Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä säästätte taantuman tullen?

Vierailija
10.11.2008 |

Itse en ole vielä säästänyt missään ja se alkaakin näkyä kukkarossa. Itse ajattelin vähentää kuluja seuraaavsti (kyseessä 6 hlön perhe) ->

Oma vaatetus 300 e/kk-> 150 e/kk

Lasten vaatteet 300 e/kk ->250 e/kk

Arkiruoka 400 e/kk->360 e/kk

Viikonloppuruuat ja alkoholi (herkut omalle perheelle ja vieraille) 300 e/kk->150 e/kk

Kännykkälaskut koko perheeltä 140 e/kk-> 110 e/kk

Bensa 500 e/kk -> 450 e/kk

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole oikeutetttu toimeentulotukeen?

Vierailija
22/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ihmisillä on eritavat säästää.. Me ollaan kolmihenkinen perhe ja kk-tulot ovat n.1500e/kk Vuokra on se suurin meno 650e kaikesta ollaan tingitty ja sovittu että jokainen saa vuorotellen kuukausittain vaatteita, eli 3kk päästä on mun vuoro.. Ja kyllä, samoja vaatteita voi käyttää myös seuraavana talvena, eipä se minusta niin oudolta vaikuta.. Kun on tottunut elämään pienellä niin jää rahaa säästöönkin sitten ku tilanne kohenee, eli saan töitä... Harmittaa että ihmiset ajattelee jokaisella olevan varaa laittaa 300e!!! vaatteisiin kuukaudessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vääntää rautalangasta, miksi TAANTUMAN takia meidän perheen pitäisi säästää??

Säästämme jatkuvasti, ja kulutuksesta olen todella tarkka, vaatteet kirpparilta ja alesta vain tositarpeeseen. Ruuat mietitään tarkkaan jne.

Mutta meidän työpaikat eivät ole uhattuina, ja asuntolainakin kohtuullinen, eli vaikka korot nousisivat niin selviäisimme.

Miksi siis taantuman takia pitäisi säästää?? Minkä te muut koette taloudelliseksi uhkaksi TAANTUMAN takia??

Minulta on varmasti mennyt jotain todella oleellista ohi kun en näe taantumassa suurta uhkaa. Silloin jos työpaikat ovat vaarassa lähteä, niin ymmärrän jotenkuten. Mutta ei kai kukaan ota esim. suurta asuntolainaa

ilman että varautuu työttömyyteen...?

Selventääkäs hiukan!

Vierailija
24/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalistikin jää toki vähän joka kuukausi säästöön, mutta nyt "taantuman tullessa" ei todellakaan osallistuta sen syventämiseen. Kulutetaan kuten tähänkin asti.

Ja 300€ kuussa vaatteisiin on todellakin paljon! Minä ostan kyllä vaatteita, mutta katson hintaa. Tänä syksynä minulla on mennyt rahaa näin:

* 3 paria kenkiä, yhteensä 65€

* Villakangastakki 45€

* Paitoja (pari tunikaa, yksi neulepoolo, yksi neule, yksi lyhythihainen toppi, yksi hihaton toppi) 36,50€

* Hame 7,5€

* Housut 10€

* sormikkaat 1€

Yhteensä minun syysvaatteisiini 120€. Miehellä on mennyt saman verran. Lasten omiin on mennyt yhteensä noin 300€ (kaksi lasta), koska toiselle piti ostaa uusi talvihaalari ja molemmille uudet kengät.

Vierailija
25/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli sitä rahaa on. Eri juttu tietty jos työt menee alta niin tulojen tippuessa pakko on menojakin leikata.

Mutta nyt kannattas sit ne remontit yms tehdä. On työntekijöitä, hinnat laskee, jne.

Ja kansantaloudenkin kannalta se olis parasta elvytystä. Miksi odottaa " valtio" auttaa? valtio ei voi auttaa vaan sen on tultava kansan pussille. Miksi en siis ottasi myös hyötyä itselleni. Verorahoista kun tuetaan niin itse ei saa mitään. Mutta jos käyttää ne rahansa suoraan niin hyötyy itsekkin. Ensivuonna esim, kotitalous vähennys nousee reilusti, hyödyntäkää kellä on varaa. Näin Suomi selviää.

Asioita pitää ajatella vähän isommalla perspektiivillä

Vierailija
26/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tulot pysyy samana ja siitähän se taantuma vaan syvenee jos kaikki rupee säästämään.

Vierailija
27/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmihenkiselle perheelle 1500 on aika paljon. Meitä oli vielä pari vuotta sitten neljä perheessä ja asumisen jälkeen jäi 900e kuussa laskuihin ja ruokaan. Saatiin silloin toimeentulotukea joka nosti meidät tuolle tasolle. Nettona saatiin tukia 1700e joista vuokra ja vesi vei 750e

Vierailija
28/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim viime viikolla ostin uuden jakkupuvun

- jakku 199e

- housut 89e

- hame 119e

Lisäksi ostin uudet syyssaapikkaat 89e

uudet rintsikat 45e

Toki esim tuo jakkupuku on sellainen jota käytän töissä pitkään, mutta minun asemassani olevan ihmisen on pakko käyttää rahaa työpukeutumiseen.

Vierailija
29/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua tota et jengi on ihan kauhuissaan "sul menee 300e/kk vaatteisiin.." nippanappa yhdet housut/kengät saa tuolla 300e:lla

Vierailija
30/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua tota et jengi on ihan kauhuissaan "sul menee 300e/kk vaatteisiin.." nippanappa yhdet housut/kengät saa tuolla 300e:lla

Vierailija
31/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmastonmuutoksen takia pyrin tekemään entistä enemmän ekotekoja, jotka myös tuovat taloudellisia säästöjä. Kaikenlaisen kerskakulutuksen hillitseminen on myös ilmastoteko. Joku täällä ihmetteli niitä joilla samoja vaatteita vuodesta toiseen. Minä ihmettelen sairaalloista kulutusvimmaa ja tavaroiden ja mammonan keräämistä. Miksen voisi pitää mieluisia vaatteita niin kauan kuin ne ovat sopivat ja ehjät? No, ehken ole jonkun toisen mielestä silloin muodikas, mutta sepä on minulle ihan sama.

Auton käytön vähentäminen ja ajonopeuksien laskeminen (esim. moottoritiellä, jossa kiireisemmät pääsevät ohi) ovat ilmastotekoja. Samoin sähkön ja veden kulutuksen hillitseminen. Ruuat käytämme loppuun asti, teemme paljon itse, emme heitä ruokaa roskiin. Kaikki tällainen säästää myös rahaa.

Vierailija
32/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

taantuma uhkaa ap:n taloutta?

Vierailija
33/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, no on siitä varaa varmaan säästääkin. Todella aidosti pahoillani että joudut sitten kulkemaan vanhoissa lumpuissa....

Vierailija
34/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaatteet ole kaikille tärkeitä.

Vierailija
35/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyskuussa poolo 20 e ja paita 20 e.

Viime kuussa talvitakki 200 e, nilkkurit 35 e, paita 30 e, kengät 90 e, 2 x neuletakki 60 e ja pari huivia 50 e ja laukku 40 e.

Tässä kuussa neule 45 e, bleiseri 65 e ja jakku 55 e tähän mennessä.

Eli ei tietenkään joka kuussa mene 300 e vaan keskimäärin kun jaetaan vuoden kulutus kuukautta kohti! Missä ihme vaatteissa te sitten kuljette? Ette kait samat vaatteet päällä joka päivä tai vuodesta toiseen???

Ne kun on vielä todella hyvässä kunnossakin. Jos ei nyt ole just tän talven muodin mukaiset niin so what.

Vaikka varaa olisikin ostaa uusia niin en näe siinä mitään järkeä jos viimetalviset on vielä ihan hyvät. En todellakaan koe tarvetta ostaa joka kauteen garderobi uusiksi.

Vierailija
36/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mitään syytä miksi pitäisi säästää, päinvastoin kun tulot ovat lisääntyneet.

Koska nyt on varaa valita, niin ostan mielelläni luomutuotettuja ruoka-aineita ja lähiruokaa, uutena ostetut vaatteet ja kengät saisivat olla kotimaisia ja/tai ekologisesti valmistettuja, ensisijaisesti etsitään kirpputoreilta kirjoja, vaatteita jne. j a vasta sitten kaupasta, autossa on tärkeintä toimivuus - sitten kun uuden hankinta tulee ajankohtaiseksi haluamme ostaa ekologisesti parhaan jne. jne.

Käytämme myös paljon rahaa palveluihin (ravintola-, kampaaja-, pesula-, suutari-, autohuolto-, teatteri - ja kulttuuripalvelut).

Vierailija
37/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutsenen untuvatakki.

Enpä enää aikuisena mieti, että pitää aina olla just muodikasta. Ostan kerralla laatua ja käytän sitten pitkään.

Vierailija
38/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon.

Vierailija
39/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmihenkiselle perheelle 1500 on aika paljon. Meitä oli vielä pari vuotta sitten neljä perheessä ja asumisen jälkeen jäi 900e kuussa laskuihin ja ruokaan. Saatiin silloin toimeentulotukea joka nosti meidät tuolle tasolle. Nettona saatiin tukia 1700e joista vuokra ja vesi vei 750e

Vierailija
40/45 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. vaatteisiin menee 0-30e/kk (koko perheen vaatteisiin yhteensä). Emme juo alkoholia tippaakaan, emmekä omista autoa, eli 1400e/kk vähemmän menoja kun teillä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan