyllä osannut siitä mitenkään traumatisoitua. Autokoulunopettajan käsi reidellä, opettajan käsi vyötäröllä, papat vetäneet kokouksessa väkisin syliinsä... en ole ikinä tajunnut, että siitä pitäisi järkyttyä ja pöyristyä. Aina olen vain nauranut niille. Apua... olenkohan jotenkin vajaa?
Sitä omaa vajautta voi miettiä hartaasti, jos vain naureskelee sille, että vieraat sua kopeloi.. Toivottavasti sulla ei ole lapsia joille välität saman välinpitämättömän ja itseään kunnioittamattoman asenteen.
Mikä siinä on ollut niin vaikeaa, ettei kukaan ap:n suvun naisista ole saanut suutaan auki? Kuinka tolloja noiden naisten on täytynyt olla, etteivät ole puolustanut edes omia tyttäriään? Hanuristahan nuo miehetkin ovat, mutta jos kukaan ei niitä kiellä, niin jatkuvasti pahenevat kierrehän tuossa aivan selviö.
Näin vuosikymmenien takaisten toimintamallien moralisointi ja tuomitseminen on kyllä turhaa ja typerää. Kyllä 70-luvulla oli aivan normaalia mm. tupakoida lasten ääressä, esim. autossa. Ei sitä nyt enään hyödytä olla tuomitsemassa ja jeesustelemassa. Eiköhän se riitä, että nykyään toimitaan, jos ei nyt aina aivan oikein, niin ainakin paremmin?
Hyi helvetti mitä juttuja, ihan jotain Syvä joki -meininkiä? Toivon todella, että tämä metsäläiskulttuuri alkaa pikkuhiljaa olla menneen talven lumia.
Olen kyllä ammattilaisilta kuullut, että tuollainen epänormaali pervoilu ka insesti painottuu vahvasti pohjoiseen. Liikkuvan työn työntekijät näkevät ja kuulevat kaikenlaista ja jos asuu elämänsä aikana usealla paikkakunnalla, niin pystyy vertaamaan näitä keskenään.
Mun suvussa on oksettavia miehiä ja naisia. Isän puolen suvussa on jotain pahasti vialla.
Hyi mitä juttuja! Iljettäviä ukkoja, ja jokunen akkakin mahtuu mukaan - yök!
Ja sitten ihmetellään mihin feminismiä tarvitaan...
Kuulostaa Perussuomalaiselta menolta. Fillarifeministikommarit on niin huumorintajuttomia.