Kun lapsi sairastaa jokainen toki tahtoo hoitaa häntä kotona. Mutta...
miten toimitte, kun lapsi on vaikkapa flunssan jälkeen nuhainen ja puolikuntoinen kaksi viikkoa? Tuon ajanhan flunssat yleensä kestää. Ei minun työnantajani ainakaan katso suopeasti tuollaista poissaoloa. Ja kun vihdoin lapsi menee hoiton tuleekin ykskaks yllättäen joku jälkitauti, vaikkapa korvatulehdus.
On helppo sanoa, että "älkää viekö nuhaista lasta hoitoon", mutta jokaisessa työpaikassa (myös ja ehkä etenkin päiväkodeissa) pomo alkaa kyllä katsoa kieroon. Ja alkaa miettiä tulisiko tuotakin ihmistä ilman toimeen. Tiedän esim. tapauksen, jossa koeajalla oleva lastenhoitaja irtisanottiin koska oli erityislapsensa sairauksien takia niin paljon pois. Syyksi ei tietenkään sanottu tuota, mutta kaikki kyllä tiesivät. Ja erään miehen työpaikalla alettiin avoimesti syyttää siitä, että pitää lapsensa varjolla "rokulipäiviä" kun lapsella oli korvatulehduskierre. Miten siis oikeassa elämässä tavallinen duunari voisi olla jokaisen nuhan takia viikkotolkulla pois töistä?
Kommentit (29)
Onko isovanhemmillakin oikeus olla pois töistä hoitaakseen sairasta lastenlastaan? Kyllä meilläkin aika hyvät verkostot on, mutta suurin osa töissä ja loput opiskelemassa. Eikä ne MLL:nkaan hoitajat mitään kokopäivähoitajia ole ainakaan täällä päin, ihan opiskelijoita ja työssäkäyviä hekin.
Eihän se tartu. Ei meidän lapset ole ikinä korviaan itkeneet, eikä ne edes vaivanneet kun olivat tulehtuneet. Nuha ei ole mikään syy miksi ei tarhaan voisi viedä. Harvemmin lapsi on väsynyt jos kuumetta ei ole.
Kyllähän lapset koulussakin käy nuhaisina.
Jotkut tuntuvat olettavan, että isovanhemmat ovat jotain reserviä, jota vain saa apuun.
Mutta jos kaikki isovanhemmat ovat tiukasti työelämässä satojen kilometrien päässä, niin mistä niitä hätiin saa. Ja lomapäiviä ei kaikilla ole. Minä olen opettaja, eikä minulla ole mitään lomapäiviä joita voi ottaa. Ja mies on usein reissutöissä, ei jostain Amerikasta tulla noin vain lasta hoitamaan.
Me selviämme niillä resursseilla joita meillä on, ja lapset ovat meille todella rakkaita. Ja jos jotain vakavampaa on, niin sitten asia on vain hoidettava. Mutta mitään pikkunuhia ei todellakaan voida jäädä kotiin potemaan, lääkäriltä on saatava todistus, jos olen poissa.
Eniten valittaa ne joilla huonnoimmat turvaverkot...
Meilläkin isovanhemmat töissä mutta sitten on muita kavereita, kummeja ym..
Vastavuoroisesti kun hoitaa toisten lapsia niin saa apua omien lasten hoitoon.
Mutta meillä on ne kaverit ja kummitkin töissä tai opiskelemassa. Eikö monet aikuiset ihmiset ole? Ja itsellenikin tulisi kyllä vaikeuksia järjestää töistä vapaapäivä kaverin lapsen hoitamisen takia, oli sitten kummilapsi tai naapuri.
Eniten valittaa ne joilla huonnoimmat turvaverkot...
Meilläkin isovanhemmat töissä mutta sitten on muita kavereita, kummeja ym..
Vastavuoroisesti kun hoitaa toisten lapsia niin saa apua omien lasten hoitoon.
Onko se ihan oikeasti noin vaikea tajuta, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita?
Mutta meillä lapsia hoitaa minä, isä ja isovanhemmat. Jos lapsi on pitkään sairaana, teemme usein niin, että minä menen tosi aikaisin aamulla töihin (esim. vaikka neljäksi tunniksi), mies jää kotiin ja jossain välissä vaihdamme hoitovuoroja. Näin ei tarvitse kokonaan olla töistä poissa. Tai teen töitä kotoakäsin. Tai isovanhemmat hoitaa. Yleensä meillä tehdään niin, että kun tauti on pahimmillaan, on isä tai äiti kotona, mutta sitten toipilasvaiheessa isovanhemmat.
Sehän on piece of cake! Mutta entä kun lapsia on kolme? Eikä työ jousta pätkääkään? Mieheni on opettaja iltaisin eikä hän voi olla poissa kursseiltaan sairaan lapsen kanssa! Tai voi hän, mutta sitten hän joutuu siirtämään kurssejaan eteenpäin eikä se ole aina kivaa... Sijaista ei ole eikä ole helppo löytääkään!
Meidän isovanhemmat alkavat jo olla siinä iässä ettei heistä ole räkäisten ja flunssaisten lasten hoitajiksi. Lisäksi äitini on suoraan sanonut ettei hän edes halua hoitaa räkäisiä lapsia... Pelkää että tauti tarttuu!!
Toisekseen missä sellaisia ystäviä on jotka olisivat kotona päivisin ja joilla mahdollisuus hoitaa toisten lapsia??? Hyvä jos muuttoapua saa silloin kun sitä tarvii.
Me olmme molemmat töissä ja joustamme yhtä paljon. joten jos lapsi sairastaa niin yleensä ensin toinen pois töistä 1-2 päivää ja sitten toinen. kun lapsi terveempi niin sitten tulevat isovanhemmat.
Nyt kun kolme vanhinta jo kouluikäisiä niin aika vähän niitä työ poissaoloja kertyy.
Kun oli kolme pientä lasta kotona niin tuntui että aina oli joku flunssassa mutta silloin olimmekin kotiäiti/isä. Joten työpoissaoloja ei tullut yhtään.