Kuinka paljon loppuvuonna (loka-joulukuu) syntyminen hankaloittaa lapsen koulukypsyyttä?
Jos lapsi syntyy loppuvuodesta, kuinka todennäköistä on että hänen koulunaloitustaan lykätään vuodella hitaamman kehittymisen takia?
Kommentit (54)
molemmat aloittivat koulun 6 vuotiaina. Molemmilla koulu sujunut hyvin, toisella vallan mainiosti! Terveisin 3 lapsukaisen äityli
ja aloitin koulun 6-vuotiaana. Siis täytin 7 vasta tammikuussa eli seuraavan vuoden puolella. Aina olen pärjännyt muuten hyvin, mutta fyysisessä kehityksessä olin jäljessä muita ja se harmitti välillä.
Oma kuopukseni on marraskuun lopun lapsi ja ihan varmasti tulee pärjäämään ikätoverien joukossa. En ollut edes ajatellut, että lykkäämistä voitaisiin harkita, jos lapsi on perusterve ja oppimisvalmiuksiltaan normaali.
Koulunaloitusta voi olla syytä siirtää oli sitten syntynyt tammi- tai joulukuussa. Ainoa asia jonka työssäni olen huomannut näiden joulukuun lapsosten kanssa, on se, että väsyvät tunneilla ennen muita. Eli osaavat ja oppivat ihan samat jutut kuin muutkin, mutta välkälle pitäisi päästä ennemmin. Huomasin myös että ns. lukukausiväsymys on näillä "myöhään syntyneillä" suurempi kuin muilla. Siis väsyvät koulunkäymiseen ja ovat ennemmin "loman tarpeessa". Mutta erot tasaantuvat tässäkin yleensä kakkosen kevääseen mennessä.
Syntymäajankohta ei siis mielestäni vaikuta niinkään osaamiseen, mutta jaksamiseen kylläkin.
Oppimisvaikeudet on sitten asia erikseen.
Ope
Ja ensimmäinen syyslukukausi meni ihan penkin alle, en keskittynyt, olin häiriköinnin takia jälki-istunnossa yms. Sen jälkeen kypsyin ja päädyinkin hikarikastiin (kaikki lukion todistukset k.a. 9,5 tai parempi).
Osa omista lapsistani loppuvuotisia, ja en mitenkään vastusta kouluunmenon lykkäystä, jos siltä näyttää!
ja lähinnä hän kärsii siitä että on luokkansa nuorin poika, että on lyhyempi ja hitaampi kuin muut:). Monet luokan pojista ovat syntyneet tammikuussa ja kyllä ero vielä ekalla on aika iso! Muuten menee hyvin:).
Koulukypsyyttä epäiltiin eskarissa ja kävi vuoden verran koulukypsyysryhmässä että sai ikäisiään kiinni. Nyt tokalla ja ihan ok menee. Mutta kyllä se näkyy että on joitain kavereita lähes vuotta nuorempi.
on tammikuun lapsia sekä lokakuunlopun lapsi. Huomattava etu noilla tammikuussa syntyneillä on lokakuunlopun lapseen. Tammilapsilla koulu alko heti sujua, lokalapsen kanssa saanut tehdä enemmän työtä. Fyysisen jaksamisen kanssa ollut ongelmia. Koulumatkoilla väsyy helpommin.
Koulumenestyksessä en ole huomannut mitään eroa muihin, vaikka oppikin vasta koulussa lukemaan(toiset osasi jo kouluun mennessä)
Kolmanteen luokkaan mennessä erot yleensä tasaantuu.
Taidan olla omituinen, kun ei ole käynyt mielessäkään. t. 2 x lokakuu ja 1 x marraskuu
että tammikuun tytöllä ja joulukuun pojalla voi olla kehityksessä kahden vuoden ero - mutta siis yksilölliset erot ovat ne jotka vaikuttavat
mutta onko kukaan kuullutkaan lapsista jotka aloittaisivat vuotta myöhemmin koulun siksi että ovat syntyneet loppuvuodesta? Ei sitä varmaan tehdä kuin aivan erityistapauksissa.
Siihen en osaa kantaa pitäisikö sitä tehdä enemmän, vain siihen että eipä todellakaan tule sellaisia tapauksia vastaan.
Oma marraskuun lapseni ei ole vielä aloittanut koulua, mutta ainakaan näin etukäteen en osaa olla huolissani. Kuten moneen kertaan on sanottu, yksilölliset erot ovat niin suuria.
sehän nyt ihan loogista jos ikäeroa alkuvuotisiin on melkein vuosi. Mutta suurin osa aloittaa tietty koulun ihan normaaliin aikaan...
Siis on emotionaalisesti aina ollut muut huomioon ottava, nyt laskee jo plus ja miinuslaskuja, helppoja kertolaskujakin menee...tarhalla kaikki uudet opet luulleet aina väh. vuotta vanhemmaksi....nyt ei tietenkään enää, mutta 2-vuotiaana moni luuli jo 3-vuotiaaksi. Joka paikassa tulee palautetta, että on hyvä keskittymään ja innostuu kaikista tehtävistä sekä rakentamisesta. Kotona tekee erilaisia keksintöjä ja pohtii jo ratkaisuja ihan tosissaan.
joskus näkyy. Mutta itse esim. tiedän luokkani loppuvuodesta syntyneet ja annan heille hieman "tasoitusta ja tukea" siihen, eli tiedostan sen, että he eivät ehkä vielä ole ihan samalla tasolla kuin vaikkapa alkuvuodesta syntynyt tyttö. Tokaluokalla tasoerot ovat useimmiten jo tasoittuneet. Nämä ovat tietenkin vain yleistyksiä, eivätkä monet loppuvuodesta syntyneet erotu luokassa mitenkään
loppuvuodesta syntyneitä on koulunkäyntiä lykkäävien joukossa huomattavasti enemmän kuin alkuvuodesta syntyneitä. Mutta tämä lienee aivan ymmärrettävää.
Jos eskarissa epäillään lapsen koulukypsyyttä, niin koulun aloittamisen viivästämistä ehdotetaan aika helposti. Monille vanhemmille vaan sen ehdotuksen hyväksyminen on liian vaikeata (vaikka saattaisikin olla lapsen parhaaksi).
Pelätään kai, että lapsi leimaantuu jotenkin tyhmäksi tai muuta, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.
mä tiedän tapauksia joissa eskarivuosi on jouduttu tuplaamaan (loppuvuonna syntyneissä siis), mutta tiedän myös heitä, joilla koulunkäynti menee ihan normaalisti. Eli ihan riippuu lapsesta.
Tässä joukossa on selkeästi enemmän loppuvuodesta syntyneitä.
aloittaa ensi syksynä eskarin ja olen jo pitkään "tiennyt" että ei tule koulua aloittamaan vuosikkaistensa kanssa jos eskari ja alkava puheterapia ei tee ihmeitä. eli odotus kannalla. kuitenkin olen enemmän starttiluokan kannalla kuin eskarin tuplaamisella.
Marraskuun ja joulukuun lopulla ovat syntyneet lapsemme. Kummallakaan ei ole ollut ongelmia koulukypsyyden kanssa.
Meni ihan normaaliin aikaan kouluun (6v). Ei saatu lykkäystä, kun oli koulukypsä. Menestyy koulussa hyvin, on nyt neljännellä.
Ja on ihan normaalissa luokassa, ei mitään oppimishäiriöitä.
Menin kouluun saman vuonna kuin muutkin samana vuonna syntyneet. Osasin kyllä lukea kouluun mennessä, en tosin usko sen vaikuttaneen. Ei minulla koulussa ollut mitään ongelmia koulukypsyyden kanssa, ainoa ongelma oli vanhanaikainen opettaja joka alukai pakotti tavaamaan a a aa, u u uu. Se tietysti pitkästytti ja säännöllisesti minä ja muut jotka osasivat lukea istuimme käytävässä tavaustunteina. Onneksi opettaja muutti tapansa ja ne jotka osasivat lukea saivat tavaustuntien ajan lukea kirjoja luokan perällä. No, tämä nyt ei liittynyt koulukypsyyteen, vaan huonoon opettajaan.
En itse tiedä ketään kenen kouluunmenoa olisi lykätty loppuvuodesta syntymisen takia.