Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi henkilökohtaisen avustajan pitää käyttää omaa autoaan?

Vierailija
08.01.2014 |

Ymmärrän kyllä, jos tarvitsee kuskata avustettavaa, mutta eikö sen pitäisi tapahtua avustettavan henkilön talouden omistamalla autolla? Ja useimmissa tapauksissahan avustettava saa kuljetuksen (esim. taksisetelit) yhteiskunnalta.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:56"]Jos kuljettaa henkilöä korvausta vastaan, tarvitsee taksiluvan. Ks. taksiliikennelaki.
[/quote]
Ei voi mennä noin, veljen tuttu toimii henkilökohtaisena avustajana ja kävi auvustettavansa kanssa autolla Hollannissa asti. En tiedä kenen se auto oli, mutta korvausta maksetaan taksirengillekin jolla mitään omaa taksia tai lupaa edes ole.

Vierailija
22/69 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:56"]Jos kuljettaa henkilöä korvausta vastaan, tarvitsee taksiluvan. Ks. taksiliikennelaki. [/quote] Ei voi mennä noin, veljen tuttu toimii henkilökohtaisena avustajana ja kävi auvustettavansa kanssa autolla Hollannissa asti. En tiedä kenen se auto oli, mutta korvausta maksetaan taksirengillekin jolla mitään omaa taksia tai lupaa edes ole.

[/quote]Ei sitä jokaisella rengillä tarvitse ollakaan, vaan sillä taksiyrittäjällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku, onko tuolle oman auton käytölle jotain rajaa. Minulle on ok, että kuskaan muutaman kerran kuussa lähistölle. Entä vaatimukset sukulaisvierailuista yli 1000 km taa?

Vierailija
24/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:02"]Noissa näkyy usein ihan käsittämättömiä vaatimuksia palkkatasoon nähden puhumattakaan siitä että sen palkan maksaa kaupunki eikä työn teettäjä. Olisi varmaan syytä purkaa koko kuvio jossa ns. työnantajana toimii se joka ei palkkaa maksa. Samat ohjeistukset ja vaatimukset kaikille avustajille kaupungin laatimananiin loppuisi tuo naurettava listaaminen ja kohtuuttomat odotukset.

Mieti asiaa sen vammaisen näkökulmasta

Niin?

Vierailija
25/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

esim. tässä haetaan

Olen 41v. liikuntarajoitteinen nainen. Asun yhdessä avomieheni ja lievästi kehitysvammaisen poikani kanssa. Kiinnostuksen kohteitani ovat sisustaminen, musiikki, elokuvat, festarit ja keikat. Olemme rock-henkinen perhe. Kotona liikun rollaattorin avulla ja ulkona sähkömopolla. Haen henkilökohtaiseksi avustajakseni ensisijaisesti naista, joka on valmis sitoutumaan pitkäaikaiseen työhön. Työnkuvaasi kuuluvat kaikki kodinaskareet, mm. pyykkihuoltoa, pieniä ompelutöitä, ruoanlaittoa, leipomista, siivousta, sekä kaupassa käyntejä yhdessä tai yksin ja yleisesti asioiden hoitamista mitä ikinä arjessa tuleekaan vastaan. Työpaikkasi on siellä missä minäkin olen. Minua ei tarvitse syöttää, juottaa tai nostaa mutta tarvitsen apua henkilökohtaisissa toimissa ja pukeutumisessa & kauneudenhoidossa. Työnkuvaasi ei kuulu sairaanhoidollisia toimenpiteitä. Työ sisältää myös maakilpikonniemme hoitoa. Ystävillämme on myös muita kotieläimiä, joten toivon ettet ole eläimille allerginen, tai muutenkaan herkkä esim. hajusteille ja tuoksuille. Hoitotiimiin kuuluu 3 työntekijää, joten et joudu hoitamaan kaikkea yksin. Olethan luotettava, rehellinen, oma-aloitteinen, reipas sekä huumorintajuinen työntekijä. Sopeudut erilaisiin tilanteisiin, olet vastuuntuntoinen, sekä auttamishaluinen. Pidät kodinhoidosta ja osaat laittaa ruokaa sekä leipoa. Arvostan myös tietämystä kauneudenhoidosta. Omaat hyvän suomen kielen taidon, osaat käyttää tietokonetta, tablettia ja perusohjelmia. Tarvitsen apua kotona paperiasioiden selvittelyssä, sekä asioiden hoidossa. Ymmärrät avustajana toimimisen vastuun - olet kuitenkin iso osa arkeani ja täten noudatat myös ehdotonta vaitiolovelvollisuutta. Lähihoitajan koulutus / kokemus kehitysvammatyöstä katsotaan eduksi, muttei ole pakollinen. Oikea asenne työhön on tärkeintä! Oma auto on oltava käytettävissä perheen asioiden hoitamiseen ja liikkumiseen korvausta vastaan.

Siis tämän täytyy olla sama tyypin josta tein oman aloituksen :O Ei ole näköjään hirveenä muokannut tuota ilmoitusta näiden vuosien aikana.

Vierailija
26/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
27/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdolliselta työnantajalta kysymällä ei selviä kuin että hän voi velvoittaa oman auton käytön. Tiettyyn rajaan olisi ok, mutta jos kilsoja tulee paljon olen liemessä. Sikäli hankala kun kävin haastattatelussa ja paikka olisi selvä, mutta avustettavan sukulaisia asuu yli 1000 km päässä. Ja minun kotterolla niitä reissuja pysty tekemään. Ei ole varaa hultoihin. Ja en saa selkää vastausta enkä sopimusta tästä. En ole kieltäytymässä työstä, mutta ehdot saatava sellaiseksi etten ole kohta vararikossa. Joo ja olen liitossa, mutta mahdollinen ta on ollut aika aktiivinen nyt.

Vierailija
28/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuljettaa henkilöä korvausta vastaan, tarvitsee taksiluvan. Ks. taksiliikennelaki.

Höpsistä. On täysin normaalia että työntekijä ajaa työnatantajan määräämää ajoa ja joskus myös kustaa muita, eikä se silti ole mitään taksitoimintaa. Autolla ajostahan ei tienaa töissä mitään, siitä korvataan vain kulut.

Vierailija
29/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko suostua oman auton käytöön, mutta silloin ei varmaan myöskään palkata kyseiseen hommaan.

Vierailija
30/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lapsi otettu huostaan kun ei enää puhuta mitään.

Vierailija
31/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä suostuis oman auton käyttöön. Ostakoon tai liisatkoon tai vuokratkoon vammaiset oman auton, voin sit ajaa sitä.

Vierailija
32/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdolliselta työnantajalta kysymällä ei selviä kuin että hän voi velvoittaa oman auton käytön. Tiettyyn rajaan olisi ok, mutta jos kilsoja tulee paljon olen liemessä. Sikäli hankala kun kävin haastattatelussa ja paikka olisi selvä, mutta avustettavan sukulaisia asuu yli 1000 km päässä. Ja minun kotterolla niitä reissuja pysty tekemään. Ei ole varaa hultoihin. Ja en saa selkää vastausta enkä sopimusta tästä. En ole kieltäytymässä työstä, mutta ehdot saatava sellaiseksi etten ole kohta vararikossa. Joo ja olen liitossa, mutta mahdollinen ta on ollut aika aktiivinen nyt.

Tuollaiseen 1000km reissuunhan menee useampi päivä. Onko avustustunteja myönnetty edes noin paljon? Usein kunta myöntää tunteja rajallisen määrän. Ei kaikilla avutajilla ole edes mahdollisuutta lähteä monen päivän reissuihin. Ja jos tuollainen reissu nyt tulee, avustettava voi vuokrata auton. Ei kaikkeen tarvi avustajankaan suostua.

Vierailija
33/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on tulihenkikö ja ihan omalla autollaan kuskaa. Saa palkan päälle kulukorvauksen, joka kuittaa bensat. Ei tommonen avustajan työ toimi mitenkään ilman autoa.

Vierailija
34/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko suostua oman auton käytöön, mutta silloin ei varmaan myöskään palkata kyseiseen hommaan.

Niin kai se on selkeintä, mutta en ole kieltäytymässä oman auton käytöstä vaan haluaisin tietää onko siihen mitään rajaa. Jos siyoudun oman auton käyttöön niin voiko työnantaja ajattaa ihan miten haluaa.

Vierailija
35/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun ole pakko hakea tota paikkaa. Olet sitä paitsi tästä samasta työstä kysynyt jo ennenkin. Anna olla jos on noin vaikeeta.

Vierailija
36/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 33. Hyvä pointti tuo aika. Jos ta käyttää tunnit siihen niin miten muuten, ihmettelen. Asia minulle tosiaan uusi.

Vierailija
37/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kai se on selkeintä, mutta en ole kieltäytymässä oman auton käytöstä vaan haluaisin tietää onko siihen mitään rajaa. Jos siyoudun oman auton käyttöön niin voiko työnantaja ajattaa ihan miten haluaa.

Sovit etukäteen minkä verran kuuluu ajoa.

Vierailija
38/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sun ole pakko hakea tota paikkaa. Olet sitä paitsi tästä samasta työstä kysynyt jo ennenkin. Anna olla jos on noin vaikeeta.

Kysyin toisessa ketjussa ja en saanut vastausta. Olen yrittänyt googlata, mutt johtaa tänne av:lle.

Noissa monessa on oman auton käyttö niin haluaisin tietää miten yleensä toimitaan ja edelleen toistan kysymystä. Onko mitään rajaa? 961

Vierailija
39/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovit etukäteen minkä verran kuuluu ajoa.

Kiitos tämä auttaa eli pyrkisin tarkentamaan sopimusta.

Vierailija
40/69 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ajaa omalla autolla joitakin työnantajan määräämiä reissuja ja saa niistä km-korvaukset. Mutta. Jos hän kolaroi tai joku muu vaikka parkkipaikalla kolaroi hänen autoaan työreissulla, niin hän on itse vastuussa kuluista. Kasko tottakai korvaa periaatteessa, mutta mieti esimerkiksi sitäkin, että jos kuskaat avustettavaa säännöllisesti vaikkapa isoissa marketeissa, niin todennäköisyys sille, että joku vähintään naarmuttaa autoasi, kasvaa huomattavasti. Ja tällöin vain sinä vastaat kuluista. Minusta erittäin huono diili sitoutua kuskaamaan omalla autolla. Selvitä ainakin se, että jos joudut viemään autosi huoltoon ettet ole velvollinen vuokraamaan autoa omalla kustannuksella siksi ajaksi kun omasi ei ole käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi