Missä säästätte taantuman tullen?
Itse en ole vielä säästänyt missään ja se alkaakin näkyä kukkarossa. Itse ajattelin vähentää kuluja seuraaavsti (kyseessä 6 hlön perhe) ->
Oma vaatetus 300 e/kk-> 150 e/kk
Lasten vaatteet 300 e/kk ->250 e/kk
Arkiruoka 400 e/kk->360 e/kk
Viikonloppuruuat ja alkoholi (herkut omalle perheelle ja vieraille) 300 e/kk->150 e/kk
Kännykkälaskut koko perheeltä 140 e/kk-> 110 e/kk
Bensa 500 e/kk -> 450 e/kk
Kommentit (45)
jotta taantuma ei hankaloita elämäämme kohtuuttomasti. Eli hirveästi ei tarvitse muuttaa normaalia tyyliä, kun muutenkin katsotaan yleensä, ettei tuhlata turhaan. Ehkä käytännössä tulee hieman vähemmän syötyä ulkona, lehtitilaus jää uusimatta yms.
Ja noille jotka ihmettelivät miksi taantuman vuoksi pitäisi säästää ja miten se muka näkyy. Kaikilla ei varmasti näy, mutta itse olen työssä, jossa taantuma näkyy heti tilipussissa ja on näkynyt jo jonkin aikaa. Mutta toki toivon, että te muut ihmiset jatkaisitte kulutusta normaalisti, jotta taantuma ei näkyisi meillä.
Goretakki on 10 vuotta vanha, hyvin pitää vielä vettä. Gorehousut kuluivat ja ne jouduin ostamaan viime vuonna uudet. Talvikengät on 3 vuotta vanhat- ei mitään vikaa niissä.
Ostan aina kaiken tarpeellisen, mutta eihän sitä ihminen oikeesti paljon mitään tarvitse!
rahaa riittää vaikka taantuma tulisikin
palkka tulee kuten ennenkin sekä minulle ja miehelleni ja me kulutamme kuten ennenkin.
Jotain jää säästöön joka kuukausi, mutta aika paljon myös kuluu. Mutta niin kuuluu kuluakin.
Ei se raha pesee tee, eikä ole mikään itseisarvo. Nautin niistä asioista joita saamme rahalla (matkat, vaatteet, harrastukset, ruoka jne). Mitä iloa olisi vain säästää ja säästää pahan päivän varalle?
ja vaikka lapsia olisi useampikin niin 300e/kk on silti myös paljon...
Itse olen työelämässä asemassa jossa täytyy käyttää jakkupukua ja olla asiallisesti pukeutunut,mutta en silti tykkää törsätä (varaa kyllä voisi ollakkin joskus...) pelkkiin työvaatteisiin hirmuisia summia..
Esim mulla on Tara Jarmonin klassinen jakkupuku käytössä jo kolmatta vuotta,oli todella kallis ostos mutta ostin sen poistosta ja aion käyttää aika kauan :)
Muita jakkupukujani olen ostanut esim H&M:ltä (enkä usko,että kukaan huomaa sen olevan just H&M:n...eikä siis väliä vaikka huomaisikin heh heh), Vero Modasta jne,halpoja ovat olleet,myönnän,mutta klassisia ja paitapureoilla saa muutosta ja väriä
Kenkiä huollan hyvin,enkä todellakaan osta joka vuosi edes uusia ellen sitten juhliin johonkin tiettyyn mekkoon tarvotse (ja silloinkin ostan halpikset koska käyttö on vähäistä)
Talvitakki minulla on myös H&M villakangastakki (olikohan 79e??) ja se on myös klassisen mallinen ja menee ainakin sen 2-3 vuotta. Tämän lisäksi on tavallinen toppatakki joka on pari vuotta vanha.