Missä säästätte taantuman tullen?
Itse en ole vielä säästänyt missään ja se alkaakin näkyä kukkarossa. Itse ajattelin vähentää kuluja seuraaavsti (kyseessä 6 hlön perhe) ->
Oma vaatetus 300 e/kk-> 150 e/kk
Lasten vaatteet 300 e/kk ->250 e/kk
Arkiruoka 400 e/kk->360 e/kk
Viikonloppuruuat ja alkoholi (herkut omalle perheelle ja vieraille) 300 e/kk->150 e/kk
Kännykkälaskut koko perheeltä 140 e/kk-> 110 e/kk
Bensa 500 e/kk -> 450 e/kk
Kommentit (45)
Kyllä hintojen kallistuminen ainakin tuntuu minun kukkarolla. Joo kyllä 300 e/kk lasten vaatteisiin, sillä lapsia on neljä. Ei sillä ihan kamalasti vaatteita saa!
kuin sulla...
300e/kk lasten vaatteisiin?? :D ja nyt aattelit oikein vähentää sen "vain" 150e/kk... just
saman verran kuin neljälle lapselle yhteensä?
Mulla on mennyt koko vuonna tuon 300e, tähän asti...
ostaa JOKA KUUKAUSI uusia vaatteita...
Meillä myös 6 hengen perhe ja esim. vaatteisiin menee meillä vuodessa yhteensä se mikä teillä kuukaudessa. Kännykkälaskut on muutaman kympin luokkaa ja bensaan menee puolet vähemmän kuin teillä.
Molemmat hyvä palkkaisia ,jotka eivät varmasti työttömäksi joudu.
Eli ei säästetä mistään.
Meillä suurin säästö lienee se, että ei ole paljoa lainaa (tai ollenkaan), joten emme maksa rahasta.
Uskoisin, että meidän säästäminen menee vähän toiseen tapaan eli säästämme osakkeisiin, sijoitusasuntoon jne.
Säästäminen sanalla taitaa olla vähän eri aspekteja.
Niin, mutta missä me säästäisimme, jos olisi pakko, niin varmaan ei sitten oltaisi näin kotona (nyt mies hoitovapaalla ja jatkossa meinaa olla osittaisella hoitovapaalla lapsen takia). Tarvittaessa voimme pihistää esim. ulkona syömisestä ja muutenkin ruokakuluja. Myös pienemmälle voisi ostaa vielä enemmän käytettynä vaatteita - isommalle ei varmaankaan. Jos oikein suuri hätä tulisi, niin voisimme luopua toisesta autosta tai jos ihan katastrofaalinen tilanne tulis pistettäisiin toinen asunto vuokralle tai myyntiin.
Meillä ei ole paljon "hömppää" mistä vähentää, kun ei juoda, polteta tai matkustella tai biletetä. Samoin esim. kännykkälaskut kuussa on perheeltä n. 40, joten ei sieltäkään paljon säästetä. Huviajeluakaan ei harrasteta juuri ja työmatkat on juuri niin pitkät kuin on, ei ne siitä lyhene.
Ei sitä joka kuukausi tarvitse ostaa, eikä kaikkea uutena.
- Lopetettin elokuvakanavat kun ei ehditä katsoa
- lopetettin lapsivakuutus, kun ei ole ollut vuosiin sille mitään käyttöä.
- lapsen kirjoja en osta enää, haen ne nykyisin kirjastosta
- koko perheelle vähemmän mutta laadukkaampia vaatteita.
- auto vaihdetaan vähemmän bensaa kuluttavaan
- kaukomatka jätetään tältä talvelta väliin. Ei jotenkin huvita lentää saastuttavilla romukoneilla turhaan ympäri maapalloa.
- käydään vähän vähemmän ravintoloissa
- käytetään vanhat laitteet ja telkkarit loppuun ennen kuin ostsetaan uusia
Liikuntaharrastuksista ei säästetä.
Jos päästään muuttamaan kaupunkiin täältä korvesta, pystyn säästamään nykyisestä satasen bensoissa. jos siitä vielä olisi pakko, laittaisin auton kokonaan pois(mutta sitten tulisin hulluksi). Säästö sen jälkeen olisikin pois jo perustarpeista.
Nyt ollaan jo tilanteessa, jossa
-en tilaa yhtään lehtiä
-puhelimeen menee pakettikustannuksena 19,90/kk
-en polta enkä juo koskaan (mutta se nyt on vain hyvä), en käy "illanvietoissa"
-omat harrastukset on nollassa
-lapsellakin vain yksi kansalaisopiston liikuntakurssi
-Tv laitettu pois(netti pitää ajantasalla)
-ostan 90 % vaatteista kirppareilta
-teen ruoat, leivät, mehut ja hillot itse, marjoja ja sieniä kerätään luonnosta pakastin täyteen
-ostan paljon -50% ruokatuotteita
-pihistelen sähkönkäytössä kaikin tavoin, lämmitän puulla, käytän paljon leivinuunin hyötylämpöä ruoanlaitossa
-karkkia ostetaan vain namipäivänä n. eurolla
-en käy kampaajalla enää (antaa tukan kasvaa vaan...)
-kosmetiikkaan kaikkineen kuluu noin. 5 euroa/kk
-en sisustele, ellei kirpparilta löydy piritystä kotiin max.kympillä
-mitään osamaksuja ei ole kun yksi kerrallaan, ja sekin vain jos ostos on tosi pakolinen ja kallis (esim silmälasit oli taannoin pakko maksaa siten)
-lapselle ei ostella leluja ym turhaa, paitsi yhden lahjan saa minulta synttäreillä ja jouluna tietty
-ei ole miestä, joten säästän rutkasti päättämällä rahan kulun yksin
Mutta eipä meiltä silti mitään puutukaan.
Syyskuussa poolo 20 e ja paita 20 e.
Viime kuussa talvitakki 200 e, nilkkurit 35 e, paita 30 e, kengät 90 e, 2 x neuletakki 60 e ja pari huivia 50 e ja laukku 40 e.
Tässä kuussa neule 45 e, bleiseri 65 e ja jakku 55 e tähän mennessä.
Eli ei tietenkään joka kuussa mene 300 e vaan keskimäärin kun jaetaan vuoden kulutus kuukautta kohti! Missä ihme vaatteissa te sitten kuljette? Ette kait samat vaatteet päällä joka päivä tai vuodesta toiseen???
Opiskelut kun loppuvat niin työttömyyskortistokin on lottovoitto tämän kituuttamisen jälkeen!
- kaksi kampaaja käyntiä vuodessa vähemmän = lähes 200 e
- ennen vuodessa kosmetologille 150 e jatkossa 40 e
- nuorimman vaatteet puoliksi kirpparilta
- kaikille puhepaketit kännykkään
- vähemmän lahjoja jouluna
- yritetään syödä kaikki ruuan jämät loppuun
No on minusta paljon tuommoinen määrä.
Silloin kun olin yh:na niin ostin suurinpiirtein tällä logiikalla:
tammi: housut 60e
helmi: alusvaatteita 60 e
maalis: takki 60 e
huhti: kengät 60 e
touko: neule 60 e
kesä: t-paitoja 60 e
heinä: hameita alesta 60 e
elo: housut 60e
syys: neule 60 e
loka: talvitakki 60 e
marras: talvikengät 60e
joulu: pikkujoulu/joulujuhlavaatteet 60e
Kun perusvaatekaappi on ok kunnossa, niin noilla lisäyksillä pärjäsin oikein mainiosti. No, kun rahaa on ollut enemmän, niin olen saattanut ostaa kerrallakin esim. töihin palattuani puseroita ja tunikoita 200 eurolla (saa muuten monta, kun ostaa valikoiden ja vähän alestakin!), mutta toisaalta voi mennä kuukausia etten osta mitään. Kun mulla on esim. klassikkokenkiä, niin niitäkään ei tarvitse välttämättä edes joka vuosi ostaa. Pidän hyvää huolta omista kengistäni.
Viime talvena meni kahdet kengät piloille kun en huoltanut! Juuri siksi on viimeisen vuoden aikana mennyt itsellä 300 e/kk vaatteisiin kun olin kaksi edellistä vuotta kotona ja sitä edellisen vuoden raskaana. 80% vaatteista on kaivannut uusimista. Harmi etten vieläkään koe että perusvaatekaappi olisi ok. Lisäksi lasten kanssa kuluu omatkin vaatteet kovaa vauhtia.
miksi niin kalliin etten ensin katsonut kirppareilta ja vanhakin ois varmaan käynyt...
Mutta lastenkirjoja kyllä ostan (joku kirjoitti että lainaa kirjastosta vaan).
Se ei oo sama asia, musta ihana kun on kirjoja lapsuudesta asti, haluan omille lapsilleni saman arvostuksen kirjallisuuteen.
Ja en tarkoita laadulla mitään huippuhintaisia tuotteita, vaan esim. ~sadalla eurolla saa kunnon nahkakengät talveksi. Niillä menee vosia kun hoitaa hyvin ja välillä käyttää suutarissa.
Villakangastakki maksaa pari sataa, se menee jopa 10 vuotta kun hyvin pitää. Alennusmyyntejä hyödyntämällä voi ostaa itselleen hieman heikkolaatuisemman villakangas tmv. kakkostakiksi jota käyttää töissä ymv. jos ei ole tärkeitä kokouksia tmv. missä pitää olla edustavammin pukeutunut.
Samoin alesta voi ostaa ulkoilupuvun ~100 eurolla, mikä menee vuosia.
Kannattaa panostaa muutamaan klassisen malliseen jakkuun, joita voi käyttää vuosia. Paitoihin ymv. ei kannata panostaa paljoa, sillä niitä ostamalla saa perusvaatteista eri näköisiä asukokonaisuuksia---> voi vaihdella usein.
Kesäkengistä ei annata maksaa paljoa, 20 ja 200 euron sandaalit kestävät jotakuinkin saman ajan, miksi maksaa kymmenkertainen hinta jos kallimmilla käyttöikä ehkä on puolet pidempi?
Mä ostan vaatteita harvoin ja harkiten, ja hyödynnän alet. Ostan klassista vaatetta, jota ei tarvitse koko ajan uusia muodin mukaan. Lisäksi vaatevarastoni on suht pieni, koska säilytystilaakin on vähän.
Ap:n listalta löytyy laukku 40 e. Kuinka usein ostat laukun? Mä ostin käsilaukkuni viisi vuotta sitten, kun edellinen oli aikansa elänyt ja maksoin uudesta satasen. Klassinen, kaunis nahkalaukku, joka on tänään aivan kuin uusi, ja jota ajattelin käyttää vielä seuraavat 10 v :-)
Talvitakista en ole ikinä maksanut täyttä hintaa - tiedän jo keväällä, jos tarvitsen seuraavana vuonna takin ja ostan alesta. Max 100 euroa olen maksanut, ja menee vähintään 3 talvea.
Näillä näkymin ei tule pakko ihan heti - meillä jää nykyisillä kulutustottumuksilla tonni kuussa säästöön.
Sitten, jos on pakko ruveta säästämään, niin menee kyllä hankalaksi, kun muutenkin kulutan vähän. Kai yrittäisin seuraavia:
- vakuutusten kilpailutus
- sähkön kilpailutus
- ruokakulut (nyt n. 500 e/kk, perheessä 2 aikuista, 2 lasta ja vauva, ehkä vois saada 400 e/kk mutta ankeaksi menisi)
Jos noilla ei pärjäisi, niin koittaisin nostaa tulopuolta. Joko lisää free-töitä minulle tai miehelle, tai sitten palaisin hoitovapaalta töihin suunniteltua aikaisemmin.
-
Siitähän se taantuma vaan syvenee, kun ihmiset alkavat jemmaamaan rahojaan sukanvarsissa. Aion kuluttaa ihan niin kuin ennenkin, ehkä jopa enemmänkin kotimaisten tuotteiden/palvelujen ostamiseen.