Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko muilla ällöjä sukulaisukkoja?

Vierailija
09.01.2014 |

Meidän suvussa miesten yhteinen "huvi" oli tarkkailla meitä teinityttöjä ja "kiusata" meitä Sillä nimikkeellä naisetkin puolustelivat heidän tekemisiään: "Pekka se vaan kiusaa sua, älä välitä". Näiden pervojen kiusaaminen oli sitä, että kun joutui kulkemaan esim. tilanahtauden takia läheltä näitä miehiä, tarrasi joku aina tissiin kiinni ja sanoi että "kappas vaan, sullahan on tissit kasvanu!" Tai sitten tarrattiin kiinni pakarasta. Saattoipa joku työntää pikaisesti käden haarojen väliln ja nauraa päälle, kun teini hämmentyi. Rintsikoiden väriä udeltiin vähän väliä ja sitä onko karvoja kasvanut. Aika nopeasti sitä oppi arvoimiaan, mistä kannatti liikkua ja mistä ei, ylsikö joko koskemaan. Jonkinlainen trauma siitä jäi, sillä yhä edelleenkin, yli nelikymppisenä, mä en voi puhua kenellekään noista miehistä ilman että ristin käteni rintojeni päälle.

Kaiken lisäksi kerran kun olin hoitamassa siskoni parivuotista lasta (olin silloin n. 17-vuotias) kun siskoni oli töissä ja siskon mies tuolloin 27 v. nukkui yövuoron jälkeen. Muistan, että kuullut kun siskoni mies heräsi ja yhtäkkiä hän tuli halaamaan minua takaapäin ja antoi pusun kaulallani. Panikoin, mutta en tiennyt mitä tehdä. Hän sanoi minua ihanaksi ja että on aina tykännyt katsella mua. Tuo kerta jäi onneksi ainoaksi, mutta meni monta, monta vuotta että en voinut jäädä hänen kanssa kahdestaan mihinkään. Ihan suoraan sanoen pelkäsin häntä. Nyt voin olla jo tekemisissä, mutta aina on se epämiellyttävä olo.

Meidän suvun miehet tais kaikki olla enemmän tai vähemmän sekaisin tai sitten joukossa tyhmyys tiivistyi. Jälkensä se on jättänyt muhun enkä ikinä sallisi samanlaista kohtelua tyttärelleni, kuin mitä itse sain tätien ja äidin katsellessa vierestä.

En tiedä, oliko vaikutusta sillä, että me asuttiin maalla ja kaikki nuo sukulaisukot oli kouluja käymättömiä tehdastyöläisiä.

Kommentit (182)

Vierailija
121/182 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen kotoisin Etelä-Suomesta, sukuni ei ollut uskonnollinen ja on aivan samanlaisia kokemuksia sairaista aikuisista sedistä. Tuskin pelkkä Pohjois- ja Itä-Suomen ongelma. Tästä pitäisi kyllä puhua enemmän! Tässä olisi jollekin toimittajalle tai väitöskirjan tekijälle hyvä aihe, joka koskettaa varmasti monia suomalaisia.

No ei tarvita väitöskirjaa. Eikö se riitä että av-mammaraati toteaa pohjois-ja itäsuomen olevan yksi iso ongelma. Ja mitä etelämmäs mennään sen parempi miesaines.

Vierailija
122/182 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän puukäsitöiden ope läpsi yläasteella tyttöjä perseelle. Muutamia vuosia sitten muistelin tätä vanhemmilleni ja he vain totesivat hymyillen, että "hänhän on ollut sitten kuin miehet ainakin!"

Ehkä tuo on tietyn ikäpolven juttu, että tuollainen vaan hyväksytään hymistellen, koska "sellaisia ne heteromiehet vaan on"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/182 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat kirjoittaneet että äitinsä oli vihjeetön ja 'ei terävin kynä'. Mielestäni siksi liian debiilit eivät saisi hankkia lapsia, koska heillä ei ole kykyjä suojella heitä. Muuramen tapauskin oli äykkyydeltään vajaa ja pedofiilit pyrkivät juuri tälläisten vajaiden yh:den lähipiiriin.

Vierailija
124/182 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostetaan..

Vierailija
125/182 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän olisi taas syytä keskustella, ja naiset voisivat nyt juhlakaudella avata suunsa ja puolustaa kasvavia tyttöjä.

Vierailija
126/182 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärinluin otsikon ällöiksi suklaasuukoiksi. Up.

Vierailija
127/182 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Asia korjaantui kun mitta tuli täytteen ja iskin tyhjän viinipullon tämän iljetyksen naamaan. Ei ole tätä näkynyt sukujuhlissa en jälkeen.

Vierailija
128/182 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kans todella tuttua toi, että miehet ovat paukuttaneet päätään aivan rauhassa ja muut perheen tai suvun naiset ovat istuneet vieressä naamat tukossa. Mutta auta armias jos sanoin jotain takaisin, niin mut hiljennettiin nopeasti! Oli siis aivan ok kuunnella, kun miespuolinen sukulainen tivaa millaista ääntä pidän sängyssä ja kaikkea intiimejä asioitani sekä kommentteja ulkonäöstäni. Siihen ei puuttunut kukaan, mutta kun sanoin takaisin joskus viikkojen kuuntelun jälkeen niin multa tivattiin miksi olen niin kohtuuton ja ilkeä. 

Vierailija
129/182 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettei sukusi ole Irakista?

Vierailija
130/182 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin tuollaista tapahtuu?

Vierailija
131/182 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ei tuollaista ahdistelua ole ollut enkä ole nähnyt enkä kokenut vastaavaa (lapsena/nuorena), vaikka pieneltä paikkakunnalta pohjoisesta olenkin kotoisin. Sen sijaan appivanhempieni "ystäväpariskunnan" mies on juuri tuollainen ällöttävä vihjailija ja rivojen puhuja.

Törkeintä tässä on se, että appivanhemmat ovat vieneet meidän lapset noiden ällötysten mökille saunomaan. Myöhemmin mies on vihjaillut saunajuttuja teini-ikäiselle tyttärellemme ja puhunut törkeitä.

Kun kuulin tästä, niin lapset eivät sen jälkeen ole koskaan käyneet appivanhemmilla ilman että olisimme miehen kanssa mukana. Yöksi en jätä heitä sinne koskaan ilman meitä vanhempia.

Nyt voi syyllistää meitä vanhempia, että miksi ollaan jätetty lapset appivanhempien hoitoon - he itse ovat halunneet lapset sinne, eikä kyläilystä näiden tuttaviensa luona ole ollut mitään puhetta. Varmaankin tiesivät, että emme olisi jättäneet lapsia heille, jos olisimme tienneet. Ensimmäisellä kerralla tyttäremme oli alakouluikäinen, toisella kerralla yläkoulussa, eli tavattoman usein eivät ole olleet appivanhemmillani hoidossa - kolmatta kertaa ei tule.

Vierailija
132/182 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa ei tuollaista ahdistelua ole ollut enkä ole nähnyt enkä kokenut vastaavaa (lapsena/nuorena), vaikka pieneltä paikkakunnalta pohjoisesta olenkin kotoisin. Sen sijaan appivanhempieni "ystäväpariskunnan" mies on juuri tuollainen ällöttävä vihjailija ja rivojen puhuja.

Törkeintä tässä on se, että appivanhemmat ovat vieneet meidän lapset noiden ällötysten mökille saunomaan. Myöhemmin mies on vihjaillut saunajuttuja teini-ikäiselle tyttärellemme ja puhunut törkeitä.

Kun kuulin tästä, niin lapset eivät sen jälkeen ole koskaan käyneet appivanhemmilla ilman että olisimme miehen kanssa mukana. Yöksi en jätä heitä sinne koskaan ilman meitä vanhempia.

Nyt voi syyllistää meitä vanhempia, että miksi ollaan jätetty lapset appivanhempien hoitoon - he itse ovat halunneet lapset sinne, eikä kyläilystä näiden tuttaviensa luona ole ollut mitään puhetta. Varmaankin tiesivät, että emme olisi jättäneet lapsia heille, jos olisimme tienneet. Ensimmäisellä kerralla tyttäremme oli alakouluikäinen, toisella kerralla yläkoulussa, eli tavattoman usein eivät ole olleet appivanhemmillani hoidossa - kolmatta kertaa ei tule.

Hyvin tehty!

Vierailija
133/182 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä ketjusta ikävät muistot mieleen. Minulla isän puolen ukki ja isän veli olivat juuri tuollaisia samanlaisia lähmijöitä ja kaksimielisien juttujen laukojia. Ukki mm. heinäpellolta syömään mennessämme tarrasi tissistä kiinni, ja totesi, että kastuu tissitkin sateessa. Huitaisin käden pois, mutta mitään en osannut sanoa, kun niin yllätyin. Olin 13v. Ikinä en unohda.

Vierailija
134/182 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottavia tarinoita teillä, voin vain kuvitella kuinka tapahtuneet ahdistelut ahdistaa vielä vuosien ja vuosien jälkeenkin. Voimia <3

Omat kokemukseni ovat "vähäisiä" verrattuna muihin, mutta muistan setäni tulleen huoneeseeni ollessani esimurrosikäinen, tuli kutsumaan syömään (meillä oli usein sukulaisia käymässä) mutta jäikin katsomaan minua oven suuhun ja sanoi, että "sinustahan on kasvamassa jo iso tyttö."

Mitään ei tapahtunut silloin, eikä koskaan mutta jotenkin kummallinen maku tuosta jäi suuhun ja tunsin oloni epämukavaksi hänen katseensa alla.

---

Vierailija
135/182 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, että niin monet ovat joutuneet kokemaan seksuaalista ahdistelua. Nyt toivon, että jokainen meistä aikuisista puuttuu vastaavanlaisia tilanteita nähdessään kovalla kädellä ja pitää huolen, että moinen loppuu.

Minä en ole joutunut kokemaan mitään kovin räikeää, mutta muistan kyllä edelleen ahdistavana muutaman tilanteen, joiden vuoksi minulla on tietty varaus miessukupuolisia kohtaan, vaikka kannatankin sukupuolten välistä tasa-arvoa. Sellainen vinksahtanut suhtautuminen tyttöihin ja naisiin tuntuu vain olevan todella yleistä näissä setämiehissä.

Nykyisin 30-vuotiaana naisena en mielelläni pukeudu vartalonmyötäisiin vaatteisiin, koska...

- Teini-ikäisenä olin ostanut helteitä varten shortsiasun, joka on bikinejä peittävänpi. Sovitin sitä kotonani, ja muistan vieläkin, kuinka isäni tuijotti minua. Kävin vaihtamassa takaisin pitkät housut ja t-paidan, enkä pitänyt mokomaa helleasua enää ikinä. En edes minkäänlaisia shortseja isäni nähden.

- Noin 15-vuotiaana istuin saunan jälkeen nojatuolissa katsomassa telkkaria, ihan verkkareissa ja t-paidassa. Isäni sitten veti päälleni viltin ja sanoi, "ettei rinnoille tule kylmä".

- Noin 18-vuotiaana olin kesätöissä erään museon puutarhassa. Erään miespuolisen työntekijän tuttu, viisikymppinen ukko, jäi juttelemaan tämän miestyöntekijän kanssa. Tuijotti samalla limaisesti minua ja puheli, kuinka tällä toisella työntekijällä on nyt silmänruokaa paikalla.

- Autokoulussa yksi ajo-opettaja oli vanha ukko, joka muun muassa kyseli, olinko nukkunut housuitta, kun niin yskitti. Puhui ajo-opetuksen aikana muutakin vihjailevaa. Sain inssin vasta kolmannella kerralla läpi ja jouduin ottamaan monta lisätuntia opetusta. Koin ajotunnit niin ahdistaviksi, etteivät ne oikein sujuneet. Vasta vuosia myöhemmin avauduin siitä opettajasta vanhemmilleni. He vain hyssyttelivät asiaa, ettei "siitä nyt mitään numeroa kannata tehdä". Eipä joo, edelleen pidän sen ikäisiä miehiä jotenkin iljettävinä ja haluaisin tietää, miksi mokoma opettaja käyttäytyi niin.

Ihan Länsi-Suomesta olen kotoisin, Etelä-Pohjanmaalta. Jos joskus näen jotakin vastaavanlaista käytöstä, varmistan että setämies ei selviä tilanteesta ilman seurauksia.

Vierailija
136/182 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on esiteini-ikäinen tytäs ja jos joku häntä tulisi ahdistelemaan nii se voisi päättyä hyvinkin rumasti.

Niin kun ei vaan tehdä.

Vierailija
137/182 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
138/182 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin sukuunhan ne limaukotkin aina kuuluu. :P

Vierailija
139/182 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan tämä seksuaalisen ahdistelun kulttuuri Suomesta pitäisi saada loppumaan. Emme tarvitse aina uusia traumatisoituneita naissukupolvia. Itsekin noita pervoiluja joutunut kokemaan :( Pelastetaan tulevat naissukupolvet! Stoppi seksuaaliselle ahdistelulle. Feministinen puolue on tuskin kiinnostunut kun heillä on monikulttuurisuus voimavarana.

Vierailija
140/182 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setämiehille luettavaa. Ei ole OK ahdistella nuoria!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä