Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pienikokoiset ja alipainoiset

12.12.2007 |

Meidän hoikka tyttömme (paino -22%) juo mielestäni liian vähän maitoa. Hän ei halua juoda enempää. On täysimetyksellä eikä korvikkeet kelpaa. Ikää on viikon päästä 10 kk.

Juovatko muiden pienipainoiset vauvat myös vähän ?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kyllä jo kiinteää ruokaakin mutta kaikki maito mitä huolii tulee siis rinnasta.

Vierailija
2/10 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei ihme jos lapsi ei kasva ;) Soseet ym on aika vesi pitoisia ruokia, niistä tulee paljon nestettä. Maitoa meidän tyttö 8,5kk syö tissistä 2-4 kertaa vuorokaudessa. Lisäksi laitan korviketta puuroon ja syötän välipalalla jogurttia että saisi maitotuotteita tarpeeksi. Korviketta ei meidänkään tyttö juo. Täysimetyksellä oli 5,5kk saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soseethan ovat yleensä hyvin " kevyttä" syötävää, siis vesipitoisia, vähärasvaisia ja aika vähäkalorisiakin. Meillä kolmella lapsella ollut selvä yhteys äidinmaidon kulutuksen ja painon välillä: eli eniten äidinmaitoa ja vähiten kiinteitä = pullein lapsi, eniten kiinteitä ja vähiten äidinmaitoa = laihin lapsi. Kukaan ei kyllä ole ollut erityisen pieni (lyhyt) ikäisekseen vaan ennemminkin pitkiä ja hoikkia/normaalipainoisia.

Itse koittaisin lisätä maidon kulutusta vaikka imetyskertoja lisäämällä (imetys ennen kiinteätä ruokaa), maidon (äidinmaito tai korvike) lisäämisellä puuroon, soseisiin jne. Maitoa kun pitäisi saada vähintään se 5-6 dl menemään.

Minkälaisia soseita syötät? Jos maidon kulutus niukkaa ja soseet vähärasvaisia, voisi olla hyvä lisätä kasviöljyä lapsen ruokiin rasvantarpeen tyydyttämiseksi. Meillä laiheliinilla kakkosella tämä auttoi painon hallintaan.

Vierailija
4/10 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

8kk neuvolassa laittamaan vähän rypsiöljyä soseen sekaan kun neiti meinaa olla kevyenlainen (normaalipituinen). Myös meillä ollaan ihan rintamaidon varassa kun ei huoli korviketta kuin nimellisiä määriä. Pitääpä alkaa laittaan puuron sekaan korviketta (kiitti ideasta). Kovasti tuosta painosta jaksetaan neuvolassa huolehtia. Omaa neuvolakorttia kun katsoo niin saa todeta tytön tulleen äitiin.

-Rixuliina-

Vierailija
5/10 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rixuliina:

Pitääpä alkaa laittaan puuron sekaan korviketta (kiitti ideasta).

Miksi ihmeessä korviketta? Ei imetetty vauva korviketta tarvitse, eikä siinä ole enempää energiaakaan kuin äidinmaidossa.

Jos energian saantia haluaa kasvattaa, niin kasviöljyllä sitten. Eli loraus rypsiöljyä puuroon, niin energiaa tulee tuplaten kuin että laittaisi korviketta.

Vierailija
6/10 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ihmeessä ainakin meillä kannattaa laittaa korviketta puuroon ja soseisiin, että maitotuotteita olisi riittävästi. Meidän vauva ei malta syödä tissiä 6-7dl päivässä. Ei öljy korvaa maitoa! Kalsiumia ja kaikkea muuta mitä vauva maidosta saa ja tarvitsee!

Vierailija
7/10 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouhi:

Siksi ihmeessä ainakin meillä kannattaa laittaa korviketta puuroon ja soseisiin, että maitotuotteita olisi riittävästi. Meidän vauva ei malta syödä tissiä 6-7dl päivässä. Ei öljy korvaa maitoa! Kalsiumia ja kaikkea muuta mitä vauva maidosta saa ja tarvitsee!

Yli puoli vuotiaalle suositeltu maitomäärä on 5-6dl vuorokaudessa. Normaalisti imetetty vauva saa tuon määrän 3-5 kunnon imetyskerralla.

Itse asiassa lehmänmaidon kalsium ei oikeasti imeydy läheskään yhtä hyvin kuin äidinmaidon kalsium. Lisäksi kalsiumia (ja proteiinia ja vitamiineja) saa muustakin ruuasta, mm. ruusunmarjasta ja kalasta. Ei lehmänmaito ole yksi ja ainoa pätevä kalsiuminlähde, vaikka Valio niin tuntuu väittävänkin ;) (En toki kiellä sitä, että maito on helppo kalsiuminlähde ja lisäksi hyvänmakuinen, mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että jos vauva käy rinnalla n. 5 kertaa vuorokaudessa, hän ei muuta maitoa tarvitse. Eri asia on, jos vanhemmat haluavat vauvalle muuta maitoa antaa, enkä siihen ota kantaa.)

Vierailija
8/10 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luit aijemmin kirjoittamani viestini niin ymmärsit varmaan lukemasi? Meidän vauva suostuu syömään rinnalla 2-4 kertaa päivässä. Yleensä tuon 2 kertaa! Kaikki muu kiinnostaa enemmän tällä hetkellä. Kalaa ei ole saanut vielä ollekaan (allergia taustan vuoksi) ja sitä mainitsemaasi ruusunmarjaa ei tykkää syödä, on liian kirpeä meidän tytön makuun.

Olen sitä mieltä että vauva tarvitsee enemmän kuin 2 kertaa päivässä maitoa! Lypsää en jaksa esim puuroon, koska lypsykoneeseen ei heru. Että semmosta.

Vierailija
9/10 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouhi:

Jos luit aijemmin kirjoittamani viestini niin ymmärsit varmaan lukemasi? Meidän vauva suostuu syömään rinnalla 2-4 kertaa päivässä. Yleensä tuon 2 kertaa! /--/ Olen sitä mieltä että vauva tarvitsee enemmän kuin 2 kertaa päivässä maitoa!

Toki ymmärsin aiemmin kirjoittamasi viestin. Mutta huomasitko itse, että eka viestini oli vastaus Rixuliinalle, ei sinulle. Kun toisen viestini lukee (ajatuksella), selviää, että mikäli vauva käy rinnalla 3-5 kertaa vuorokaudessa, riittää se yleensä täyttämään lapsen maidontarpeen.

Missään vaiheessa en (mielestäni) sanonut, että [b]juuri sinä[/b] et saisi laittaa puuroon korviketta ja että [b]teillä[/b] imetyskerrat riittäisivät.

Ei kaikkea tarvitse ottaa niin henkilökohtaisesti - etenkään kun viestiä ei ole henkilökohtaiseksi tarkoitettu :)

Peace ;)

Vierailija
10/10 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin halunnut imettää, mutta kun ei tule niin ei tule. Tällä 9kk hoikkeliinilla (-15%) paino alkoi nousta vasta kun otettiin pulloruokinta käyttöön :-( No joo, tämä vain sivuhuomautuksena, alkuperäiselle kysyjälle vastauksena että joka päivä minäkin lasken paljonko neiti on juonut (kun siis pullomaidolla on ollut kokonaan muutaman viikon ikäisestä) ja yleensä tulos on se hikisesti 5 dl. Joskus hurjina päivinä harvoin on ylittynyt 6 dl. Soseisiin olen lisännyt lorauksen luomuoliiviöljyä ja se tuntuu pitävän painon jotenkuten nousussa (=pituuskasvun kyydissä).

Itse asiassa lehmänmaidon kalsium ei oikeasti imeydy läheskään yhtä hyvin kuin äidinmaidon kalsium. Lisäksi kalsiumia (ja proteiinia ja vitamiineja) saa muustakin ruuasta, mm. ruusunmarjasta ja kalasta. Ei lehmänmaito ole yksi ja ainoa pätevä kalsiuminlähde, vaikka Valio niin tuntuu väittävänkin ;) (En toki kiellä sitä, että maito on helppo kalsiuminlähde ja lisäksi hyvänmakuinen, mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että jos vauva käy rinnalla n. 5 kertaa vuorokaudessa, hän ei muuta maitoa tarvitse. Eri asia on, jos vanhemmat haluavat vauvalle muuta maitoa antaa, enkä siihen ota kantaa.)