Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IVF/ICSI -pino tammikuulle

20.12.2007 |

moi!

jokos täällä on muita, joilla punktio ja siirto menee tammikuulle/helmikuun alkuun?

meillä on huomenna suunnittelukäynti, ja saadaan kaikki reseptit yms.

tammikuussa pitäis sitten alkaa piikitellä.

oletettavasti on tulossa lyhyen kaavan IVF, se meillä oli viimeeksi, ja poika saatiin. =) 02/2007.

mulla on vaivana PCO. meillä on kaksi poikaa, esikoinen syntyi 08/04 ja alkunsa sai kevyillä hoidoilla.

kuopuksen tekemisessä käytiin clomit, menopur+inssit, ja IVF. PAS toi toivotun tuloksen.

koettu on myös 3 keskenmenoa ennen esikoista (clomeilla alkaneet nekin), ja kuopusta toivoessa IVF tuoresiirrosta 1 keskenmeno.

vähän on ristiriitaiset tunnelmat tässä hoidon alkua odotellessa.

uutta vauvaa kaipaan kovasti, mutta etukäteen jo tiedän mikä stressi ja piinistely, ja toivon ja epätoivon vuoristorata on odotettavissa..

onkos täällä jo muita tammikuun menijöitä?

Kommentit (283)

Vierailija
61/283 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa mukaan tipituu! Ollannkohan joskus oltu samasa pinossa? Kuullostat tutulta! :)

Mocca76: Onnea kovasti punktioon! Onko teillä siirto sitten mahdollisesti keskiviikkona? Meikätyttö toivon mukaan makoilee silloin punktiopöydällä...

Eilen oli siis ultra, ja itseasiassa en edes tarkkaan tiedä, kuinka monta munista siellä on kasvamassa. Alle kymmenen kai... Mutta kuulemma hyvältä näyttää. Hassua oli, kun ultra tehtiin siis julkisella, mutta hoidossa ollaan yksityisellä, niin julkisen gyne ei ottanut sanallakaan mitään kantaa, tai edes meille maininnut, mitä tulee tapahtumaan ja minä päivänä. Edes noin niin kuin arvioinut. Niin senkin takia olen vähän ulkona tilanteesta. Mutta maanantaina vielä uusi ultra, puregonia menee edelleen 100iui, ja huomenna tulee mukaan orgalutran. Enpä ole sitäkään koskaan ennen vielä pistänyt.

Niinkin eksoottista asiaa vielä kyselisin, että eihän kenellekään puregon ole aiheuttanut ripulia? Mulla ollut useamman päivän käsittämästtömästä syystä johtuva ripuli. Vatsaa ei väännä, normaali vessahätä vain, mutta tulee ripulina :O Vai liekö lievää vatsatautia??

Tuosta tuen saamisesta. Jokainen varmaan kokee sen vähän eri lailla, mutta minulle on riittänyt, kun on joku ulkopuolinen miehen lisäksi, jolle voi puhua asiasta, jos huvittaa. Ja myöskin jakaa pieniä ilonaiheita hoidon eri vaiheissa. Meillä hoidoista tietää todella harva, mutta kiusallisten uteluiden takia joudumme aika usein :(

Mutta ennemmin otamme vastaan utelut, kun kerromme superuteliaille tutuille ja sukulaisille todellisen tilanteen.

Mutta hyvää viikonlopun jatkoa, palaan varmasti viimeistään maanantaina kertomaan kuulumisia!

Tao_tao

Vierailija
62/283 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vointi on ollut minulla aika hyvä. Eilen kävin jo kävelyllä, eikä käynyt vatsaaan. Tietty välillä vähän jotakin pieniä tuntemuksia. Vatsa turvoksis ja rinnat kipeät edelleen.

Tuli tossa mieleen, että viimeksi minulla oli vatsa tosi kipeä sen takia, kun munarakkuloista oli vuotanut nestettä vatsaonteloon. Jouduin menemään päivystykseen joskus alkion siirron jälkeisinä päivinä. Lepoa, nestettä ja sairaslomaa hoidoksi. Se on kuulema normaalia, että niistä jonkin verran vuotaa nestettä punktion jälkeen, kun niitä on puhkottu ottaessa munasolua. Minulla vaan vuoti enemmän ja niisä oireina tulee vatsa kipu.

Höntti ja Naksu: Teidän ajatukset tuen saannista ovat just niinku omani. Koen sen nykyään tosi raskaasti. Minun äitini ja isäni ovat vanhoja ja sairaita, isä muistamaton ja asuu hoitokodissa. Eivät he ymmärrä näitä hoitoja, eikä heiltä saa tukea. Ymmärrettävää...

Laitoin tässä parille kaverille viestiä ennen punktiota, ei kuulunut mitään vastausta, toinen eilen soitti. Hoidoissakin on kuitenkin omat riskinsä, mutta ei ihmisiä kiinnosta, vaikka olis hyperin saanut ja olisi henkisesti aivan loppu. Ei " normaalit" ymmärrä kertakaikkiaan.

Kai sekin on ymmärrettävää, ettei he aina jaksa tätä samaa kuunnella ja jotku eivät varmaan edes tiedä mitä sanoisi, miten käyttäytyä asian suhteen, pelkäävät.

Minulle riittäisi, että olisi aina joku jolle saisi vuodattaa. Joka vain kuuntelisi ja olisi tukena.

Kaikille on vain tärkein tieto, että mikä on testin tulos. Joskus tekisi mieli sanoa, että mitä se sulle kuuluu, kun ei ole kuulunut muutenkaan hoidot ja minun jaksamiseni. Nega tuloksien jälkeenkin olen ollut aivan hajalla, muutaman päivän itkenyt vain sängyssä.

Olipa vuodatusta...

Lapsettomuuden alussa minusta oli tosi vaikeaa sanoa ihmisille ,ettemme saa lapsia, tai olemme hoidoissa ja mietti mitä sanoisi jne. Se oli tuskallista. Ei halunnut kaikille sanoa yms. Mutta kai siinäkin kävin jonkin vaiheen läpi, että aloin itse uskomaan, että asia on näin. Joten rupesin pikku hiljaa avoimemmin puhumaan ja kertomaan. Nykyään saatan sanoa puoli tuntemattomallekin suoraan, että emme ole saaneet lapsia ja olemme hoidoissa. Olenkin avoimesti kertonut kaikkea. Ja välillä se on helpottava tunne, kun sanoo suoraan. Mutta kyllä joskus tulee myös tunne, että hittoako kyselette, tulee paha mieli ja loukkaa.

Töissä tietävät hoidoista ja siellä minulla välillä kiehahtaa, kun eivät kaikki ymmärrä. Sanoa töksäyttävät jotakin loukkaavasti. Mutta olen huomannu, että ei ne sitä itsekään huomaa, koska eivät voi ymmärtää tilannettani. Tulipa vaikeesti sanottua...

Minulla tuli synarelasta myös hajamielisyyttä ja oli keskittymiskyvyn puutetta. Töissä välillä huomasi todellakin sekoilevan asioissa.

Välillä kyllä naurattikin asia, mut sitten taas meni " hermot " tai itketti. Koittakaa kestää. Muistakaa, että lääkkeet siellä jyllää hormonien kiusana. Ei ole teistä johtuvaa. :) Muitan ,kun ajattelin, että minussa on kaksi ihmistä. Järki sanoi toista, mutta ruumis teki toista. Itketti, vaikka ajattelin ettei ole mitään aihetta edes itkeä, että lopeta. Mutta itku eiku virtas vaan... Ei sille mahtanut mitään.

Tipituu: Tervetuloa joukkoon! Paljon on sinullakin hoitoja ja pettymyksiä ollut. Olen tosi pahoillani. Voimia sinulle uuteen hoitoon.

Mocca76: Onnea punktioon. Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja saatte hyvän saldon munille! Voimia!

Tao_tao: Tosta orgalutranin pistämisestä voisin kertoa sen verran, kun et ole aiemmin sitä pistänyt. Siinä neulassa on tosi tylpän tuntoinen neula. Äkkiä voi tuntua, että eihän tätä läpi saa ihosta. Mutta älä säikähdä. Siitä on paljon kuulema valmistajalle valitettu, mutta kumma kun ei voi parantaa sitä. Eiku painaa vaan napakasti. kyllä se siitä.

Ei minulle ainakaan ole koskaan ripulia tullut puregonista. Oisko sitten tosiaankin vatsa tautia, sitä on kuukema liikkeellä. :(

Joten huomiseen sitten. Tulen varmaakin kertomaan,miten siirto meni. Toivotaan nyt, että tulee sitä siirrettävää ja blastokystinen alkio. :)

Halivoimia kaikille! Pärjäilkää!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/283 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervetuloa joukkoon tipituu!

toivottavasti viikolla 6 punktioon menijät pysyvät silti täällä, mullakin voi olla, että punktio menee viikolle 6. luultavasti viikolle 5, mutta eihän niistä muniksista koskaan tiedä etukäteen varmasti.

tuen saamisesta:

me, tai etenkin minä, olen puhunut lapsettomuudesta ja lapsettomuushoidoista avoimesti ihan alusta alkaen, ihan kaikille, lähimmistä ihmisistä suunnilleen lähikaupan kassaneidille asti..

olen saanut osakseni suuresti kiinnostusta, paljon asiallisia kysymyksiä, ja jokseenkin typeriä kysymyksiäkin, mutta ne typerät ovat johtuneet aika varmasti silkasta tietämättömyydestä.

jotkut ihmiset kun tuntuvat tietävän siitä lisääntymisestä just sen verran, että seksiä->lapsi.

sekin on ollut yllätys monelle, että munasolu hedelmöittyy munanjohtimessa normaalisti, ei kohdussa.. mistään muusta jutuista munasoluihin ja hedelmöittymiseen liittyen puhumattakaan.

ehkä tästä avoimuudesta johtuen, olen saanut omasta mielestäni tukea hyvin.

lisäksi tutuista ihmisistä on oman avoimuuteni myötä " paljastunut" pari pariskuntaa, jotka käyvät myös hoidoissa. (ovat toivoneet lasta vuosia) he eivät ole kertoneet asiasta kuin osapuilleen vanhemmilleen, joten vertaistuki on tullut tavallaan positiivisena asiana myös heille. he eivät olisi varmasti itse ottaneet lapsettomuuttaan puheeksi..

sitten tietysti tämä vauvan netti on ollut mulle tärkeä. keskenmenojen (4kpl) myötä olen ollut haahut-porukassa vauvakuume-sivulla, ja nuosimmaista odottaessani olin palon haahujen odotus-puolen sivuilla. pelko keskenmenosta seurasi koko raskauden alusta loppuun.

tietysti nämä hoitopinot ovat olleet myös tärkeitä, sillä ei kukaan voi todellakaan käsittää millaista on vetää joku IVF/ICSI läpi.

se kuulostaa ehkä hieman monimutkaiselta kun sitä jollekin selittää, mutta sitä, miltä se TUNTUU, henkisesti ja fyysisesti, sitä ei voi sellainen käsittää, joka ei ole sellaista hoitoa läpi käynyt.

nyt sitten omaa napaa.

tänään otin viimeisen keltarauhashormonin, ja menkat alkavat luultavasti tiistaina.

jos homma menee niin kuin on suunniteltu, niin torstai-aamuna tökkään ekat menopurit vatsanahkaani. (tai, minä sekoitan aineet, ja mies pistää ne mulle..) annoksella 225iu.

enpä muista, että milloinka olisin näin hartaasti odottanut menkkojen alkamista! =)

siitä jutusta vielä, kun ärähdin yhdelle koulukaverille. kirjoitin siitä edellisessä viestissä..

no, pyysin häneltä anteeksi, ja sanoin, että ei ole tapana käyttäytyä normaalisti sillä lailla.

ja että kaiken lisäksi ymmärsin sen pointin, mitä hän sanoi, enkä edes ymmärrä, että miksi lämpenin asiasta niin kauheasti.

ja että olin itsekin varmasti osapuilleen yhtä yllättynyt omasta reaktiostani kuin hänkin oli minun reaktiostani..

no, hän ei ollut moksiskaan, ja naureskeltiin asialle. =)

sitten vielä virisi aika mielenkiintoinen keskustelu yleensä raskautumisesta, hänellä on ollut jopa kaksi kierukkaraskautta.

kyse oli nimittäin siitä, että jos aloittaa jonkun koulun tms, niin miksi sitten ei voi " ajoittaa" sitä lasten saantia siten, että ehtii käydä koulunsa.. että pitäisi voida sen verran sitoutua alkavaan koulutukseen..

eipä käy tasan onnenlahjat..

mutta nyt täytyy mennä.

-ennis-

Vierailija
64/283 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiettkö kukaan, että saako munasolupunktiosta sairaslomaa?

varmaan sen punktopäivän tietysti, mutta saiko enempää?

viimeeksi olin muistaakseni aika kipeä, mutta en muista oliko saikkua.

mitkähän ne hoito-ohjeet oli kotiin sen punktion jälkeen?

mitä sai, ja mitä ei saanut tehdä?

ei huvittaisi lähteä metallipajalle nostelemaan painavia ja muutenkin fyysisesti raskasta hommaa tekemään heti seuraavana päivänä..

Vierailija
65/283 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti lukea edellisen viestin alussa, että tiedättekö

Vierailija
66/283 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enni-Maijalle: Luulis nyt, että saisit sairaslomaa.. Ainakin minä kysyisin ja sinuna kertoisin mitä teen työkseni. Luulisi, että työn raskaus vaikuttaa asiaan myöskin.

tao_tao: jeps siirto (näin ymmärsin) on keskiviikkona.

Tuosta lapsettomuuden kertomisesta, eli itse olen kertonut lähimmille ystäville. Ihan kaikille ei jaksa/viitsi avautua. Töissä mietin pitkään kerronko omalle esimiehelleni (naispuolinen) ja kerroinkin pitkän mietinnän jälkeen ja en ole katunut.

Sunnuntain jatkoa kaikille!

Vierailija
67/283 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinsä punktiosta saa 3 päivää sairaslomaa, mutta jos on kivulias punktio tai muuten kipeämpi maha, niin kirjoittavat 5 päivää. Mies saa yhden päivän, toimenpidepäivästä.

Toimenpiteen jälkeen pitää juoda runsaasti, kannattaa juoda ihan useampi päivä hyvin, 2-3litraa päivässä.

Myös välttää hyppelyä, kiertoliikkeitä ja raskaita nostoja varoa. Esim. Imurointi ei ole hyväksi. Joten mies siivoamaan. :)

Turvallinen liikuntamuoto rauhallinen kävely.

Kopioin näitä tietoja mun vasta saaneista ohjeista. :)

Alkoholin käyttäminen ja autolla ajaminen kielletty punktiosta 24h eteenpäin.

Särkylääkkeitä voi käyttää vatsa kipuun esim.buranaa, ketorinia, panadolia. Alkion siirron jälkeenhä ei saa käyttää muuta kuin panadolia.

Ammekylpyjä, uimista, yhdyntää ja saunomista tulisi välttää punktion ja alkionsiirron välisenä aikana.

Eiköhän ne siinä tärkeimmät.

Tietysti jokaisella yksilöllisesti kivut yms. vaihtelee. Itse joskus ollut tosi kipeä, niinku viimeksi. Mutta nyt ollut aika hyvä olo.

Ke oli punktio, niin 2päivää olin kipeäpi, eilen kävin jo aika reippaalla kävelyllä.

Omien tuntemusten mukaan kyllä huomaa, mitä kärsii tehdä.

Tuli tässä vielä mieleen yks juttu, vaikka jo aiemmin kirjoitin pitkän stoorin. Mua inhottaa nämä lugesteronien käyttö emättimeen. Eikö niiden tilalle ole mitään vastaavaa, jotka ei näin olisi sotkevia? Että öklöttää... Aina " paikat" tahmassa! :(

Mieskin pitää aina selibaattia raskastestiin asti/ lääkkeiden lopetukseen asti, kun sitä inhottaa tuo tahmeus. :)

Vierailija
68/283 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääsydän! Miten siirto meni? Toivottavasti saitte hyvää siirrettävää!

Kiitos vinkistä orgalutranin kanssa, kyllä sitä tosiaan piti ihan tunkea ihosta läpi, ennen kun upposi.

Mulla oli tänään siis seurantaultra, jonka jälkeen tuli pieni pettymys; punktio on vasta perjantaina, eikä keskiviikkona, kuten aiemmin oli jo melko varmaksi sanottu. Kypsytellään kuulemma loputkin munikset.

Vaikka punktio siirtyi vain vaivaiset kaksi päivää eteenpäin, niin kyllä meinasi tulla tippa silmään. Naurettavaa joo, mutta olin jo jotenkin niin asennoitunut keskiviikolle, ja meillä tässä hoidossa näitä lykkäyksiä tullut satajayksi kappaletta syyskuusta lähtien, niin kaksi yötäkin tuntuu minusta jo ikuisuudelta!

Mutta pääasia, että jossain vaiheessa edes.

Tulkaahan kertomaan kuulumisia tytöt!

Vierailija
69/283 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinasin just huhuilla, etä mitäs teille muille kuuluu =)

montakos munaa tao-taolla on odotettavissa? varmaan typerää, kun punktio siirtyi, mutta onneksi vaan kaksi päivää.

eikös tänään ollut jollakin punktio ja jollain siirto? miten meni?

minä odotan kuumeisesti, että ne menkat alkaisi huomenna.. hermo kiree.

-ennis-

Vierailija
70/283 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punktiosta selvitty:)

Kyllä muuten muakin harmittaisi jos hoito siirtyisi, vaikkei edes enempää kuin kaksi päivää..

No, mulla meni ihan ok toimenpide. Mies olisi varmaan tarvinnut niitä rauhoittavia, kun näki millä munarakkulat kerätään talteen:)

Loppujen lopuksi 9 munarakkulaa, joista 8 munasolua. Keskiviikkona siirto. Nyt jännätään, että kaikki menee hyvin ja mulla olisi toive saada mahd. paljon pakkaseen:)

Ihmettelin muuten, kun sanottiin että lugesteron aloitetaan vasta torstaina? 4 vuotta sitten aloitettiin jo keräysiltana? Osaako joku sanoa tähän jotain?

Vierailija
71/283 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut kirjoiteltua mitään, kun oman navan ympärillä on niin hiljaista : )

Mutta kiva kuulla, että Moccalla punktio mennyt hyvin - mä en muuten viimeksi edes uskaltanut vilkaista niitä välineitä millä punktio suoritettiin, ja miestä en halunnut mukaan. Mä olisin joutunut huolehtimaan itseni lisäksi vielä miehestäkin (ettei olisi pyörtynyt tms.) joten ajattelin että parempi suoriutua yksin ko. koettelemuksesta...

Toivottavasti kaikki 8 munistasi jatkaisivat mallikelpoisesti alkutaivaltaan simppojen kanssa! Tuosta Lugejen aloittamisesta muistelisin, että viime tuoresiirron yhteydessä aloitin Luget siirtopäivän iltana. Tämä siis käytäntö Tyksissä. En tiedä miten nyt VL:ssa tehdään.

Naksulla oli ollut kauhea uni! Noi Synarelat kyllä aiheuttaa niin monenlaisia juttuja, että musta tuntuu myös että unimaailmani on ihan villiintynyt sumuttelujen myötä : ) Jaksuja!

Ennis, kysyit sairaslomasta punktion & siirron yhteydessä. Viimeksi sain punktiopäivän ja sitä seuraavat kaksi päivää sairaslomaa (näistä jälkimmäinen oli siirtopvä), eli yleensä kai kolmella saikkupvällä mennään. Jääsydän olikin jo tyhjentävästi kertoillut muista huomioitavista jutuista. Tuo juominen on supertärkeää, ja mulle ainakin viimeksi korostettiin, että hyvä olisi olla suolapitoista juomaa (esim. " perinteinen" vissy tms.).

Hei Jääsydän muuten - Lugejahan voi käyttää myös suun kautta. Ne vaan voivat kuulemma aiheuttaa vähän huimausta suun kautta otettuina.

Taotaolle pitkää pinnaa punktion odotteluun, harmi tosiaan kun siirtyi! Tässä odotuksen odotuksessa se yksikin ylimääräinen päivä voi olla niiiiiiiin pitkä.

Täällä täti kylässä, joten ihan aikataulussa mennään. 0-ultra seuraava etappi ensi maanantaina. Toivottavasti sumuttelut toimivat! Jotenkin se ed. hoidossa käytetty jarrupiikki oli niin ihanan simppeli, yksi ainut piikki ja jarruttelu oli sillä selvä. Nyt tässä on jotenkin arpapelin meininkiä, kun ei oikein tiedä että tuleeko litkua pullosta tarpeeksi, ja ehtiikö se imeytyä ennen kuin esim. aivastan 5 min. päästä jne.

Mites muuten Jääsydämen siirto meni?

Jessis

Vierailija
72/283 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenkunta munista mulla kasvamassa. Ja vatsaa kyllä alkaa jo ahdistaa sen verran, että ihan kivasti niitä taitaa olla tulossa.

Mutta enpä sitten tiedä, onko se niin kiva asia... Viimeksi tosiaan olin hyperin kourissa, jota lääkärit eivät suostuneet myöntämään. Vasta nyt yksityinen puoli pelkkien oireiden perusteella sanoi heti, että on ollut selvä hyperi. No, silloin punktioitiin muistaakseni yli 20 rakkulaa, että ei kai tässä vielä hätiä mitiä.

Mutta sen verran katkerna vielä kuitenkin punktion siirtymisestä kahdella päivällä olen, että huomaan suhtautuvani negatiivisesti kaikkiin hoitajien ja lääkärien sanomisiin, ja muutenkin varmana, että kaikki menee pieleen....

Edellisessä tuoresiirrossa aloitin luget muistaakseni siirtopäivän aamuna? Se on kyllä epämiellyttävin lääke koko hoidossa...

Moccalle mukavaa huilipäivää ja onnea huomiseen siirtoon! Joko tiedät, millaista siirettävää on tulossa? Kuinka monta alkiota olette ajatelleet siirtää?

Vierailija
73/283 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääsydän73: IVF (lyhyt kaava) 2-uä 7.1., punktio 9.1., siirto 14.1. ->

Mocca76: IVF (pitkä kaava), 0-uä 2.1., punktio 14.1., siirto 16.1. ->

Tao_tao: IVF (lyhyt kaava), punktio 18.1.

HönTTi04: ICSI (pitkä kaava), 0-uä 9.1., punktio vko5

tipituu: ICSI (pitkä kaava), punktio vko 4

Naksu: IVF (pitkä kaava), 0-uä 17.1., punktio vko5

Enni-Maija: IVF (lyhyt kaava), 1. uä 21.1., 2. uä 25.1., punktio vko 5

helena1712: ICSI (lyhyt kaava), punktio vko5/6

Jessica2: 2. IVF (pitkä kaava), 0-uä 21.1., punktio vko 6

Vierailija
74/283 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääsydän: Noita Lugeja voi tosiaan käyttää myös suun kautta, mutta käsittääkseni sillä on joku pointti miksi lääkäri määrää ne yleensä alakautta laitettavaksi... Kannattaa siis ainakin varmistaa lääkäriltä ennen kuin alkaa suun kautta niitä ottamaan!

Mocca: Hieno määrä munasoluja!!! Näköjään tuossa Lugejen aloittamisessakin pätee sama juttu kuin kaikessa näihin hoitoihin liittyvissä jutuissa: lääkäreillä on niiiin erilaisia käytäntöjä!!! Mä muistelisin, että mä aloitin viimeksi tuoresiirrossa luget siirtoa edeltävänä iltana vai sitten siirtopäivän aamuna... Joka tapauksessa ennen siirtoa ne aloitin, koska muistan nolostelleeni että jos lugeja alkaakin just valua siinä pöydällä! ;) Toi on muuten hassua mitä kaikkea miehetkin joutuu tässä kestämään (tosin lähinnä vaan katselemaan että mitä ME joudutaan kestämään ;)!!)! Kyllä meillä on mies kanssa ollut selkeästi järkyttynyt muutamana kertana! Mä en ole itse oikein koskaan katsonut, mitä välineitä tuonne jalkoväliin työnnetään (jotenkaan se ei sitten ole kovin luonnollinen asento jos yritän samalla kurkkia tuonne alas ;)!), mutta miehen ilmeistä ja hiljaisuudesta olen sitten päätellyt, että jotain aika ¿ällöä¿ on taas tullut nähtyä! ;) Ja muutamana kertana se on ihan ääneenkin huoneesta poistuttuamme kauhistellut, yleensä kyllä on vaan hiljaa ja kauhistelee sisällään. Kuvittelee kai että säästää mut siten kauhuuksilta!! :D Hih!!!

Jessis: Mulla on siis ihan samat fiilikset tuon Synarelan suhteen!! Mä niiiiin pelkään, että otan niitä väärin ja että ne ei imeydy oikein! Mä muistan viime kerrasta, miten oikein keskityin niiden ottamiseen... Nyt tuntuu että mä vaan suihkin niitä ja sitten ne onkin jo valumassa ulos tai ovat jo matkalla mahaan! Bläääh, piru vie jos ne ei olekaan toimineet!!!! :(

Tao_taolle voimia munisten kasvatteluun!!!!

Ja sitten omaan napaan. Täällä on tosiaan jokseenkin turhautunut fiilis kun pelkään, ettei Synarela toimikaan. Oireet oli kyllä viimeksi niin erilaisia... Mutta kyllä kai niitä nytkin on! ;) Mutta siis mikä positiivista, täällä on menkat alkamassa, joten toivon mukaan tostain ultra-aikaa ei tarvitse siirtää! :) Siitä olen erityisen iloinen!

Mietiskelin sellaista, kun olen nyt viime päivinä ollut erityisen väsynyt... Siis väsynyt olen ollut lähes jatkuvasti meidän Pienen masuvaavin menetyksen jälkeen, mutta nyt viime päivinä väsymys tuntuu jo ihan ylitse pääsemättömältä! Tuntuu että töissäkin voisin nukahtaa pystyyn! Voiko tuo johtua Synarelasta? Onko muilla siis ollut vastaavaa?

Entäs mitenkäs päänsärky? Mä oon huomannut, että mulla on varsinkin hetki sumutteen laiton jälkeen pää melko kipeä - mutta se menee siis ohi. Tuon yhdistän kyllä selkeästi Synarelaan, koska muutoin en pahemmin päänsäryistä kärsi.

No, eipä taas muuta tällä kertaa! Toivottavasti tässä pääsee aktivoitumaan enemmänkin, eli toivottavasti tostain ultrassa kaikki on kuten pitääkin - tyhjää täynnä!!

Naksu, toivon mukaan kp1... :)

Vierailija
75/283 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on teille hyviä uutisia että ikäviä uutisia. Aloitetaan hyvistä ja eilisestä alkion siirto päivästä... eli meillä oli ne 5alkiota pitkässä viljelyssä. Kaikki oli eiliseen mennessä hyvin jakaantuneet ja kaikki kaikinpuolin hyvin. Oli tullut yksi blastokystakin ja olin siitä aivan onnessani. :) Se sitten siirrettiinkin minulle ja siirto meni hyvin. Lääkäri sanoi, että se on 4soluinen. Tätä minä en nyt näistä solu jutuista tajua et sanotaan olevan 4 soluiseksi jakaantunut, mutta silti aina puhutaan , että blastokysta on 100 soluinen eli yhden vaiheen läpi käynyt, valmis vain kiinnittymään. Osaisiko joku kertoa? Suomentaa?!? Minä en vaan enään ymmärrä noista soluista mitään. Ennen meillä ollut paljon 2 soluisia, joita viljelty se lyhyt aika. Oisko kerran , korkeintaan kahdesti ollut 4soluinen. Niin sinänsä nyt hyvä alkio ja blastokysta.

Sitten muista alkioista lääkäri kertoi, että hyvin jakaantuneet ja 1-2 voisi tulla myös blastokysta ja jotka voisi myös sitten pakastaa. Hän kuulosti hyvin toiveikkaalta, että saataisiin jotakin pakkaseen. Ei kaikkia, mutta 1-2 ainakin... No, mehän oltiin eilinen päivä mielissään, kun kaikki mennyt näin hyvin ja saataisiin vielä lisääkin HYVIÄ pakkaseen, joka harvoin onnistuu pitkässä viljelyssä. Sovittiin, että tänään kyselen kuinka kävi jakaantumisen ja paljonko pakkaseen saatiin.

Tässä sitten tulee se huono uutinen. Soitin hoitajalle ja hän pudotti kuin pommin... Hän luki koneelta, että ei ole saatu yhtään blastokystaa eikä pakastuskelpoisia ollenkaan!!! Tämä ei voi olla totta! Mun tekis mieli noituen kirjoittaa tätä... Hitto et nämä hoidot on aina yhtä p#%*##:n arpapeliä. Niinku hoitaja sanoi, tämä on tuolta ylemmästä tahdosta kiinni, he ei voi siihen vaikuttaa. Mutta miksi aina meillä menee jotakin pieleen? Eikö meillä olisi jo aika onnistua? Mistä meitä rangaistaan? Kysymyksiä on taas satoja mielessä ja itkettää... Te varmasti ymmärrätte, kun tämä ainainen kysymys tulva iskee ajoittain.

Soitin labraan niin kertoivat, että alkiot olivat lopettaneet, hidastunut jakaantuminen. Eivät olisi kestäneet pakastusta. Ymmärsinköhän oikein, että täytyy olla blastokysta, että kestää pakkasen, koska pitkään viljelty, 6pv. Ja eilen eivät olisi myöskään kestäneet pakastusta enään. Se jäi kyllä kysymättä et olisko voinut niistä toisista laittaa eilen siirtoon tälle blastokystalle kaveriksi, joka on nyt sisälläni.

Lääkäri sanoi kyllä eilen, että tarkoitus on saada laatua siirrettäväksi, ei määrää nyt ajatella. Ja tosi asia on, että harvoin pakkaseen ei saa mitään pitkässä viljelyssä. Jospa niillä on nyt enemmän tietoa meidän alkioista. pitää kysyä sitten jälkitarkastukses tai toivon mukaan ultras, miten vauva voi, jos nyt tärppää lopultakin.

Että kova pettymys oli, kun ei ole pakkases varalla.

Täytyis nyt osata olla murehtimatta ja ajatella, että jospa tämä blastokysta olisi sitkeän sisukas tarttumaan kiinni. Lääkäri sanoi, että myös tilastojen mukaan olisi myös jo aika onnistua meillä. Olihan tämä jo 4IVF ja 4pas. myös takana.

Se siitä vuodatuksesta taas. Mulla on taas niin paljon asioita mielessä, että miten pitkähän tästä romaanista taas tulee. :)

Mocca: Miten voit näin punktion jälkeen? Tosi hyvä toi sun munis saldo. Toivotaan nyt, että hyvin hedelmöittyvätkin.Huomenna on sitten alkion siirto. Tsemppiä, että kaikki menee hyvin! Onnea! Olethan muistanut juoda hyvin. :)

Voi, että minusta tuntuu raskaalta, kun moni on saanut keskenmenoja. Olen monesti miettinyt, että miten siitäkin selviäisin. Jo nämä nega tulokset ovat sydäntä raastavaa ja tuntuu ettei jaksa... Mutta noi kokemukset..en tiedä miten kestäisin... Miten te olette jaksaneet, selvinneet näin raskaista menetyksistä? Ei ole pakko kertoa. Tulee vaan mieleen, että mistä siihen sais voimaa elää, kun jo nämä hoidotkin vie voimat välillä. Mutta jotenkin sitä taas vaan jaksaa. Elämä on välillä kovaa. Jaksamisia teille!

Taotao: Tosi hyvä saldo sinullakin jo munarakkuloita! Hyvä! Miten muuten voit? Minulla oli ihan eka hoidos 16kpl, niin oli niin kipeä maha. Ja täysi olo. Auton kyydissä todella munatkin hytisi mukavasti. Minulla oli jo silloin lähellä hyperi. Toikin on varmaankin yksilöllistä mikä on kenelläkin hyperin raja. Toivotaan, että kaikki menee hyvin. Ja onnea punktioon!

Ihan varmasti harmittaa, kun suunnitelmat muuttuivat. Mutta toivotaan nyt, että sieltä laatua. Sinulla on kuitenkin kaikki mennyt hyvin tähän asti. :)

Tämä näissä hoidoissa on myös stressaavaa, kun suunnitelmat muuttuvat tai odotukset. Koskaan ei pitäisi ajatella, että miten etenee jne. Aika usein tulee jotakin muutoksia, tai sitten juuri pettymyksiä munarakkuloiden kasvussa, koossa, munasolujen saldos, hedelmöittymisessä, mitä saa pakkaseen... koko ajan saa jotakin jännittää tai ei tiedä miten käy. Tämä tuntuu välillä aivan arpapeliltä!

Minulla luget alkoi nyt punktiosta seuraavana aamuna. Ja muistaakseni näin on ennenkin alkanut. Pakastealkionsiirtoon alkoi muistaakseni siirtopäivänä. Mutta nythän mulla meni monta päivää ennen siirtoa jo luget, koska päädyttiin pitkään viljelyyn.

Mä olen joskus jostakin lukenut ,että voisi suun kautta. Mutta yök! Kun jo ajattelee noita suuhun laittavan, kun tietää minkälaista mömmöä ovat sulaneena. Jotenki etoo. :) Mutta kai ne erilailla emättimen kautta vaikuttavatkin sitten, en tiiä... Pitänee kärsiä. Voin joskus kysäistä lääkäriltä.

Naksu: Tosta väsymyksestä... varmasti lääkkeetkin väsyttää, pimeät päivät, stressi, sun menetyksesi... Mä olen ollut koko talven jotenkin tosi väsynyt, aina voisi nukkua. Onhan tässä kyllä kaikenlaista ollut ..

Syöttekö muuten mitä vitamiineja, näin raskaaksi tuloa ajatellen? :)

Minä olen syönyt Raskaus multitabsia,foolihappoa ja greippimehua.

Miehelle lääkäri määräsi joskus simppojen parantamiseksi foolihappoa,C-ja E-vitamiinia. Nyt mies on syöttänyt myös mulle noita C- ja E-vitamiineja noin viikon ajan. :)

Kysyin eilen lääkäriltä, että onko millään vitamiinin syönnillä vaikutusta tai apua raskaaksi tulemiseen jne. Lääkäri oli aika vähättelevä asian suhteen. Sanoi, että niistä ei ole tehty mitään tutkimuksia, näyttöä ei ole et olisi vaikutusta...mutta saahan niitä syödä oman mielen rauhoittamiseksi, jos siltä tuntuu, että auttaa. Ei oikein asiaan uskonut. Sanoi enemmän olevan " henkisen puolen hoitamista" vitamiineilla, uskomista et auttaisi. Täältä netistä kun lukee, niin ihmiset kyllä kokeilevat kaikenlaista. :)

Minulla mies on ollut joka ikisellä lääkärin käynnillä mukana ja toimenpiteissä. Toimenpiteistä kertoo,että mielenkiintoisia vehkeitä. :) Ei kuulema pahaa tee katsoa toimenpiteitä. Paljon sekin vaikuttaa mukanaoloon,koska Lohjalta Helsinkiin tulee matkaa noin 70km ja minä en rupea ajamaan Hesas. Enkä muutenkaan tykkää ajamisesta. :) Ja halun, että on tukena mukana. Onpahan koko ajan kärryllä et missä mennään.

Tänään mieheni yllätti minut täysin. Minulla on lähestymässä syntymäpäivä ja koskaan se ei ole ostanut lahjaa. Sanonut aina et vasta ollut joulu..( ja on ostanut jouluksi kielmättä aina jotakin kalliimpaa.) No, tänään se lähti hakemaan postista jotakin pakettia ja toi sen mulle synttärilahjaksi kuulema... siellä oli semmonen ihana halityyny! Semmonen tosi söpö! Joskus olen netistä katellu semmosia..

Oli tosi yllätys mieheltäni. Sais olla useammin moisia ylläreitä, ei vain kerran 12vuodessa! Liekkö itekin jo ihan hormooneissa. :) Hormonit sekaisin!

Minä sit aloitan nämä piinapäivät. 25.1. on testi päivä.

Kiinnittyminen kuulema tapahtuu jo muutaman päivän sisällä jo, ilmeisesti huomiseen mennessä, joten nyt hissun kissun viettää.

Normaalisestihan kiinnittyminen tapahtuu alkionsiirrosta noin 6päivän tienoilla.

Kivoja päiviä kaikille!

Vierailija
76/283 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tänne katsomaan miten teidän IVF hoito etenee tuolta tammikuun PAS-ketjusta ja huomasin sinun lähettämäsi kysymyksen noista soluista. Jos lääkäri sanoi, että teidän alkio on nelisoluinen niin sehän ei voi olla silloin blastokystavaiheessa.

Tästä linkistä voi katsoa miten alkio jakautuu: http://www.solunetti.fi/fi/kehitysbiologia/ensimmainen_viikko/

Meille on siirretty yleensä nelisoluisia ja kerran blastokysti vaiheessa oleva " vähän" hidas sekä kerran 3pvän viljelyssä 7-soluinen (kun optimaalinen olisi silloin ollut 8-soluinen)

Toivottavasti oli vähän apua

terkuin,

HH

Vierailija
77/283 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsinpäs kirjoittelemaan tänne tänään! Työkone kenkkuili ja meinasin jäädä nettipimentoon.. hui:)

tao_tao: Hyvä määrä munia kasvamassa, ei varmaankaan tarvitse hyperiä pelätä. Yksi alkio siirretään ja ilmeisesti naistenklinikalla näin tehdään? Ehkä mulle helpotuskin..

Jääsydän: Olo on hyvä. Hiukan ehkä kuumotusta. Ja janottaa vieläkin hirveesti? Illalla kävin koirankin kanssa kävelyllä, että saa raitista ilmaa. Sairaalasta ei ole mitään kuulunut, että en tiedä alkioiden kunnosta mitään.. Eiköhän sieltä huomenna aamusta viimeistään soiteta jos joku on menny vikaan. Toivottavasti ei, koska on tää lääkkeiden rumba sellainen, että kiva kun pääsisi edes siirtoon asti.

Vointeja kaikille!

Lämpöisin halauksin

Mocca

Vierailija
78/283 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista! Paljon on tullut kysymyksiä ja kommentteja, yritän vastailla.

Naksu: Kyllähän se hyperin mahdollisuus on olemassa, mutta ei siihen lääkärin mukaan itse voi mitenkään vaikuttaa. Lääkkeet sen saa aikaan jos saa, eli täytyy vain luottaa että lääkäri tietää mitä tekee. Ja luotankin. Pahoittelut sinullekin menetyksestäsi. Kyllä väsymys on varmaan ihan normaali reaktio, kun miettii menetystäsi ja taas alkanutta hormonipyöritystä. Eikä tämä umpipimeä vuodenaikakaan ketään kovin energiseksi tee.. Mutta kannattaa ottaa lääkärin kanssa puheeksi, voihan olla että esim. hemoglobiinit on alhaalla?

Tao_tao: Ollaan ehkä oltu joskus samassa pinossa. Oisko ollut kevään pas (huhti-toukokuu) tai syyskuun ivf-pino? Pahoittelut punktion siirtymisestä! Tiedän kokemuksesta miten pitkiä päivät voi joskus olla. Rakkuloiden määrä kuulostaa hyvältä, toivotaan että saatte paljon terhakkaita alkoita!

Tuen saamisesta: Olen kertonut aika avoimesti lapsettomuudesta ja hoidoista. Olen saanut osakseni sekä korvaamatonta tukea että todella loukkaavia kommentteja. Ensimmäisiä vaalin mielessäni, jälkimmäiset yritän unohtaa saman tien.

Enni-Maija: Punktiosta olen saanut sairaslomaa punktiopäivän ja kaksi seuraavaa. Ohjeeksi annettiin levätä ja juoda paljon nestettä. Ja viimeksi pyysin ja sain sairasloman jo viimeisestä ultrasta siirtopäivään, kun joudun töissäni nostelemaan ja kantamaan raskaita taakkoja. Ennen punktiota on olemassa jonkinlainen vaara, että munasarjoihin tulee pieniä repeämiä jotka alkavat vuotaa verta, jos kovasti rehkii ja/tai tekee äkillisiä repäiseviä liikkeitä. Näin kai ainakin jos muniksia on tulossa paljon. Tarkista omasta hoitopaikasta ohjeet ja pidä huoli että tietävät tarkasti millaista työtä teet, että saat tarpeelliset sairaslomat. Joko menkat alkoi?

Mocca76: Mukavan kuuloinen saalis teillä! Pidetään peukkuja että saatte hyvät kyytiläiset ja pakkaseenkin muutaman huurunenän! b d Tulethan kertomaan siirtokuulumiset huomenna!

Lugesteronista kokenut lapsettomuuslääkäri sanoi, että niiden tehosta tai tarpeellisuudesta (paitsi jos oma progesteronituotanto heikko) ei ole mitään tieteellistä näyttöä. Tiedetään vain, että keltarauhasarvot notkahtaa muutama päivä siirron jälkeen ja siksi Luget on alun perin otettu käyttöön. Ja nyt kun ovat tavaksi tulleet, niin kukaan ei oikein uskalla jättää niitä pois käytöstä kun ovat kuitenkin aika harmittomia, vaikkakin ehkä maailman ällöttävimpiä lääkkeitä. Siksi käytön aloituskin varmaan vaihtelee niin paljon. Ja samaisella lääkärillä on kuulemma ollut potilaita jotka ovat kieltäytyneet koko lugeista ja hoidot on onnistuneet siitä huolimatta. Ja luget kuulemma imeytyy paremmin alakautta laitettuina kuin suun kautta, minkä vuoksi yleensä suositellaan sitä ällöttävämpää vaihtoehtoa.

Jääsydän73: Kyllä teitäkin on koeteltu! Kurja juttu, ettette nytkään saaneet alkioita pakkaseen. Toivon todella, että se matkaasi päässyt on sitkeä sissi ja tuhisee sylissä ensi syksynä. Itselleni juuri tuollaiset odottamattomat pettymykset ovat olleet raskaimpia kestää, niin hoitojen epäonnistuessa kuin keskenmenoissakin. Jos olen jotenkin osannut epäillä tai pelätä asioiden menevän pieleen, ne on ollut helpompi kestää. Nyt en pidä enää mitään itsestään selvyytenä vaan pelkään pahinta jokaisessa hoidon vaiheessa. 

Kysyit, miten kukin on menetyksistä selvinnyt. Itse olen ottanut käyttöön kaikki mahdolliset keinot joista on vähänkin apua: itkenyt ja levännyt, puhunut, huolehtinut fysiikasta, tehnyt asioita joista tulee hyvä mieli, hankkinut faktatietoa ja vertaistukea, jne. Hetkittäin olo on ollut toivoton mutta läheisten tuella olen selvinnyt pahimmista päivistä. En kyllä tiedä miten olisin jaksanut ilman ihanaa miestäni tai elämäniloista esikoista.

Oman navan alle kuuluu tällä hetkellä ihan hyvää. Rakkuloita on parikymmentä kasvamassa, olo alkaa olla vähän pinkeä mutta muuten hyvä. Perjantaina seuraava ultra, sinne asti pistelen Puregonia edelleen isoilla annoksilla. Punktioaikaa ei vielä arvioitu, perjantaina selviää.

Pitkää pinnaa hoidon aloitusta vielä odotteleville!

t. tipituu

Vierailija
79/283 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikille!

Tuli sekä hyviä, että huonoja uutisia.. Eli siirtoon päästiin ja 1 alkio siirretty. Huonoja uutisia sikäli, että yhtään ei saatu pakkaseen eli 8 munasolua ja 7 niistä ei lähtenyt hedelmöityy ollenkaan. Harmittaa kyllä, mutta onneksi sentään yksi hedelmöityi. Lääkäri sanoikin, että etpä sä tarviikaan kuin sen yhden raskautumiseen:)

Kuitenkin nyt pienessä päässä miettii, että onko mun munasolut viallisia jne.. Nyt pyörii ajatukset vaan oman navan ympärillä.. sorry!

Piinaailun eka päivää kuluttaessa

mocca

Vierailija
80/283 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mun punktio vielä perjantainakaan. VAAN vasta maanantaina... Laiskasti kuulemma kasvavat munikset. No, nyt jo lähinnä naurattaa tämä jatkuva lykkääntyminen. Mutta maanantai pitäisi olla varma juttu, ennen sitä ei enää ultrailla, ja lauantaina yhdeksältä otan pregnylin. Siinä mielessä ei haittaa yhtään, että punktio on maanantaina, muutaman päivän poissaolo työstä ei ole nyt pahitteeksi, vaikka sen onkin sitten sairaslomalla.

Jääsydän ja Mocca: Todella harmillista, että ette saaneet pakkaseen mitään. Se on kyllä varmasti kova isku, voin vain kuvitella... Mutta toivotaan ja peukutetaan, että nämä siirretyt tarraavat sitäkin tiukemmin kiinni! Teillä onkin sitten alkanut jo piinailujen piinailut. Voimia!

Tao_tao