Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetan lapseni puolustamaan itseään; jos joku lyö, lyö takaisin.

Vierailija
23.01.2014 |

Lapseni ei ole missään määrin aggressiivinen vaan päinvastoin kilteimmästä päästä. Ei satuta toisia ja jos joku vie lelun kädestä, yleensä vaan alkaa huutaa eikä silloinkaan mene ottamaan lelua takaisin. Jos joku esim. tarhassa tönii, puree tai lyö niin ei tee mitään. Lapsella ikää nyt 3 vuotta. Itseäni alkoi vaan tympäistä kun tuntuu olevan ajoittain kiusattavana niin olen alkanut opettaa pitämään puoliaan. Eli jos joku lyö, niin saa tirpaista takaisin. Jos joku vie lelun, voi ottaa sen itselleen takaisin. Jos joku lällättelee ja haukkuu, niin voi haukkua takaisin.

Miltä kuulostaa? Iloisesti lähti tänään hoitoon, jotenkin itsevarmemman oloisesti kuin ennen.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonu meidän lapsille samaa.. itseään saa puolustaa :)

Vierailija
2/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jees. Vaikka ei sekään aina auta. Minullekin sanottiin lapsena noin, mutta valitettavasti olin pieni ja heiveröinen tytönrääpäle, joten puolustautumisyrityksenikin olivat muille lähinnä naurunaihe ja ne kostettiin kovalla kädellä, varsinkin kouluiässä kiusaamisen yhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opettanut noin kolmelle lapselleni. Kaksi on joutunut tappeluun. Toinen ei osannut antaa takaisin, vaikka käskin. Toinen antoi kaksi kertaa (eri tappelussa) sen verran kovemmin takaisin että kiusaajat jättivät ekan kerran jälkeen rauhaan.

Mun mielestä ei ole ok, kääntää toinen poski, jos joku käy lätkimään. Takas annetaan niin kovaa ku voi, mutta ei enempää eikä puolustuskyvytöntä koskaan satuteta.

Vierailija
4/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ennemmin opettaa konfliktin ratkaisukeinoja ja puhumista. Ei lyömistä. Yksikin lyönti voi johtaa vammautumiseen.

Vierailija
5/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nähnyt niin monta kertaa, että kun joku lyö tai satuttaa jollain keinolla eikä lyöty puolustaudu millään tavoin, ehkä sanallisesti, niin siitä ei seuraa mitään muuta kuin lisää kiusaamista.

Kiusaajille pitää näyttää heti paikka. Jos joku lyö, niin lyö kovempaa takaisin, mutta älä ikinä aloita itse riitaa.

Vierailija
6/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä väkivaltaista porukkaa. Tappelemaan vaan lapsesta asti. Minä opetan omilleni että lyöminen on väärin, ja lyöntiin vastaaja on yhtä tyhmä ja väkivaltainen kuin lyömisen aloittaja. Typeryksistä ei pidä provosoitua, eikä ainakaan väkivaltaisista typeryksistä. Samaa roskasakkia kaikki lyöjät, aloitti tai vastasi.

Vierailija
7/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko koskaan seurannut lasten touhuamista ja tappeluita? Hommahan lähtee siitä, että leikitään. Sitten joku tönäisee toista ja tönäisty antaa takaisin. Jos lapselle (3v) on opetettu, että takaisin saa lyödä, niin mitä siitä seuraa... 

Vierailija
8/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on musta tosi vaikea kysymys. En vieläkään ole varma mikä mun mielipide on tässä asiassa. Toisaalta lyöminen on väärin, sitähän aina on toitotettu, mutta entä jos joku huonosti kasvatettu päsmäri toistuvasti polkee sun oikeuksia ja pikkuhiljaa se alkaa vaikuttamaan itsetuntoon. Ei sekään voi olla oikein.

Muistan itse lapsuudesta yhden hassun tapauksen: Mulle oli jostain oudosta syystä tullut tavaksi, että jos kaverini sanoi jotain sivaltavaa leikillään, niin potkaisin häntä  sääriluuhun niinkuin leikillään. Hän ei vastannut tuohon ikinä mitenkään. Kerran olin toisesta kaveripiiristä olevan tytön kanssa ja tein saman hänelle. Hänpä päättäväinen ilme kasvoillaan monotti oikein huolella sääriluuhuni niin että tuntui. Sen jälkeen en potkinut ja oikeasti tajusin kuinka typerää käytökseni oli ollut. Että ei se takaisin antaminen nyt aina niin huono juttu ole välttämättä.

Vierailija
9/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sanonut, että tappelua ei saa aloittaa! Mutta kun joku kertoo kaveristaan, että taas se teki mulle niin (otti niskasta kiinni ja painoi päätä alas... esim. vitosen pojat), niin silloin sanon, että kuule teepä ensi kerralla näin ja näin ja neuvon joko pari napakkaa lausetta millä hoitaa tilanteen, tai pari "otetta" millä näyttää vuorostaan sille niskasta kiinni ottajalle miltä se tuntuu, kun niin tehdään. Kummasti on lasten valitukset näistä härnääjistä vähentyneet ja joku aika sitten tuo vitosen poika kertoi, että se yksi ei ole enää mua ärsyttänyt, kun kerran teki sille samalla mitalla takaisin. 

Vierailija
10/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, että opetat puolustamaan itseään, niin ei anna muiden kohdeltavan kuin roskaa. Minulle lapsena vain huudettiin kaikesta, enkä ole vieläkään oppinut puolustamaan itseäni oikein. Kaduttaa, että olen antanut muiden tehdä minulle pahoja asioita.

Vierailija
11/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:12"]

Tää on musta tosi vaikea kysymys. En vieläkään ole varma mikä mun mielipide on tässä asiassa. Toisaalta lyöminen on väärin, sitähän aina on toitotettu, mutta entä jos joku huonosti kasvatettu päsmäri toistuvasti polkee sun oikeuksia ja pikkuhiljaa se alkaa vaikuttamaan itsetuntoon. Ei sekään voi olla oikein.

[/quote]

Mun mielestä siinä ei ole mitään vaikeaa - väkivalta on väärin. Päsmärit pitää saada kuriin jotenkin muuten kuin alentumalla niiden tasolle. Eihän väkivallan kierre lopu koskaan, jos jokaiselle opetetaan että saa lyödä takaisin. Muita keinoja on olemassa, kunhan jokainen vain tajuaisi niitä käyttää ja opettaa myös lapsilleen. Äkkiä ne lyöjät ja päsmärit jäisivät yksin huitomaan, jos kukaan ei menisi siihen mukaan. Sellaiset kun eristettäisiin kokonaan porukasta, huomaisi varmaan että yksinään on aika vaikea tapella.

Vierailija
12/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on vähän niin ja näin.... Pieni lapsi ei käsitä, milloin on ok lyödä takaisin ja milloin ei. Jos sanot, että saa puolustaa itseään lyömällä, niin hän voi lyödä vaikka jo silloin kun toinen vahingossa tönäisee, tai silloin jos toinen yrittää ottaa vaikka lelua häneltä.

Periaatteessa on hyvä että lapsi pitää puolensa, mutta olisi todella tärkeää oppia myös hallitsemaan tunteitaan ja hoitaa riita puhumalla.

Päiväkodeissa vallitsee liikaa viidakon lait, todella surullista jos hiljaisemmat ja aremmat joutuvat agressiivisten jyräämiksi ja lapset joutuvat opettelemaan tappelemaan selviytyäkseen!

Vierailija
13/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset ei vielä ymmärrä vahinkoa ja tarkoituksellista tönimistä yms.

Kun joku ohikulkiessaan vaikkapa vahingossa tönäisee, niin lapses sitten tönäisee takaisin tahallaan, aikomuksena satuttaa.

Lupaan, että pääsette usein keskustelemaan, kun lapsenne on kiusaaja.

Tuon ikäiselle olisi vielä parasta opettaa aikuisen hakeminen paikalle.

Toisenlainen itsensä puolustaminen tulee eskari-kouluiässä..

Vierailija
14/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että lapset opetetaan puolustamaan itseään mutta tuosta haukkumisesta yms. niin tottakai saa sanoa takaisin mutta tehokkainta on jättää se takaisin haukkuminen vaikka muutamaan haukkuun kerrallaan niin kiusaaja turhautuu kun ei saakaan aikaan hirveää väittelyä ja jankkausta. Minä myös pentuna pikkuveljiä myöten olen valmentanut nuoremmat pitämään puolensa ,itse olen välillä vähän liiankin hanakka pitämään puoliani:)

Vierailija
15/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 13:48"]

Kannattaa ennemmin opettaa konfliktin ratkaisukeinoja ja puhumista. Ei lyömistä. Yksikin lyönti voi johtaa vammautumiseen.

[/quote]

Kolmevuotiaan lyönti johtaa vammautumiseen? 3-vuotias ymmärtää kun toinen samanikäinen kertoo, miksi ei saa lyödä? Juu, enpäs jaksa uskoa. Eikä tuo "käännä toinen poski" ole tähän mennessä tuonut muuta kuin mustelmia ja kynnenjälkiä. Itseään saa jatkossa puolustaa, lyödä ei tietenkään saa jos ei siihen aihetta ole mutta jos joku tulee ja puraisee poskesta palasen kuten eilen kävi, niin todellakin saa lyödä takaisin!

Vierailija
16/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tiedät, että "takaisin lyöminen" on rikos, pahoinpitely. Itseään saa puolustaa (rikoslaki 4. luku 4. pykälä), mutta takaisin lyöminen ei ole puolustautumista vaan kosto.

Käräjillä on paljon tapauksia, joissa nakkikioskilla turpiinsa saanut mies on palannut paikalle pesäpallomailan tai kirveen kanssa itseään puolustamaan. Kun hän sitten saa rangaistuksen, hän on niin katkera kun ei tässä maassa saa rehellinen ihminen itseään puolustaa.

Vierailija
17/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen opettanut lapsilleni, että väkivalta on aina väärin. Vaikka toinen löisikin ensin niin väkivaltaan ei tarvitse vastata väkivallalla. Kamala ajatuskin, että neuvoisin lapsiani lyömään toisia :(

Vierailija
18/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh... Teille jotka luulette opettavanne lapsenne jotenkin "pärjäämään" lyömällä takaisin. Kyllähän se teidän lapsi voi sen pari vuotta olla päiväkodissa kunkku kiusaamalla pienempiä, mutta ei sillä pitkälle pötkitä. Kyllä täällä ihan oikeiden ihmisten maailmassa ne aidot sosiaaliset taidot eli toisen huomioon ottaminen ja keskustelu määräävät paikan ryhmässä.

Ja useimmiten ne älykkäimmät ja tulevaisuuden työelämän menestyjät ovat niitä hiukan rauhallisempia tapauksia... Mutta jos teidän muksulla tavoiteura on väkivaltaisena lähiöjengiläisenä niin siitä vaan vanhemmat kannustamaan.

Vierailija
19/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä usko, että kukaan haluaa lapsestaan kunkkua, vaan sitä ettei kukaan päsmäröi hakkaamalla. Alistettuja lapsia on maailma täynnä, mä haluan, että mun lapset tietää ettei heitä saa kohdella miten vain.

Vierailija
20/37 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:30"]

Heh heh... Teille jotka luulette opettavanne lapsenne jotenkin "pärjäämään" lyömällä takaisin. Kyllähän se teidän lapsi voi sen pari vuotta olla päiväkodissa kunkku kiusaamalla pienempiä, mutta ei sillä pitkälle pötkitä. Kyllä täällä ihan oikeiden ihmisten maailmassa ne aidot sosiaaliset taidot eli toisen huomioon ottaminen ja keskustelu määräävät paikan ryhmässä.

Ja useimmiten ne älykkäimmät ja tulevaisuuden työelämän menestyjät ovat niitä hiukan rauhallisempia tapauksia... Mutta jos teidän muksulla tavoiteura on väkivaltaisena lähiöjengiläisenä niin siitä vaan vanhemmat kannustamaan.

[/quote]

Ja höpönlöpön. Ne toisen posken kääntäjät tuppaa olemaan koulussakin niitä kiusattuja, jotka sitten masentuessaan alkaa esim. ahmia suruunsa. Mulle on aina sanottu, ettei saa antaa itseään kohdella miten sattuu ja olen pienestä pitäen osannut puolustaa itseäni. Tällä hetkellä isossa yrityksessä asiantuntijan tehtävissä, elämä mallillaan ja olen onnellinen. Samat eväät ajattelin nyt alkaa antamaan myös omille lapsilleni. Kiusaajat on niitä, jotka lyö ekana, ei niitä jotka puolustautuu.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi