Käyttäytyminen vain 8, mitä ihmettä?!
Onko tuo ihan normaali numero tänä päivänä? Nyt oli siis ensimmäistä kertaa numeroita todistuksessa. Kun itse olin tuossa iässä, kolmannella luokalla niin ns. häiriköt saivat niitä kaseja. Lapsemme ei ollut suinkaan ainoa joka sai vain kahdeksan. Yksikin poika sai ihan saman vaikka tiedän että sen kiltimpää lasta saa kyllä ettimällä ettiä!!! Meidän lapsi ei ole yhtään ainutta kertaa joutunut jälki-istuntoon, ei ole kiusannut ketään, ei ole tarvinnut huomautella käytöksestä millään tavalla koko vuotena. Opettaja on vain kehunut lapsen käytöstä ja työskentelyä koulussa muiden parissa. Tuntuu kyllä ihan ihmeelliseltä tuo numero... No, olipa niitä muitakin ihmeellisyyksiä siinä lapussa. Vaikka kokeissa on tullut vain kaseja, ysejä ja kymppejä niin numerot olivat vain seiskoja. Eipä kyllä kannusta tuollainen arvostelu!!! Lapsi on aika pettynyt :(
Kommentit (51)
Mulla oli käytös 9 juuri siksi, että olin aina ihan hiljaa.
Tunti aktiivisuus ei vaikuta käytös numeroon. Se vaikuttaaa aineiden numeroon. Esim liikka tunnilla jos opettaja pyytää jtn vapaaehtoista viedä liikkakassin niii jos vie se vaikuttaa numeroon ku on niiin kohtelias. Tai jos usein tekee palveluksia vapaa ehtoisesti ja on erittäin kohtelias. Tyttäreni luokalla eräs henkilö sai 10 käytöksestä kun hän on tukioppilas, mutta hän joutui kerran kyllä tappeluun. Hän on ihan normaali kuten muutkin mutta tukioppilas.
Käytösnumeroon löytyy koululta perustelut jokaiseen numeroon, mitä mihinkin vaaditaan. Kannattaa kysäistä jos ei ole ollut aiemmin open kanssa puhetta ko. asiasta. Itse monistin arviointiperusteet todistusten mukana koteihin niin ei tarvitse ihmetellä...
Myös ainekohtaiset arviointiperusteet löytyvät koululta, ja jos jotakin ainetta opettaa joku muu kuin oma opettaja, niin ko. aineen numeroon vaikuttaa yleensä myös käyttäytyminen kyseisen aineen tunnilla.
Terv. oooopeeeee
Samoin en menisi ollenkaan ihmettelemään, jos kokeesta 9- saanut saa todistukseen 8. Työskentely ei ole ollut kiitettävää, vaan hyvää, ja numero menee sen mukaan.
Uskokaa nyt vaan, että opettajat ovat ammattitaitoisia ja että he antavat kymmenille jollei sadoille numeroita vuosittain. Ei siinä pärstäkerrointa tarvitse miettiä, kyllä numerot voi antaa ihan osaamisen ja työskentelyn perusteella.
unohtelee joskus asioita. Ysin käytös on sellaista, että on selkeästi kohtelias ja kantaa hyvin vastuuta työrauhasta ja tehtävistään. Ysiin kyllä kannattaa pyrkiä. Kysele lapselta kotona, missä asioissa hän itse katsoisi voivansa parantaa: onko se työrauha, huolellisuus, tuntiaktiivisuus vai mikä. T. ope
Itselläni oli aina ysi. Olin ihan kiltti, mutta " liian" puhelias. Edelleen olen samanlainen puhelias ja sain stipendin valmistuttuani uuteen ammattiin. Ja perusteet oli juuri nämä sosiaaliset taidot hallitseva jne...
Mielenkiintoista miten vahvuuteni ennen miellettiin puutteeksi ja nykyään se on todella vahvuus.
Minun silloiset opettajat ei ikipäivänä uskoisi, että valmistuin uuteen ammattiini kiitettävin arvosanoin. Monet silloiset " hyvät oppilaat" ovat lopettaneet useamman koulun kesken ja ovat työssä esim. kaupan kassana (Ei sillä, etteikö työ olisi arvostettavaa). Harmi vain, että peruskoulussa ei vieläkään olla ymmärretty arvostaa lapsen yksilöllisyyttä, erilaisia oppimistapoja tms..
