Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetan lapseni puolustamaan itseään; jos joku lyö, lyö takaisin.

Vierailija
23.01.2014 |

Lapseni ei ole missään määrin aggressiivinen vaan päinvastoin kilteimmästä päästä. Ei satuta toisia ja jos joku vie lelun kädestä, yleensä vaan alkaa huutaa eikä silloinkaan mene ottamaan lelua takaisin. Jos joku esim. tarhassa tönii, puree tai lyö niin ei tee mitään. Lapsella ikää nyt 3 vuotta. Itseäni alkoi vaan tympäistä kun tuntuu olevan ajoittain kiusattavana niin olen alkanut opettaa pitämään puoliaan. Eli jos joku lyö, niin saa tirpaista takaisin. Jos joku vie lelun, voi ottaa sen itselleen takaisin. Jos joku lällättelee ja haukkuu, niin voi haukkua takaisin.

Miltä kuulostaa? Iloisesti lähti tänään hoitoon, jotenkin itsevarmemman oloisesti kuin ennen.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:26"]

Toivottavasti tiedät, että "takaisin lyöminen" on rikos, pahoinpitely. Itseään saa puolustaa (rikoslaki 4. luku 4. pykälä), mutta takaisin lyöminen ei ole puolustautumista vaan kosto.

Käräjillä on paljon tapauksia, joissa nakkikioskilla turpiinsa saanut mies on palannut paikalle pesäpallomailan tai kirveen kanssa itseään puolustamaan. Kun hän sitten saa rangaistuksen, hän on niin katkera kun ei tässä maassa saa rehellinen ihminen itseään puolustaa.

[/quote]

No, tappelussa puolustautuminen on täysin eri asia kuin paikalta poistuminen ja kosto joskus myöhemmin tapahtuman jälkeen.

Vierailija
22/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut, että ei saa tapella. Mutta jos joku tulee rähinällä päälle ja karkuun ei pääse tai hyökkääjä ei järkipuhetta kuuntele, niin ei jäädä tumput suorana urpona ihmettelmään, vaan silloin pyritään minimoimaan itseensä kohdistuvat iskut ja puolustetaan itseään kaikin käytettävissä olevin keinoin. Liioittelemaan ei kuitenkaan ruveta, vaan vain sen verran kun on ihan pakko.

Esikoiseni ei osaa olla väkivaltainen, hän ei kerta kaikkiaan osaa puolustaa itseään fyysisesti. Koulussa otti kerran kunnolla turpiin ja piti käydä lääkärissä paikattavana. Konfliktitilanteissa on nyt oppinut pääsemään sopuun ihan vaan puhumalla. Hänellä on ilmiömäinen kyky lukea ihmisiä ja tilanteita ja saada ristiriidat selvitettyä jonkinlaiseen sopuun. Laiha sopu on parempi kuin lihava riita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 13:56"]

Onpas täällä väkivaltaista porukkaa. Tappelemaan vaan lapsesta asti. Minä opetan omilleni että lyöminen on väärin, ja lyöntiin vastaaja on yhtä tyhmä ja väkivaltainen kuin lyömisen aloittaja. Typeryksistä ei pidä provosoitua, eikä ainakaan väkivaltaisista typeryksistä. Samaa roskasakkia kaikki lyöjät, aloitti tai vastasi.

[/quote]

Niin no, teho-osastolla tai ruumisarkussa on varmaan sitten kiva olla viisas. Kyllä mun mielestä on järkevämpää käydä päälle kuin seistä lyötävänä/tapettavana.

Vierailija
24/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:30"]

Heh heh... Teille jotka luulette opettavanne lapsenne jotenkin "pärjäämään" lyömällä takaisin. Kyllähän se teidän lapsi voi sen pari vuotta olla päiväkodissa kunkku kiusaamalla pienempiä, mutta ei sillä pitkälle pötkitä. Kyllä täällä ihan oikeiden ihmisten maailmassa ne aidot sosiaaliset taidot eli toisen huomioon ottaminen ja keskustelu määräävät paikan ryhmässä.

Ja useimmiten ne älykkäimmät ja tulevaisuuden työelämän menestyjät ovat niitä hiukan rauhallisempia tapauksia... Mutta jos teidän muksulla tavoiteura on väkivaltaisena lähiöjengiläisenä niin siitä vaan vanhemmat kannustamaan.

[/quote]

Ja höpönlöpön. Ne toisen posken kääntäjät tuppaa olemaan koulussakin niitä kiusattuja, jotka sitten masentuessaan alkaa esim. ahmia suruunsa. Mulle on aina sanottu, ettei saa antaa itseään kohdella miten sattuu ja olen pienestä pitäen osannut puolustaa itseäni. Tällä hetkellä isossa yrityksessä asiantuntijan tehtävissä, elämä mallillaan ja olen onnellinen. Samat eväät ajattelin nyt alkaa antamaan myös omille lapsilleni. Kiusaajat on niitä, jotka lyö ekana, ei niitä jotka puolustautuu.

AP

[/quote]

No kiva jos sinulla menee kivasti. Et silti anna itsestäsi kovin sivistynyttä kuvaa kannustamalla lastasi väkivaltaan. Itse olen aina suosinut oikeiden sosiaalisten taitojen opettelua, sekä omassa elämässäni ja erityisesti lasten kasvatuksessa. Ja kumma kyllä en ole itse koskaan kokenut kiusaamista, samoin lapseni ovat menestyneet erinomaisesti kaveripiireissään. Mutta kukin tyylillään, onnea valitsemallesi tielle.

Ihan vinkkinä vain sanoisin vielä että jos lapsesi on jotenkin arka (jolta kuulostaa) ja ujo, ja tähän vielä lisää sen että hän alkaa fyysisesti häiritsemään muita, niin hän on varmasi erittäin hyvä kohde kiusaukselle.

Vierailija
25/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:37"]

Heh heh... Teille jotka luulette opettavanne lapsenne jotenkin "pärjäämään" lyömällä takaisin. Kyllähän se teidän lapsi voi sen pari vuotta olla päiväkodissa kunkku kiusaamalla pienempiä, mutta ei sillä pitkälle pötkitä. Kyllä täällä ihan oikeiden ihmisten maailmassa ne aidot sosiaaliset taidot eli toisen huomioon ottaminen ja keskustelu määräävät paikan ryhmässä.

Ja useimmiten ne älykkäimmät ja tulevaisuuden työelämän menestyjät ovat niitä hiukan rauhallisempia tapauksia... Mutta jos teidän muksulla tavoiteura on väkivaltaisena lähiöjengiläisenä niin siitä vaan vanhemmat kannustamaan.

[/quote]

Ja höpönlöpön. Ne toisen posken kääntäjät tuppaa olemaan koulussakin niitä kiusattuja, jotka sitten masentuessaan alkaa esim. ahmia suruunsa. Mulle on aina sanottu, ettei saa antaa itseään kohdella miten sattuu ja olen pienestä pitäen osannut puolustaa itseäni. Tällä hetkellä isossa yrityksessä asiantuntijan tehtävissä, elämä mallillaan ja olen onnellinen. Samat eväät ajattelin nyt alkaa antamaan myös omille lapsilleni. Kiusaajat on niitä, jotka lyö ekana, ei niitä jotka puolustautuu.

AP

[/quote]

No kiva jos sinulla menee kivasti. Et silti anna itsestäsi kovin sivistynyttä kuvaa kannustamalla lastasi väkivaltaan. Itse olen aina suosinut oikeiden sosiaalisten taitojen opettelua, sekä omassa elämässäni ja erityisesti lasten kasvatuksessa. Ja kumma kyllä en ole itse koskaan kokenut kiusaamista, samoin lapseni ovat menestyneet erinomaisesti kaveripiireissään. Mutta kukin tyylillään, onnea valitsemallesi tielle.

Ihan vinkkinä vain sanoisin vielä että jos lapsesi on jotenkin arka (jolta kuulostaa) ja ujo, ja tähän vielä lisää sen että hän alkaa fyysisesti häiritsemään muita, niin hän on varmasi erittäin hyvä kohde kiusaukselle.

[/quote]

Ei ole mitenkään arka ja ujo ikäistensä seurassa, mutta kiltti on. Ei lyö koskaan ketään, ei pure, raavi, eikä muutakaan. Leikkii vaan kiltisi. Sen takia ärsyttääkin, että joutuu olemaan tilassa jossa kaikkia ei ole kasvatettu niin hyvin. Eikä varmasti ala jatkossakaan tapella itse ensin, sellainen kielletään välittömästi ja siitä tulee rangaistus. En vaan kestä ajatusta, että kasvattamattomat kuspäälapset voi kohdella mun lasta miten haluaa. Tähän asti ovat voineet, mutta tosiaan se puraisu poskesta oli viimeinen niitti ja jatkossa saa antaa takaisin.

AP

Vierailija
26/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:26"]

Toivottavasti tiedät, että "takaisin lyöminen" on rikos, pahoinpitely. Itseään saa puolustaa (rikoslaki 4. luku 4. pykälä), mutta takaisin lyöminen ei ole puolustautumista vaan kosto.

Käräjillä on paljon tapauksia, joissa nakkikioskilla turpiinsa saanut mies on palannut paikalle pesäpallomailan tai kirveen kanssa itseään puolustamaan. Kun hän sitten saa rangaistuksen, hän on niin katkera kun ei tässä maassa saa rehellinen ihminen itseään puolustaa.

[/quote]

No, tappelussa puolustautuminen on täysin eri asia kuin paikalta poistuminen ja kosto joskus myöhemmin tapahtuman jälkeen.

[/quote]

Käräjillä lähes kaikki pahoinpitelijät selittävät puolustaneensa itseään. Suomen laki ei kuitenkaan onneksi salli "kunniapahoinpitelyä", eli että lyö saman verran kuin itsekin ensin sai. Vain välittömästi uhkaavan hyökkäyksen torjuminen on laillista, ja siinä saa käyttää riittävän kovia keinoja.

Vierailija
27/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan niille vanhemmille joiden mielestä on ihan ok että se oma janipetteri on koulussa nyrkkeilysäkkinä, kun ei raukka uskalla puolustaa itseään.

Vierailija
28/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi siellä tarhassa suunnitella miten toimitte lapsien kanssa jotka turhautuessaan puree tai raapii yms. mutta on väärin että tälläisiä lapsia aletaan jo pitämään väkivaltaisina jos ei osaa vielä sanoa mikä turhauttaa. Minulla itselläni on useampi lapsi ja mitä olen lapsia tässä oppinut seuraamaan keskenään mutta myös tuttujen kavereitten ja täysin vieraitten niin melko jekkujakin omat lapset saattaa olla ja käyttää hyväkseen jotakuta vaikka viemällä lelun, olen puuttunut näihin asioihin toki mutta aina ei kaikkea näe, ulkona hiekkalaatikolla hiekkaa toisen päälle heittävä ei välttämättä ole se pahis. Enkä sano että siihen ei pitäisi puuttua vaan tilanteet vaihtelee.

Omista lapsista osa on koulussa ja todella liikunnallisia, tämäKIN voi olla lapselle haaste: poikien keskuudessa olen huomannut että jos monottaa jotain suosittua tai muuten voimakasta niin siellä porukassa saa jonkunlaisen statuksen, sillä voi myös saada ylivoimaa pelkästään kun muut pelkää saavansa tältä selkäänsä koska vahva saa.

Omaa lasta on tänä lukuvuonna monotettu melko paljon ja tilanteet on ollut todella kurjia joihin opettaja on joutunut puuttumaan raskaastikin. Yksi esimerkki on että poikaani hakattiin mailalla ja sitten nyrkistä, mutta oppi on mennyt jakoon: poikani otti ristivyöheitolla kaverin maahan ja selälleen, istui päälle ja piteli käsistä niin tyyppi ei voinut hakata enempää. Siihen vaiheeseen opettaja tuli ja ainoa joka sai hakkaamisesta istumista oli se selällään makaava tyyppi -joka ei ole enää sen nolon tilanteen jälkeen enää yrittänyt hakata lastani. Mutta tilanne voisi olla toisin ja väkivalta jatkua jos poikani olisi alkanut hakkaamaan takaisin, olisi saanut istua ja jätkät kävisivät taas vuorollaa hakkaamassa.

Mutta tuollainen kiusaajan voittaminen ja täydellinen nolaus muitten nähden riittää.

Vierailija
29/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No sinuna en omilta lapsiltani hirveitä odottaisi, kun sisälukutaito on tuota luokkaa, liekö sitten periytynyt lapsillekin?

Kukaan tässä ketjussa ei ole kertonut opettavansa lastaan vetämään toisia turpaan ja kiusaamaan, vaan pitämään puolensa. Jos ei millään tajua mitä eroa siinä on, niin sitten ei vaan voi mitään. Maailma ei ole mustavalkoinen, jossa on vaan hakkaajia ja väkivallasta pidättyviä.

Mulla on kolme poikaa, joista kaksi vanhinta on tosi rauhallisia ja kilttejä, sellaisia jotka eivät satuttaisi kärpästäkään, päin vastoin. Heitä on pitänyt oikeasti kannustaa pitämään omia puoliaan, etteivät ihan ylikäveltäviä olisi. Olen heille tuosta itsensä puolustamisesta puhunut paljonkin, mutta he ovat sen verran pasifisteja luonteeltaan, että edes puhe toisten lyömisestä tms. ahdistaa heitä. Joten sen takia olemme puhuneetkin paljon muunlaisesta itsen puolustamisesta, toisten tekemisten motiiveista jne.

Kuopus taas on adhd- tapaus ( kuten minäkin), ja oikein hakemalla hakee jos jonkinlaista nujakkaa ja kovia fyysisiä tällejä. Hänen kohdallaan kasvatus tietysti keskittyy noiden ominaisuuksien haltuun saamiseen, hänelle ei ikinä voisi antaa lupaa puolustaa itseään fyysisesti, koska tekee sen kyllä muutenkin. MUTTA isoveljilleen olen antanut luvan puolustautua tätä pikkuveljeä kohtaan fyysisesti. Eivät siis todellakaan saa mennä rääkkäämään pikkuveljeä, mutta jos pikkuveli käy päälle kuin yleinen syyttäjä, sen kyllä saa estää ja lopettaa käytännössä keinolla millä hyvänsä.

Ja joo, tuo varmaan kuulostaa nyt paljon pahemmalta kuin mitä on. Pienin ei ole aggressiivinen, vaan hänellä lienee lähinnä jotain tuntoaliherkkyyttä tms. koska ei mielestäni reagoi ihan normaalisti sellaisiin tälleihin, mitkä normaali-ihmiselle olisi todella kivuliaita. Ja kyllä, olemme tutkimuksissa.

Ja vielä omia lapsuuden kokemuksia: Mua yritettiin kiusata, isäni neuvoi tempaisemaan kiusaajaa nyrkillä. Tein niin, kiusaaminen loppui.

Itse ajattelin vähän kiusata yhtä nöösin oloista tyttöä. Se tempaisi mua nyrkillä. Ei tehnyt mieli kokeilla uudestaan.

Ei se oma lääke niin pahasta aina ole. Ja kenenkään ei tarvitse olla toisten nyrkkeilysäkkinä.

Vierailija
30/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein opettaa lapsi puolustamaan itseään, jos joku käy kimppuun. Liika kiltteys kostautuu todella raa'asti kouluaikana.

Haaste on toki siinä, että saa opetettua senkin, ettei konfliktia saa koskaan aloittaa eikä puolustuskyvytöntä saa lyödä.

Vierailija
31/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni eskariope sanoi, että toivoisi, että voisi joskus sanoa lapselle, että lyö takaisin. Totesi siis meidän pojasta, että se ei alistu siihen, että sitä voi kiusata loputtomiin, myöskään ei oo ite riitaa haastamassa tai kiusaamassa muita. 

Olis siis tosiaankin suotavaa, että lapsi osais sen verran puolustautua, ettei jää jalkoihin.

Vierailija
32/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:08"]

On oikein opettaa lapsi puolustamaan itseään, jos joku käy kimppuun. Liika kiltteys kostautuu todella raa'asti kouluaikana.

Haaste on toki siinä, että saa opetettua senkin, ettei konfliktia saa koskaan aloittaa eikä puolustuskyvytöntä saa lyödä.

[/quote]

Ihan totta, kun vielä lisätään että kostaakaan ei saa. Joissakin kulttuureissa saa ja pitää kostaa vaikka sitten tappelun osapuolen sukulaiselle, jos itse tappelija sattuu olemaan esimerkiksi vankilassa tai kuollut.

Vierailija
33/37 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai saa ja pitää hakata puolustus kyvytöntä

Vierailija
34/37 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehee, kaikenlaista voimafantasiointia täällä.

Kun on vähän sivusta tota touhua seurannut niin kyllä ne m-mu lapset näyttää heti kaapin paikan teidän lapsosille.

Vierailija
35/37 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki rikosmerkintä takaisin lyömällä niin saat palkinnon

Vierailija
36/37 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lapset myös oppivat keskinäisissä pikkunujakoinneissa, että ei kannat uhitella tai lyödä lapiolla toista päähän kun se voi lyödä takaisin. En hyväksy väkivaltaa, mutta jokaisen olisi hyvä jos lapset kasvaisi niin rohkeaksi, että uskaltaa puolustaa itseään jollain tavoin ( sanoin, neuvottelemalla, pyytämällä apua, ilmoittamalla aikuisille ja ääritapauksessa jopa fyysisesti). Ei ole lapsen eikä aikuisen etu jos kauheasti pelottaa. 

Vierailija
37/37 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi tytärtä ja nyt kun naisviha kasvaa, todellakin opetan lapseni puolustamaan itseään, tarvittaessa fyysisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi