Elokuisten maanantai...
huomenta,
täällä aamulla teki niin pirkuleesti mieli aamukahvia, että sorruin juomaan kokonaisen kupposen ja nyt sitten yökkäillyt siitä lähtien....on se sitten kumma kun ei opi...elikkä kahvia tekee mieli, mutta ei enää sovi, ei sitten millään.
sitä jotenkin täällä pohtinut, että onkohan tulla massussa oikeesti ketään...edellisen huonon kokemuksen jälkeen, joitenkin niin epäuskoinen olo, eli en usko ennenkun näen:)
Turvottaa, rinnat arat, limakalvot erittäin herkät...riisin " haju" jotain aivan kamalaa ja kahvi-ällötys ja vatsakin sekaisin.." ihanaa" olla raskaana:)
t:mie ja 7+3
niin, ja tsemppiä tupakan lopettaneille!!!!
Kommentit (41)
Yritin tuossa aiemmin elokuisiin osallistua, mutta jotenkin sen onnistin sotkemaan.
Pieni esittyly siis: LA 2.8 ja aiemmin tyttö -04.
Pahoinvointi ollut välillä tosi hurjaa esim. asitianpesukonetta ei arvaa avata laisinkaan ja kahvikin etoo. Väsymys on pahempaa kuin ekasta, mutta ehkä nämä pimeät illat myös edesauttavat asiaa.
Viikonloppuna laitoin kuitenkin tuulemaan ja meillä on joulusiivo tehty. pesin ja vahasin lattiat, vaidoin ja tuuletin petivatteet ja matot. Leivottuakin heiman tytön kanssa tuli. Wc:n siivou pitää delekoida miehelle, kun siihen ei ilman yrppää pysty ainakaan vielä.
Joululomaa odottelen hartaasti. Taukoa töistä ja opiskelusta tarvitaan.
Mitäs mielitekoja teillä Leidit on? täällä maituu kaikki raikas ja hapan + lakritsit (ja niille pitää melkein sanoa EI).
Mukavaa alkuviikkoa!
Olen ajatellut että se on normaalia, muistaakseni tyttöä odottaessani oli ihan samanlaista. Mulla nipistelee vasemman munasarjan kohdilta.
Mitäs muut sanoo?
Rinsessa-Tintta rv 7+3
Anteeksi, laittakaa väsymysen piikkiin että akka sekoilee. Sori kandi meni nimmarit sekaisin.
nyt kaipaan pientä henkistä tukeanne rakkaat kanssasisaret, eli eihän pieni verenvuoto ole vielä vaarallista? Eilen säikähdin, kun huomasin, että vuosin ihan vähän verta. Sellaista tummaa, ei mitenkään kirkkaan punaista. Kauhistuttaa kun muutenkin on ollut niin vähän tuntemuksia että melkein pelottaa onko siellä kaikki varmasti hyvin. Eikös sitä sanota, että pahoinvointi on vaan merkki siitä, että raskaus edistyy... Mutta verenvuoto on sitten jo eri asia...
Minulla on ollut muutaman edellisen raskauden aikana pientä verensekaista tuhrua. Joillakin sitä esiintyy ja ei ole vaarallista. Olisiko hyvä kuitenkin soittaa vaikka neuvolaan ja kysäistä sieltä mitä mieltä ovat?! Kokemusta on myös keskenmenosta ja silloin verta alkaa pikkuhiljaa tulemaan kk:en tapaan.. En kuitenkaan halua pelotella, koska se voi olla normaaliakin...
Toivotan tsemppiä ja että moiset vaivat menee ohi :))
Terkuin: TP + Nuppu rv 7+2
Tervepä terve!
Tein eilen positiivisen raskaustestin, ja la olisi ilmeisesti 22.8., nyt ehkä rv 4+3 tai jotain sinnepäin.
Olemme molemmat, minä ja mies, 34-vuotiaita, ja tämä on kummallekin ensimmäinen lapsi. Voitte vain kuvitella, millä skaalalla tässä tunnetilat heittelee, kun emme edes ehtineet (iästä huolimatta, sikäli kuin tuo 34 nyt on korkea esikoisen tekoon) yrittää kauhean pitkään. Pillerit jäi pois viime heinäkuussa, ja todenteolla yritys alkoi marraskuussa. Välillä ei voi uskoa, ja on vakuuttunut, että ihan kohta joku menee pieleen, ja välillä taas on vain onnensa kukkuloilla.
Täällä puhuttiin siitä, kuinka salata asia jouluna. Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan vinkkejä, kun ei haluttaisi vielä kertoa. Lääkekuurihätävalheet ei käy, sillä veljeni on lääkäri - en varmasti pystyisi viemään sellaista läpi.
Oireista: turvotusta on jonkin verran, mutta ei mitenkään hirveästi, samoin pahoinvointia. Tänään oli ensimmäinen aamu, kun sängystä nousu teki oikeasti huonoa, tosin nukuin kyllä myös aika huonosti. Mutta tuo pahoinvointi on ollut kuitenkin vielä aika vähäistä, ainakin jos vertaan teidän muiden kokemuksiin. Pystyn ihan hyvin juomaan kahvia ja syömään mitä yleensäkin, en ole oksentanut jne.
Nippailuja eri puolilla vatsaa, eniten ehkä oikeanpuoleisen munasarjan kohdalla, mutta myös muualla, on ollut. Ne on olleet kyllä tosi pieniä, joten en ole osannut huolestua, toivottavasti ei ole tarviskaan.
Tässäpä näitä. Onnea myös kaikille muille!
Yt Alma
Huomenta kanssasisaret:)
täällä taas närästää ja ällöttää ja jännittää:)
Salailuun: minä en salaillut mitään...olen siis lähimmille kertonut tästä uudesta raskaudesta, koska edellinen päättyi niin ikävästi kohtukuolemaan rv 25, että luulen tarvitsevani todellakin tukea, jos tässäkin käy jotain ikävää...ja vaikka kaikki menisikin ihanasti, tukiverkkoa tarvitsen!Mieheni kanssa päätettiin kertoa minun äidilleni ja muutamalle lähimmälle ystävälle, ei kuitenkaan vielä ympäri kyliä tai sukulaisia...
Kuten moni muukin miettii, niin minäkin päivä toisensa jälkeen, että onkohan täällä nyt oikeasti kaikki hyvin ja lapsi kehittymässä...oireet aika lievät kun vertaan ekaan raskauteeni, mutta koska siitä niin vähän aikaa, niin luulen, että paikat kai jo" venynyt" ettei satu esim. kohdun kasvu niin paljoa.
Mulla siis turvotusta ja mieletön makean himo, närästää ja ällöttää. Hiukset rasvottuvat todella nopeasti ja iho kukkii...aivan erilaista kun aikaisemmin.
En voi sietää joitain hajuja nyt, esim. jasmin riisi, tupakka ja pyykinpesuaineet saavat aikaan niin mielettömän öllötyksen ja kakomisen, että en mielelläni ole lähistöllä...
väsymys on kasvanut ja nyt alkaa virtsaamistarvekin lisääntyä, yölläkin täytyy käydä ainakin kerran tai kaksi.
Joku kyseli siitä verenvuodosta...luulen, että kannattaa käydä tarkistuttamassa jos sitä verta ihan " vuotaa" !mulla oli ekan ja tän kanssa ihan alussa kerran , että wc käynnin yhteydessä paperiin verensekaista " limaa" ja se tulkittiin emättimen limakalvo-peräiseksi!Esim. seksin jälkeen limakalvot ovat ärtyneet ja voi johtua siitä!
mukavaa keskiviikkoa:)
t:mie ja 7+5
Joulupöydässähän voi vaikka sanoa, että söi viimeksi ruotsinlaivalla kalapöydästä jotain, mikä vetin pakin niin sekaisin, ettei vieläkään graavilohi maistu :) Tai että on vielä toipumassa vatsataudista, eikä halua syödä mitään riskialtista...
Tai että on verenpaine vähän koholla, ja työterveyslääkäri käski vältellä suolaisia ruokia ;)
Jos on isompi porukka koolla, ainahan voi ottaa lautaselle ruokaa, ja yrittää vaivihkaa siirtää miehelle syötäväksi.
Mun ei onneksi tarvitse jouluna salailla, koska ollaan ihan vaan oman porukan kesken. Viime joulu oli meillä aika kamala, koska vastasyntynyt poika oli Lastenklinikan teholla toipumassa sydänleikkauksesta. Tänä jouluna pitää ottaa takaisin menetetty joulufiilis :) Mä ehdin kyllä kovasti jo unelmoida graavilohesta, mutta se taitaa jäädä väliin tänäkin vuonna. (Viime vuonna ei siis syöty mitään jouluruokia, kun ei oikeastaan vietetty koko jouluakaan.)
Pojalla on huomenna yksivuotissynttärit, eli mun pitää rientää siivoamaan. Väsyttääkin niin kamalasti, että ehkä pitää tehdä kuppi vahvaa teetä ensin.
Kandi 5+1
p.s. tuhruvuoto on varsin yleistä. Tumma veri on vanhaa verta, se ei vielä ole pahimmasta päästä. Jos verta tulee vain vähän ja se on tummaa, voi käsittääkseni olla ihan rauhassa. Kirkas ja runsas verenvuoto vaatiikin sitten jo yhteydenottoa neuvolaan!
Tuosta kala keskustelusta, mietin vain sellaista, että eikös se tyhjiöpakattu (tai ylipäätänsä valmiiksi pakattu) kala ole kiellettyjen listalla, mutta kalatiskistä ostettu ison meren kalaa voi syödä, jos se on hyvin suolattu??Näin mä ainakin muistelen. Voihan sitä sitten pari palaa ottaa, jos on kalatiskin kalaa. Viinistähän tosin ei voi valehdella, paitsi jos tuo oman pullon alkoholitonta =)
Mä olen kans lähimmillle ihmisille kertonut ja näytän kyllä siltä kuin olisin pitemmällä, maha on niiiiin turvoksissa..apua...!!
rv 7+4
Tänään otettiin raskaushormononit veressä ja raskaana ollaan. Iloinen ylläri! En vaan millään meinannut uskoa, kun ensimmäisen kanssa oireet ja pahoinvointi alkoivat melkein heti. Nyt rv kuukautiskierron mukaan 4+5 ja la 22.8. Neuvolaan en ole vielä ehtinyt. Kauhulla toisaalta odottelen sitä oloa, mikä esikoisen raskausaikana oli. :( Mikään ei pysynyt sisällä ja nukuin vaan. Tänään on jo tosin alkanut hirmunen väsymys. Nukahdin kesken mieheni puhelun. :D Saapa nähä, millanen joulu tulee. Toivottavasti maistuis kuitenki herkku ruoka. Tosin joulua vietän töiden merkeissä.
Onnea kaikille plussanneille ja tseppiä!
Täällä ollaan sellasen väsymyksen ja etomisen kourissa, että keinot alkaa loppua. Esikoinen (29.12. kaks vee) ei anna levätä. Jos oikaisen sohvalle on heti kiipeilemässä päällä tai tökkimässä silmiin " äiti ei saa nukkua" . Mies on vuorotöissä. Kävelymatkat metrolle menee yökkiessä eli ei edes raitisilma auta pahaanoloon.
Eli hyvin samalla kaavalla mennään tätä raskautta kuin esikoista odoteltaessa.
Ihanaa, että jotkut ovat kuulleet jo sydänäniä!!! Mulla vasta neuvola 15.1. toivottavasti silloin kuunneltais. Oon kyllä aika pullukka, että noi läskit ei varmaan kuuluvuutta paranna;) Viime raskaudessa kuunneltiin vasta viikolla 12, terkkari sano, että heillä on niin vanhat laitteet ettei kuulu aikasemmin. Jospa olisivat saaneet uudet laitteet tässä parissa vuodessa.
Mukavaa viikonjatkoa kaikille!!!
JHS 5+9
Niin viikothan ovat siis 5+6. Kuutonen oli vallan ysiksi käännähtäny;)
JHS
viikkoja on kait 5+ 3 !laskettu aika olis 14.8
tänään kävin ultrassa koska oli sellaista pikku vuotoa mutta eihän näillä viikoilla mitään näkynyt muuta kuin se että on kohdussa)
ajatukset pyörii vaikka missä ja kysymyksiä riittäis vaikka on jo 4 raskaus ;) Tämä älytön pallo turvotus ei ole kivaa ja tietenkn väsymys!
onko muilla paljon ollut turvotusta?
minäkin olen miettinyt että miten pitää salassa! ja haluankin pitää niin kauan kun ekat ultrat on tehty naisteklinikalla. Sillä jos sattuu jotain niin suoraan sanoen en kestä sitä paapomista olen sen yhden kerran kokenut. Mullle tässä saattaa tulla alkuvuodesta jotain kekkereitä mutta täytyy keksiä aina pätevä syy ettei muka pääse!
Oikein hyvää Joulua kaikille
mulla kanssa olo on NIIN turvonnut, juuri katselin peilistä tätä vatsanseutuani ja ajattelin, että ihme ettei kukaan ole vielä kysynyt. Ja nyt on vasta aamu, iltaa kohden koko komeus paisuukin jo tosi isoksi. Onneksi pian alkaa joululoma ja uteliaita katseita on luvassa seuraavan kerran vasta 7.1., sitten viikkojakin on jo jotain 10. Me vietetään joulu ihan omalla porukalla, joten sen suhteen ei ole tarvetta peitellä mitään.
Ai niin, olen tässä päivänä muutamana ihan tajuamatta pistellyt menemään sellaista A-vitaminoitua tuoremehua pari litraa - hirveä morkkis on siitäkin. Sitä piti myös kysyä, että saikos feta-juustoa syödä. Kolmas raskaus enkä siltikään muista... Nyt pitää mennä koettamaan, josko saisi jotain syötyä aamupalaksi.
Anna rv 7+0
sairaslomalla täällä ollaan, ääni kadoksissa ja kurkku niin kipee ettei saanu nukuttua :(
Eikös se ollu niin että juustoja (kaikkia) saa syödä jos ne tehty pastoroidusta maidosta??? eli siis kaikki suomalaiset taitaa olla sallittuja. Korjatkaa jos olen väärässä...
Huomenna olis se eka neuvola, jippii...
edelleenkään ei mitään kummempia oireita raskaudesta ole, mietityttää että onkohan siellä ketään. No toki ei ole menkkojakaan tullut ;) Alavatsaa välillä vihloo ja nipistelee ja väsyttää mutta ei muuta- kyllähän se vielä ehtii ;)
Edellisessa raskaudessa onnituin huijaamaan koko päivän firman kesäpäivillä, alkoi juominen jo aamulla bussissa ja jatkui yö-myöhään... kantelin samaa drinkkiä pitkin iltaa ja aina sopivassa välissä kun kukaan ei kuullu ni tilasin alkoholittomia drinkkejä. Pahin paikka oli kun pomo halusi tarjota salmiakkikossut pienemmälle porukalle... otin senkin vastaan ja olin juovinani ja sit vaan jätin sen yhdelle pöydälle vaivihkaa... Tää oli tietty helppoa vielä firman pippaloissa kun kaikki alkaa olemaan sit jo maistissaan, eikä vaan istuta yhden pöydän ääressä niinkuin perheen joulupöydässä on tapana ;)
nyt meen lepäilemään kun yö meni pyöriessä...
fiona77 rv 7+0
Hyvä oli huomata, että muutkin pohtivat tuota turvotusta ja näkymistä vatsan suhteen. Olen pitänyt itseäni jo vaino harhaisena. Jouduin luopumaan omista huosuistani jo 2 viikkoa sitten kun painoivat tosi paljon.
Nyt pähkäilen pahoinvoinnin suhteen; aamuisin hampaita pestessä harjataan kilpaa oksennuksen kanssa, mutta päivällä ei juuri enään mitään. Tytöstä voin silloin pahoin kokoajan ja joka asiata. Pelko myös hiipii, että onko kaikki okei kun nyt jo pahoinvointi helpottaa?
Miksi raskaana ollessa tulee sekopäiseksi joka asiasta?
Neuvolan lääkäri mulla on jo 3.1 ja toivon kovasti jo sydänääniä.
Mukavaa torstaita:)
-Tintta rv 7 plus 5
mä olen jo lomalla, ja huomannut nyt muutamana päivänä kuinka väsymys vaan kasvaa...tänään ekaa kertaa nukuin ilman herätyskelloa ja sain itteni raahattua ylös sängystä klo 11(elikkä 12 tunnin unet, eikä riitä) kun piti mennä pissalle taas...väsyttä edelleen, mutta pakkohan tässä jotain järkevää on alkaa tekemään:)
se on tosiaan kumma, että kuinka sitä ei usko kaiken menevän hyvin vaikka ei oo mitään oireita siitä, etteikö kaiki menis hyvin?
Turvotus kyllä ihmetyttää, mutta kait se kuuluu asiaan.vielä menee housut jotenkin jalkaan, mutta ei esim. farkut.
mulla ei edes yritetty kuunnella sydänääniä ekalla neuvolakäynnillä...mutta varmaan sit tokalla.ei edellisenkään raskauden kohdalla ekalla neuvolakäynnillä kokeiltukaan.
nyt " reippaana" brunssille...jos vaikka pystyisi käydä haukkaa hieman raitista ilmaakin:)
mie ja 7+6
Jos tännekkin pitkästä aikaa kirjoittelis.
Sunnuntaina yövuoron päätteeksi aamulla säikähdin ihan kamalasti, vuosin nimittäin kirkasta verta :(
No nukuin muutaman tunnin ja lähdin sitten käymään päivystyksessä, kun oli vielä yksi yö tiedossa.
No lääkäri tutki ja yritti kuulla muka äänetkin sanoin että ei ne kyllä viikolla 6 taida kuulua. Teki vielä sisätutkimuksen ja ei ollut kovin lohduttava, kun sanoi että näkyy vuotelevan. No vuotohan ei onneksi tuon sunnuntai aamun jälkeen ole ollu kirkasta vaan sellaista rusehtavaa vanhaa verta. Eilen kävin ultrassa ja vatsan peitteiden läpi tutkimus tehtiin ja niin lääkäri näki siellä pikkuisen ihmisen alun jolla sydän sykki. Meidän pieni " Onni" oli sittenkin siellä vielä.
Lääkäri soitti vielä iltapäivällä ja kyseli tuleeko vuotoa sanoin, että sitä rusehtavaa. Käski parin viikon päähän varata neuvolaan ajan,mutta mullahan on se kyllä vajaan neljän viikon päästä, pitänee siis soittaa neuvolaan ja kysyä ottaako terkkari minut sinne sitten jo aiemmin.
Pahoinvointia ja oksentelua riittää kellon ympäri, mitenhän ensviikolla selviän töistä, kun kotonakin pitää pönttöä halata useasti päivässä?
Nyt lahjojen paketointiin.
Mamma ja " Onni" 7+0
Turvotuksesta, joku kertoili: Mulla on kans ihan hirveesti turvotusta mahassa. Mieskin sanoi että joko mun maha on noin iso..heh..olikohan se kohteliaisuus. Kiloja ei kuitenkaan ole tullu ku vajaat 700g..Nekin on varmaan oksennettu moneen kertaan jo. Neuvolassa kysyin sitä sydänääniä juttua. Mun terkka ei sitä alkanut tekeen kun sanoi että ei niitä kuulu millään laitteella näillä viikoilla, mutta olihan teillä jollain jo kuulunu. Ois niitä voinu kyllä ees yrittää kuulla =( Noh menen heti tammikuun alussa jospa ne silloin kuuluisi, kovasti ainakin toivon.
Nyt on alkanut pistelemään ilkeästikin välissä tuonne oikealle puolelle. Heti olen alkanut epäilemään kohdunulkopuolista, mutta pitää yrittää seurailla oireita ja toivoa ettei vaan olisi.
Onko teillä muilla mitään " pistelyitä" tai vihlaisuja tietyillä alueilla. En muista että tälläisia vihlaisuja olisi aikaisemmassa raskaudessa näin alkuvaiheessa ollut.