Vierailija:
9 tai 10 numeroon vaaditaan erittäin sosiaalista käytöstä kaikkia kohtaan. Iloinen lapsi ja hyvin käyttäytyvä. Pitää tulla toimeen kaikkien kanssa ja ottaa kaikki huomioon. Minulla erityislapsi, joten tällainen ei tule kysymykseen hänen kohdallaan. Sosiaalinen kun ei ole millään tasolla. Ärsyttää tällainen arvosteluasteikko. Kaikki eivät voi olla " reippaita" . Onko ujous pahaksi lapselle ja siitä näin rangaistaan, vaikka muuten olisi 10 oppilas. Aivan älytöntä toiuhua!
Pitäsi sitten olla erikseen käytös- ja sosiaalisuusnumerot. On aivan väärin, että sosiaalisuus tai sen puute vaikuttaa käytösnumeroon. Kyllä voi olla hyvin käyttäytyvä, vaikka ei ole aktiivisesti suuna päänä muiden kanssa tekemisissä.
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit todistuksessa
10 Oppilas on esimerkillinen ja tunnollinen. Hän seuraa opetusta ja osallistuu aktiivisesti tunnin kulkuun. Hän kantaa vastuun opiskelustaan ja itsestään. Hän noudattaa hyviä tapoja ja koulun järjestyssääntöjä sekä ottaa toiset huomioon.
9 Oppilas seuraa hyvin opetusta. Säännöllinen koulutyö on hänelle tärkeää. Hän tuntee vastuuta koulutyöstään. Hyvien tapojen ja järjestyssääntöjen noudattaminen ovat hänelle luontevia asioita. Hän ottaa toiset huomioon.
8 Oppilaan tuntityöskentely ja opetuksen seuraaminen ovat kohtalaisen hyviä. Hänen tehtävistään huolehtimisessaan ja valmistautumisessaan koulupäivään on parantamisen varaa. Oppilas noudattaa useimmiten koulun järjestyssääntöjä ja hyviä tapoja.
7 Oppilaalla on ajoittaisia keskittymisvaikeuksia ja työskentely tunneilla vaihtelee. Hän huolehtii vain osasta koulutehtäviään. Järjestyssääntöjen ja hyvien tapojen noudattaminen on hänelle hankalaa ja hän joutuu silloin tällöin ojennettavaksi.
6 Oppilaalla on keskittymisvaikeuksia tunneilla ja hän häiritsee muiden opiskelua. Hän huolehtii annetuista tehtävistään vain satunnaisesti. Oppilaalla saattaa olla luvattomia poissaoloja. Hän on piittaamaton hyvien tapojen ja järjestyssääntöjen noudattamisessa. Oppilasta joudutaan ojentamaan usein.
5 Säännöllinen osallistuminen koulutyöhön on oppilaalle ylivoimaista. Koulun järjestyssääntöjen ja hyvien tapojen noudattaminen ovat menettäneet hänelle merkityksensä. Oppilasta joudutaan ojentamaan jatkuvasti.
4 Oppilaan koulunkäyntivaikeudet ovat niin vakavia, että hänen koulunkäyntinsä on luokassa mahdotonta. Hän tarvitsee erityishuomiota, jota luokkatilanteessa ei voida antaa.
Ottakaa lapsenne kotiopetukseen! Suomessa opettajat ovat pääsääntöisesti erittäin tunnollisia, sitoutuneita ja varsinkin oikeudenmukaisia. Nykyään on tarkat arviointikriteerit niin käytösnumerolle kuin oppiaineiden arvioinnille. Arviointi on yksi työläimpiä ja haastavimpia osa-alueita opettajan työssä. En tunne yhtään opettajaa, joka suhtautuisi siihen kevyesti. Käytösnumerot (alle 8) muuten käsitellään oppilaskohtaisesti opettajainkokouksessa ja viedään pöytäkirjaan. Tuntuu tosi pahalta, kun on tehnyt rankan arviointirupeaman ja saa lukea tällaista soopaa. Hassua, että ketjussa ei ole valittanut yksikään siitä, että opettaja antaa liian hyviä numeroita...
Itse olen opettaja ja kiitettävän arvosanan käytöksestä annan oppilaalle, joka käyttäytyy kohteliaasti ja huomioi toiset. Ujous ei laske arvosanaa. Mielestäni on väärin antaa käytöksestä 8, jos oppilaan käyttäytymisessä ei ole ongelmia. Kannattaa jutella opettajan kanssa.
Silloin 20 v sitten se käytös vaan oli automaattisesti kymppi jos ei mitään ihmeempää ollut. Nykyään se " automaattinumero" on kasi, jossa ei siis ole mitään häpeämistä.
t. ujo myös
Vierailija: