IVF/ICSI -pino tammikuulle
moi!
jokos täällä on muita, joilla punktio ja siirto menee tammikuulle/helmikuun alkuun?
meillä on huomenna suunnittelukäynti, ja saadaan kaikki reseptit yms.
tammikuussa pitäis sitten alkaa piikitellä.
oletettavasti on tulossa lyhyen kaavan IVF, se meillä oli viimeeksi, ja poika saatiin. =) 02/2007.
mulla on vaivana PCO. meillä on kaksi poikaa, esikoinen syntyi 08/04 ja alkunsa sai kevyillä hoidoilla.
kuopuksen tekemisessä käytiin clomit, menopur+inssit, ja IVF. PAS toi toivotun tuloksen.
koettu on myös 3 keskenmenoa ennen esikoista (clomeilla alkaneet nekin), ja kuopusta toivoessa IVF tuoresiirrosta 1 keskenmeno.
vähän on ristiriitaiset tunnelmat tässä hoidon alkua odotellessa.
uutta vauvaa kaipaan kovasti, mutta etukäteen jo tiedän mikä stressi ja piinistely, ja toivon ja epätoivon vuoristorata on odotettavissa..
onkos täällä jo muita tammikuun menijöitä?
Kommentit (283)
Joo, kyllä sitä miettii, että missä se raja menee ja kaunko näitä pettymyksiä jaksaa. Moni on sanonutkin, että miten mä olenkin jaksanut aina. Siihen kun on ollut muitakin isoja huolia kaiken näiden hoitojen päälle. Kai sitä jossakin vaihees pimahtaa. :)
Meillä on muutenkin ollut kova tahti hoidoissa. Kaks kertaa on pidetty kuukauden tauko,yks kesäloma kuukausi taukoa ja nyt ennen tätä hoitoa pidettiin noin puolen vuoden tauko. Alkoi viime kesän alussa jo huomaamaan, ettei elämäs ole muuta kuin hoitoja hoidon jälkeen ja ajatukset vain niissä. Alkoi ottaa jo henkisesti päälle. Mut toi tauko teki hyvää. Sit kärsinkin syksystä lähtien selkä kivusta. :(
Naksu: Ei minulla ole koskaan ollut punktion jälkeen " krapulaa" . Mut olen joskus huomannut seuranta huoneessa, että joillakin on tullut tosi paha olo. Kai sekin on yksilöllistä. Mut väsynyt olen ollut ja olen kotona heti " sammunut" . :)
Mä olen nyt oman navan ympärillä... Minua pelottaa, että lääkäri sanoo, että pitää ruveta miettimään niitä muita vaihtoehtoja.. Kaksin oloa, sijaisvanhmmuutta, adoptiota. Mä en ole moisiin vielä valmis!
Tää tuntuu niin hemmetin väärältä, ettei meille voi lasta suoda.
Jotakin kiinnittymis häikkää minussa täytyy olla. Mut siihenkään ei ole apua. Lääkäri vaan sanoo, että kiinnittyminen on " luonnosta" kiinni. Voi #" ¤%¤#" ?)¤#" !!!!!!
Anteeksi vuodatukseni. Tää on niin turhauttavaa. " Itkettää"
Osaisiko joku minulle kertoa mitä tarkoittaa ristiinluovuttaja? Tämä sana tulee monesti vastaan munasoluluovutus tekstin yhteydessä.
Olen miettinyt, että olisiko meille apua sitten lahjamunasolusta tms.
Niihinkin kai pitkät jonot.
Tai jos olisi itsellä tiedossa luovuttaja, niin etenisikö hoito sitten nopeammin?!!?
tarkoittaa sitä, että ns. teidän munasolunluovuttaja antaa solut jollekin toiselle, ja te saatte sitten jonkun tuntemattoman luovuttajan soluja.
tämä siksi, että on lapsen, luovuttajan, sekä vanhempien kannalta hirmuisen paljon helpompaa jatkossa.
luovuttajan ei tee mieli puuttua lapsen asioihin, kun lapsi ei ole biologisestikaan hänen.
lapsen ei tarvitse miettiä munasolu-äidin ja hänen synnyttäneen äidin eroja, tai muitakaan siihen liittyviä asioita, kun luovuttaja on tuntematon eikä lähipiiristä.
vanhempien ei tarvitse ajatella, että lapsi olisi jotenkin sen lähipiiriin kuuluvan luovuttajankin lapsi..
näin olen ymmärtänyt. voi olla, että ns oman luovuttajan löytäminen jouduttaa munasolujen odottelua myös ristiinluovutuksessa.
sitten kannattaa kysellä eri paikoista luovutettujen jonoja, kun esimerkiksi lappeenrannassa on lyhyemmät jonot kuin helsingissä yksityisellä puolella.
siis, jos kahteen eri paikkakuntaan on osapuilleen sama matka ajaa hoitoihin.
eräs ystäväni on ollut luovutetuilla munasoluilla hoidossa, joten siitä nämä tiedonrippeet. voi osoittautua osittani epämääräisiksikin nämä tiedot, mutta luulisin että jotenkin noin se menee.
luovutetuilla on sikäli kalliimpaa ainakin yksityisellä, että luovuttajalle maksetaan hormonihoito. luovuttaja ei saa kelakorvausta lääkkeistä, kun ne lääkkeet tulee terveelle ihmiselle. solujen vastaanottaja maksaa viulut.
solujen vastaanottaja maksaa lääke- ja lääkärikulut luovuttajalta sekä itseltään. klinikalle ei tule ns kuluja luovuttajasta.
sitä en tiedä miten pelaa julkisella puolella..
Höntti: Siellä on sitten Pregnyl laitettu napaan ja jänskää varmasti on! Huomenna se sitten on, toivottavasti kaikki menee hyvin!!!! Täällä odotellaan uutisia huomenissa, joten tulehan kertomaan heti kun vointi sen sallii! Tsemppiä!!
Mocca: Ja siellä on testipäivä, tsemppiä myös sinne!!
Jääsydän: Voin kuvitella miltä tuntuu joutua miettimään noin isoja asioita, adoptiota ym... Itse en suostu vielä noita edes miettimään, tiedä sitä olisiko se ikinä meidän kohdalla (ikinä) SE juttu. Mutta kieltämättä nyt toisessa ivf:ssä ajatukset ovat siinä mielessä erilaiset kuin ekassa, että on joutunut miettimään enemmän mitä jos... Mitä jos sitä lasta ei vaan meille tule - hui kauhistus mikä ajatus! Ite en oo kysynyt vielä, montako ivf:ää suostuvat meillä julkisella tekemään. Mutta siis pelonsekaiset tunteet on, kun joutuu kaiken muun lisäksi miettimään vielä hoitojen " riittävyyttä" ... Sekavaa sepustusta mutta vaikea laittaa näin sanoiksi... ;) Tsempityksiä sinne kuitenkin hirmuisesti ja voimia!!!!
Jessis: Sullakin näyttäis olevan huomenna ultra!! Katsotaan kuinka meidän akkojen käy! Pidetäänhän peukkuja molemmille!!! :)
Täällä alkaa tosissaan jännittämään huominen - ja sen kyllä huomaa! Hermot on kireällä ja tosi stressaantunut olo, ahdistaakin pikkasen. Viimeöinen yövuoro ei tosin oloa helpota, väsy on kova! Kauheeta kun pelottaa, että tuolla on jo tapahtunut sellaista, mikä estää hoidon jatkamisen! Kyllä tämä on sellaista vuoristorataa tämä vaihe ettei tosikaan!!! Pitäkäähän kaikki peukkuja, jookosta!
-Stressaantunut Naksu-
Jääsydän73: IVF, punktio 9.1., siirto 14.1., testi 25.1. -> nega :(
Mocca76: IVF, punktio 14.1., siirto 16.1., verikoe 28.1. ->
Tao_tao: IVF, punktio 21.1., ei siirtoa :(
tipituu: ICSI, punktio 21.1., siirto 23.1.
HönTTi04: ICSI, punktio 28.1.
Naksu: IVF, uä 28.1., punktio vko5
Enni-Maija: IVF, punktio 30.1., siirto 1.2.
helena1712: ICSI, punktio 29.1., siirto 31.1.
Jessica2: 2. IVF, kontr-uä 31.1., punktio vko 6
nukke3:
Jääsydämelle ihan ensiksi isot pahoittelut. Mutta hienoa kuulla, että jatkosuunnitelmat hahmottuvat jo! En tosiaan itse tiedä juurikaan noista munisten luovutusjutuista - tehdäänköhän julkisella sektorilla?
Olikos tänään testivuorossa Mocca? Täällä odotellaan peukut tanassa tuloksia bd bd bd Oireesi kyllä viittaavat vahvaan plussaan : )
Mites Naksun ultra?
Nyt ei ehdi oikein muuta kommentoida.
Eka kontrolliultra takana (tänään 6. pistospvä), ja peräti 15 aikas tasalaatuista munista siellä köllötteli. Kohdun limis oli 5,5 mm. Jatkan Menopuria samalla annoksella torstaihin asti, jolloin seuraava ultra. Punktio näillä näkymin ma tai ti ensi viikolla.
Hyvää maanantaita kaikille! Toivottavasti muuallakin paistaa aurinko yhtä nätisti kuin täällä Turuus!
- Jessis -
Hienostihan siellä ultrassa meni, kiitti kysymästä Jessis!! :) Ja hienosti meni sielläkin, loistosaalis myös teillä!
Moccaaaaaa!!! Miten kävi???
Ja malttamattomana omaan napaan, niin innoissani olen! :) Eli hyvältä näytti, oikealla puolella oli nyt peräti 12 munarakkulaa (!!!) ja vasemmalla puolella taasen 5. Lääkäri sanoi, että sellaiset viitisentoista potentiaalista... Isoin oli jo nyt 18mm, mutta suurin osa taisi olla tuota pienempiä.
Meidän aikataulu menee nyt siis niin, että tänään pistän Pregnylin napaan ja keskiviikkona on punktio!!! Jeeeee!!! Vitsit että olen tyytyväinen, hienosti olen muniani hautonut! :D Ja hassua, että näin vähän vaan tuntemuksia, vaikka tuollainen määrä jo aika isoja rakkuloita - mulla ei kyllä olo ole mitenkään erikoinen tällä hetkellä.
Jospa mä sitten vaikka illemmalla/huomenna päivitän tuon listan kun tulee lisää infoa muilta, niin ei ole ihan jokainen viesti tuota listaa!! ;)
Tällä kertaa intoa puhkuva Naksu :D
Niin on nyt vähän tyhjä olo. Lauantai-iltana rupes menkkakivut kolkuttelee ja jotenkin arvasin mikä tulos on:( Kysyin hoitajalta et oliko mitään viitteitä kiinnittymisestä? Hän sanoi, että näytti ihan arvot 0. Jotenkin en kyllä sit ymmärrä näitä oireita?? Tuntuu jo että onko mun päässä vikaa ja olen kuvitellut kaiken.
Toivotan kovasti onnea ja toivon sydämestäni, että kaikilla muilla menisi hyvin. Käyn toki pyörimässä täällä, mutta varmaan pari päivää menee jotta voin nollata itseni. Uusi hoitorumba tulee sit parin kuukauden päästä.
Älyttömästi tsemppiä ja haleja kaikille!
Mocca ja nyt ihan tyhjä olo:(
Heipat kaikille!
Punktiosta selvittiin kunnialla, ei ollut ollenkaan niin paha toimenpide mitä pelkäsin. Oikeastaan missään vaiheessa ei juurikaan sattunut, paitsi sitten toimenpiteen jälkeen ja siihenkin sain kipulääkettä.
Hienosti saatiin yhteensä 12 munasolua, ja siellä ne nyt sitten laboratoriossa (toivottavasti) köllöttelee tyytyväisinä ja kasvaa hienoiksi ja hyviksi alkioiksi.
Vähän on vielä olo heikko, ja mahakin aikalailla kipeä, joten taidan painua takaisin sohvan pohjalle huilimaan.
voi surkeus, mocca. pahoittelut negasta.
se pregnyl on hcg-hormonia, ja ainakin mulle tulee siitä raskausmaisia oireita.. että jos sullakin ne olisivat johtuneet siitä?
hienoa höntti, että punktio meni hyvin! mukava saalis.
helenalla on punktio huomenna..
naksulla ja mulla onkin punktio samana päivänä.
mullakin menee se pregnyl tänään.
ke klo 10 pitäisi olla jyväskylässä punktiossa.. nyt alkaa jännittää, ja epäilyttää, että onko saalis tallella vielä..
maha on kyllä ollut kipeähkö välillä, ja kaikkinainen hypähtely yms yhtäkkinen liike on inhottavaa..
se onkin vee-mäinen se pregnyl. kirvelee mennessään, ja mahaa kuumottaa aikansa pistoskohdan tienoilta.. =( klo 22 pitäisi se nahkaansa tökkäistä.
eipä tässä kummempia tällä erää.
-ennis-
Mocca: Voi ei, oon pahoillani! Kyllä tässä pinossa jokainen meistä ansaitsisi sen plussan jo... :(
Höntti: Hieno saalis! Ja onkos sulla sitten se siirto keskiviikkona?
Ennis: Hih, meillä on kyllä ihan sama tahti! :) Pregnyl meni napaan kanssa kympiltä ja keskiviikkona pitää olla klinikalla klo 10, punktio on 10.30. Ei sentään olla samalla paikkakunnalla, muutoin köllöteltäisiin varmaan viereisissä sängyissä toipilashuoneessa! ;) Ja joo, jännittää kyllä pysyykö saalis varmasti tuolla masussa keskiviikkoon asti! Vielä kysyin lääkäriltä, että eihän ne enää sieltä voi karata - ei voi sanoi lääkäri. Mutta kuten tässä on hoitotaipaleella opittu, meikäläiselle voi sattua ihan mitä vaan! Joten tuo samainen pelko on siis täälläkin - kaiken muun pelon lisäksi! Nyt ei auta muu kuin seurailla mitä Pregnyl tuo tullessaan ja toivoa, että jatkossakin menisi hyvin, eiks niin? Tsemppiä teille!!!
Mahtaa huomenna olla outo olo kun ei oo mitään sumutettavaa tai piikiteltävää... ;) Luget on sitten seuraava hormoni, ne aloitan punktion jälkeen. Mutta eipä muuta, hyviä öitä kaikille! Mä meen jatkaan L-koodin katselua! (ja sen jälkeen tuun vielä laittaan päivitykset :)!)
Jääsydän73: IVF, punktio 9.1., siirto 14.1., testi 25.1. -> nega :(
Mocca76: IVF, punktio 14.1., siirto 16.1., verikoe 28.1. -> nega :(
Tao_tao: IVF, punktio 21.1., ei siirtoa :(
tipituu: ICSI, punktio 21.1., siirto 23.1.
HönTTi04: ICSI, punktio 28.1.
Naksu: IVF, punktio 30.1.
Enni-Maija: IVF, punktio 30.1., siirto 1.2.
helena1712: ICSI, punktio 29.1., siirto 31.1.
Jessica2: 2. IVF, kontr-uä 31.1., punktio vko 6
nukke3:
Voi kurjuus, Mocca! Tosi ikävää. Nyt kovasti voimia keräämään seuraavalle kierrokselle - (((voimahali)))
Höntillä oli punktio mennyt hienosti, hyvähyvä : ) Oikein kelpo saalis tuli munia. Toivotaan että kaikista kasvaa hyvä elämänalku!
Jääsydän, olit kysellyt ajat sitten siitä mun kipuilusta; eilen lääkäri arveli että johtui siitä kystasta (kun mulla oli viime kierron alussa se 3,5 cm keltarauhaskysta jota kuivateltiin pillereilllä). Eli kun mensut alkoivat, niin kysta jotenkin samalla puhkesi tms. Ja Synarelat kun pahentavat vielä endon oireita (aluksi), niin olin tosi tuskainen ihan menkkakipujen vuoksi.
Kertoilepa kun saat lisätietoja tuosta munisten luovuttamisesta. Jaksuja kovasti!
Naksu ja Ennis ovat pistelleet Pregnylit - hauskaa että teillä on ihan sama aikataulu...
Ja Helenalla punktio tänään; tsempit sinnekin vaikket varmaan ehdi tätä enää lukea!
Mitkäs Tipituun ja Tiitiäisten fiilikset?
Onpas lohduttoman näköinen tuo meidän listan alkupää. Kyllä nyt olisi aika sitten jo jonkun plussailla! Voi hitsi kun tuntuu että ensi viikkoon on ihan kauhean pitkä aika - kurjaa viimeisenä piinistellä yksinään (kun vielä Pregnyl-tuen vuoksi en pääse edes testailemaan normaaliaikaan). Valivalivali, anteeksi. Nyt vaan positiivisia ajatuksia. Hyvää kannattaa odottaa jne.
Täällä siis ei muuta kuin torstain kontrolliultraa odotellessa. Piikkipvä nro 7 meneillään.
Nyt töihin.
Tsempit kaikille!
Jessis (meinasin kirjoittaa oikealla nimelläni, hui!)
Pitää taas tulla tänne purkamaan jännitystäni - on muuten toooosi jännät fiilikset! Ihan mahan pohjassa vihloo! :) Mä kun jotenkin olin niiiiin satavarma, että punktioon ei edes päästä ja nyt se on jo noin lähellä! Iiiiik!
Joo, kyllä tuohon meidän listaan pitäis nyt niitä plussia alkaa tulemaan! Surullista katseltavaa kun ei ole vielä yhtään kivaa tulosta tullut... :( Muistelen vaan sitä viimekertaista ivf-pinoa jossa pyörin kesällä - siellä kun tuli plussia niin ropisemalla että kaikki olivat lentää pyllylleen! Nyt koitetaan koko loppupoppoo ottaa ne plussat!!!
Jessis, älä huoli, kyllä me täällä sun seurana piinistellään! Ai sulla on Pregnyl luteaalivaiheen tukena? Oonkin kuullut että sitä käytetään joskus mutta noi Luget taitaa olla huomattavasti yleisempiä... Onko sulla joku erityinen syy miks just Pregnyl? Koskas sitten voit testata, siirrosta laskettuna? Huomaatkos, mulle iski taas tämä kyselykausi... ;) Hih, teillä on ihanaa vanhojen enskojen keskustelua tuolla Killan pinossa! :D Quukin jaksaa aina vaan tsempata meitä " saamattomia" ! :) Ihanaaa!!! Voi että miten elävästi vielä tulee mieleen se " vanha" porukka joka niin tulisesti piinaili joka ikinen kuukausi... :)
Niinkuin huomaatte, niin töistä ei tod. tule mitään, kun hengailen vaan täällä kurkkimassa muiden kuulumisia. Kuukauden työntekijä -pysti ei ehkä tällä kertaa napsahda meikäläisen kohdalle = D
Voi vitsit Naksu, muakin jännittää teidän seuraavien piinistelijöiden puolesta ihan sairaasti!!
Hih, aloin kanssa oikein muistella niitä alkuaikojen Enska-juttuja. Kyllä sitä on ollut ihminen naiivi, tyyliin " ihan kauheeata kun jo 4. yk meneillään eikä mitään tapahdu, nyt kyllä vähän oireita tuntuu, on pahaa oloa ja muuta" . Joopajoo, eipä sitä silloin tiennyt mikä taival oli alkamassa. Ollaankohan me ja Killa viimeiset alkuperäiset Enskat, jotka ei ole onnistuneet onnellisesti raskautumaan (siis jossei kemiallisia ja ku:ita, ja km:ja lasketa)??
Kiitti tuesta Naksu, kyllähän mä tiedän että ei ihan yksin tarvi piinistellä : )
Tuosta Pregnyl-tuesta vielä - mullahan on aivan normisti Luget (+Zumet), SEKÄ vielä kaikenkukkuraksi Pregnyl. Eli aikamoinen tukilääkitys. Älä kysy miksi Pregnylit tukena, en enää muista mitä lääkärini niistä selitti. Mutta koska en tällä hetkellä tiedä miten pitkälle niitä pistelen, en tiedä koska saan testata. Sitten kun Pregnyl on joskus häipynyt elimistöstä...
J.
Hih, ja täällä taitaa kämpän siivoaminen jäädä miehen kontolle kun olen istunut koko aamun koneella! ;) Töihin pitäisi kohta puolin rientää...
Apua, niin se muuten taitaa olla että me kolme ollaan viimeiset epäonniset vanhoista enskoista!! Hui kauhistus, olipas kolaus tuon tajuaminen! :( Ajatella mikä porukka meitä silloin joskus oli ja nyt enää me... Höh! Ja hei joo, oikeesti sitä on ihan pöhkönä mietiskellyt että sitten ensi kesänä KUN meillä on se vauva jne. Voi että, ei todellakaan ollut tietoa mitä kaikkea joutuu kestämään!! Nyt ei ole todellakaan tietoa, monesko yk on menossa, se on tosin liiankin hyvin tajunnassa että kolmas vuosi on... Pitkä aika!
No jopas sulla Jessis on melkoiset tukilääkitykset!! Millainen annos sulla menee Lugeja päivässä? Mulla menee meinaan se 3x200/vrk ja sekin on jo iso annos. Mun muistaakseni Pregnyl pysyy kehossa joku 9-10 päivää ellen ihan väärin muista... Näin muistelisin sieltä inssiajoilta, että sitä ennen ei saanut testata vaikka mieli tekikin! :)
Jaiks, nyt on pakko mennä etten myöhästy!!
Terkut punktiosta. Tällä kertaa sattui enemmän kuin viimeksi, mutta kestihän tuon. Viime viikon ultrassa löydettiin 5 follia mutta tänään vain 4. 1 oli kadonnut. Tuli vähän paha mieli kun tuli näin pieni follimäärä mutta onneksi kaikissa 4:ssä oli munasolu. Hoitaja sanoi että yleensä jos tulee vähemmän niin ovat yleensä parempilaatuisia. Toivottavasti sitten torstain päästään siirtoon. 2 alkiota sitten siirretään. Toivon todella että nyt näillä onnistaisi koska sitten on enää 1 ICSI jäljellä. On ollut vähän haikea olo mutta nyt pitää ajatella positiivisesti.
Tiistai-iltaa palstasiskot!
Jääsydän ja Mocca: Pahoittelu negasta ja iso lohtuhalaus teille molemmille! Toivon todella, että teillekin vielä joskus vauvat suodaan.
Naksulla, Enniksella ja Höntillä onkin hoidon hektisimmät ajat käsillä. Tsemppiä kovasti punktioon teille kaikille, toivotaan runsasta saalista! b d
Helena olikin jo selvinnyt punktiosta. Saatko huomenna tietää alkioiden hedelmöitymistilanteen? Tulehan kertomaan kun tiedät. Toivottavasti saatte pakkaseenkin jonkun huurunenän vastaisen varalle.
Olen yrittänyt tarkoituksella pysytellä vähän kauempana palstalta, ettei tämä piinistely ihan sekoita päätä. Yllättävän rauhallisesti on mennytkin, tosin työkiireet osaltaan ovat auttaneet siihen että päähän mahtuu (vähän) muutakin kuin tämä piinailu. Sunnuntaille ajattelin kärvistellä ja sitten aamulla testata ekan kerran. Osaa sitten vähän valmistautua lopulliseen tulokseen, olipa se sitten mikä hyvänsä. Vatsaa on vihlonut ihmeellisen paljon, luulen kylläkin että johtuu punktion jälkitilasta. Luget on ällöjä ja saa aikaan ärsyttäviä oireita; rinnat on niin kipeät että melkein pitää nukkuakin liivit päällä, turvottaa, syötättää, jne. Mieli on ihmeellisen tyyni, en ole näin rauhallinen ollut kertaakaan piinistellessäni. Vaan onhan tässä vielä viikko aikaa seota. ;-)
On meillä kyllä merkillisen epäonninen pino ollut tähän asti. Kukaan ei ole toistaiseksi saanut pakkaseen mitään, Tao ei päässyt siirtoonkaan, kaikki siirtoon päässeet testasivat negan.. Kyllä meillä lopuilla pitäisi olla tilastot jo puolellamme, kai meistä joku nyt plussan saa aikaiseksi?! Pidetään peukkuja että me kaikki loput plussataan, eikös!
t. tipituu ja tiitiäiset pp 6
Heipat ja kiitokset tsempityksistä kaikille! On tosiaan ihanaa et meitä on täällä reipas ja aktiivinen porukkaa tukemassa toisiaan!
Tosiaan siitä ilmalennosta selvittiin onneks pelkällä säikähdyksellä. Mulla on kokemuksia siitäkin kun ei ihan niin pienelllä selviä, kaks kertaa oon ollu leikkauspöydällä heppaonnettomuuksien seurauksena, mut jotenki ne otukset vaan vie niin mennessään, ettei ilmankaan osaa olla. Nyt pitää pysytellä tovi pois selästä, oman mielenterveyden vuoksi kyl oon käyny ja käyn tallilla rapsuttelemassa hepoja, mut tyydyn vaan kentän reunalta seurailemaan toisten ratsastamista.
Eilen jäi sit piikki väliin, Synarelaa menee vielä ja illalla olis edessä Pregnylin pistäminen. Mitään erikoisia oireita ei oo ollu. Mahaa vähän nipistelee tuolta munasarjojen tienoilta, mut se kaiketi on ihan normaalia ja kuuluu asiaan. Eilen illalla oli maha tosi turvoksissa, mut olin kyl juonutkin varmaan sen 4l ja työhoust paino jotenki inhottavasti mahaa, ni voi olla et sekin sit vielä ärsytti.
Muuten vointi on ihan ok, ja toivon tosiaan et hyperi vältetään. Maanatainahan sen sit viimeistään näkee, mikä tilanne masussa on. Nyt kuljen tääl koko ajan mehulasi kädessä et varmasti muistan juoda, ja ihan hyvällä omatunnolla aion vaan löhötä sohvalla ja katsella telkkua koko viikonlopun.
Viikonlopun jatkoja kaikille!
*höntti*