Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhakijalta vaaditaan lääkärintodistus terveydentilasta?

Vierailija
16.12.2007 |

Kertokaa minulle, mitä tällainen todistus oikein kertoo tai mistä sellaisen saa? Mitä kaikkea tutkitaan? Tuntuu hassulta että tällainen vaaditaan toimistosihteerin virkaan...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on saanut paikan niin tietyn ajan sisällä (olisiko paikkakohtainen tuo aika? Vai onko se vakiona 2 kk sisällä?) pitää käydä työtarkastuksessa työterveydessä jossa todetaan sopivaksi työhön terveydentilan kannalta.

Vierailija
2/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäkysymys. Eli tietääkö kukaan, mitä kaikkea siinä tutkitaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli tosiaan " virkaan valitulta vaaditaan lääkärintodisus..." . Mitkä seikat voivat olla esim. sihteerin virkaan valittavalta sellaisia, ettei ole sopiva virkaan?

ap

Vierailija
4/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkastus (verenpaine, kyselylomake, näkö, kuulo yms). Joskus otetaan verenkuva, joskus lääkärin tekemä tarkastus.

Vierailija
5/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään läpi sairaushistoria, tehdään perusterveystarkastus ja jos on jotain sairauksia, lisätutkimuksia ja selvityksiä tarpeen mukaan.

Vierailija
6/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko töissä, 3 viikkoa sairaslomalla, viikko töissä, taas 3 viikkoa saikulla...

Vierailija
7/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen sairastanut vakavan sairauden josta jäi jotain pientä " vammaa" .. Olen nyt arka hakemaan mitään työtä.

ap

Vierailija
8/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyspuolella piti molemmilla kerroilla kaavakkeeseen laittaa itse ruksit, että olen kunnossa ja terve. Esimies sanoi, että ei testauta nuoria ja terveennäköisiä ihmisiä. Tuli hiukan mieleen samalla, että onhan siinä 4kk:n koeaika, jolloin voi heittää ulos, jos terveys ei riitä työhön tai on jatkuvasti saikulla...:(

Vierailija
9/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain työntekoa estävää/vaikeuttavaa vammaa (selkä, käsi...).

Vierailija
10/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessäkin minulla pitäisi olla, mutta eivät ole sitä järjestäneet tai sanoneet, mistä minä sen järjestän, joten en ole hätyytellyt. Minulla on oikeastaan syynä se, että olen jo yli 40v ja tunnen itseni vähän vanhaksi. En halua, että terveystarkastuksessa tulee ilmi joitain vanhuuden merkkejä:) No, vähän hassu syy, että en ole vaatinut luvattua terveystarkastusta.

Mutta siis normaali käytäntö käydä terveystarkastuksessa työn alettua. Joskus sen tekee lääkäri ja joskus terveydenhoitaja.

Vierailija
11/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä menee raja mitä työnantajalle pitää kertoa?

Vierailija
12/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti ihan perus terveystarkastus. Mutta jos työ on johonkin suuntautunut kuten vaikka sihteerinä poliisilla, täytyy olla nuhteeton rikostausta. Tai työpaikassa käsitellään asioita jotka ei herkkähermoisen asioita ole, niin varmaan se mieleterveys olisi hyvä olla kunnossa.

Vierailija
13/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydentilastaan. Siihen on omat kaavakkeensa ja ohjeensa, tarkastuksessa kuuluu kysyä ja tutkia todella monenlaista, kaikki lääkärit eivät varmaan ihan kaikkea tee.

Haastatteluosuudessa kysytään aivan kaikki sairaudet, vammat ja lääkitykset. Todistukseen pitäisi tarkastaa pituus ja paino, näkö, kuulo jne. Usein se voi tietysti mennä niin, että jos potilas keskustelee normaalisti niin merkataan kuulo normaaliksi jne.

Lääkärin tehtävänä on antaa arvio siitä, onko tutkittava a) sovelias työhönsä b) sovelias tietyin rajoituksin vai c) soveltumaton työhönsä terveydentilan perusteella. Sairauksien ja vammojen ei pitäisi mennä työnantajan tietoon vaan työnantajalle lähetetään vain arvio työkykyisyydestä. Ikävä kyllä joissain paikoissa myös muut sivut (ne joissa on tiedot sairauksistasi jne.) vaaditaan työnantajalle toimitettavaksi.

Kyse on vain siitä, soveltuuko kyseiseen työhön. Konttorirotta voi siis ontua jalkaansa ja nähdä vain toisella silmällään mutta olla silti soveltuva toimistotyöhön. Vaikkapa autonkuljettajaksi tai ammattisotilaaksi hän olisi sopimaton, mutta soveltuisi toimistoon. Ei tuosta aiheesta kannata ottaa stressiä, lähinnä kyse on muodollisuudesta.

Vierailija
14/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan todistuksen kirjoittavalle lääkärille. Jos näkee harhoja se tietysti estää vaikkapa liikennelentäjänä toimimisen, mutta kyse on nimenomaan työkykyisyyden arvioinnista. Joku lääkkeillä hallinnassa oleva tauti tuskin estää toimistotyötä.

Työsopimuksen purkamisen perusteena voi olla se, että on antanut itsestään vääriä tietoja esim. valinnan ehtona olevassa lääkärintarkastuksessa.

t. ed. kirjoittaja

Vierailija
15/15 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkityksellä ollessani olen ihan kuin kuka tahansa muukin.