***JOULUNTÄHTÖSET VIIKKO 46***
***JOULUNSTAROJEN VIIKKO 46***
Tässä pinossa kirjoittelevat tulevien jouluntähtösten äidit, joilla laskettu aika on joulukuun 2008 tietämillä
30.11. fatmama * Länsi-Uusimaa *
minihattis * PHKS *
1.12. Villa2 * Kymenlaakso, PHKS *
Kantrimaria * Pori-Roi, SatKS *
pikku-puhi *
vanilija * Tampereen viereinen kaupunki, TAYS *
2.12. Antonin_äiti Helsinki, KOS *
-nappi * - *
soffio *
elizabetha *
Pinkkinen * Lappeenranta, EKKS *
3.12. ..titta.. * Tampere, TAYS *
Unicorny09 * Siilinjärvi, KYS *
-Hanne- * Helsinki, KOS *
ninnu-81 * Helsinki, KOS *
4.12. Ineli * Tampere, TAYS *
Eriskummallinen * Helsinki, NKL *
lintu-75 * Satakunta, SATKS *
5.12. tirpunen * Satakunta, SATKS *
Lokavaavi *
6.12. Leanna * Turun seutu, TYKS *
Pennyx * KSKS *
Kapa * Etelä-Savo, MKS *
pikkupiru * Tampere, TAYS *
-hilleri- *
Heissu * Helsinki, KOS *
010308 * Kempele, OYS *
7.12. tyhjäsyli * pk-seutu *
8.12. Mamoska * Helsinki, KOS *
marssilainen * Espoo, JS *
Emmizle * Järvenpää, HUS/HySHA *
Lanttu08 * Oulu, OYS *
Dentaurus * kaakkoinen Kymenlaakso, KOKS *
s@s@ * Helsinki, NKL *
Birtzu75 *
n.1979 * Satakunta, SatKS *
9.12. siisa * Lahti* PHKS *
karoliima * Kokkola, K-PKS *
10.12. Pulmu79 * HYS *
Vilhelmiinanen * Länsi-Uusimaa, LS *
taikatoive * Varsinais-Suomi, SAS *
juusopetteri * Lahti, PHKS *
11.12. Anemos * ULKOMAILLA *
-höyhen- * - *
12.12. mannerto * Etelä-Savo, MKS tai KYS *
ViolaK * Varsinais-Suomi, TYKS *
Rintin * Suomussalmi, KAKS *
13.12. jet-haikara * Länsi-Uusimaa *
eppuliini_ * Oulu, OYS *
jepuli * Tampere, TAYS *
Mauste * Tampere, TAYS *
14.12. Pyykkivuori * K-SKS *
4.x * pk-seutu, JS *
-Menninkäinen- * Tampereen seutu, TAYS *
15.12. Sahpa * Lahti, PHKS *
Hera-79 * Hämeenlinnan seutu, K-HKS *
tiar84 *
16.12. Ylläripylläri * pk-seutu *
17.12. Laskiaispulla * Tampere, TAYS *
Werde * pk-seutu, KOS *
-Kivi- * - *
18.12. kiviir * Oulu, OYS *
Empsku88 * Vammala, VAS *
tiinax6 * Varsinais-Suomi, TYKS *
haa2 * Pirkanmaa, TAYS *
20.12. siise * Etelä-Suomi, HYS *
Myrre * Espoo, JS *
joll@ * Etelä-Pohjanmaa, SeKs *
.:Naranja:. * Lieto, TYKS *
21.12. armi *
22.12. Myrtti- * Hyvinkää, HYS *
Miilukka * Tampere, TAYS *
Nektariina * Etelä-Pohjanmaa, SeKs *
23.12. Gnatte * Helsinki, NKL *
Viola * Kaakkois-Suomi, EKKS *
24.12. angorainen * Laukaa, K-SKS *
HaHa78 * Tampere, TAYS *
lilla79 * Orimattila, PHKS *
Savannia-79 * Koillis-Lappi, LKS *
25.12. Stiin@ * Pohjanmaa *
Leppis_78 * Satakunta, SATKS *
Anneiki * Pirkanmaa, TAYS *
Katanen * Seinäjoki, SeKs *
Säteilijä *
26.12. Canttarelli *
3mami * Turku, TYKS *
Kranttu83 * Etelä-Suomi *
Katinka83 *
veromite*Vantaa*Kättäri
27.12. Lorindol * pk-seutu, NKL *
Karssuli * Vantaa, KOS/H *
Zebra * Helsinki, KOS *
29.12. karits@ * TYKS *
Rusina80 * Vaasa, VKS *
30.12. Riemu * Pirkanmaa, TAYS *
9.1. Nudivas * TAYS
13.1. Mae3*Vantaa*Kättäri
Kommentit (45)
Heippa kaikille!
Olen ihka uusi kirjoittaja täällä,vaikkakin olen kyllä aktiivisesti lukenut muitten kuulumisia,mutta nyt sit ns.uskaltauduin itsekkin kirjoittamaan. :)
Jos vaikka ensiksi kirjoittaisin jotai taustaa: Eli olen 25-vuotias esikoista odottava mamma pk-seudulta.Oon rv 36+0. Laskettuaikoja mulla on periaatteessa kaksi,toinen jonka olen myös tänne kirjannut on 20.12 ja toinen on 10.12. Muuten raskaus on mennyt alusta alkaen mukavasti,enemmän voisin sanoa,että hankaluuksia on ollut neuvolan suhteen,kuin koko raskauden kanssa.
Ihan aluksi halusinkin komentoida mae3:lle siitä la:sta. Niinku jo kirjoitinkin,että mulla on nyt noita aikoja kaksi,ensimmäinen on kuukautisten mukaan laskettu aika ja toinen ultrassa muuttanut lääkäri rv 26(muistaakseni) joka muutettiin vauvan koon takia. Ja nyt sitten olenkin joutunut elämään ns.epävarmuudessa,koska en tiedä kumman mukaan eläisin. Vaikka itse haluaisin elää sen 10.12 la:n mukaan,muut neuvolassa ja synnärillä ei ns.elä sen mukaan,vaan sen 20.12(koska koneella on merkitty tämä päivä),sanovat,että koska tämä la on muutettu niin myöhäisillä viikoilla,niin sen mukaan ei voida elää,kuitenkin vauva on ollut viikkoja vastaava ensimmäisissä ultrissa. Ja tämä asia tietty mua kiukututtaa juuri sen takia,että jos vauva syntyisi aikasemmin,niin se sitten heidän mukaansa voisi olla ennenaikainen. Ja eniten ärsyttää se selitettely ja ettei sitä mitenkään huomioida. Mutta kuitenki hyvä,että sä sait siihen asiaan selvyyttä. :)
Jos vaikka myöhemmin kommentoisin muiden juttuja ja kirjottaisin omaa (.),kunhan vain pääsen tähän juttuun kunnolla mukaan. :)
Myrre 36+0
Täällä sitä vielä ollaan,yöllä tuli muutama supistus mutta ei mitään kauheen kipeitä,ukkokin lähti aamulla töihin...onneks on kuitenki aika lähellä töissä jos vaikka lähtö tulee.Neuvolassa eilen kävin niin sanoi että pää on tosi alhaalla jotta ihan on lähtövalmiina jo.....Munkin puolesta tervetuloa Myrre,aina mahtuu joukkoon!!!Kurjaa kun toi la heittää kuitenki aika paljon ja sit tosiaan kun synnyttämään menee niin ne pitää ennenaikasena.....Kyllähän se vauva voi olla pienikokoinen vaikka olis täysaikainen,mulla ensimmäiseni syntyi vain neljä pv ennen la:ta ja oli silti aika pieni :47cm ja 2820g
Minihattis ja rv 37+4
Myrren myös toivotan tervetulleeksi. Itsekään en täällä hirveän kauaa ole kirjoitellut. Mutta on se mukavaa, kun saa johonkin ajatuksia jakaa, kun kaikki ollaaan kuitenkin samassa tilassa:)
minihattista piti tulla katsomaan, joko on lähtö tullut.:)
Täällä eilen illlalla klo. 20-23 supisteli sitten taas oikein urakalla 1-3min. välein. Tosi napakoita/kipeitä ja kestoltaan jo melkein minuutin mittaisia, kun kellotin. Nukkumaan menin sitten klo. 23 ja muutama supistus tuli sängyssä, sitten loppui. Nukuin kuin tukki ja kolme kertaa nousin vessaan ja joka kerta alkoi supistella, mutta loppui taas pitkälle mentäessä.
Nyt alkaa tuntumaan siltä, ettei enää kauaa kestä, kun päästään tosi toimiin. Katsotaan ollaanko minihattiksen kanssa ensimmäiset nyytin hakijat vai kärvistelläänkö täällä viellä 42+ vkolla;))) Toivotaan ettei kärvistellä. On tääkin voimia vievää, kun supistelee paljon ja kovaa. Olis tosi kiva tietää onko mulla tapahtunut viime poli kerran jälkeen mitään. Silloin oli kanavaa 1.5cm ja sormelle auki. Nyt luulisin näiden supistuksien tehneen jotain, kun on jo kestoltaan "pitkiä"..
Mutta tuun taas kertoilemaan (.) jos jotain tapahtuu ja toki luen aina kaikki uudet viestit.. Kommentointi on nyt jäänyt "pikkasen" (.) varjoon;)
Pulmu 36+1
että nyt nyrkkiä pöytään ja urakalla! 10 päivän heitto on jo tosi iso, jos puhutaan ennen aikojaan syntymisestä tai sitten siitä että menee yliaikaiseksi. Jos sun oikea LA on 10.12. (kuten täytyy olla, jos ekoissa ultrissa on vastannut viikkoja) niin sittenhän 20.12. LA:n mukaan esim. kun olisit rv 42+0, se olisikin oikeasti 43+3 - ja tosissaanko ne meinaavat, että olisi turvallista päästää raskaus sellaisille viikoille?!?
Rv 26 on jo niin pitkällä raskaudessa, että yksilölliset erot alkavat jo vaikuttaa lapsen kokoon. Raskauden kestoa ei pidä koskaan määritellä noiden viikkojen koon mukaan. Täällä (NKL, oletettavasti koko HUS) raskaus määritellään np-ultrassa (jos heittää kuukautisista laskettuun), mutta rakenneultrassa LA:ta ei enää muuteta vaikka miten ei vastaisi viikkoja. Ja se on sentään toista kuukautta aikaisemmin kuin rv 26...
Joten ota ihan oikeasti asia puheeksi neuvolassa tai ä-polilla ja sano, että tuo rv 26 mittaus ei voi pitää paikkaansa kun heittää niin roimasti kuukautiskiertoa vastanneista alkuraskauden tutkimuksista.
Minihattikselle ja Pulmulle vielä tsempitykset suppareihin, ja sit takas siivoamaan täältä höyryämästä ;).
Heippa heippa!
Kiitoksia kaikille jotka toivottivat minut tervetulleiksi. :)
Gnatte: Se itseasiassa on just toisinpäin ne la:t,siis kuukautisten mukainen la on 20.12 ja ultrassa rv26+ muutettu 10.12. Oon yrittäny puhua tästä asiasta neuvolassa ja soitin jopa ä-polille,kun mulle on varattu aika ultraan vauvan perätilan takia ja kysyin,että eikö sitä aikaa voi yhtää aikaistaa ku oon sillo jo periaattees vk:lla 37+5 et vauva voi olla sen kokoinen jo sillon ettei sitä iha siinä vaihees enää niin vain käännetä(?) ja kerroin oman huolestumiseni asiaa kohtaan. Mut ei,neuvolassa ei reagoida asiaan juuri mitenkään ja ä-polilla sanoi,että ei muuteta varattua aikaa tämän takia.
Mae3: Pitikin kysyä,että millä viikoilla sitä sun la:a muutettiin?
Minihattis ja fatmama05: Teillä on kyllä jännät paikat edessä,ehkä meillä muillakin piakoin. :)
-Menninkäinen- : Kirjoittelit niistä ylävatsa kivuista,itsellänikin oli samanlaisia viime viikonloppuna. Kipu tuli yhtäkkiä ku salama kirkkaalta taivaalta,sitä iha särki. Kesti kaiken kaikkiaan yli 2h,välissä pari 10min taukoa. Soitin silloin synnärille(kun oli lauantai) kysyäkseni asiasta,mutta sanoivat,että tulla näyttämään ja minähän tein töitä käskettäessä jä lähdimmekin miehen kanssa näytille. Ottivat muutaman kerran paineet,ne oli ok ja ultrasivat vauvan,sielläkin kaikki ok. Syytä en siihen kipuun oikeen saanu tietää,saatoi johtua jostain ruuasta(olin syöny yhden tumman leivän lisukkeilla sitä ennen),mut tiedä häntä.
Sellaista piti kysyä,että onko täällä ketään jonka vauva on perätilassa? ku tosiaan meidän pikkuinen on ja on alkanu vähä pelottaa/stressaamaan,että mitäpä jos hän ei enää siellä käänny oikeaan asentoon tai häntä ei enää saada käännettyä. Sitten pitää alkaa miettii sitä synnytystapaa,sektio vai alatiesynnytys(jos siihen on mahdollisuus),toki oon jo niitä alkanu miettiin ja varautumaan et ei välttämättä tule sitä "normaali" synnytystä..pitää kyllä kuitenki yrittää ajatella,että kyllä tää vauva sieltä masusta saadaan tähän maailmaan tavalla tai toisella,kunhan kaikki menee turvallisesti ja hyvin.
Huomenna onkin sitten taas neuvola,pääsee ainaki näkee kui on masu kasvanu. :) Niinku jo aikasemmassa kirjotuksessa kerroin,että kokemukseni neuvolasta ei ole kovin mukavat,niin tähän väliin voin kertoa et tässä koko raskauden aikana oon ollut 3 eri neuvolassa,mut on tutkinu 4 eri neuvola lääkäriä ja mulla on ollu 6 eri terkkaa. Eli sitä pysyvyyttä ei ole juurikaan ollut,mitä tietysti pitäisi,valitettavasti näin. :|
Hui,jopa tuntuu et asiaa vain tulee ja tulee :D täytyy kait jättää jotai kerrottavaa seuraavaanki kertaan. :)
Mukavaa päivänjatkoa teille kaikille mammat! :D
Myrre 36+1 (10.12 la:n mukaan)
Viikot menee ja h-hetki lähenee, meillä kaikilla;)
Alkaa olla monella tosiaan jo jännät paikat ja pääsee näkemään tulokkaan!
Mulla oli tiistaina neuvola ja kaikki ok.
Neuvola täti kertoi mitä tehdä jos lapsi syntyy kotona/autoon.... Edelllinen tuli nopeesti, nytkin toivottavasti ennätetään sairaalaan. Ei meiltä onneksi aja sairaalaan kuin 20min. Täytyy vaan lähteä heti kun alkaa jotain tapahtua.
Vielä ei kyllä mitään odotettavissa, kun viikkojakin vasta 33+.
Vielä viikko töitä ja sitten loma! Ajattelin varata ensimäiseksi lomapäiväksi kampaajan. Täytyy vähän hoitaa itseäkin. Ja toisena päivänä menen ikeaan ostaa pojan huoneeseen vaatekaapit! Saan siten tytön huoneesta pojan vaatteet omaan kaappiin ja vauvan vaatteet tilalle. Täytyy varmaan pestä pikkuvaatteet, kun ovat varaston jäljiltä.
Olen ostanut vaavia varten vasta toppapuvun (vaatteita siis jo ennestään), mutta kaikki tuttipullot, vaipat , tutit vielä ostamatta. Onneksi /toivottavasti lomalla on aikaa hoitaa tarvikkeet kotiin...
Sairaalakassi myös pakkamatta. Hyviä ideoita olikin lakut ja suklaat! En olisi varmaan itse tajunnut laittaa muuta kuin vaatteet ja kosmetiikan....
Nyt on alkanut miettiä enemmän synnytystä ja lasten hoitojärjestelyä. Mun vanhemmat tulee jouluksi meille eli silloin ei tarvitse kuin vain lähetä mutta jos h-hetki sattuu sitä ennen täytyy varmaan soittaa naapuri meille tai pakata lapset autoon: mies saa viedä mut ekana sairaalaan ja sit lapset mummolle.
Monella ollut vatsakivut vaivana - toivottavasti ei mitään jatkuvaa vaan ohi menevää!
Kuten myös unettomuus tuntuu piinaavan useaa! Itseänikin. Ärsyttää kun yöllä herää vessaan ja sit ei uni tulekaan! Joskus pyörin ja haen hyvää asentoa varmaan pari tuntii... Vai johtuukohan täysi kuusta:)
Jos nyt vielä valitan niin tässä raskaudessa on kyllä liikunta jäänyt vähille. Nyt ei vaan enää pysty kävelemään kovin pitkiä lenkkejä kun vaavi tuntuu painavan häpyluuhun. kurjaa. Eipä kyllä tuonne sateeseen kauheesti innosta lähteekään.
Parempia vointeja ja voimia tulevaan koitokseen!
Karitsa 33+4
Eli ei tullut taaskaan hyviä uutisiä neuvolasta. Hb ei ole noussut tippaakaan veritankkauksen jälkeen. Sain siis sitä verta kaksi yksikköä ja hb:n olis pitäny nousta kuulemma reilusti yli sadan. Mutta ei:( Nyt tuli taas lähete lääkärille, lisäverikokeisiin ja äippäpolin aika aikaistui sekin. Lääkärit kilpaa ihmetteli miksei hb nouse, ja mitä voisivät tehdä.
Vauvan voinnin kannalta puhuivat että käynistys on tod. näk tehtävä reilusti ennen la:ta koska vauva ei nyt ole juurikaan kasvanut ja tod.näk kärsii hapenpuutteesta. Mutta olivat sitten taas huolissaan siitä, mitä tekevät jos tulee verenvuotoa. Näillä puheilla käynistys olisi viikolla 38, ja sattuisi samalle päivälle kun tuon nuorimman synttärit ovat.
Harmittaa ja suututtaa niin vietävästi, ettei kauheasti jaksa edes asiaa ajatella.
Tuntuu ankealta tavallaan tietää minä päivänä se vauva syntyy, kun nuo aiemmatkin käynistetyt on syntyneet ihan muutaman tunnin päästä käynistyksen alottamisesta, niin on oletettavaa että näin käy nyttenkin.
No, neljä viikkoa aikaa totutella tilanteeseen, ellei päätä itse aiemmin syntyä. Kuitenkin vauvan pää on jo tuolla alhaalla niin, että lääkärit ja th ovat sitä mieltä ettei mene sinne loppuun saakka kuitenkaan.
Nyt tällä kertaa ei muuta kun jaksamisia kaikille, jännittelen täällä supistelevien puolestä...:)
Täällä ollut tasasen tappava tahti. Koko päivän on unettanu ja oonki nukkunu oikeen kunnon päikkärit. Tulee katsottua joka päivä ne vauva-ohjelmat, ja kyllä ne jenkkiläiset on välillä sellasta sakkia että oksat pois...
Myyrä, mun LA muutettiin tällä viikolla, eli rv 32+1. Vähän se kätilö asiaa aluksi empi, mutta suostu kirjoittamaan uuden LA:n siihen vanhan alapuolelle. Voi olla että tietokantaan sitä ei siltikään onnistuta muuttamaan, vaikka se synnytyssuunnitelma kirjataan myös koneelle mihin se LA tuli. No anyway, kyllä tää vauva saadaan täältä masusta kunnialla maailmaan jokatapauksessa, synnytin mä sitten haikaranpesässä tai jossain muualla.
Mä oon sen verran hölmö että alan odottamaan synnytystä jo viikolta 37. Siitä eteenpäin olen varautunut lähtemään mikä hetki hyvänsä. Meidän aikasemmat lapset on syntyneet 38+2 ja 39+1, ehkä siksi odotan tämänkin syntyvän samoihin aikoihin. Eli periaatteessa tän viikon jälkeen olis enää kuukausi odotusta. Voihan se vauva päättää tulla aikasemminkin, sille ei sitten mitään voi.
Lonkkasärky on ihan kamala!! Ei helpota päivälläkään, ja aamuyöstä kun herään vessaan on sängyssä pyöriminen sen jälkeen ihan kauheeta. Mies raukka yrittää olla valittamatta, vaikka varmaan ärsyttää kun vaimo kääntyy kokoajan ja mun kääntyminenhän ei tapahdu tosta noin vaan. Joudun kääntymään monessa osassa ennen kun saan koko ruhoni toiselle kyljelle. Ja mun pitäis tästä vielä kasvaa aika paljonkin.... vauva ehtii ottaa painoa vielä reilun kilon ainakin ja se on aika paljon tähän masuun... Mä oon nyt jo ihan älyttömän iso. Ärsyttää kun ihmiset kyselee olenko varma ettei tuu kahta, ja se jaksaa naurattaa niitä joka kerta yhtä paljon. Seuraava kysely kausi alkaa kuukauden päästä kun joka ikinen kyselee että eikö se jo ole syntynyt. No ei ole ei. Muistan kun esikoinen oli syntynyt jo, ja eräs herras henkilö kysyi että vieläkö olen yhtenä kappaleena... Sillon ei paljon naurattanut. Olihan mulle jääny mahaa mutta haloo! ei se nyt niin iso ollu kun ennen synnytystä... Järki päähän noille immeisille!
Vauva on muuten selkeästi taas vähentäny jumppaamista. Ei paljon enää jaksa/voi liikkua. Ja sellanen koko vartalon kääntely sattuu ihan kauheesti, tuntuu kun se tulis mahan läpi. Hikkailu näyttää olevan kans muodissa tällä vauvalla. Mies sitä ihmettelee miten voin tuntea pienen vauvan hikan. Mutta kyllähän sen voi.
Otatteko muuten omat vaatteet sairaalaolo ajalle? Mä otan kun sitä kerran sairaalasta suositeltiin, vaikka tiedän että pyykkiä tulee. Jos nyt ei ihan ekaks synnytyksen jälkeen vedä omia verkkareita jalkaan vaan odottaa että se jälkivuoto rauhoittuu hieman. Tällasta.
mae3 rv 32+2
pulmu 79lle:joo täällä sitä ollaan vielä varmaan kuukaudenki päästä:-)))Suppareita tuli eilen muutama pieni mutta siinä kaikki,ei se nyt sit kuitenkaan vielä ollutkaan valmis tulee vaikka onkin lähtökuopassa....Sulla näyttäs kans jo tosi hyvällä mallilla olevan!!!
Ihanaa kun alkaa pikkuhiljaa olee viikkoja kaikilla sen verran että saadaan pian uutisia syntyneistä!!!
Lilla79:zemppiä hirveesti ja toivotaan että kaikki on kuitenkin vauvalla hyvin masussa,on varmasti tosi kauheeta kuulla että vauvalla voi olla happivajausta...toivottavasti eivät liian kauaa odottele vaan vauvan hyvinvointi pitää kyllä mennä etusijalle,ja tietysti sunkin kun on hb kuitenkin sen verran alhaalla että on varmasti vaarallista sullekkin.Mulla oli toisesta lapsesta hb ennen synnytystä sadan pintaan ja alotin rautakuurin 2vkoa ennen la:ta ja eihän se ehtiny juurkaan nousta ja hb kotiinlähtö päivänä oli 98 ja eivät kuulemma olis saanu päästää pois..ne unohti tarkistaa lukeman ennen kun lähdin.
Minihattis rv 37+5
Ihan aluksi toivotan tervetulleeksi Myrren minunkin puolestani!
Me vietetään tyttöjen kaa kolmisin tämä päivä, kun mies on työporukan salibandy-turnauksessa. Ollaan vieläpä lähes lukittuna neljän seinän sisälle. :( Esikoinen ei mennyt eilen eikä tänään kouluun kun hänellä on lämpöä.
Ollaan ehditty touhuta jo vaikka ja mitä kun ei päästä ulos. Aamulla aloitettiin joulukorttien askartelulla ja juuri otin muffinsit uunista, jotka leipastiin äsken. Vähän pitäisi tänään jaksa siivoillakin, niin ei jää sitten viikonlopulle. Mutta en kyllä tohdi kauheasti riehua kun ukko-kulta tulee vasta joskus aamuyöstä kotiin enkä halua lähteä tyttöjen kaa synnyttämään. :D
Tän yön jälkeen vaavi saakin sitten syntyä mun puolesta ihan milloin vain. En tosin usko, että ihan heti oisin synnärin ovia kolkuttelemassa. Ei ole vielä kuulunut mitään pidempiä supistuksia, vain yksittäisiä kohtuu lyhkäisiä ja hieman kipeitäkin. Parin viikon päästä mulla olis hierojalle aika ja viimeksi kun hierojalla kävin, niin hän sanoi että ensi kerralla hän sitten hieroo oikein kunnolla rennoksi kaikki lihakset, että se synnytyskin käynnistyis sitten. :D
En nyt muista ollenkaan mistä olitte keskustelleet... Ainakin sairaala-kasseista muistaakseni. Kassit minulla on jo pakattuna. Vauvalle yksi ja minulle oikeastaan kaksikin. Käsilaukkuun oon pakannut pienen meikkipussin, kännykänlaturin ja äitiyskortin sekä imetysliivit ja kaksi paria liivinsuojia. Niin ja onhan sinne pakattava vielä kamerakin. Isompaan kassiin(jonka mies sitten tuo minulle) olen laittanut vaatteet kotiinpääsyä varten sekä toiset imetysliivit ja lisää liivinsuojia. Luultavasti mies saa vielä tuoda sitten jonkun kirjankin, ellen sitten muista lähtiessä napata mukaan.
Omaan napaan ei kuulu juuri mitään ihmeempiä. Supistelee tosiaan satunnaisesti ja hiukan kivualiaastikin. Turvotus on palannut takaisin ja on ärsyttävää. :( Rannekanavaoireyhtymä on vain pahentunut. Kävin taas hierojalla ja toivoin, että se helpottaisi edes vähän sillä, mutta ei. Yöt saan kuitenkin nukuttua joten kuten helpotuskeinoja(Panadol, kylmägeeli, Hirudoid Forte, kylmäpussi ja rannetuet) vaihdellen. Jonain yönä nukun hyvin pelkästään tyynyillä puoli-istuvaan asentoon tuettuna. Jonain toisena yönä pitää kylmällä ensin hoitaa ja sitten vielä Panadolilla, eikä sekään aina riitä takaamaan hyviä yöunia. Mutta onneksi toisinaan saa nukuttua lähes koko yönkin, niin kuin viime yönä kun heräsin vain kerran ja sekin herätys oli veskihädän takia. :)
Pikkuinen on rauhoittunut hieman. Potkuja tuntuu harvemmin. Liikehdintä on enemmän sellaista venyttelevää kääntyilyä. Joskus tosiaan käy ihan kipeää kun vaavi päättää venyttää itseään täyteen pituuteen. <3 Hikkakin on tällä pienoisela todella usein nykyään vaikka aiemmin ei juuri koskaan hikotellut. Oon huomannut, että esim. ruokailun jälkeen hikottelee melkein aina. :) Liekö lapsivesi silloin maistuu paremmalle ja sitä pitää hörpätä oikein kunnon kulauksia. :D
Mutta nyt tuossa aletaan ympärilä pyöriä siihen malliin, että neitoset ei malta odottaa enää kauempaa muffinseja. Ei kun kuorrutteen tekoon siis. :)
010308 ja pikkuinen rv 36+6
Morjens arvon möhömahat!
Neuvolassa kävin tänään aamusti, ei mitään ihmeempää, paino oli hieman jopa laskenut! Viimeksi oli viikossa tullut 1,5kg, niin nyt pieni lasku oli vaan hyvästä. SF-mitta 33cm, rr 127/72, pissa puhdas. Verensokerimittariin sain lisää neuloja ja käskyn jatkaa mittailemista 3-4 krt/vko. Niin... ja kun mainitsin kipeistä supisteluista, kertoin th uudesta suosituksesta, et jos sitten menee lapsivedet kotona, niin ambulanssilla sairaalaan makuuasennossa, koska vauva ei ole vielä laskeutunut "lähtökuoppaansa". Tämä siis istukan esiinluiskahtamisvaaran takia niin kauan, kunnes vauvan pää laskeutuu synnytyskanavaan.
Myrrelle tervetuloa joukkoon! Kiva saada vielä uusia mukaan listailemaan.
Minihattikselle ja Pulmulle ja muillekin meille 36/37 viikon rajapyykin ylittäneille JAKSAMISHALIT! Kyllä se vaavi vielä syntyy, mut veikkauksen vois kyllä pistää, kuka ensteksi kerkeää! ;)
Sairaalakassista ollut puhetta, mulla koko pakkaaminen on vähän vaiheessa. Tähän mennessä siellä on vasta vaatteet mulle (HOX! Kävin viimein ostaan ne imetysliivit!) tosin pikkarit ja sukat puuttuu... Niin ja parit liivinsuojat, hammasharja ja huulirasva siellä on, mut vielä uupuu mm. shampoot yms. Turvakaukaloon olen kerännyt vauvaa varten vaatteet, sellaset neutraalit, että menee niin tytölle kuin pojallekin. Saa mies tuoda sen sitten, kun tulee meitä hakemaan.
Mut nyt auttaan miestä vielä keittiörempassa hetkeksi, sit kattoon hauskojen kotivideoiden loppu!
Kantrimaria rv 37+4
meni sitten [b]Myrren[/b] lasketut ajat sekaisin pienessä päässäni :D. Mutta joka tapauksessa 10 päivää on iso ero, ja edelleen olen sitä mieltä ettei sitä olisi pitänyt noin myöhäisillä viikoilla enää käydä muuttelemaan. Ovatko ne sanoneet mitään syytä sieltä sairaalasta, miksi eivät muuta? Muuta kuin vänkäävät vain kuin kolmevuotiaat, että ei ei ei? :D En tiedä, muuttuisiko ääni kellossa jos alkaisit vaatia oikeita, lääketieteellisiä perusteluja menettelylle? (Sorry kaikki tämä pauhaaminen, mutta mä näen aina punaista ja lujaa kun kuulen näitä juttuja, miten äidit ja heidän huolensa/tarpeensa ohitetaan nenä pystyssä ä-poleilla.)
[b]Kantrimarian[/b] visailuun heitän vastaukseksi vaikka, että [b]Minihattis[/b] saattaisi lähteä ekana, kun on jo suppaillut ja laskettu aikakin jo tämän kuun puolella. Saapa nähdä meneekö veikkaus sinne päinkään oikein ;).
[b]010308[/b]:lle jaksuja siihen rannekanavan oireyhtymään! Kaikkea harmillista sitä pitääkin olla raskausvaivojen lisäksi. Ja [b]Maelle[/b] myötätuntoni lonkkavaivoista, ne ovat kyllä tosi inhottavia nekin. Minuakin vaivaavat öisin, tuskaa on. [b]Karitsalle[/b] ja muille unettomuudesta kärsiville jaksamista myös!
[b]Lillalle[/b] iso lohtuhali, huoli vauvan puolesta on varmasti suuri! Onneksi tilannetta seurataan ja varmasti puututaan myös, jos huonommaksi menee. Voimia!
(.) Mä en ole edelleenkään tehnyt paljon mitään vauvan tuloa varten. Sain sentään kaivettua pussukoista pienimmät (56 cm, pienempiä en ole hankkinutkaan) vaatteet ja laitettua kaappiin. Tässä arvon itsekseni, pitäisikö silittää kun ovat säilytyksen jäljiltä aika ryppyisiä jotkut :/. Millään en vaan viittis, inhoan silittämistä ja hankalaakin se on tuon 1 v 3 kk täystuhon kanssa.
Niin ja turvakaukalon sain laitettua atomeiksi ja pesuun, oli tässä välillä esikoisella leikeissä ja sen näköinenkin, siellä oli vähän syöty yhtä sun toista :D.
Toisaalta meillä siis on esikoiselta melkein kaikkea olemassa. Omat tutit olen jo pienelle hommannut, tuttipulloja pitäisi ehkä hankkia lisää? Vaikka ehkäpä odotan kunnes näen, onnistuuko imetys tällä(kään) kertaa. Vaippoja pitäis myös hommata, kestoja mulla on mutta NB-kokoisia vain muutama (en raaski ostaa kun ne jäävät niin äkkiä käytöstä), S-kokoa sitten löytyy jo ihan hyvin.
Oikeastaan isoin hankinta ovat tuplarattaat, ja niihin ei tällä hetkellä ole edes varaa. Harkitsemme kehtaisiko pyytää sukulaisilta joululahjaksi.
Mutta nyt nukkumaan...
Heips!
Nopeesti kommentoin Gnatelle tätä la asiaa,ennen kuin menen nukkumaan.
Ei mitään haittaa vaikka la:t meni sekaisin pienessä päässäsi. :D
Siis la muutettiin sillon yksityisellä,femedessa,lääkärinä bruno cacciatore. Bruno jopa sanoi,että koon puolesta vauva voisi syntyä jo 2.12,mutta todennäköisenpänä piti sitä 10.12 ja sanoi myös,että jos vauva syntyisi silloin 20.12 vauva painaisi silloin jo sen 4500g. Ja tätä asiaa ei ole mitenkään sen koomin missään otettu todesta(enemmänki vähätelty tyyliin "aaa,se la on muutettu yksityisellä"),kun oon kertonut tästä kokoarviosta ä-polilla ja synnärillä,aina sanottu ultrissa et normaalin kokoinen vauva siellä on tulossa(yksi lääkäri kommentoi viimeksi vauvaa kun jouduin käymään mutkan synnärillä sanalla "siro vauva siellä on koon puolesta",höpöhöpö sanon minä),jota en kyllä nyt iha itse oikein jaksa uskoa. Ehkä mun pitää sit ärähtää siellä ä-polilla ku sinne oon menos tän kuun loppu puolella.
Toivottavasti sait edes jotain selkoa kirjoituksesta. :)
Nyt tutimaan :)
Öitä..... lapsivedet menivät klo 2, joten ei tässä enää voi nukkua. Supistelee jo tiuhaan, mutta siedettävästi (otin 1g Panadolin). Perhekin nukkuu vielä ja yritän jaksaa aamuun asti. Sairaalaan on kuitenkin mentävä aamupäivän aikana, tuli käsky.
Hurjaa!!! Jännittää ihan sikana jo, että kaikki menisi hyvin.
Palaan asiaan, sitten kun on kerrottavaa. Jos tänään saisi jo nyytin kainaloon :))
-fatmama rv 37+6-
Onpas jännä lukea jo joulukuisten synnytykseen lähdöstä...Hui! Itsellä siihen vielä aikaa varmaan se vajaa 7 viikkoa...Joku hormonihäiriö iskenyt siihen malliin, että olen alkanut tekemään kotona suursiivousta eli keittiön kaappeja aloin siivota pari päivää sitten pikku hiljaa. Jospa saisi käytyä ne läpi ennen vauvan syntymää. Joku pesänrakennusvietti kyseessä ;) Olemme asuneet tässä kodissa nyt n. 2,5 vuotta ja kertaakaan en ole kaappeja systemaattisesti käynyt muuttamisen jälkeen läpi...Muutenkin mulle on tullut sellainen vimma, että haluaisin kaikesta kodin ylimääräisestä tavarasta eroon. Muutama viikko sitten kävinkin läpi joitain kaappeja ja hyllyjä ja vein kirpputorille monta laatikollista tavaraa. Paperisaastetta yritän nyt vähentää sillä, että laitoin postilaatikkoon "Ei mainoksia"- tarran. Lasten leluja kun raaskisi laittaa kiertoon, mutta vielä jotenkin haluaa odottaa tämän viimeisen villahousun maailmaan ja antaa hänenkin leikkiä niillä...Tosin sitä odotan, että kun selviää on uusi tulokas tyttö vai poika, niin jomman kumman vauvavaatteet saavat sitten lähteä uusille käyttäjille. Nyt olen säästänyt lähinnä meidän poikien vaatteet ja tytölle pitäisi joka tapauksessa ostella ainakin sitten leikki-iässä vaatteita. Meillä siis esikko tyttö ja sitten kaksi poikaa eli poikien vaatteita olisi uudelle tulokkaalle, mutta ei niinkään tyttöjen.
Mitä kodin organisointivinkkejä teillä muilla olisi antaa sieltä? Siis että lapsiperheen kodista voisi saada mahdollisimman "rojuttoman" ja yksinkertaisen? Mulla on hurja tarve sellaiseen yksinkertaisuuteen ja siisteyteen ja jotenkin se on niin toivotonta, kun on tuhat kenkää ja takkia eteisessä jne, leluja, paperia, askarteluja ym....Koko ajan saa olla järkkäilemässä, jos mielii pitää paikat järjestyksessä, eikä mulla mitenkään riitä aika/motivaatio siihen, vaikka siisteydestä pidänkin...
Nyt täytyy lopetella, täytyisi vielä tehdä perusviikkosiivous loppuun. Aloitin eilen ja puolet talosta imuroitu, mutta vielä pahimmat paikat (lastenhuoneet!!) siivoamatta.
t. Menninkäinen rv 35+1
Jäi sitten veikkailu lyhyeen - ja pieleen meni arvaukseni - kun [b]Fatmamalle[/b] koittikin lähtö! Onnea ja tsemppiä kovasti!
Mutta voidaanhan me nyt veikkailla kuka toisena lähtee ;).
Toivottavasti [b]Myrren[/b] masuasukkaan koosta tulee pian jotain kunnon selvyyttä! Vaikka se on kyllä totta, että ei sitä ultrallakaan koskaan satavarmaksi voida sanoa. Mullahan viime odotuksessa ultralla NKL:lla saatiin kokoarvioksi 3,2 kg alle 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, ja poitsu oli sit syntyessään 4,4 kg... Meni siinä kyllä useampi viikko aikaakin (syntyi 42+3), mutta tuskin sentään vajaassa kuukaudessa 1,2 kg kasvoi.
[b]Menninkäisen[/b] tapaan kaipaisin organisointivinkkejä myös! Tosin meillä pitäisi kyllä aloittaa siitä, että neliöitä pitäisi saada muutama enemmän... Meillä on 58 m2 mini-kolmio neljälle hengelle + kissalle, joten arvaatte, että säilytystilaa ei vaan ole, ja kaikki paikat tursuavat kamaa; milloin ei jotain lastenrojua niin sitten miehen, tai kissanhiekkaa/-karvaa jne.
Lopuksi ilmoitusluontoista asiaa - toivottavasti olet [b]Karssuli[/b] vielä hengissä ja käyt täällä lukemassa! Ja [b]Maryah[/b] samoin, tosin et tainnut vissiin tänne koskaan kirjoitella mutta lukemassa varmaan ainakin olet käynyt kun yhteisöönkin osasit ilmoittautua :). Mutta, teitä kumpaakin kaipaamme yhteisön puolella. Olen laittanut teille sähköpostia.
Ja nyt viikon kohokohta, miehen sisko tarjoutui ihan omasta aloitteestaan lapsenvahdiksi tänään, ja kunhan tuo esikoinen päikkäreiltä herää, lähtee "hoitoon" ja me miehen kanssa kahdestaan syömään, jei!
Viikonlopun jatkoja kaikille
t. Gnatte 34+4
Siisa kyseli musiikista, ja en ajatellut ottaa mitään. Veikkaan, että en tälläkään kertaa sitä edes muistaisi siinä kaiken kivun ja tohinan keskellä. Sulla on jo laukkukin pakattuna! Mä en ole tosiaan viitsinyt edes aloittaa, kun tuntuu, että ei tällä ole mikään kiire maailmaan. Voi olla että sen 26.11. (jolloin 36+1) synnytystapa-arvion jälkeen alkaa tuntua konkreettisemmalta.
Menninkäiselle jaksuja närästykseen!
Hienoa Mae, että sulla muutettiin laskettua aikaa! Mulla esikoisen kanssa sitä ei suostuttu muuttamaan . Mulla oli kortissa väärä pvm, kun varhaisultran lääkäri vahingossa kirjoitti väärin - hänen kirjoittamansa pvm ei siis vastannut sitä mitä hän arveli viikoiksi silloin kun ultrattiin (kk-kierto mulla erittäin heittelevä joten LA määriteltiin ultralla). Itse huomasin asian vasta kun eka neuvolakäynti oli jo ohi (vaikka ihmettelin kyllä vähäsen, mutten tullut laskeneeksi tarkasti) ja luku oli jo ehtinyt päätyä virallisiin järjestelmiin, ja sen jälkeenhän sitä ei kukaan suostunut enää muuttamaan. Onhan se tietysti totta, että muutamalla päivällä ei sinänsä ole merkitystä, koska LA on joka tapauksessa vain arvio. Mutta just tossa tilanteessa, jos vauva päättäisi syntyä ennen aikojaan, tai kuten minun tapauksessani eli kun oltiin jo yli 2 viikkoa yli LA:n, niillä muutamillakin päivillä alkaa olla väliä.
Pulmulle tsemppiä, eiköhän sinulla pian ole H-hetki
Kiva oli kuulla Tirpusesta pitkästä aikaa! Mulla esikoisella sykkeet oli aina sellaista 130-140 ja olin ihan vakuuttunut, että poika se on. Ja niin olikin :). Mutta tämän kakkosen kanssa taas sykkeistä arvailu olisi mennyt väärin, hänellä on koko ajan ollut "väärän sukupuolen" sykkeet. Eli ei pidä aina paikkaansa :).
(.) Tänään oli neuvola, ja kivasti taas 40 min aikaa. Pääsin kurkkaisemaan pientä myös ultralla, koska th halusi varmistaa tarjonnan. Pää alaspäin oli. Muuta ei nyt katsottu, koska laite oli uusi ja th ei aikaisemmin käyttänyt tämäntyyppistä (saavat varsinaisen koulutuksen vasta ensi viikolla). Mutta hyvät olivat sykkeet, liikehti reippaasti tutkittaessa, ja omatkin lukemat hyvät. Paineet jotain 115/68 tai hyvin sinne päin, paino laskenut kilon (mikä mun tapauksessa hyvä, normaaleille ;) ihmisille ei), pissa puhdas. Tasan 2 viikon kuluttua onkin se synnytystapa-arvio Naikkarilla ja sitten viikon välein neuvolat. Neuvolalääkäri jää nyt väliin, kun on tuo Naikkarin käynti.
Sokereita olen nyt ahkerasti seurannut sillä uudella mittarillani, ja hyvin pysyvät kuosissa. Paasto oli tänään aamulla 4,2 ja eilen 4,5 (tosin en ollut 12 tuntia syömättä mutta yli yön nyt kuitenkin). Myös ruuan jälkeiset arvot ovat olleet ihan hämmentävän hyviä edelleen. No, nyt voi ainakin lyödä luuta kurkkuun siellä sairaalassa, jos rupeavat mäkättämään vauvan koosta, että en ole isoksi syönyt vaan on iso muista syistä (kuten oli esikoisenikin)!
Oukei, äkkiä vielä muki sokeritonta glögiä kun ehtii, nappula vielä unilla - oli niin poikki että oli pakko laittaa, vaikka kello jo näin paljon. Mutta kohta herätän kyllä, ellei itse herää.
Gnatte 34+1