Työilmoitus henkilökohtaiseksi avustajaksi "En mitenkään voi haastatella kaikkia hakijoita
Joten hakemukseen kannattaa panostaa".
Oikeestiko tuollaiseen hommaan on noin kova tunku ?? Vai onko joku narsisti kyseessä?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ikkunat pesee ikkunanpesijä.[/
No teillä pesee,mutta 90 % Ihmisistä ei. Monet taloksi ja vammaisilla ei ole varaa eikä kukaan kustanna kuten ei vähävaraisillekaan.
Minä palkkaan tuttavien lapset siivoamaan. Itse en jaksa/ ehdi kun on töitä niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liekö paikkakuntakohtaisia eroja mutta meillä avustajan ei kuulu siivota vaan ne palvelut on ostettava siivousfirmoilta tai yhdistyksiltä. Tästä tulee hirveää vääntöä kaikkien avustettavien kanssa.
Olet väärässä. Eri paikkakunnilla ei ole voimassa eri lait. Vammaispalvelulaki on voimassa kaikilla paikkakunnilla.
http://finlex.fi/fi/esitykset/he/2008/20080166
Pykälän 1 momentin mukaan henkilökohtaiseen apuun kuuluisi ensinnäkin vaikeavammaisen henkilön avustaminen päivittäisissä toimissa kotona ja kodin ulkopuolella. Päivittäisillä toimilla tarkoitetaan niitä toimintoja, joita ihmiset elämässään tekevät joko joka päivä tai harvemmin mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Päivittäiset toimet ovat asioita, jotka kuuluvat yleisesti elämässä tapahtuviin toimintoihin. Päivittäisiä toimia ovat muun muassa liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen sekä asiointi. Myös vaikeavammaisen henkilön mahdollisuus huollossaan tai hoidossaan olevan lapsen päivittäisiin toimiin osallistuminen mahdollistettaisiin henkilökohtaisella avulla.
Aivan, päivittäisissä toiminnoissa. Suursiivous ei kuulu päivittäisiin toimintoihin.
Once in a lifetime?
Vierailija kirjoitti:
Kodin siisteydestä huolehtiminen voi tarkoittaa pöydän pyyhkimistä ja lattioille pudonneiden tavaroiden nostelua. Ei kodin täydellistä siivoamista. Ai pitää tehdä ne asiat jota vammautunut tekisi terveenä, pitääkö esim. harrastaa seksiä työnantajan puolison kanssa niissä asennoissa joihin hän ei itse pysty?
Ei sentään, mutta kyllä seksissä avustamisesta on ollut puhetta.
Minulla on käynyt kunnalta avustaja ja kunnalta sanoivat että avustaja ei ole siivooja, eikä tee siivoojan töitä. Siihen pitäisi kuulemma pyytää sukulaisia/tuttavia talkoohommiin tai maksaa siivousfirmalle. Pienet siisteyden ylläpitotyöt kuuluu, muttei mikään kunnon siivous.
Hienosti pystytty aiheessa. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustettava maksaa omasta pussistaan normaalin laissa määrätyn kilometrikorvauksen.
Et voi kuljettaa avustettavaa korvausta vastaan, jos sinulla ei ole liikennelupaa.
2 luku
Luvanvarainen henkilöliikenne
5§
Liikennelupa
Henkilöiden kuljettaminen tiellä moottoriajoneuvolla korvausta vastaan on ilman liikennelupaa kielletty lukuun ottamatta 6§:ssä mainittuja kuljetuksia.
Tuolla yllämainitulla ei ole mitään tekemistä tässä ketjussa käsitteillä olevan asian kanssa. Eli kun työsuhteen sisällä työntekijä käyttää työajallaan omaa autoaan työtehtävien suorittamiseen, jolloin työnantaja maksaa tälle lakisääteiset kilometrikorvaukset, joiden on katsottu kattavan bensa- sekä auton kulumisesta koituvat kulut. Ajossa mittari raksuttaa koko ajan matkan pituutta ja sen mukaan maksetaan korvaus. On monia töitä jotka edellyttävät oman auton käyttöä.
Kyn on kyseessä henkkoht avustajan työsuhde, voi työntekijä käydä työaikana omalla autollaan hoitamassa työtehtäviä yksin tai kyydissä voi olla joku. Se voi olla avustettava itse tai vaikka hänen lapsensa. Jos kyydissa on joku, on km-korvaus hiukan suurempi. Henkkoht avustajan töitä voi vallan hyvin tehdä vaikkei omista autoa tai halua sitä työssä käyttää. Ei kaikki edellytä oman auton käyttöä työntekijöiltään, mutta se saa olla yksi edellytys jos niin katsoo tarpeelliseksi, ja tällöin työnantajalla on halutessaan oikeus valita työhön henkilö, joka tämä edellytyksen täyttää.
Se sen sijaan on laitonta, että pidät omalla ajallasi yllä pimeää taksitoimintaa, kuskaat ihmisiä paikasta a paikkaan b ja otat siitä maksua kympin per nuppi. Mutta tämä on jo asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustettava maksaa omasta pussistaan normaalin laissa määrätyn kilometrikorvauksen.
Et voi kuljettaa avustettavaa korvausta vastaan, jos sinulla ei ole liikennelupaa.
2 luku
5§
Liikennelupa
Henkilöiden kuljettaminen tiellä moottoriajoneuvolla korvausta vastaan on ilman liikennelupaa kielletty lukuun ottamatta 6§:ssä mainittuja kuljetuksia.
Tuolla yllämainitulla ei ole mitään tekemistä tässä ketjussa käsitteillä olevan asian kanssa. Eli kun työsuhteen sisällä työntekijä käyttää työajallaan omaa autoaan työtehtävien suorittamiseen, jolloin työnantaja maksaa tälle lakisääteiset kilometrikorvaukset, joiden on katsottu kattavan bensa- sekä auton kulumisesta koituvat kulut. Ajossa mittari raksuttaa koko ajan matkan pituutta ja sen mukaan maksetaan korvaus. On monia töitä jotka edellyttävät oman auton käyttöä.
Kyn on kyseessä henkkoht avustajan työsuhde, voi työntekijä käydä työaikana omalla autollaan hoitamassa työtehtäviä yksin tai kyydissä voi olla joku. Se voi olla avustettava itse tai vaikka hänen lapsensa. Jos kyydissa on joku, on km-korvaus hiukan suurempi. Henkkoht avustajan töitä voi vallan hyvin tehdä vaikkei omista autoa tai halua sitä työssä käyttää. Ei kaikki edellytä oman auton käyttöä työntekijöiltään, mutta se saa olla yksi edellytys jos niin katsoo tarpeelliseksi, ja tällöin työnantajalla on halutessaan oikeus valita työhön henkilö, joka tämä edellytyksen täyttää.
Se sen sijaan on laitonta, että pidät omalla ajallasi yllä pimeää taksitoimintaa, kuskaat ihmisiä paikasta a paikkaan b ja otat siitä maksua kympin per nuppi. Mutta tämä on jo asia erikseen.
Työnantajan kuljettaminen paikasta toiseen palkkaa ja km-korvausta vastaan ei ole toimintaa, jota saa harjoittaa ilman liikennelupaa.
Ja taas on sama llmoitus. Taitaa olla aika tuulinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 luku
5§
Liikennelupa
Työnantajan kuljettaminen paikasta toiseen palkkaa ja km-korvausta vastaan ei ole toimintaa, jota saa harjoittaa ilman liikennelupaa.
No voi puuh ny sentään! Meinaatko, että kun lähden työnantajani kanssa käymään vaikka asennuskeikalla, en saa ottaa pomoani samaan kyytiin, vaan midän täytyy kulkea eri autoilla? :D
Jep jep..avustajalla vaaditaan,että on auto käytössä ja avustaja saa sitten kilometrikorvaukset oman auton käyttämisestä, mutta eikö kukaan ajattele, että 1.auto maksaa (usein ostetaan lainalla ja tätä lainaa sitten pitää maksaa takaisin), 2.autovakuutukset, 3.käyttövero, 4.auton huolto, 5.kesä/talvirengaat yms,,
Vierailija kirjoitti:
Siisteyden ylläpito ja suursiivous on todellakin kaksi eri asiaa. Olen tehnyt kuusi vuotta eri työnantajilla ja mielelläni pesen ikkunoita keväisin ja syksyisin, pyykkään, imuroin yms., mutta suursiivous ei kuulu henkilökohtaisen avustajan työhön, se minulle sanottiin tapaamisessa kunnan edustajan ja työnantajieni kanssa. Mukavaa työtä, jossa minulla on ollut ihania työnantajia ja jokainen päivä erilainen.
Näin juuri. Koska yhteiskunta maksaa palkan, eikä avustettava itse, hän ei voi myöskään mitään suursiivouksia vaatia. Kummallista muutenkin, että avustettavien mielestä heidän puolestaan ja usein koko perheenkin puolesta pitää tehdä sitä ja tätä yhteiskunnan piikkiin (kaivattaisiin selkeitä ohjeita alalle). Kun eläkeläinen sairastuu niin, ettei kykene kokkaamaan ja siivoamaan, sanotaan, että OSTA siivous- ja ateriapalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sama nainen etsii taas avustajaa, samalla ilmoituksella. Onneksi en hakenut, taitaa olla aika hankalaluonteinen tapaus kyseessä.
Hieman epäilyttää.
Asiallisilla avustettavilla on kunnolliset yhteystiedot näkyvissä sekä missä paikka sijaitsee-- eikä mikään anonymous-tyylin suuripiirteinen osoite ilman tarkempaa kuvausta henkilöstä.
Eiväthän hakijatkaan hae anonyymeinä kysellen paikkaa...
Tiedä mikä hullu sarjakuristaja paikanpäällä, ellei osoitetta ja nimeä laiteta hakemukseen niinkuin kuuluu.
En hakisi ellei nimeä ja sukupuolta+ ikää olisi etukäteen tiedossa.
Vaateet kirjoitti:
"Pidät kodinhoidosta ja osaat laittaa ruokaa sekä leipoa. Arvostan myös tietämystä kauneudenhoidosta." Lähihoitajan koulutus katsotaan eduksi," Oma auto on oltava käytettävissä perheen asioiden hoitamiseen ja liikkumiseen korvausta vastaan. "
Siis mitä?
Siihen tarkoitukseen (liikkumiseen) on ne taksisetelit.
Henkilökohtainen avustaja ei ole inva- tai muukaan taksi.
Sillon kun mä olin avustajana, jouduin tekemään ihan kaiken mitä se avustettava määräsi. Koko päivä yhtä työleiriä! Jatkuvaa siivousta aamusta iltaan, naapurin lemmikin hoitoa, hoidollista työtä, ruuanlaittoa, it-tukea, vapaaehtoistyön tekemistä "yhdessä" eli niin että minä tein kaiken, tuolissa istuva avustettava rupatteli kaveriensa kanssa. Mutta kun oli tällainen aputyttönen niin pitäähän sitä käyttää. Mulle sanottiin että mun on tehtävä kaikki mitä avustettava itse tekisi jos pystyisi.
Ja kuinka mua ällöttikään silittää avustettavan aviomiehen alushousuja! Se mies ei tainnut koskaan mitään juuri tehdäkään, aikuiset lapsetkin pitivät mua melkein palvelusväkenä. Kaikki hommat piti tehdä mitä käskettiin ja minä tyhmä parikymppinen en ymmärtänyt kysyä keneltäkään että kuuluuko todella tämäkin työnkuvaani.
avustaja, jolla pelkkä polkupyörä käytössä kirjoitti:
Jep jep..avustajalla vaaditaan,että on auto käytössä ja avustaja saa sitten kilometrikorvaukset oman auton käyttämisestä, mutta eikö kukaan ajattele, että 1.auto maksaa (usein ostetaan lainalla ja tätä lainaa sitten pitää maksaa takaisin), 2.autovakuutukset, 3.käyttövero, 4.auton huolto, 5.kesä/talvirengaat yms,,
Km-korvauksella katetaan käyttö- ja pito, se on 0,43€/km. Eli 10 km kauppareissusta tulee korvausta 4,3€ ja 100km sukulointireissusta 43€, nämä verottomasti. Pääomakuluja ei km-korvaus kata. Eli ei tietystikään sellaista työpaikkaa kannata ottaa, mitä varten pitäisi auto hankkia. Mutta jos auto on jo valmiina, km-korvauksilla saa kyllä ajot kompensoitua.
"Bensarahalla" ei tietenkään koskaan työtehtävissä pidä ajaa metriäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen tuli mieleen, että monessa ilmoituksessa vaaditaan, että avustajalla tulisi olla oma auto, jolla kuljettaa avustettavaa. Voiko sellaista edes vaatia, ja jos voi, korvataanko siitä erikseen?
Avustettava maksaa omasta pussistaan normaalin laissa määrätyn kilometrikorvauksen. Olen tuo ylempi jolla ennen oli avustaja ja otin aina huomioon tuon että onko avustajalla mahdollisuus käyttää omaa autoa työssä. Tosin valitsin kyllä taad sitten autottomiakin jos muutoin tuntuivat sopivammalle. On huomattavasti helpompas ja vaivattomampaa jos avustajall on auto käytössä. Vammaisten kyytipalvelun matkoja on aina rajallinen määrä per kk ja niitä varten on tiukat aikataulut oltava jo kyydistä sovittaessa. Ainakin niin oli täällä meillä. Ei voinut vain soittaa niin kuin taksia normaalisti että olidin just nyt lähdössä kaupungilta kotiin vaan lähtö ja paluu piti sopia jo viimeistään edellisenä päivänä. Aina ei omasta voinnistakaan tiedä etukäteen kuinka pitkään jaksaa olla.
Mikset hankkinut omaa autoa? Eihän vammattomillakaan ole mahdollisuutta hapaan laina-autoon aina kun lähtee johonkin.
Johtuen siitä, että kyseessä on tuntityö, osa-aikaista useimmiten ja melko huonosti palkattua, sitä tehdään lisätyönä esim. opiskelun lomassa tai muuten vaan lyhyitä aikoja. Avustettavan onni olisi saada pitkäaikainen sama avustaja, mutta se onni ei kaikille aukea, vaan avustajat menevät, tulevat ja vaihtuvat kaiken aikaa, siis aivan omista syistään. Ei sen vuoksi, että itse avustettavassa olisi vikaa.
Olet ollut siis kehno avustaja, kun et ole suostunut työtehtäviin. Nyt sekoitat puheissasi henkilökohtaisen avustajan ja kodinhoitajan työt. Kodinhoidolliset tehtävät joita nykyisin tekevät lähihoitajat, ovatkin rajoitetut tyyliin "tehtäviin kuuluu tämä ja tuo ei, saa tehdä x-tehtävän mutta y-tehtävää ei".
Henkilökohtainen avustaja sen sijaan toimii avustettavansa käsinä ja jalkoina, ja tekee mitä avustettava itse tekisi, jos pystyisi. Siis suursiivoaa, jos se on tarpeen.
Parhaimmillaan henkilökohtaisen avustajan työ on vaihtelevaa ja rikasta työtä. Jos avustettava lähtee vaikka etelänmatkalle, avustajana lähdet mukaan, tekemään sitä mitä hän itse tekisi, jos terveydeltään kykenisi. Avustajan tehtävä on mahdollistaa ns. normaali elämä avustettavalleen.
Siisteyden ylläpito ja suursiivous on todellakin kaksi eri asiaa. Olen tehnyt kuusi vuotta eri työnantajilla ja mielelläni pesen ikkunoita keväisin ja syksyisin, pyykkään, imuroin yms., mutta suursiivous ei kuulu henkilökohtaisen avustajan työhön, se minulle sanottiin tapaamisessa kunnan edustajan ja työnantajieni kanssa. Mukavaa työtä, jossa minulla on ollut ihania työnantajia ja jokainen päivä erilainen.