Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapset saavat kulutettua aikaa, jos eivät koko ajan saa pelata videopelejä?

Vierailija
27.12.2007 |

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukemalla kirjoja, askartelemalla, tekemällä palapelejä, piirtämällä, leikkimällä " vapaasti" kavereiden, sisarusten tai vanhempien kanssa tai tietenkin viettämällä aikaa ulkona.

Vierailija
2/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

legoja ja tuntuu, että leikki-ideat ovat loppumattomat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


lukemalla kirjoja, askartelemalla, tekemällä palapelejä, piirtämällä, leikkimällä " vapaasti" kavereiden, sisarusten tai vanhempien kanssa tai tietenkin viettämällä aikaa ulkona.

paitsi hippaa jos vanhempi mukana, ei kiinnostu olemaan ulkona.

Lapsi on 7,5v.

Vierailija
4/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6, 9, 11 ja 14 -vuotiaista lapsista 14 -vuotias saa pelata WII -pelikoneella ja tietokoneella pelejä " rajattomasti" , alakoululaiset erittäin rajoitetusti ja eskari ei ollenkaan.

Lapset piirtelevät, lukevat kirjoja ja lehtiä, tekevät palapelejä, pelaavat lautapelejä, leikkivät legoilla, Imaginext linnalla, laivalla ja pääkallosaarella, hevostallilla, barbeilla, leikki-autoilla ja kotileikkiä, kuuntelevat musiikkia ja yksi soittaa pianoa.

Ulkona leikkivät hippaa, keinuvat, kiipeilevät puissa jne. - lumikeleillä tietysti rakentelevat lumilinnoja, lumiukkoja jne. sekä laskevat mäkeä.

Vierailija
5/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei pelaa niitä pelejä. Mielikuvitusta peliin. Kyllähän se leikkimisen taito jossain on, vaikka piilossa liiallisesta pelaamisesta.

Vierailija
6/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun pitää sitten välillä vaikkapa pestä pyykkiä, laittaa ruokaa, samoin on ihan kiva lukea lehtikin toisinaan. Ja itse asiassa, vanhempien tehtävä ei minusta ole koko ajan leikittää lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Lapset piirtelevät, lukevat kirjoja ja lehtiä, tekevät palapelejä, pelaavat lautapelejä, leikkivät legoilla, Imaginext linnalla, laivalla ja pääkallosaarella, hevostallilla, barbeilla, leikki-autoilla ja kotileikkiä, kuuntelevat musiikkia ja yksi soittaa pianoa.

Ulkona leikkivät hippaa, keinuvat, kiipeilevät puissa jne. - lumikeleillä tietysti rakentelevat lumilinnoja, lumiukkoja jne. sekä laskevat mäkeä.

- Lapsi ei halua piirtää, ei kiinnostu lukemisesta, ei lehdistä, ei tykkää yhtään palapeleistä, lautapeleissä huijaa ja sotkee pelin tahallaan, ei pidä legoista eikä mistään koottavista, ei tykkää mielikuvitusleikeistä, autoista eikä kodin leikkimisestä, ei tykkää musiikista eikä soita mitään. Hippa ei ole hauskaa, ellei ole vanhempaa mukana.

Vierailija
8/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei pimpottele jos kielletään...



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T.10

Vierailija
10/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se ulkona olo ei siltikään tuo siunaaman rauhaa vanhemmille, eikä lapsi keksi muuta " kehittävää" kuin sen siskon kiduttamisen oven hakkaamisen ja pimpottamisen lisäksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänen välillä.

Vierailija
12/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen kysyjä on kommentoinut, että 7,5 v. lapsi ei osaa lukea, eikä häntä saa keskittymään legojen kokoamiseen tms. leikkiin - minusta tällaisellle lapselle pitäisi järjestää viedeopelien tilalle jotain muuta tekemistä. Vaikka lapsi sanoo, ettei ulkoilu kiinnosta, niin menette lapsen kanssa edes kävelylenkille ja muuta liikuntaa voi tehdä sisälläkin, kuten uimahallissa uintia ja joskus voisitte mennä lasten sisäleikkipuistoonkin.

Lukemista olisi syytä harjoitella, jos lapsi ei tuon ikäisenä vielä lue, lapselle luetaan ääneen satuja ja pelataan yhdessä lautapelejä, joissa samalla voi harjoitella lukemista (esim. lasten alphabet ja alias, myös aakkosmuistipeli). Kun ns. vapaa leikki ei onnistu, niin lapsi tarvitsee siihenkin aikuisen " katalysaattoriksi" , samoin legojen yms. rakentelujen avustajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuvasti istui jäähyllä jostain tuhoteosta.

Vierailija
14/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tule sitten kahden viikon päästä kertomaan, onko lapsesi vielä hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuisen tehtävänä ole toimia minään huvitusten järjestäjänä. Ylenpalttinen pelaaminen voi passivoida lapsen, joten vähemmän peliaikaa. Jos lapsi ei muka keksi itse tekemistä, tylsistyköön!

Vierailija
16/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei jaksa kuunnella tarinoita, ei jaksa keskittyä mihinkään, niin mitä se jo kertoo hänen kehityksestään. Minä ainakin olisin tosi huolissani jos omani käyttäytyisi noin.

Ehdottomasti pelaamista rajoitettava, tai lapsi ei tule tässä maailmassa isompana pärjäämään!

Vierailija
17/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki kekseliäisyys oli suunnattu ns. pahantekoon. Kuten vaikka sitten kirjojen/videoiden vetämiseen hyllystä alas, pöytään piirtämiseen, tulitikuilla leikkimiseen, tavaroiden hajottamiseen... puuh siis kaikenlaista rasittavaa.



Periaatteessa osaa lukea, mutta ei malta keskittyä kuin ekaan tavuun ja keksii lopun. Koulussa pärjää, mutta on koko ajan hankaluuksissa, on loputtoman yllytyshullu, tekee ihan kaiken mihin isommat kehottavat, ei osaa yhtään arvioida, mikä lopputulos on jossain teossa.

Vierailija
18/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää juosta perässä. Tai kiusaa siskoa, jolloin pitää silloinkin juosta perässä koko ajan. Jos hänet pistää ulos, hän sitten uhoaa, hakkaa ovia/ikkunoita, hajottaa tavaroita, karjuu, yrittää kiivetä katolle, siis on ihan mahdoton.

Vierailija
19/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhin on samanikäinen, eikä ole vielä ikinä pelannut yhtään videopeliä...Taitaa vaan yhdellä pojan kavereista olla sellaiset, mutta heilläkään ollessa eivät koskaan pelaa niitä.



Tuskin edes oma mielikuvitukseni riittää listaamaan kaikkea, mitä nuo lapset päivän mittaan keksivät tekemistä (ihan itse!)...

Vierailija
20/37 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


pitää juosta perässä. Tai kiusaa siskoa, jolloin pitää silloinkin juosta perässä koko ajan. Jos hänet pistää ulos, hän sitten uhoaa, hakkaa ovia/ikkunoita, hajottaa tavaroita, karjuu, yrittää kiivetä katolle, siis on ihan mahdoton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä