*KESÄNUPUT 10.-16.11
Kommentit (61)
Meillä käytössä mummolaan mennessä vaunujen mukana tullut hoitolaukku, ja kaupungilla ollessa käytän omaa isoa olkalaukkua, mäkään en tykkää kanniskella niitä hoitolaukkuja ihmisten ilmoilla :)
Me oltiin tänään kaupoilla ukon pitkien päikkärien aikaan, ja niimpä ne jäi sitten aika lyhyiksi, otti vain puolen tunnin torkut. Nyt se sitten nukahtikin jo seittemältä - ja vaikuttaa siltä kun kello käy jo yhdeksää, että on yöunillaan. No, se on sitten aikasempi herätys aamulla. Harmi vaan että on turhan paksusti vaatetta päällä,kun en kerennyt vaihtaa yöppäriä.
Liikkumisista ym.kehityksestä. Mäkään en ota stressiä siitä, missä vaiheessa lapsi jotain oppii. Meillä nyt vasta muutama päivä sitten löydetty varpaat ja muistettu taas kääntyminen uudestaan, kun taas esikoinen ryömi 4,5kuukauden iässä, takaperin meni aikaisemminkin ja hammaskin putkahti jo 3,5kk. Tämä junnu on erilainen luonteeltaan ja ruumiinrakenteeltaankin, ja hyvimpä vielä ehtii myöhemminkin.
Vähän se on sellaista äitien kisailuakin, tyyliin "mun lapsi onkin fiksumpi kuin sun lapsi", ja sen voi ottaa tosissaan jos haluaa, tai sitten ei... Jossakin vaiheessa tulee sitten harrastusten määrät tai laadut jne jne.. Ja nyt kukaan ei saa loukkaantua, tottakai lapsistaan saa ja pitää ollakin ylpeitä. Kuten täällä aikaisemmin jo keskusteltiinkin, kenenkään muun lapsihan ei ole tietenkään yhtä kaunis/ihana kuin oma! :))
(Mutta sanonpa vaan että onneksi täällä maalla ei olla vielä menty siihen synttärihässäkkään mukaan - - nekin kun pitäis järjestää aina jossain erikoisessa paikassa ja antaa vieraille jotain erikoista kotiinvietävää! Herranjestas, kakarat kotiin vaan synttäreitä juhlimaan, pöytään perinteistä tarjottavaa ja vähän äksöniä, siinä se! Ei kai niitä vieraita ny oo ennenkään lahjottu...) No, meni vähän sivu aiheesta, mutta menköön ;)
TYtteli, näitkö mun sunnuntaisen viestin, miten teillä se lihan maistelu sujuu??
Nyt hoputtaan esikoista pesulle tuolta simpsonien edestä. AI että mä inhoan sitä sarjaa! Ja sille se on henki ja elämä!
Sakariini ja ukko 5kk 11 pvää
Tervehdys pitkästä aikaa. En ole varmaan yli kuukauteen ehtinyt kirjoittaa. Lukemassa olen kyllä käynyt teidän juttujanne.
Kertun viimeisimmät mitat (4 kk): paino n. 6,5 kg, pituus 62,5 cm. Saatiin neuvolassa lupa aloitella kiinteitä ja aloitettiinkin ne viime viikolla. Ruokalistalla on ollut perunaa ja eilisestä lukien myös porkkanaa. Määrät on vielä niin pieniä ettei ne vaikuta imetykseen, mutta kakka on muuttunut vähän kiinteämmäksi ja keltaiseksi. Tähän asti kakka on ollut vihertävää ja joskus ihan vihreää.
Puhetta on ollut liikkumisesta. Meidän neiti kääntyy edelleen vain kyljelleen. Masulleen pääsee kun pikkuisen pukkaa pepusta, mutta itsekseen ei vielä tajua kuinka käännytään. Mahallaan vie välillä jalkoja sinne masun alle, mutta ei vielä ryömi. Selällään nostelee ahkerasti peppua ilmaan. Uusin temppu on istuminen käsistä tukien. Tykkää kun nostetaan makuuasennosta käsistä tukien istumaan. Siinä sitten heilutaan ja huojutaan kankulta toiselle kunnes väsy yllättää.
Yörytmi on pysynyt melko muuttumattomana alusta asti. Nukkumaan mennään siinä puolen yön tienoilla ja aamulla herätään n. kymmeneltä. Siinä välissä syödään 3-4 kertaa. Päivällä nukutaan kolmeen otteeseen. Ekät päikkärit on pisimmät, n. 3 tuntia ja sen jälkeen lyhyempiä.
Kertulla on ollut yskää n. viikon verran. Ei mitään muita oireita. Mistähän toikin johtuu. Uimaan ei uskallettu yskän takia mennä viime lauantaina. Jumpassa ollaan kyllä käyty. Huomenna olisi taas jumppailua tiedossa. Ilmeisesti ei pitäisi sataa, joten päästään vaunuilla liikkeelle.
Pääkaupunkiseutulaisilla oli tapaaminen tässä taannoin... Jos joskus päätätte treffata muualla kuin keskustassa (esim. Jumbossa) niin me voitaisiin tulla myös mukaan.
T:Terhetär ja Kerttu 4,5 kk
Olisin kiinnostunut siitä teidän sitterikeinuhässäkästä! onko sulla kuvaa siitä? laita vaikka sinne mun hotmailiin, jos viitsit.
Topi roikkuu tississä taas päivät yöt, annoin nyt aamulla ekaa kertaa Nannia ja nyt hän nukahtikin aamu-unille. Toivottavasti ei tuu vatsavaivoja tosta korvikkeesta :/
Jospa itse kerkeäis jotain tekeen, talo on kuin pommin jäljiltä. Tuntuu että muuta ei oliskaan ku kotihommia! ja esikoinen vaatii huomiota myös... aargh kun taas on niin riittämätön olo :(
Sakariini: En huomannut viestiäsi, en jaksanut kahlata edellistä pinoa enää läpi kun tähän uuteenkin oli tullut niin paljon viestejä. No siis, lihat on menny nyt noin viikon ja hyvin sujuu. Uppoaa paremmin kuin pelkkä kasvissose. Mitään masuvaivoja ei ole tullut. Aloitin niin, että annoin pari lusikallista lihasosetta sekoitettuna peruna-porkkanaan. Nyt menee 1/3 purkkia kerrallaan, "lantraan" sitä vielä kasvissoseeseen.
Voih, kun mie haluaisin välillä ihmisten ilmoille. Mie oon niiiiin yksin täällä kotona. Ihan oikeasti, aamusta iltaan ilman aikuista seuraa. Mies tuli eilen 20.30 töistä. Jos ois edes rahaa, niin vois lähteä kaupunkiin shoppailemaan ja vaikka ulos syömään lasten kanssa. Mut ei, riisipuurolinjalla mennään vielä pari viikkoa. Pah! On tosi tylsää kun pitää vaan vähän porskutella päivästä toiseen. Oon koko tämän aamun maannut lattialla lasten kanssa, sekin alkaa jo vähän puuduttaa. Klo 13 alkaa sentäs neloselta hauskat ohjelmat, on vähän jotain aktiviteettia.
Esikoinen tuossa mankuu, että on nälkä. Pakko vissiin lähteä pistää pöperöä pöytään.
Tytteli-83
Kuulostaa kyllä vähän allergialta toi teidän kakka-episodi...Paljonko annoit sitä puuroa ja mitä "lajia" oli? Minä olisin ainakin vähän varovainen ton puuron antamisen suhteen, en ainakaan kovin paljoa antais...
Ja ihan lohdutukseksi sulle: Mä oon saanu ties kuinka monta kertaa pissat ja jopa kakatkin päälleni kun poika on päättäny helpottaa oloaan. Se on ihmeellistä miten vauva voi kakata päälle mutta kyllä sekin vaan onnistuu :D :D Ja monesti on käyny myös niin että kun poika on ollu pylly paljaana hoitoalustalla niin se on alkanu oikein kaarella pissata siihen vieressä olevaan pyykki-kasaan, jossa on tietenkin ollu puhdasta pyykkiä odottamassa silitystä....Heh :D
Rouva: Meillä on tuo sama Gracon vauva-keinu kuin Kixilläkin ja hyväksi on havaittu. Varsinkin silloin alkuvaiheessa poika tykkäs tosi paljon keinutella siinä. Nykyään tulee enemmän kellittyä puuhamatolla, mutta keinuakin käytetään vielä ajoittain.
Nyt täytyy mennä...Tää mamma lähtee nyt kanssa päikkäreille kun viime yökin meni taas päin v****a.....
..meillä kun on veljeltä lainassa tuo sitteri ja esikoinen on luvatta pomppinut siinä niin en kehtais antaa rikkinäisenä/kenkottavana takas, olenkin katellut alesta ynnä muualta tilalle jotain.... heillä kun pikkukakkonen on vissiin tekeillä ;)
En ehkä vielä allergiasta puhuis, mutta ilmiselvästi jokin siinä puurossa ei nyt pikkuisen mahalle sopinut. Mä oon kaikki uudet "aineet" aloittanut tyyliin yhdellä lusikalla, paitsi sen luumun ku tyttö aukoi suuta ku linnunpoikanen ja sehän sit kostautuikin vihreenä ripulina, mut kun kysyin allergialääkäriltä, niin kuulemma voi vetää eka kerran vihreeksi kakan herkkävatsaisella, mut jos jatkuu useamman päivän jälkeen, niin sit voi puhua allergiasta. Vatsa pitäs aina tuollasen jälkeen rauhoittaa turvallisilla ruolilla ja sitten antaa taas lusikka-kaks kokeeksi.
Rouva pistän kuvan illalla!
Kix ja neiti 5kk tänään (oli 7,2kg)
Tossa sivulla oli Pampersin mainos tyyliin "oletko tolaltasi masuun imestyneen ruskean viivan takia", niin tulipa vain mieleen että kuinkahan kauan se oikein vielä pysyy synnytyksen jälkeen?! Mulla ei koskaan tullutkaan kovin tummaa viirua, mutta ei näytä vaalenneenkaan yhtään. Eipä se mua yhtään tossa haittaa (lähinnä raskausarvet ärsyttää), mutta tulipa vain mieleen :)
Mä olen kanssa yrittänyt etsiä isoimman mahdollisen olka/käsilaukkuni hoitolaukun tilalle, mutta en saa millään mahtumaan kaikkea mukaan =) Välillä kun mennään pikaisesti kaupassa käymään niin otan vain pullon ja rätin pieneen käsilaukkuun, mutta jos tarkoitus on olla vähänkään pidempään poissa kotoa niin mukaan pitää varata maitoa, rättejä, vaippoja, varavaatteita ja varavaatteiden varavaatteita.. ;) Nimittäin sitten kun se puklupäivä taas yllättää niin sitä sitten riittääkin useemman vaatekerran ja harson verran.. Että mä odotan sitä päivää kun toi puklailu loppuisi niin ei tosiaan tarttisi roudata mukana aina suunnilleen koko omaisuutta..
Yö meni taas normaalin hyvin, Leo nukahti ennen puolta kymmentä syliin (äitillä ja isillä kun oli Pako kesken niin ei millään malttanut mennä viemään sänkyyn ennen mainoskatkoa;) ja söi puol 5 aikaan. Ylös nousi sitten vähän ennen yheksää kun oltiin taas kerhoon menossa.. Nyt on taas kiukutellut siitä lähtien kun kotiuduttiin, mutta ei millään tahdo nukkua =/ Nukahtaa kyllä, mutta viimeisen puolen tunnin aikana olen käynyt heijaamassa vaunuja jo pariin kertaan. Normaalisti kun tätä ei tarvi tehdä ollenkaan... Onneksi kyllä koisaa yöt hyvin, mutta on se kyllä rasittavaa kun vauva sitten kiukkuaa väsymystään koko päivän eikä mikään auta :(
Olihan se Bumbo se vähän pottaa muistuttava "pehmotuoli" :)?! Pitääkö siinä osata jo istua ihan kunnolla? Kun ollaan ajateltu että se vois toimia uimahallissa aika hyvin (joillain on ollutkin semmosia mukana isommilla lapsilla 6kk->), mutta uskaltaako siinä jo istuttaa tän ikäistä kun poika kuitenkin punkee itseään istuma-asentoon sylissä tai sitterissä ollessaan.
Kokeilin kerran istuttaa Leoa sellasessa kaupassa, mutta mitenhän toimii sitten uikkareissa tai nakuna kun vaatteet kuitenkin vie tilaa ja silleen ainakin näytti istuvan ihan hyvin :) Ja onko sille sitten kotona mitään virkaa, kun sekin maksoi uutena kuitenkin yli 40€?? Eli jos olisi vain kerran viikossa käytössä niin aika tyyristä istumista se olisi =O
Minäpä siirryn nyt myös tuonne sohvan nurkkaan tapittamaan sitä nelosen iltapäiväputkea ennen kuin Lexa taas herää :D
SuviHelena..
sitä mä vähän pelkäsin, jos olis allerginen! annoin kaks pientä lusikallista puuroa (kaurapuuroa), mut muistin et olin antanut vahingossa kuningatarsosetta luumun tilasta!! saman päivän aikana ku alettiin maisteleen puuroa eli kaks uutta ruokaa tuli saman päivän aikana!! ehdin antaa sitä kuningatarsosetta ehkä kolme lusikallista ku tajusin et se on väärää sosetta!! tätä tää väsymys teettää!! epäilen et johtu kuningatarsoseesta episodi??
mitäs mieltä te olette.. johtuko puurosta?? soseesta?? tai siitä et tuli kaks uutta ruoka-ainetta saman päivän aikana??
kakka on nyt keltaista ja tahnamaista..eikö enään ummetus vaivaa!!
hoitolaukuista..mulla on se gragon kassi ja mun mielestä käytönnöllinen ja mul ainakin pysynyt ehjänä ja on melkein joka päivä käytössä! saa hyvin hihnasta vaunuun ja sivussa on vielä erilliset remelit millä saa kassin vaunuihin kiinni! ja täs mallis on aika paksut remelit et ei ihan heti mene rikki ja hoitoalustakin löytyy.
tintti ja poika 5kk
kixnixkix ..
kiitos..viestisi antoi vastauksia meidän kakka ongelmaan!!
lopetin päärynäsoseen antamisen ku tuli vihreetä kakkaa, mut pitää kokeilla uudestaa, jos vaik menis vihreys parinpäivän päästä ohi!!
poika on meidän eka lapsi niin on vielä ihan pihalla xD
ja kiitos ku jaksatte neuvoa minua vähän väliä!!
tintti ja poika 5kk
Ehkä allergia-sana olikin liian voimakas nimitys, että eihän tolla perusteella nyt diagnosia voikaan tehdä, mutta siis jotakin allergisoivaa on voinut olla kyseessä mikä aiheuttaa tollasia oireita.
Eikös kuningatar-sose sisällä useampiakin "ruoka-aineita" /marjoja siis? Mustikkaa ja vadelmaa vai mitä siinä nyt on? Että "syyllinen" voi joku noista...Tai sitten se puurokin voi olla syyllinen- eihän näistä tiedä...Kannattaa varmaan tehdä niinkuin Kix neuvoi (hänellä kun on enemmän kokemusta näistä allergia-asioista :) )
Meilläkin on muuten Tintti ensimmäinen lapsi, että ei oo kyllä kaikki jutut minullekaan tuttuja :) Ja vaikka hoito-alalla oonkin niin työni on aina ollut aikuisten puolella, joten ei nämä asiat ole todellakaan itsestään selviä. Eikä varmaan olisi siltikään vaikka lasten parissa olisinkin työskennellyt...
Bumbosta täälä on näköjään juteltu...Mun käsittääkseni se on juuri se pehmeän näköinen "pottamainen" tuoli. Oon kanssa aatellu että ois hyvä vauva-uinteihin ku ei se vissiin vettäkään pelkää, mutta tosiaan tulisko sitä kotona muuten sitten käytettyä? Että niinkuin Evian sanoit niin turhan kallis olisi kerran viikossa käytettäväksi...
No täytyy lähteä syömään ja sitten vauva-uinteihin....
Kävin tuossa Babystylen muuttomyynnissä ja mukaan tarttui mm. Bumboon tarkoitettu pöytätaso. Nyt kokeileen sit, miten se meillä toimii. Esikoisen syötin aina bumbossa, eli vois olla siinä pöytätasolla leluja aluksi ja sit myöhemmin ehkä mukia tai lautasta.
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2849/pl
Meidän esikoinen reagoi joka ikiseen uuteen ruoka-aineeseen mahallansa. AINA oli kakka vihreää, mutta ei se ollut allergiaa. Piti vaan edetä tosi hitaasti ja välillä laittaa tietyt ruoka-aineet tauolle.
Sanoin kyllä aina lääkärille tuosta muttei hänen mielestä ollut allergiaa. Ei se vauva huutanut siitä, kakka vaan oli aina outoa. Eikä tällä kakkosellakaan ole ehkä koskaan ollut keltaista ryynikakkaa. Nyt on alkanut kakka kiinteytyä lihojen ja viljojen myötä.
Että se voipi tintti olla vain herkkävatsaisuutta. Sitä voi pitää parin päivän tauon ja antaa taas pari lusikallista puuroa.
Tytteli-83
Tänään oli 4 kk:n tarkastus neuvolassa ja saatiin uudet mitat: paino 9245 g, pituus 68,5 cm.
Evian kyseli mahaviivasta. Mulla on sellanen mahaviiva ollut keskimmäisen lapsen odotuksesta lähtien, ei se ole koskaan pois lähtenyt. Nyt mulla on ollu se viiva sit jo yli kolme vuotta.
Mullakin on hoitolaukkuna tavallinen iso kassi. Sain sen Marimekko-kassin muutama vuosi sitten lahjaksi, mutta enhän mä "normaalioloissa" niin isoa kassia raahaa mukana. Silloin kun kakkonen syntyi, kaivelin kaapista sopivaa kassia ja huomasin, että tuo kävi juuri sopivasti vaunujen kahvaan ja siitä lähtien se on ollut ahkerassa käytössä. Se on kevyt, kestävä ja pestävä, oikein hyvä tuohon tarkoitukseen.
Meidän kakkosella on ollut tänään vähän uhmapäivä, mutta onneksi huomenna voi taas olla ihan toinen ääni kellossa. Huomenillalla miehen on tarkoitus viedä kakkonen influenssarokotukseen ja mies jo mietti miten se onnistuu, mutta sanoin että tarvittaessa saa lahjoa pojan jäätelöllä, eli jos antaa kiltisti laittaa rokotteen niin kotona saa jätskiä. Meidän kakkonen ei ole ollenkaan makean perään, jätski on ainoa makea josta tykkää. Ei tuu äitiinsä siinä asiassa, mulle maistuu kaikki makeat herkut ;)
Voimia Tyttelille arkiangstiin! Töihinpaluu voi tuntua houkuttelevalta, mutta toisaalta on sekin aika rankkaa, kun tulee töistä väsyneenä ja kotona odottaa hyeenalauma ja kaikki vaatii jotain ;) Eikä yöllä välttämättä saa nukkua rauhassa, lapset herättelee ja silti pitää töissä käydä. Toisaalta, mulla ne hermot mitkä kiristyy töissä on jotkut ihan eri hermot mitkä kuluu kotona, ja olin sitten työelämään palattuani iltaisin erittäin kärsivällinen vaikkakin rättiväsynyt äiti. Univelka oli kyllä jotain ihan tajutonta silloin. Nyt mä vielä nautin tästä kotona haahuilusta, mutta onhan tässä melkein vuosi aikaa muhia, syyskuussa 2009 ajattelin palata töihin ja itseni tuntien taidan siihen mennessä olla jo aika kypsä tapaus.
T: Vaniljapuffetti ja pötkylä 4 kk
Tytteli: mä elien aamulla lähdin viemään poika viriketarhaansa :) (yleensä mies vie ja pappa hakee klo 14-15 niinä päivinä kun menee mut tarvin auton ja lähdin viemään, meillä herätään klo 7 ja en silti saanut kahta lasta kunnolla valmiiksi ja autoon vasta kuin 9:15, englannintunnit tarhalla alkaa klo 9 joten olimme 30 min myöhässä... sillon tajusin kuinka mahtavaa on olla kotona, ei tarvi roudata lapsia hoitoon ennen kahdeksaa kylmässä ja pimeässä, esikoinen menee tosiaan yhdeksäksi kahtena tai kolmena päivänä viikossa ja niinä päivinä saa itse vähän "hengähtää" täällä kun on aika intensiivinen vilinä niinä päivinä kun ollaan kolmisin kotona. Mun poika on jo tosin 4,5, et on jotain rotia onneks tuossa touhussa jo ja osaa olla yksin pihallakin, mut tsemppiä, on se raskasta välillä...
vinkkejä herkkävatsaisille ja allergisille:
on tosiaan eri asia vaikka oireet ovat samat, sitten puhuisin allergiasta jos vielä viikon kokeilun jälkeen pienillä annoksilla ripuloi vihreää ja jos oireet palaa kun ruoka-aine eliminoidaan ja aloitetaan uudestaan ja taas sama homma. Tiedoksi vaan, mitä aineita allergialääkäri suositteli meidän allergiselle ja herkkävatsaiselle: riisihiutale, kesäkurpitsa, battatti (ei sovi meidän neidille), maissi, luumu, mustikka ja muut kotimaiset marjat yksitellen. Porkkanakaan ei sovi meidän neidille hyvin, viime yö oli hulinaa. Lihoista riistalihat (hirvi ja poro) ja posunfilee ja kotimaiset viljat viimeiseksi yli 6kk iässä, viimeisenä kaura ja vehnä, ruis on paras vatsalle.
Me lähtään huomenna Hesaan viikonlopuksi..ei jaksas matkustaa mut pakko.
Rouva se keinu tais mennä jo...mut en oo ihan varma vielä... ilmottelen kun oon varma.
Kix ja neeti 5kk
Täällä arki rullaa omalla painollaan, ja mä yritän pysyä perässä. Tyttelikö se valitteli arjen raskautta? Mä ymmärrän täysin. Kun olin kotona viimeeksi lasten kanssa, oli esikoinen vauvan syntyessä 1,2 vuotta. Eka vuosi oli ihan hirveä, ja en malttanut odottaa, että pääsin töihin! Tuntuu, etten tehnyt muuta kuin syötin ja vaihdoin vaippaa, eikä kumpikaan lapsista nukkunut yöllä. Olin aivan loppu, en edes muista kakkosen vauvaiästä oikeastaan yhtään mitään. Nyt onkin ihanan luksusta, kun kaksi vanhempaa on päivät 'koulussa' ja mä olen vauvan kanssa kotona. Ompa helppoa yhden kanssa!!! (tosin ekan kanssa oli rankkaa, sit kun tuli toinen lapsi, niin ajattelin, et olipa yhden kaa helppoa. Nyt kun on vain kaksi lasta kotona, niin ajattelen, et ompa kahden kaa helppoa...)
Mulla OLI hoitolaukkuna iso käsilaukku. Eilen sit vein lapsia hoitoon. Nappasin vauvan kantokopassa autosta ja isompien lasten reput. Samalla paimensin isompia kohti koulua, ja unohdin tietysti siinä hötäkässä sen hoitolaukun lompakkoineen puhelimineen autoon! Ja kun tulin takaisin, oli sivuikkuna paskana ja kassi viety!!! Kirosin aika lujaa, kun sitten vietin aamupäivän päiväkodilla asiaa selvitellen. Tarjosivat mulle Baileysiakin! Onneks oli vauvalle maitoa mukana. Ja onneks oli firman auto. Mut nyt ei ole pankkikorttia, ajokorttia eikä mitään muutakaan. Ja kaikki numerot hävis puhelimen mukana.. Että hurraa Keski-Eurooppa! Toki niin vois käydä Suomessakin. Mutta aamuruuhkan aikaan päiväkodin edessä!! Kyllä ketutti, että jätin laukun, en yleensä ikinä jätä.
meillä neiti on vähän valitellut mahaansa. En tiedä mistä johtuu. Kuka se puhu, et on epäsäännöllistä kiinteiden anto. Mulla kans. En ymmärrä, miten en saa mitään järjestystä tähän elämään! Mutta nyt uutta korttia hakemaan (ja puhelinta!)
Leo heräsi tänään taas vähän kahdeksan jälkeen eikä enää nukahtanut uudestaan.. Äsken se sitten aloitti kamalan väsykitinan parin tunnin hereillä olon jälkeen ja veinkin just ulos koisimaan. Eli äiti ylös sängystä ja ite takaisin nukkumaan, hmm.. Nooh, ehkä tekee mullekin ihan hyvää nousta välillä ylös ihmisten aikoihin :) Jos vaikka sais kohta niin paljon aikaiseksi, että kaivaisi imurin esille ja vieläpä käyttäisikin sitä ;)
Oikeastaan ihan hyvä, että poika koisaa nyt kun muutaman tunnin päästä pitää lähteä asioille niin ei toivottavasti ainakaan sitten kiukkua reissussa.
Tintti: mulla taitaa olla se sama gracon laukku kun sullakin, ilmeisesti vaan sitten joku maanantaikappale kun tosiaan hihna kyllä näyttää kestävältä. Enkä ole itse edes roikottanut sitä niistä "vaununkahvaremmeistä" vaan kulkee aina vaunujen alla korissa.
Eilen sitten hajosi kaivurista joku vanteen osa (sillä ei siis pysty tekemään nyt oikeastaan yhtään mitään ettei vaan hajoo enää enempää) eli hommat viivästyy taas siihen kunnes löydetään jostain uusi osa.. aargghhh.. tuntuu että koko ajan on jotain vastoinkäymisiä, jos ei joku tavara/kone tms. hajoo niin sitten itselle tapahtuu jotain.. prkl! Toi pohja ei oo valmis tätä menoa vielä ens kesänäkään...
Kunpa kelit jo paranis (tulis vaikka vähän lunta, mutta ihan vaan sen verran että maa olisi valkoinen, ei siis mitään isoja kinoksia kiitos:), on niin kamalan synkkää koko ajan. Ihan kun aina vaan olisi aamu tai ilta eikä päivää ollenkaan siinä välissä. Nyt ei onneksi sentään taas sada, mutta toi tuuli kyllä "pelastaa" tilanteen =/
Vitsit kun Leo on kasvanut ihan hetkessä, äsken (ok, reilu kk sitten:) meni vielä 50-56 cm vaatteeitakin ja nyt on jäänyt 60 senttisiä ihan kokonaan käyttämättäkin kun ei enää mahdukaan. Kohta noi 62 jää pieniksi, nyt jo menossa joitain 68 bodeja ja haalarihousuja. Apuva, missä se mun pikkuvauva on =)
5kk neuvola on viikon päästä, toivottavasti tällä kertaa on tullut pituuttaakin vähän enemmän lisää eikä vaan painona niinkuin viimeksi :D
Hei muuten, oliko jollain sitä ns. kiinnittymisvuotoa raskauden alussa?? (itse en ainakaan Leosta sellaista huomannut) Kun mulla tuli aamusella vessassa käydessä sellasia limaisia verinaarmuja paperiin ja jäi vaan mietityttämään että mitähän tää nyt oikein on?! Menkat kuitenkin loppui vasta 3. päivä eli ei kai periaatteessa pitäisi olla vielä mahdollista?!
Vaikka se vauva olisikin oikein tervetullut (ehkäisyähän ei olla käytetty), niin mun pitäisi kuitenkin ehtiä sitä ennen laseroimaan toi mun toinenkin silmä (se jäi vuosi sitten tekemättä kun huomasinkin sitten olevani raskaana). Pitää kai tinkiä jostain muusta pari kuukautta (maksaa kaikkinensa n.1000€ eli näillä huimilla mammatuloilla saa säästää jonkin aikaa..) ja tilata se aika mahdollisimman pian..
Mutta nyt sen imurin kanssa villakoirien kimppuun, ja mun hiuksien (niitä tippuu edelleen ihan hirveitä määriä :/ Milloin tää oikein loppuu..) Uskaltaako kampaajalle mennä (väri, permanentti) ennen kuin hiusten irtoileminen vähentyy tai onko sillä mitään merkitystä??!!
Tänään oli Topin 5kk neuvola. Mitat olivat 7 280g ja 67cm.
Hyvin kasvaa ja kehittyy. Korvia käydään ens kuussa lääkärillä näyttään, kun viimeksi lääkäri ei nähnyt mitään kun oli vaikkua paljon. Ja sit oli se ettei laitoksella saatu vastetta vasemmasta. Nyt on liotettu öljyllä vaikkua pois että eiköhän sinne nyt näe.
Kiinteitä saa lisätä, eli iltapäivästä annan toisen kerran. Niin ja rokotus tuli myös, luvassa sit varmaan vähän kitinää. Ainakin jos uskoo miten viimeksi kävi..
Lukalle käyn influenssarokotteen laitattaan sit illasta. Kiva kun isäntä otti auton just tänään niin pitää kävellä monta kertaa tästä Tuiraan, mut onneksi ei ole kuin pari kilsaa suuntaansa. Tekee vaan hyvää tän möhömahan vähän liikkua ;)
mut pitää selata mitä ootte kirjoitelleet, esikoinen alkoi kattoon Lauri kilpa-autoa ja Topi napottaa tuossa leikkimatolla. Rauha maassa ja kaikilla masut täynnä :)
No joo, siis on ollut taas kaksi jotenkin niiiiiiiiin raskasta kotipäivää näiden pienten kullannuppujen kanssa, että kaikki vaihtoehdot, joissa tämä mamma pääsee pois kotoa vähäksi aikaa, alkavat tuntua paremmilta kuin tämä kotonaoleminen.. Mutta kyllähän mä allekirjoitan sen, minkä moni teistä jo totesi, että sitten se vasta raskasta onkin, kun on työpäivä hoidettavana ja mahdollisesti vielä risaiset yöt hillumisiltojen ja hösisaamujen lisäksi. Vaniljapuffetia komppaan, että se on eri tavalla raskasta ja kyllä mäkin koen, että on niistä eri aktiviteeteista sitten vastapainoakin toisilleen. Mutta ei ihan vielä, just ilmoittelin töihin, että todennäköisesti elokuun 09 alussa palailen, alunperin olin vähän uumoillut jo kevättä 09.
Mulla on esikoisen ajoilta Samsoniten hoitolaukku, jonka otan mukaan vaunujen kanssa liikuttaessa, muuten tungen käsilaukkuun vaipan ja jonkun pyyhkeen. Se eka laukku meni kyllä vaihtoon, ratkesi jotain siitä hihnasta heti alkuunsa. Tää toinen kappale on kestänyt hyvin ja on kätevä, vetää ihan törkeen hyvn tavaraa vaikka vähän pidempäänkin reissuun.
Meillä on nukahtamishaasteita toisille päikkäreille, kun siihen aikaan ei liikuta vaunuilla ja toisaalta sänkyyn ei saa päiväaikaan jostain syystä nukutettua. Oon nyt sitten nukuttanut vaunuihin tuulikaappiin. En nimittäin jaksa hiipata kolmea kertaa päivässä pihalle etenkään silloin , kun esikoinen on kotona ja nukkuu just silloin (jos nukkuu).
Tsemppiä, nyt lähden veivaamaan poikaa uneen...
Tonttu ja poika 24/6
tää ei oo mun päivä!!!!!!!!
yö meni päin P!!! poika nukkui 20.00-23.30 ja söi sit heräilikin koko ajan ja puol 6 väänsi vaipan täyteen kakkaa sain sen vaihdettua niin eikö tullut toinen satsi!! ja taas vaipan vaihto!! sit nukuttiin tunti ja sekin herättiin 10min välein!! ja taas kakkas..tällä kertaa oli ihan kirkasta ja siel täällä vihreetä ja keltaisia könttejä!! ei kyl haissut yhtään!! niin kuin ekat kakka vaipat tänään!! huh mikä lemu!! sit yritettiin taas nukkua, mut ei mennyt kauvaa ku vaippa oli taaas täynnä kakkaa!! jos sitä vettä voi kakaksi kutsua!! sit noustiin ylös..silmät niin ristissä ku olla ja voi!!
päivän aikan kakkas viel muutaman kerran ja nyt illalla oli jo kiinteempää ja keltaista kakka!! hyvin poika söi ja joi koko päivän eikä mun mielestä itkenyt normaalia enempään! (tais itkeä kaks kertaa, mut sekin väsy itkua)
en tiedä mistä vois johtua!?!? ajattelin kasoa huomiseen ja sit soittaa lääkäriin,jos ohi ei mene!! vai olisko pitänyt tänään jo soittaa??
olisko voinut johtua puurosta?? eilen maisteltiin ekan kerran ja ajattelin et olis hyvä saada kuitua masuu ku vähän ummetus on vaivannut!!
uskallanko antaa puuroa lisää??
haluaisin vaan ton puuron äkkiä kehiin, jos vaik yöt menis paremmin!! meil herätään yöllä 4-8 kertaa!!!!!! olen vihreä kateudesta ku teidän pikkuiset nukkuu hyvin tai yhdellä syötöllä!
sit vielä poika pissas hoitopöydältä pitkin huonetta ja mun päälle ja sit ku yritin siivota niin heitin mehut lattialle ja vähän myöhemmin vedet jne..tää ei ole mun päivä!! mut onneks äiti tuli ja vielä pesi koko talon lattiat :) enkä edes pyytänyt!! mut nyt taas jaksaa hymyillä ku on puhtaat lattiat!! :)
en muista oliko muuta...pitäis kai yrittää mennä nukkuun..
JA KIITOS ETUKÄTEEN, JOS JOKU OSAA SANOA MIST OLIS VOINUT TÄÄ KAKKA RUMBA JOHTUA!!
väsynyt tintti ja poika 5kk