Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lukihäiriö ja luokalle jäänti

Vierailija
19.12.2007 |

meidän 4-luokkalaisella on lukihäiriö. PAHA lukihäiriö.



Hän osaa lukea ja ymmärtää lukemansa, mutta lukeminen on hidasta. Kirjoittaessa jää kaksoiskonsonanteista usein toinen pois ja kirjaimet vaihtavat paikkaa. Sekä lukeminen että kirjoittaminen ovat niin hankaliak että hän ei tee kumpaakaan mielellään ja esim äidinkielen tehtävissä on usein selvästi haettu lyhintä mahdollista tapaa kirjoittaa vastaus. Ainekirjoitukset on aika hirveitä, noin sivun mittaisia sepustuksia. Kieliopin osaa kyllä, pisteet tulevat oikeaan paikkaan, kappalejaot jne. Sanaluokat tunnistaa hienosti ja taivuttaa verbejä ja substantiiveja jne. Mikä on äidinkielen luokaltaan pääsyn kriteeri 4-luokkalaiselle?



Entäs englannissa? Tuo lukihäiriö, johon äänteiden lisäksi liittyy " nopean muistin ongelma" tekee myös sen, että ulkoa oppiminen on vaikeaa. Niinpä englannin sanasto on aika hataraa ja oikeinkirjoitus olematonta, se kun vielä pitäisi kirjoittaa eri tavalla kuin ääntää. Tunnistaa kyllä sanoja jos näkee ne kirjoitettuna, jonkun verran myös kuullessaan ne puhuttuna. Pystyy myös kääntämään lauseita, joskin välillä pitää tarkistaa joku sana sanakirjasta, mutta ymmärtää siis lauserakenteen ja sen, mitä sanoista tulee kun ne pannaan peräkkäin tietyssä järjestyksessä. Hidasta sekin puuha kyllä on. Kielioppia ei taida tuonikäisillä vielä ollakaan. Pääseekö hän tästä luokaltaan?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tietysti kysyä kyseisen koulun opetussuunnitelman ja tarkastaa sieltä tavoittesta ihan itse, mitä neljännellä kuuluu osata. Luokalla voidaan myös jättää yleisen koulumenestyksen tms. syyn vuoksi. Älä murehdi luokalle jäämistä, se voi olla lapsellesi todella hyvä tilaisuus ja todellinen mahdollisuus kohottaa omaa itsetuntoa! Onko lapsellasi HOPS tai HOJKS?

Vierailija
2/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Voit tietysti kysyä kyseisen koulun opetussuunnitelman ja tarkastaa sieltä tavoittesta ihan itse, mitä neljännellä kuuluu osata. Luokalla voidaan myös jättää yleisen koulumenestyksen tms. syyn vuoksi. Älä murehdi luokalle jäämistä, se voi olla lapsellesi todella hyvä tilaisuus ja todellinen mahdollisuus kohottaa omaa itsetuntoa! Onko lapsellasi HOPS tai HOJKS?

Lapsella on hoijks joka koostuu rastista siinä ruudussa jossa lukee että " opiskelee yleisen opetussuunnitelman mukaan" .

Luokalle jääminen ei TODELLAKAAN ole lapselleni (enkä usko että kenenkään lapselle) hyvä tilaisuus kohottaa omaa itsetuntoa, sillä sehän on näkyvä merkki epäonnistumisesta. Ja neljäsluokkalainen tajuaa se jo kyllä. Tätä lasta on heitelty jo ihan tarpeeksi opettajalta ja luokalta toiselle. Opettajien jatkuvan vaihtumisen (ja epäpätevyyden) takia tilanne on myös se, että minä opetan lasta ja opettaja vain arvostelee, joten kyse on myös siitä, että lapsi kärsii meidän aikuisten epäonnistumisista, sekä minun että opettajien. Voit olla varma, että murehdin.

Olen lukenut koulun opetussuunnitelman. Se on sama kuin koko kaupungissa ja se taas on sama kuin koko maassa. Perusversio. Haluaisinkin mieluusti tietää, miten näitä kriteereitä YLEENSÄ SOVELLETAAN.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset




välttämättä jää luokalleen. Lukihäiriöhän voi seurata mukana koko elämän ajan. Tässä kohdassa siis mietitään tavoitteet uusiksi. Jos pärjää muuten ihan mukavasti ja edistyy asioissa, niin ei pitäisi jäädä luokalleen hitauden ja lukihäiriön takia.

Vierailija
4/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Luokalle jääminen ei TODELLAKAAN ole lapselleni (enkä usko että kenenkään lapselle) hyvä tilaisuus kohottaa omaa itsetuntoa, sillä sehän on näkyvä merkki epäonnistumisesta. Ja neljäsluokkalainen tajuaa se jo kyllä.

Jos taas se otettaisiin siltä kantilta, että se antaa mahdollisuuden lapselle ottaa kiinni porukkaa ja kerrata vanhaa ja sitä kautta onnistumisen kokemuksia, niin eikö se olisi hyvä????

Oikeasti. luin juuri jostain, että suomessa tehdään karhunpalvelus sillä, että lapsia ei jätetä luokalle vaan annetaan armosta mennä seuraavalle luokalle. Jos jätettäisiin luokalle, olisi aikaa kerrata se, missä on jäänyt jälkeen tai mitä ei ole oppinut. Ja fiksu lapsi voisi saada elämänsä raiteille aivan erilailla kuin silloin, jos jokin on lähtenyt meneen mäkeen ja alamäki vain jyrkkenee. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.

jos nyt käy niin, että lapsi jää luokalle, niin keskity hyviin asioihin siinä. Ei mitenkään huonoihin. Luokallejäänti voi olla ihan fiksua.

Vierailija
5/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(mitään tappelua ei vielä ole, mutta toivon ettei tulekaan.) Olisi tietysti myös hyvä, kun lapsi oppisi sen minkä pitääkin. Minä kun en ole ala-asteen opettaja, en ihan tarkkaan tiedä, mitä tuolla tasolla pitäisi osata.

Vierailija
6/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun asialle voisi joulun aikaan vielä tehdä yhtä jos toista niin en menisi vielä mukaan tähän hanskat-tiskiin vaan -propagandaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luki-piirre ei häviä minnekään, mutta sen kanssa on opittava elämään ja löydettävä ne yksilölliset tavat omaksua asioita.



Varmaan lapsesi joutuu ponnistelemaan koulussa monin verroin verrattuna muihin, mutta luki ei tee hänestä tyhmää, huona tai laiskaa.



Tieto auttaa ja sitä on saatavilla, hae lapsellesi apua.



Onko lapsesi koulussa erityisopettajaa tai luki-opettajaa, joka voisi auttaa lastasi koulunkäynnissä ja oppimaan oppimisen taitojen kanssa?



Tukea pitää saada jo lakien ja asetustenkin mukaan, vaadi sitä, samoin päteviä opettajia.



Voimia teille!

Vierailija
8/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sai siitä valtavasti kohotusta itsetunnolleen. Uudelleen opeteltavat asiat olivatkin hänelle helppoja ja saimme tyttären opinnoille hyvän pohjan.

Jos välität lapsellesi oman asennemaailmasi epäonnistumisineen, se varmasti tuntuukin epäonnistumiselta. Me markkinoimme tämän kertauksen mm. sillä, että hän saa tehdä kielivalinnan uusiksi :D



Nyttemmin tytär 9. luokalla, keskiarvo luokan parhaita ja lukio odottaa. Oppimisvaikeuksia toki vieläkin, joten saa nähdä, miten lukion käy. Nyt pienryhmässä ja saa lisäaikaa tehtävien suorittamiseen, mutta mahdollisuudet valintoihin erinomaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että " kertaus on opintojen äiti" . Parempi jäädä luokalleen kuin tuskailla taas vaikeampien asioiden parissa, kun entistenkin pohja on hutera. Ei se ainakaan innosta opiskelemaan. Parempi aloittaa alusta kuin kuvitella että kyllä se siitä.



terv. dysfasialapsen äiti, kaksoiskonsonanttien tunnistamisen vaikeutta meilläkin...

Vierailija
10/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pitäis siis antaa lapsen kärsiä siitä, että hänellä on ollut neljännen luokan jouluun mennessä 5 huonoa opettajaa, jotka ovat antaneet hänen jäädä jälkeen tarjoamatta tukiopetusta tai lukiopetusta vaikka diagnoosi on. Tänä syksynä, kun olen viimeinen hänen oman järkensä kasvaessa saanut hänet tekemään entistä enemmän töitä ja melkein saamaan kiinni ikäluokkansa, te suosittelette että hänet pitäisi palkita siitä luokalle jättämisellä.



Hienoa.



En vaan ymmärrä, miksi tässä vaiheessa ei pitäisi vielä yrittää kaikkensa, vaan lyödä hanskat tistkiin. Kyllä minä sen luokan kertaamisen sitten haltsaan jos sen aika tulee. Nyt minä yritän kysyä, mitä pitäisi tehdä sen välttämiseksi.



mutta täällä ei selvästiole vanhempia, jotka haluaisivat sellaista yrittää, eikä näköjään opettajiakaan jotka osaisivat tehdä asialle sen enempää kuin nuo lapsen omatkaan opet..



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on lukihäiriö ja hänellä oli ala-asteella samanlaisia vaikeuksia kuin ap:n lapsella. Hänen annettiin kuitenkin armosta siirtyä luokalta toiselle, mistä tietenkin seurasi se, että opiskelu sujui kokoajan huonommin, sillä kun pohja on hutera, sen varaan on paha mitään rakentaa. Ysiluokan päästö todistus on sitten lukuaineiden kohdalta melkein pelkkää vitosta. Nykyisin hän on käytännöntaitojensa takia kysytty ammattilainen alallaan, mutta huonomminkin olisi voinut käydä.



Miestäni ainakin olisi auttanut, jos hän olisi saanut alkuvaiheessa kerrata jonkin luokan ja päässyt johonkin pienryhmään, jossa saa edetä hitaampaan tahtiin. Se ei tee kenestäkään huonompaa ihmistä, jos kertaa yhden luokan. Parempi tarttua asiaan ajoissa, kuin antaa koko peruskoulun mennä penkin alle vain sen takia, että luokalle jääminen olisi jokin häpeä. Sitä se ei ole.



En tiedä, voiko lukihäiriö tai muut oppimisvaikeudet periytyä, mutta itse ainakin aion omien lasteni kohdalla olla tarkkana sitten, kun he koulunkäyntinsä aloittavat. Ja jos jollakin on niin paha lukihäiriö, että se haittaa normaalitahtista opiskelua, asiaan kyllä puututaan ajoissa. Se on paljon vanhempienkin asenteesta kiinni, kuinka lapsi suhtautuu esim. luokan kertaamiseen tai erityisryhmässä opiskeluun. Jos vanhemmat ovat kauhistuneita luokalle jäämisestä, niin sitä on taatusti lapsikin.



Tsemiä ap:lle ja ap:n lapselle. Onhan teillä vielä kevätlukukausi aikaa.

Vierailija
12/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että täällä kukaan on sitä mieltä, että tässä vaiheessa pitäisi lyödä hanskat tiskiin. Tuosta ensimmäisestä viestistäsi vain sai sellaisen kuvan, että se luokalle jääminen olisi hirveä kauhistus ja maailman kaatava asia. Hyvä, jos ei näin ole.



Eikö lapsesi voi saada mitään tukiopetusta? Voitko antaa sitä itse? Entä olisiko lapsellasi mahdollisuutta päästä johonkin pienryhmään, jossa edetään lapsen ehdoilla? Jos lapsesi on jo syksyn mittaan melkein saanut kiinni ikäluokkansa, jatkatte tietenkin samaan malliin keväällä. Ja kannattaa etsiä mielenkiintoisia kirjoja kannustaa lukemaan vapaa-ajallakin. Ja kirjoittamaan myös. Esimerkiksi joka viikko pienen kirjoitelman itseään kiinnostavasta aiheesta. Ei ne lukeminen ja kirjoittaminen kehity kuin harjoittelemalla.



Ja mitä englannin ja muiden kielten opiskeluun tulee, niitä ei auta kuin opiskella ajan kanssa. Esim. AskMe-niminen tietokoneohjelma on osoittautunut erittäin hyväksi keinoksi opiskella englannin sanoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluun ei asiassa voi luottaa. Siellä todetaan, että tukiopetus on tarkoitettu TILAPÄISIIN ongelmiin, ja lukihäiriöhän ei ole tilapäinen vaan säilyy läpi elämän jossain muodossa.



Aluperäinen kysymys olikin, miten pitkälle meidän pitää päästä kevääseen mennessä, jotta lapsi on oppinut tarpeeksi päästäkseen luokalta? Miten yleisopetuksen opetussuunnitelman kriteereitä sovelletaan?

Vierailija
14/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että kannattaisi tehdä ainakin määräaikainen erityisopetuspäätös ja henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, jossa selkeät omat tavoitteet. Tämä prosessi on koulun ja rehtorin vastuulla.



Tämä olisi todennäköisesti pitänyt tehdä jo alkuopetuksessa, viimeistään toisen luokan keväällä ja kenties silloin kerrata yksi luokka jotta tukevampi pohja olisi varmistettu.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tippuu täysin kärryiltä.

Vierailija
16/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitteko te nyt mennä ja lukea sen ekan viestin ja vastat sen kysymyksiin?

Vierailija
17/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttärellämme on samat ongelmat, hän on kerrannut ensimmäisen luokan ja käy nyt toista luokkaa. Tyttärellemme on laadittu jo esiopetukseen HOJKS, hän saa äidinkielessä pienryhmäopetusta tunnin viikossa ja kotona seuraan erityisesti lukuläksyjä.

Kevätlukukauden aikana seurataan miten lukeminen alkaa edetä, mutta oma mielipiteeni on, että jos tytön lukutaito ei huomattavasti edisty, niin pienryhmä olisi hänelle parempi kolmannella kuin jatkaminen luokassa, jossa muut lukevat ja kirjoittavat sujuvasti.

Tuskin luokallejäämisestä erityistä hyötyä olisi lapsellesi, sen sijaan lapsen koulunkäynti vaatii paljon tukea vanhemmilta : läksyjen tekemistä yhdessä, mahdollisesti oppikirjojen hankkimista äänikirjoina jne.

Huomaan hyvin eron ns. normaalin lapsen koulunkäyntiin, kun olen nyt tämän viidennen lapsemme kanssa joutunut koulua käymään - on ihan uutta minulle.

Vierailija
18/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Nyttemmin tytär 9. luokalla, keskiarvo luokan parhaita ja lukio odottaa. Oppimisvaikeuksia toki vieläkin, joten saa nähdä, miten lukion käy. Nyt pienryhmässä ja saa lisäaikaa tehtävien suorittamiseen, mutta mahdollisuudet valintoihin erinomaiset.

Vierailija
19/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäaikaa saa lääkärin antamalla todistuksella hahmotushäiriöistä, jotka haittaavat lukemista ja kirjoittamista. Nämä vaikeudet eivät kuitenkaan kerro itse oppimiskyvystä tai älykkyydestä tai muistista mitään.

Vierailija
20/21 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen vuoksihan niitä osittain onkin. Jos ei siellä numerot paranisi, olisiko sen pienryhmäsijoitus edes auttanut ? Ajattelepa asiaa siltä kannalta :D